ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 15/07/2015

תקציב פנימיות ועדכון סל לאור

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 30

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום רביעי, כ"ח בתמוז התשע"ה (15 ביולי 2015), שעה 9:30
סדר היום
תקציב פנימיות ועדכון סל לאור
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר

מירב בן ארי
חברי הכנסת
אורלי לוי אבקסיס

איתן ברושי
מוזמנים
בני פישר - מנהל המינהל לחינוך התיישבותי, משרד החינוך

אברהם לוי - מנהל אגף תקציבים, המנהל לחינוך התיישבותי, משרד החינוך

מירי כהן - אגף התקציבים, משרד החינוך

נועה היימן - רפרנטית חינוך, אגף התקציבים, משרד האוצר

אורה חכם - יו"ר ועדת החינוך והעבודה, מפלגת העבודה

ירון בראון - מנכ"ל ילדים בסיכוי, המועצה לילד החוסה

שושי סומך - עו"ד, המועצה לשלום הילד

שחר שומן - מנכ"ל העמותה לקידום הפנימיות הטיפוליות והשיקומיות בישראל

ענת נחמיה לביא - מנכ"ל הפורום הציבורי, כפרי הנוער והפנימיות בישראל

דורון אראמי - רו"ח, BDO זיו האפל

משה בן שושן - רו"ח, מנהל כספים כפר הנוער בן-שמן

לירון וייס - דוברת הוועדה
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
יעל, חבר המתרגמים

תקציב פנימיות ועדכון סל לאור
היו"ר יעקב מרגי
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך התרבות והספורט, 15 ביולי 2015, כ"ח בתמוז תשע"ה. הנושא על סדר היום: תקציב פנימיות ועדכון "סל לאור".

נושא הפנימיות וסל התקצוב שלהן נבחן ונבדק על ידי ועדה לאור. נקבע סל על שם לאור ושמו "סל לאור". משרדי הממשלה תקצבו רק 85% מהסל המומלץ. מאז חלו שינויים רבים. הוועדה קיימה דיון ב-2014 בנושא והבטיחה למי שהיה נוכח בה וגם למי שלא היה, וגם למי שהיה בו ולא נוכח היום, שיתקיים דיון מעקב ודיון המשך.

ישנן מספר המלצות שהוועדה קיבלה בסיכום הדיון בפעם שעברה. נרצה להתעדכן גם מנציגי משרד החינוך, משרד הרווחה והשירותים החברתיים. נמצאת כאן נציגות מהמשרד?
קריאה
אין נציגות ממשרד הרווחה, אבל, יש נציגות של עמותות שמייצגות את הצדדים.
אורלי לוי אבקסיס
אדוני היושב ראש, אני חושבת שזו זילות של הוועדה. אם אני יכולה להגיע מהפריפריה הצפונית ואתה מהדרומית, תאמין לי, כשנציגים של המשרדים הרלוונטיים לא מגיעים - - -
היו"ר יעקב מרגי
ניתן להם את הקרדיט לאיחור של כמה דקות. אם לא, על הנזיפה לא נוותר. אנחנו לא אוהבים לעשות את זה, אבל אם צריך נעשה זאת.

נשמע גם את נציגי העמותות והפנימיות ואת כל מי שיש לו יד ורגל בנושא הזה. נמצאות אתנו חברות כנסת שאני מאוד מעריך את נוכחותם, חברת הכנסת מירב בן ארי וחברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס שיש לה ניסיון רב בנושא הזה, היא גם ליוותה את הנושא כיושבת ראש וועדת זכויות הילד. אני אתן לך אורלי את רשות הפתיחה. בבקשה
אורלי לוי אבקסיס
תודה רבה לך אדוני היושב ראש. כמו שאתה יודע אדוני היושב בהיותך חבר בוועדה לזכויות הילד עסקנו לא מעט בנושא הזה והובטחו לנו דברים. חלק מהדברים קוימו, אבל בשורה התחתונה צריך לזכור, אנחנו מדברים באמת על ילדים חסרי עורף משפחתי שנמצאים בפנימיות במנותק ממשפחתם. כשהמדינה הופכת סוג של אפוטרופוס עליהם, המדינה אמורה לספק להם את התנאים הבסיסיים ביותר לקיום. אנחנו יודעים מה קורה היום, איך הדברים השתנו מפעם, הכול השתנה. הצרכים השתנו, הכול השתנה פרט לאותו סל לאור שלא עודכן מאז שנת 1974.

אדוני היושב ראש יכול להבין שמדובר פה בדברים האלמנטריים ביותר. אנחנו מדברים אפילו על בגדים, אנחנו מדברים על הנעלה, אנחנו מדברים על חולצות בית הספר, אנחנו מדברים וזה נשמע כאילו דבר שבכלל - - . אבל לפני שאנחנו מדברים על הדברים האחרים אלו הדברים הבסיסיים שכל ילד צריך ברגע שהוא מתעורר. ושלא נדבר על החדרים הפרטיים שלהם, אלו החדרים בפנימיות. לא יתכן שאותם ילדים שהגיעו לפנימיות מסיבות כאלה ואחרות, ברוב המקרים מדובר במצבי מצוקה מאוד קשים, הם מגיעים לפנימיות שהמבנים שלהם לא ראויים.

יש משפט בהלכה שאומר "בית נאה, כלים נאים, אישה נאה מרחיבים דעתו של אדם", קל וחומר של ילד. תקשיב, כשילד קם בחדר שלו ויש תחושה שנעים לו להיות שם, לא יתכן שמדינת ישראל לא משפצת את אותם בתים של הילדים. לא משפצת את הפנימיות, לא דואגת לחדרים הפרטיים של הילדים האלה כדי להמתיק טיפה את הקושי הבלתי ניתן אולי להמתקה. ילד שנמצא מחוץ למסגרת של התא המשפחתי הקטן שלו, זה בגלל שזה לא נכון לו, בגלל שזה לא בטוח לו או מסיבות אחרות, הוא צריך להגיע למקום שמכבד אותו. אני חושבת שהמקומות האלה צריכים להיות ידידותיים לילדים. זה מתחיל בדברים האלה וממשיך לדברים אחרים.

על מה אנחנו מדברים בסופו של דבר, מהו התקציב כשאנחנו מדברים על שיפוץ כל הפנימיות של משרד החינוך? – אנחנו מדברים 40 מיליון. אפשר לעשות את זה בשלבים, אפשר לעשות את זה בשיתוף עם גורמים כאלה ואחרים, נמצאת כאן נציגות. כשאני אומרת גורמים כאלה ואחרים הכוונה לנדבנים. לצערי הרב זה הפך להיות שיח שכביכול בעלי הכסף לא רואים את החלש ולא מסתכלים. במקרים האלה אם לא היו נכנסים אותם גורמים כמו לדוגמה אבי נאור, כמו לדוגמה חבריו, כמו לדוגמה הרב אפשטיין ואחרים – התנאים שהילדים האלה היו צריכים להיות ללא אותם אנשים טובי לב ועם כיסים עמוקים, הי אלה תנאים היו הרבה יותר קטסטרופליים. תאמין לי, הסתובבתי וראיתי מראות קשים. צריך לדאוג לזה אדוני היושב ראש.

התקציב לא הולך רק לזה, הוא הולך על השוטף. אני רוצה לומר לך שיש פנימיות, אני לא יודעת אם זו הוועדה הרלוונטית, יש פנימיות שבהן מתקמצנים בתרופות הנכונות לאותו ילד כי לילדים האלה אין סל בריאות מורחב. רק ההורים יכולים לעשות אותו. ניסיתי לפתור את זה יחד עם הרב ליצמן, ניסיתי לעשות את המסלול ועדיין לא אמרתי נואש.

אנחנו בהידברות שלכל ילד ששוהה מחוץ למסגרת הביתית שלו, והוא בפנימיות, יהיה סל בריאות מורחב כדי שהוא יוכל לקבל את ההנחות על התרופות שהוא צריך לקבל. תארו לעצמכם ילד שסובל מהפרעת קשב וריכוז והריטלין לא מתאים לו, הוא עושה לו תופעות לוואי. אתם יודעים שבחלק מהמקומות לא מעבירים אותו לתרופות אחרות או שלא מעבירים אותו לנגזרת של הפירוק האיטי. כי אם אין לך את הבריאות המושלם אין את הכסף ואתה צריך לראות מאיפה חוסכים ואיפה שמים. הצוות הוא צוות נהדר, אבל התנאים שאנחנו נותנים להם לא מספיקים כדי לקיים את הפנימיות האלה ואת החיים הנורמליים של הילדים. תודה לך אדוני היושב ראש.
היו"ר יעקב מרגי
תודה אורלי. שוב התנצלות בפני חברת הכנסת מירב בן ארי, מירב יזמה את הדיון בבקשה ישירה.
מירב בן ארי
בוקר טוב ותודה רבה אדוני היושב ראש, שהסכמת לעשות עוד דיון מעניין וחשוב. ראשית אני רוצה להבין את ההבחנה בין פנימיות הרווחה לאותן פנימיות, כמו הסיור שביצעתי לפני כשבועיים בכפר הנוער, בן שמן. זה היה סיור מקסים בפנימייה יפה, מדהימה, משופצת, חדרים מקסימים, הצוות, אין מה לומר. בתור אחת שמגיעה מפנימיות היום אין ספק שהצוות המוכשר, החל ממנהלת הפנימייה כפר הנוער בן שמן עד אחרון העובדים. סיירנו גם בחוות הסוסים ובמפעל הלול של הפטם שהוא אחד המוצלחים בארץ בכלל..

אותן פנימיות כמו שאנחנו מכירים שהן פנימיות של החינוך ויש את פנימיות הרווחה. אלו שני דברים שלדעתי אנחנו מתייחסים אליהן כפורום הפנימיות, אבל עדיין יש שוני. דבר נוסף, השיפוץ כבר התחיל, נכון? תעדכנו אותנו כאן. הייתי שם וראיתי אותו, זה שיפוץ מדהים. יש כאן עדיין את התכנית ונדבר על ה-matching בין גורמי הפילנתרופיה למשרד החינוך. קרוב ל-40 מיליון שקל הושקע בפרויקט הזה. זה פרויקט שממשיך. אנחנו כוועדת חינוך, אני מניחה שגם נתייחס אליו ועל איך אנחנו עושים מעקב והמשך דיון על המשך שיפוץ כפרי הנוער. דבר נוסף שרציתי להתייחס אליו הוא בהחלט "סל לאור". "סל לאור", אנחנו יודעים שהוא משנת 1975. ניסינו למצוא את לאור, למצוא את המסלול הנכון, הנה היא מהנהנת, לא הצלחנו למצוא. הוא עודכן מחדש בשנת 2007, זה העדכון האחרון של "סל לאור". כמובן משנת 2007 ועד היום אין עדכון של הסל.

הסיבה שהבאתי את הדיון הזה לפתחה של וועדת החינוך, כי אלו פנימיות של החינוך. פנימיות החינוך היום אינן עומדות באותו סל שמתבקש מול השתתפות הורים והשתתפות גורמי הפנימייה, פילנתרופיה וגורמי חינוך – עדיין אנחנו לא מעודכנים. המחירים עלו בכל הארץ, יוקר המחייה, אבל הפנימיות נשארות על אותו תקציב בסיסי שלא מתפתח. אני אתייחס בהמשך להבדל בין כפרי הנוער לפנימיות של משרד הרווחה שחלקן שיקומיות וחלקן טיפוליות, חלקן פוסט-אשפוזיות. צריך להבדיל. מה שכן בטוח שמבחינת עדכון המחיר אל מול ילד שנמצא בפנימייה משנת 2007 זה לא נעשה. היו ניסיונות. אם נשים בצד את שיפוץ הפנימיות שאליו דווקא כן גויס הכסף - - -
אורלי לוי אבקסיס
לא, לא. אנחנו לפני תקציב - - -
מירב בן ארי
סליחה, לא הפרעתי לך. אותו תקציב של 40 מיליון שקל שהעביר משרד החינוך. אגב, גם ראיתי בעיניים שלי את החדרים המקסימים. אני אומרת את דברי הפתיחה שלי ולמה ביקשתי את הדיון הזה. כמובן העניין שאותו אנחנו צריכים להגדיר כאן כאיזו תוספת תקציבית לעדכון "סל לאור", כי כיום הסל כמו שהוא מתומחר לילד, הוא פשוט לא רלוונטי. היום, כל התהליך שהיה כאן לפחות ב-8 שנים האחרונות לא מתלבש על "סל לאור". ושלא לדבר שגם השינוי בשנת 2007 הוא היה ממש מינורי ולא משמעותי. זו התייחסותי להתחלה. אתייחס עוד בהמשך.
אורלי לוי אבקסיס
אדוני היושב ראש, אנחנו נוהגים באמת להפריד בין הפנימיות של החינוך לפנימיות של הרווחה. מי שלא הסתובב לאחרונה בפנימיות של החינוך לא מבין שיש בהן ילדי רווחה. יש שם זליגה והזליגה הזאת מאוד מתאימה למדינת ישראל כי היא חוסכת כספים. האוכלוסייה של הרווחה נמצאת היום בתוך פנימיות החינוך ומי שאומר לך שלא, משקר את המערכת. אותם הילדים נמצאים בעצם בתת-תקצוב בגלל זה. הם היו אמורים להיות בפנימיות של הרווחה, אולי באמת הגיע הזמן לאחד את הפנימיות הללו למשהו אחד כולל. זה לא כמו שהיה בעבר כשההפרדה הייתה מהותית. היום אלו אותם ילדים, אלו אותם ילדי מצוקה ממשפחות מצוקה, ואלו אותן בעיות, רק מה, הם מתוקצבים פחות.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אנחנו נוהגים לחשוב שכל תלמיד וכל תלמידה זכאים לקבל הזדמנות שווה, אני לא רוצה להכליל, אבל דווקא החלק הארי של השוהים בפנימיות הן של משרד החינוך והן של המשרד לשירותים חברתיים, הרווחה הם ילדים שהעורף המשפחתי הוא לא הכי חזק, הוא לא יציב, דווקא שם צריך לגלות את הרגישות. כן, כבר נעשה דיון ונקבע סל. בדרך כלל אנחנו נלחמים ונאבקים במדינה במשרדים הייעודיים לקבוע סל. המדינה לא אוהבת לקבוע סל ואינה אוהבת לקבוע תקינה כי ברגע שיש תקינה ויש סל יש לזה מחיר. כשזה בערפל יש ויכוח ואפשר לתקצב או לתקצב, אבל פה נקבע כבר סל. צריך לקבוע את המנגנון של העדכונים השוטפים כי אם יש דברים שלא נצפו בוועדה, לא שזה ראה וקדש, צריך לעדכן אותו וזה לא קורה.
אורלי לוי אבקסיס
אדוני, היית אתנו בסיור ב"איילים". חשוב לומר משהו. ישנם שם ילדים בגיל, מבחינת הגיל הכרונולוגי, שאמורים להיות בכיתה ח' והם לא יודעים לקרוא א' וב'. אלו ילדים שנמצאים בפנימיות האלה. המערכת איבדה אותם בדרך.
היו"ר יעקב מרגי
מנכ"לית הפורום הציבורי, ענת נחמיה לביא בבקשה.
ענת נחמיה לביא
בוקר טוב. ציינת את נושא השיפוצים, למרות - - -
היו"ר יעקב מרגי
גילוי נאות, בקדנציה הקודמת זכיתי להיות בסיור בכפר הנוער זוהרים.
ענת נחמיה לביא
העברת שיעור בגן בנות פעמיים.

הערה בגלל שהעלאתם את נושא השיפוצים. נכון שתכנית השיפוצים התחילה בכפרי הנוער של משרד החינוך ולכן החובה כפולה ומכופלת להמשיך אותה. נכון להיום אין לנו התחייבות לא מצד החינוך ובטח לא מהרווחה. מהרווחה אנחנו רוצים להתחיל. דווקא משהחל תהליך יש לנו חובה כפולה להמשיך ולכך נצטרך את עזרת הוועדה. שוב, אנחנו כאן בשותפות, אני מייצגת את הפן הפילנתרופי. הפן הפילנתרופי ממשיך להתגייס ולגייס הרבה מאוד כסף כדי לייצר את המהלך הזה ברמה לאומית. אבל בלי הממשלה לא נוכל לעשות את זה ולכן - - -
מירב בן ארי
בדיוק בשביל זה קיימת הוועדה, ובין שאר הדברים הבטחתי לך בסיור שיושב ראש הוועדה יוציא התחייבות שאנחנו ממשיכים בתהליך הזה.
ענת נחמיה לביא
לגבי הדיון עצמו אומר כמה מילים בקצרה מהפרספקטיבה שלנו הפורום. כמו שאתם יודעים ומכירים הפורום הציבורי לא בא ודורש ומבקש, הוא גם עושה וגם מביא משאבים. אבל במערכת היחסים בין פילנתרופיה למדינה אנחנו לא חושבים שהפילנתרופיה צריכה להתעסק בדברים הבסיסיים של הילד. היא צריכה להביא את הקומה השנייה, היא צריכה להביא את התוספת. לגיטימי שבתכנית שיפוצים תהייה איזו שותפות, אבל כשמדובר על עניינים של אוכל ודלק, זו אחריות מאה אחוז של המדינה. אנחנו כאן כגוף לובי אזרחי לטובת הילדים, אנחנו מצפים ומחייבים את המדינה לקחת אחריות מלאה. לא הגיוני שילדים לא מקבלים את מאה אחוז תקצוב בנושא האוכל והכל מושת על המנהלים, על הכפרים, על הפקידות הממשלתית וכדומה. זה דבר אחד.
אורלי לוי אבקסיס
מה שאת אומרת זה שיש מחסור באוכל בפנימיות?
ענת נחמיה לביא
אני לא אומרת שיש מחסור באוכל, כי אף מנהל פנימייה, ואתם מכירים את אנשי הצוות, לא יחסוך.
אורלי לוי אבקסיס
בעצם הוא לוקח מסל אחר כמו סל תרבות, סל בריאות. המדינה בונה על זה שהפילנתרופיה תממן.
היו"ר יעקב מרגי
אם היא אמרה את זה, לי אין ספק שהיו פניות של מנהלי פנימיות לפילנתרופיה לדאוג לדלק או לאוכל.
ענת נחמיה לביא
בסוף במסגרת של תת-תקצוב אתה מוצא פתרונות, אבל זה לא הגיוני ולא פייר ואין לי ספק שמשלמים על זה מחיר. זה ברור.

דבר נוסף מעבר לתקצוב. ראשית בנושא התקצוב חשוב להגיד שיש פתרונות. אנחנו יודעים שיש החלטת ממשלה שלא מעדכנת שום סל, גם סל הבריאות לא מעודכן – מבינים את זה. אבל יש פתרונות שדווקא על הוועדה להוביל. יש פתרונות כמו להגדיר סכום מסוים כסוג של פיצוי עד שיהיה מנגנון עדכון. יש כל מיני פתרונות שבנייר העמדה שהגשנו לכם שאפשר לעשות ולפצות את כפרי הנוער והפנימיות בנושא הזה. זה אחת.
איתן ברושי
סליחה, מהו הפער?
ענת נחמיה לביא
נמצאים כאן אנשי מקצוע שידברו על המספרים.

דבר נוסף שחשוב לי להגיד ברמה העקרונית, מעבר לאי עדכון של הסל יש גם סל שהוא כמעט ולא רלוונטי. כשמדברים על כוח אדם מדברים - - -
היו"ר יעקב מרגי
אם הוועדה הייתה בשנת 1975, מבלי להיות מדען גדול אפשר להבין.
ענת נחמיה לביא
לכן הבקשה הנוספת שלנו מהוועדה מעבר לתקצוב, לפתוח את "סל לאור", לקיים דיון חדש שרלוונטי לצרכים של הילדים בתקופה הזאת. תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה. משרד החינוך, אני אתן לכם את רשות הדיבור בהמשך כך שתוכלו להתייחס למכלול הסוגיות.

בבקשה שחר שומן.
שחר שומן
תודה. אני שחר שומן מנכ"ל של העמותה לקידום פנימיות טיפוליות ושיקומיות שעובדות בממשק חזק עם משרד הרווחה. צר לי שנציגי משרד הרווחה אכן לא נמצאים פה. אני מצר על העניין.

ראשית בוועדת החינוך הקודמת, שהייתי נוכח בה, היה סיכום דיון. כבוד היושב ראש, לא התייחסת לדברים שסוכמו אז על ידי יושב ראש הוועדה חבר הכנסת אברהם מצנע. דווח שיתקיימו דיונים. לא שמענו ממך חברת הכנסת מירב בן ארי איזו התייחסות לנקודה הזאת.
מירב בן ארי
קודם כל, אני קראתי את הפרוטוקול של הוועדה וגם את הסיכום.
היו"ר יעקב מרגי
אתה רוצה לנהל את הדיון במקומי? זה לנגד עינינו וזה יצא.
שחר שומן
אני שמח לשמוע.
מירב בן ארי
אני גם אומר לך שבמקרה יש לי גם פגישה עם עמרם מצנע בעניין הזה. אני מבקשת לומר לך משהו אחד, אתם חייבים להבין שאותה פגישה שהתנהלה והמעקב שאנחנו רוצים לעשות, הייתה בעיה אחת בסיסית והיא שהכנסת התפזרה. פה יש בעיה לקיים - - -
שחר שומן
ברור. אני רק רציתי לשמוע.
מירב בן ארי
יהיה לזה המשך.
שחר שומן
אני רוצה לדבר בשם הפנימיות של משרד הרווחה וקודם כל לעדכן אתכם לגבי המצב לאשורו כפי שאנחנו מודעים לו. הכנתי מסמך בעקבות דוח שהכינה חברת BDO בפעם הקודמת וניסיתי לעשות אדפטציה לפנימיות משרד הרווחה.

אני אוכל לומר במאמר מוסגר שבפנימיות משרד הרווחה המצב הוא שונה מבחינת מנגנוני התקצוב. לגבי הסל יש תמימות דעים לדברים שהצגתם וגם חברת הכנסת לוי הציגה את הדברים, אין ספק שהצרכים בנושאים של: מזון, דלק, אחזקת תלמיד וכל הדברים האלה, פשוט לעג לרש התקצוב שלא התעדכן במשך הרבה שנים.
אורלי לוי אבקסיס
תוכל לומר לנו על ילדי רווחה שנמצאים בפנימיות חינוך, כמה אחוזים מאותם ילדים?
שחר שומן
מעט מאוד, באופן יחסי יש מעט ילדים שמתוקצבים על ידי הרווחה - - -
אורלי לוי אבקסיס
לא, לא. בפרופיל שלהם הם ילדים שיכלו להתאים יותר לרווחה.
שחר שומן
אני לא הייתי רוצה להתייחס לזה, בני יכול להעיד. עם זאת באשר לסוגיה הזאת אין לי ספק שהילדים שנמצאים במסגרות של הרווחה עדיין אינם זהים בפרופיל הצרכים שלהם. אני חושב שהילדים שנמצאים במסגרות הרווחה הם ילדים עם פרופיל הרבה יותר קשה. צריך לשים את זה על השולחן ולהגיד את זה. זה מחייב התייחסות אחרת גם מבחינה תקציבית.
אורלי לוי אבקסיס
אבל יש זליגה.
שחר שומן
אני חושב שכן. גם העובדה שמשרד הרווחה מבצע היום תהליך של מיחזור ובעצם מזמין שותפים נוספים להיכנס לתוך המערכת. מיהם השותפים הנוספים? באופן טבעי גם פנימיות כפרי הנוער. אני לא בטוח שהתהליך הזה הוא שלילי בהכרח, אבל צריך לקחת בחשבון את המשמעויות שלו.

"סל לאור" – על פי הבדיקה שנעשתה על ידי BDO – אנחנו תמחרנו את הדבר הזה בהתאם לממצאים שלהם – קיים היום פער. לפי החשבון שלנו אמור להיכנס עבור כל חניך 1,229 שקל לחודש על פי ההצמדות וזה כאמור על פי הבדיקה שנעשתה על ידי BDO. הסל עומד היום על 993 שקל לכל חניך - -
מירב בן ארי
אני הבנתי שכיום זה עומד על 1,187 - -
שחר שומן
ממש לא.
מירב בן ארי
זה מה ששלחו לנו.
שחר שומן
מי שלח לכם את הנתון הזה, הרווחה?

על פי הנתונים שידועים לי משרד הרווחה עומד לעדכן את הסל בספטמבר הקרוב לסך של 1,106 שקל לכל חניך. לא לוקח בחשבון את כל - - -
אורלי לוי אבקסיס
מה אתה בעצם אומר? הוא מצמצם?
שחר שומן
לא אמרתי. היום מקבלות הפנימיות של הרווחה בגין הסל הזה 993 שקל. המשרד עומד לעדכן אותו בספטמבר הקרוב על פי דוח גדעון, חברת הכנסת לוי אולי את מכירה, ל-1,106 שקל. אני שואל איך זה בדיוק זה מסתדר כי אם על פי הבדיקה של חברי המלומד, שמיד יסביר אותה, ההצמדות הן הרבה יותר גבוהות. אם כבר מעדכנים לפחות שיעדכנו לסכום הרלוונטי. שוב, 1,236 שקל בהתאם לבדיקה.

בנוגע לשיפוצים שהזכירה הקולגה ענת כאן, אנחנו מאוד מבקשים מחברי הוועדה לדחוף בצורה רצינית את משרד הרווחה עם השר החדש. שהקול יצא מכם כדי שתהליך השיפוץ הפנימיות יחל במשרד הרווחה. באמת יש כאן רצון טוב של פילנתרופים, צריך לקשור את הקצוות כדי שהתהליך הזה יצא לפועל.
היו"ר יעקב מרגי
אני אתייחס גם למה שנאמר ואבקש לדעת אם בכלל קיים מנגנון כלשהו שער לשינויים, או אולי בכל פעם צריך לכנס דיון בוועדה, לכתוב ולבקש או כשמישהו זועק. האם יש מנגנון קבוע לעדכון הסל ואיך זה עובד.
בני פישר
בוקר טוב. אני שמח על ההתכנסות הזאת, חבל שהיא חוזרת על עצמה. יש כאן איזו בעיה, יש כאן לוקות שצריך לטפל בה.
היו"ר יעקב מרגי
על זה שמתכנסים מחדש או שלא מטפלים בבעיה? זה חשוב לצורך הפרוטוקול כי הפרוטוקול לא רואה הבעות פנים.
בני פישר
זה משפיע. בוודאי.

קצת ביחס לחינוך הפנימייתי במדינת ישראל כי נאמרו פה המון דברים שצריך לעשות בהם סדר, ברובם הם נכונים וצריך לדייק אותם.

אכן בשנים האחרונות ישנה הפנייה גדולה של ילדים שלא הופנו לחינוך הפנימייתי במשרד ובעבר הם היו קשורים לרווחה בצורה כזאת או אחרת. בסך הכול מבחינתנו זו מגמה טובה כי פנימיות של החינוך עוסקות בעיקר בחוזק ולא בפתולוגיות. בית הספר הוא ציר מרכזי ואנחנו חושבים שהם יכולים להתערב. נכון שהצרכים שלהם יותר גדולים וצריכים להתייחס אליהם. זאת סוגיה שנמצאת על השולחן גם במשרד החינוך, גם אל מול האוצר. אנחנו מדברים על הדבר הזה. יש סיטואציה יותר מורכבת והיא שאת הילדים האלה כרגע אנחנו גם לא יכולים לקלוט כי אנחנו מוגבלים במכסות וצריך להוסיף מכסות. כעת יש במשרד תופעה שאנחנו מודעים לה והשר מודע לה ומטפלים בה - - -
אורלי לוי אבקסיס
זאת אומרת, ילדים שהפנו אותם והם אמורים להיכנס ולהיקלט בפנימיות, לא נקלטים בגלל בעיית מכסות ולא בגלל שחסר לכם מקום פיסי.
בני פישר
כן, אנחנו מוגבלים במכסות, אני אסביר. זאת איזו מגמה - - -
מירב בן ארי
זה גם לא קשור לרווחה, גם ילדים רגילים שרוצים לבוא לכפר הנוער בן שמן אין להם מקום פיסי.
אורלי לוי אבקסיס
מקום פיסי יש, אין להם מכסה, המדינה לא מתקצבת את הילד ה-101. העברתי כמעט את החוק.
היו"ר יעקב מרגי
אני בחרתי להיות שנה אחת במסגרת חינוכית פנימייתית, שנה אחת הספיקה לי, בחרתי ולא שלחו אותי. ידעתי שאם תלמיד שרוצה ללמוד למסגרת מסוימת שהיא מסגרת פנימיית זה תלוי אך ורק בו ובתנאי הקבלה של הפנימייה. אתה אומר לי שיש פן נוסף? תפרט בבקשה.
בני פישר
אני אסביר. בשנים האחרונות מדינת ישראל החליטה שהמגמה היא 'הפנים לקהילה', כלומר להחזיר ילדים הביתה. בעצם משרד הרווחה החליט וילדים לא מופנים, אבל לא בהכרח נוצרו מענים טובים בקהילה, נוצרה כאן איזו לקונה. משרד הרווחה שם דגש על משפחות אומנה ושל פוסט-אישפוזית ואישפוזית ומסגרות שהן ייחודיות לילדים שצריכים את המסגרת הקטנה הטיפולית. בעצם המגמה הזאת יצרה תהליך שקט שלא היו מודעים אליו והוא שיש עכשיו יותר הפניות.
היו"ר יעקב מרגי
למסגרות חינוכיות.
בני פישר
כן. אנחנו מברכים על המגמה הזאת, זאת מגמה נכונה שמצריכה מאתנו להוסיף בתוך המסגרות שלנו כלים לילדים האלה. אנחנו במשרד עושים תהליך עומק, מפתחים כלים, כלי מדידה והערכה – זה האתגר שלנו. מבחינה תקציבית יש כאן בעיה. בשנים האחרונות לא היה גידול טבעי בחינוך הפנימייתי, זה הבלוק קבוע שלא נגעו בו. כרגע אנחנו כבר בגרעון של 1,000 מכסות. הנושא נמצא אצל המנכ"לית, אצל השר בדיונים עם האוצר, האוצר מכיר את זה.

אני אופטימי כי אני חושב שבסופו של דבר הילדים האלה ראויים לזה, הם צריכים את זה, זו ההזדמנות שלהם לפרוץ ולחיות חיים טובים, ולכן זה יקרה. זה יקרה וזה בסדר שיש גם לחץ, הלחץ הוא נכון. אני חושב שביחד צריך לעדכן את הנושא הזה. זו תוספת של עשרות מיליוני שקלים לתקציב שלא היה. זו סוגיה אחת שצריך לשים אותה על השולחן, היא עקרונית, זה באחריותה של מדינת ישראל. לא יתכן שהילדים האלה יסתובבו ברחובות, כולם מבינים את זה. לדעתי זה היה הרבה בתקשורת בשנה האחרונה. המשרד מתכונן לזה לקראת השנה הבא. יש כעת דיונים לקראת התקציב, זה אמור להיות בדיוני התקציב כבקשה שלנו לתוספת של 1,000 מכסות עם גידול טבעי לשנים הבאות. התחושה היא שמערכת החינוך הפנימייתי, אני חושב שבגלל שהיא טובה, ראיתם שבכפרי הנוער החינוכיים עושים עבודה קשה כדי לעזור לילדים האלה: חום, אהבה ותשומת לב וכלים מקצועיים עושים את הפריצה הזאת.

לטענתך, זה נכון. הילדים האלה באמת מגיעים עם צרכים יותר גדולים ולכן אנחנו באופן טבעי מגדילים את המסגרות שלנו על קצה הרצף של החינוך הפנימייתי. גם בחינוך הפנימייתי יש כפרי נוער יותר קטנים עם צוות יותר גדול ועם תקינה יותר גדולה. התעריף לילדים כאלה הוא יותר גדול. ברגע שאלה יכנסו אנחנו נשנה את התעריף לילדים האלה. על אלה אנחנו מדברים, זה סיפור אחד.

יש כאן קצת בלבול בין פנימיות רווחה לפנימיות חינוך. כשנכנסים לכפרי הנוער זה לא קורה סתם. זה קורה כי מדינת ישראל יחד עם פילנתרופיה, אני מאמין בשיתוף הזה ואני מקבל את האמירה של ענת שפילנתרופיה לא צריכה לדאוג לשוטף אבל ביחד. ביחד אלו קהילות חינוך טובות. טובות וראויות שעושות מאמץ. אלא מה, כבר ב"סל לאור" הגדירו 85%, המשמעות של הנחת היסוד של "סל לאור" - - -
היו"ר יעקב מרגי
בני, יש דברים שאני לא יכול לפספס אותם. אתה יודע מה קורה בשגרה, בנאדם הוא היצור הכי קל לאילוף, נכון כל בעלי החיים, אבל גם האדם. למה, קודם האדם צריך לקבל מהממסד את מה שמגיע לו ואם נכנסת הפילנתרופיה זה הבונוס שצריך להגיע לתלמיד ולא למדינה. מה עשינו, זו הדילמה שלנו בהגעה להסכמים עם האוצר בעניין כזה או אחר. הוא קונה דברים כאלה ואחרים ומהצד השני הוא משית עליך קיצוץ, וזה מובן מאליו.

הפילנתרופיה צריכה להיות הבונוס לאותן מסגרות, לאותם התלמידים. לצערנו הרב הפילנתרופיה הפכה להיות מובן מאליו ושהיא כאן במקום הממסד. בוא נראה איך ביחד עושים, כי לצערנו גם עם הפילנתרופיה אנחנו לא מגיעים ל-100% הנדרש.
בני פישר
מסכים. בוא נחדד. הפער לילד הוא בסדר גודל של כ-200 שקל. 200 שקל הפרש ב"סל לאור". אם היו מעדכנים את הרכיבים, שאינם שכר, שלא עודכנו משנת 2008 זה הרבה מאוד כסף. בפנימיות של 200 ילדים זה כחצי מיליון שקל. אתה לא מטפל בחצי מיליון השקל כמו שצריך, בתהליך של שלוש-ארבע שנים - - -
היו"ר יעקב מרגי
שאלתי האם יש מנגנון, תתייחס לשאלה.
בני פישר
אין מנגנון, אין מנגנון. כרגע זה על השולחן. המשרד יודע את זה, אין מנגנון. יש פה שיח עם האוצר. את זה צריך להשלים, זה לא הושלם, ואין לי תשובה. צר לי שאני יושב כאן ואני אומר את זה. המנגנון, הסוגיה הזאת על השולחן, האוצר בטענה מחזיר את זה למשרד החינוך ואומר: "הילדים האלה הם משרד החינוך. משרד החינוך מתוך התקציב הגדול של 50 מיליארד צריך לעדכן את הסל". יש כאן את הוויכוח שמדובר עליו ושאנחנו מכירים אותו, אנחנו נמצאים בתוכו ונצטרך להתייחס אליו. זאת סוגיה שאין לי עליה תשובה. אנחנו כגוף שאחראי על התחום הזה, חושבים, לא חושבים משוכנעים שבלי עדכון של "סל לאור" הפנימיות נמצאות בבעיה. על זה אנחנו מדברים.
מירב בן ארי
אתה יכול להתייחס לעדכון שלך ל"סל לאור". הוא אמר שם דברים שאני לא מסכימה ואני רוצה לדעת ממשרד החינוך מה סכום "סל לאור" היום. אצלי כתוב 1,187 שקל.
בני פישר
אני אגיד באופן כללי - - -
מירב בן ארי
למה באופן כללי, אתה לא יכול להגיד לי את המספר? כמה עולה אצלך "סל לאור"? אני רוצה לדעת כי יש פה שיח לא ברור.
בני פישר
עבור כל חניך מעוברים לי 956 שקלים. זה מה שעובר אלי. בשביל להשלים, לפחות להבנתנו, יש פער של כ-230 שקל שלא מעובר לי. הסכום שעובר אלי הוא 956 שקלים.
מירב בן ארי
זה לא ברור.
בני פישר
אני רוצה להסביר. הסכום הזה הוא סכום שאנחנו עובדים עליו. יש עבודה, לצערי עדיין לא הגענו לעמק השווה ואכן זה יוצר בעיה לכפרי הנוער.
שחר שומן
חברת הכנסת בן ארי, זה לא כל כך שונה.
בני פישר
דוח גדעון שכן נעשה בוועדה, כל הזמן משווים את פנימיות הרווחה לחינוך. ברווחה יצרו פתרון חלקי שלא פתרנו אותו בחינוך. ישבה וועדה שבסופו של דבר הצליחה לצמצם את הפערים האלה. הם מקבלים יותר, יש להם עדכון בספטמבר. אצלנו לא הוקמה וועדה. לפער הזה אין כרגע פתרון.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה. בבקשה, חבר הכנסת איתן ברושי.
איתן ברושי
תודה רבה אדוני היושב. אני חושב שהדיון הזה חשוב, כמו תמיד בכנסת מנסים לדון בנקודה, אבל יש לראות את התמונה בשלמותה.

אוכל לומר שני משפטים. אתה בטח תסכים אתי שהמדינה הפכה את המגזר השלישי לעובדי מדינה. היא היטלה עליהם אחריות שהמדינה הייתה צריכה לקחת. אולי ההחלטה הכי חשובה של הכנסת הייתה לגרום לכך שהמדינה הייתה מחליטה להקים את המגזר השלישי מחדש. ההפרטות והתנערות המדינה מאחריות העבירה לגופים הוולונטריים את האחריות שהמדינה הייתה צריכה לקחת על עצמה. המזל הוא שיש כאן גם גופים וולונטריים, אבל לעניין חוסר האחריות של המדינה הגיעה הזמן, אולי בהסכמים הקואליציוניים שהכנסנו סעיף, לא רק של מה שמקבלים אלא - - -
היו"ר יעקב מרגי
מסתבר שגם הסכמים קואליציוניים לא מקיימים. בוא, אל תבנה על זה.
איתן ברושי
למדתי שמי רוצה את הכול נשאר בלי כלום. כרגע, חייבים להקים דווקא את המגזר - - -
היו"ר יעקב מרגי
העיקר שפטרת את עצמך, בתחילה פתחה ואמרת שצריך לגעת בנקודות. צריך להסתכל - - -
איתן ברושי
אני אומר את זה כי אני חושב שזו נקודה שאתה כאיש רגיש לנושא, וגם החברות כאן, כדאי לקיים דיון על השאלה לאן המדינה הביאה את המגזר השלישי.

יושב כאן יושב ראש החינוך ההתיישבותי חברנו בני פישר, אני רוצה לומר שחלק מהפנימיות שעליהן מדובר הן בתוך החינוך ההתיישבותי והן בתוך המועצות האזוריות. הייתי ראש מועצה עם ויצ"ו נהלל לדוגמה, מקום לתפארת. יש שם 200 ילדים בפנימייה וכ-1,000 ילדים מעמק יזרעאל ואני הייתי ראש המועצה של כולם, אבל גם במקומות אחרים. אני מבקש לומר איפה יש לנו בעיה. אני חושב שבמדיניות המדינה שהיא קודם כל שמתייחסים באי-אימון ומכל דוח צריך להוריד אחוזים כי מישהו הרי רוצה לקחת. אני לא רוצה לומר מילה יותר קשה. תמיד יש פקידים שהם חושבים שהם יודעים יותר טוב. עדיין לא קיבלו החלטה אחת והם רק בודקים את ההחלטות של האחרים. אני חושב שגם לזה צריך לעשות סוף פסוק.

איפה אני נתקלתי בבעיה? בקיבוצים אנחנו קולטים גם "נעלה" תכנית שקיימת גם בפנימיות וגם בקיבוצים ישירות. הפער, איך בני פותר את הבעיה בפער? הוא לוקח מסעיפים אחרים של כפר הנוער ודואג שלא יהיה חסר אוכל. מה קורה לנו במקומות שאין כפר נוער ויש לנו קבוצות רבות שגם הן זכאיות לכל הדברים, הם גרים בקיבוץ. מסתבר שכדי לכסות אותם אני צריך להוציא כסף מהכיס כי אין לנו מאיפה לקחת. את אותו סכום שקבעו כסל מינימום, מסתבר שאת הפער הזה משלמים.

מה שנוצר זה שאנחנו יורדים ביכולת. היכולת, עם כול הכבוד קשה להתנדב. אני בא כרגע מדיון בנושא קליטת אחינו האתיופים, שם זה אותו דבר. המדינה רוצה לקלוט, הביאה אותם במבצעים הרואיים ומשאירה אותם במרכזי קליטה אין סוף שנים. הפער הזה בין הדיבורים למעשים, בין שליחת כוחות הביטחון מעבר להררי החושך ואחר כך להשארתם בצל. אותו דבר פה, מביאים נוער ללא הורים או לפני הורים. על מה הדיון הזה, זה כמו חנות מכולת קטנה. למדינה יש איזו נטייה להיות הגוף האחרון שמבין את תפקידה. תפקידנו להגיד למדינה בכל פעם מחדש מהו התפקיד שלה. היא כל הזמן בורחת מהתפקיד שלה.

אני מבקש מהפרוטוקול להכניס גם, ברשותך בני והחברים שלא את כולם אני מכיר, להכניס שזה צריך לחול על כול ולא מדובר רק על כפרי נוער, הוא חל מתחומי אחריות מסוימים. אם הוא חל על נוער שבא מברית המועצות לשעבר, הוא יכול להיות בפנימייה והוא יכול להיות בקיבוץ או במושב. אני רוצה להגדיר את הקליטה שלו, היא מאוד טובה. אסור להטיל עלינו מיסים. תאר לעצמך שבקריית שמונה היו מבקשים לשלם שכר דירה למקלטים, אולי עוד יציעו לשלם שכר דירה למקלטים בקריית שמונה.
היו"ר יעקב מרגי
יש לך רעיונות? היום יש רשויות שמחייבות לשלם ארנונה על מגרשי החנייה בבתי העלמין.
אורלי לוי אבקסיס
אני זוכרת שניסו להטיל ארנונה על קברים.
איתן ברושי
כדאי לא להגיע לשלם.

אני מבקש שירשם בפרוטוקול, אדוני היושב ראש, לא פעם שוכחים להדגיש את תרומתה של ההתיישבות. יש לנו כ-1,000 בוגרי י"ב בשנת שירות יחד עם שירות לאומי, חלק גדול מהם הם מדריכים בכפרי הנוער. מדריכים בכפרי הרווחה. לפרוטוקול, קל להשמיץ, אומנם לא בחדר הזה. כ-1000 בני ההתיישבות שמסיימים כיתה י"ב הולכים לשנת שירות בהתנדבות וללא תשלום. חלק גדול מהם הולך לרווחה לשרת אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, לפנימיות כולל במעלה הגלבוע. אני מבקש לומר שיש לנו עניין גדול לחזק את זה בתוך כפרי הנוער, במוסדות הרווחה וגם בתוך הקיבוצים.

לא סביר שהמדינה תטיל אחריות עלינו, מעבר למה שאנחנו לוקחים, כי את מה שלוקחים אין לו תחליף בכסף, פותחים את הלב ואת הבית. האחריות לא יכולה ליפול על הגופים הוולונטריים. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
לפני שאעביר את רשות הדיבור לרואה החשבון, אבקש לדעת, האם בהפניות האלה התקצוב הוא מאה אחוז של משרד החינוך, או, שאנחנו משיתים אחוז מסוים על הרשויות המקומיות?
דורון אראמי
במשרד החינוך, זה מאה אחוז משרד החינוך.
היו"ר יעקב מרגי
ברווחה זה 25%. זו בעיה ברשויות חלשות ורשויות שחסרות עניין בנושאים האלה, זו עוד בעיה בפני עצמה.
אורלי לוי אבקסיס
זו בעיה אחרת, רשויות חלשות פשוט לא מוציאות החוצה בגלל זה. זה 25% matching, ובשביל 7,000 שקל בחודש הם אומרים "עזוב אותך, אני כבר מעדיף את הטיפול בקהילה" והטיפול בקהילה לא תמיד הוא מספיק טוב ובטח לא לאוכלוסייה הזאת.
דורון אראמי
אני רואה חשבון ב-.BDO אנחנו אחת החברות הגדולות היום בעולם בענף שנותן שירותי ראיית חשבון. אני עובד הרבה שנים עם כפרי נוער. נתבקשתי כגוף מקצועי לחלוטין לבחון את תקצוב כפרי הנוער. נעשתה עבודה באופן מקיף ובאופן מאוד מאוד מדויק.
אורה חכם
מי הזמין את העבודה?
דורון אראמי
העבודה נעשתה באופן מקיף, היא ירדה לפרטים מאוד מאוד עמוקים, ביחד ובשיתוף המינהל לחינוך התיישבותי.
היו"ר יעקב מרגי
עבור מי?
דורון אראמי
עבור הפורום.

נזרקו לאוויר מספר מספרים, אני מבקש לעשות סדר. הסכום של 230 שקל שבני הזכיר זה אכן אי תקצוב של "סל לאור". אני שם אותו בצד. במסגרת העבודה בחנתי בכפרים את ההכנסות כתוצאה מתקצוב ואת ההוצאות האמתיות של הכפרים. הפער השנתי לתלמיד עומד על 15,500 אלף שקל לשנה. בחודש זה מסתכם בפער של כ-1,300 שקל לתלמיד, חוסר בתקצוב לתלמיד בכפר נוער ממוצע.
אורה חכם
1,400 ולא 1,200.
היו"ר יעקב מרגי
אתה נותן נתון של פער בין התקצוב לסך ההוצאה. דיברו כאן קודם על הפער בעדכון הסל. אני מבקש שתתייחס - - -
אורלי לוי אבקסיס
הוא אומר שגם אם יעדכנו אותו לגמרי זה אולי 50% מההוצאה על ילד כל חודש. זה הזוי. אתה מדבר כמעט על כפול מהתקצוב שלו לחודש.
דורון אראמי
במסגרת העבודה הייתה תחושה בכפרים שכתוצאה משנת ,2010 שנה בה כל הכלכלה העולמית ובארץ הייתה קצת בקשיים. הגיעו רחשים בכפרים שיש קשיים מאוד גדולים בפילנתרופיה. כתוצאה מכך הכפרים גילו קשיים מאוד חזקים כי לא הצליחו לגייס כספים מהפילנתרופיה. מבדיקה שעשינו אכן עלו ממצאים מאוד קשים. במשך השנים כנראה הבעיה לא הורגשה כי הצליחו לגייס את הכספים האלה.
אורלי לוי אבקסיס
סליחה, באת לתת כאן הצהרה וללכת? אתם חושבים שאנחנו יכולים לדון בינינו ובין עצמנו? יש תמימות דעים, אבל אדוני, אין כאן לא את ממשרד הרווחה, עכשיו הוא עצר והולך, כמו שאני מבינה היא בדרך החוצה ומנהלת הוועדה אמרה לה 'למה באת לפה, את צריכה לשמוע את הדברים'. היא באה לתת הצהרה וללכת. אני חושבת שברגע זה כולנו צריכים לקום וללכת ליושב ראש הכנסת, לדפוק על השולחן ולהגיע שאי אפשר לעשות את הזילות הזאת. בנושאים אחרים אתם יודעים לשלוח צוותים שלמים. כשמודבר בילדים ובאוכלוסייה החלשה ביותר במדינת ישראל אין פה נציג. רק שתעבירי את זה הלאה, אני יודעת ששמו אותך - - -
נועה היימן
לצערי הרב, אני צוות של אחד, לצערי או לא לצערי הרב, אני חייבת להגיע לדיון במשרד ראש הממשלה.
שחר שומן
רק שתעדכני את כל החברים שהגיעו מכל הארץ.
אורלי לוי אבקסיס
אני לא מאשימה אותך. היה צריך להיות פה מישהו שיקשיב, שיגיב, שייתן לנו תשובה.
נועה היימן
שמענו, אנחנו נהייה בקשר עם הוועדה.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו נתייחס לזה בסיכום.
אורלי לוי אבקסיס
אדוני היושב ראש, אני חושבת שצריך לעצור את הדיון.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו לא נעצור את הדיון, לא נעניש את אלה שכן באו, נתייחס לזה בסיכום.
מירב בן ארי
יש לי אפשרות עם גישה למשרד האוצר, נכון שהיא קמה וזו זילות בוועדה, זו לא המילה האחרונה במשרד האוצר.
אורלי לוי אבקסיס
אתם באמת מאמינים שהם יקראו את הפרוטוקול של הוועדה הזאת ויגיבו לנו בהתאם?
מירב בן ארי
אמרתי שזו זילות בוועדה, אבל יש עוד דרך להגיע למשרד האוצר והיו פה אנשים שיודעים לכבד אותה.
היו"ר יעקב מרגי
חברת הכנסת אורלי לוי, הניסיון שלך כיושבת ראש וועדה, אני אומר לך כיושב ראש הוועדה כחודש, כשבכירי משרד קיבלו נזיפה זה הפריע להם. וזה הוביל אותם לישיבה פה יחד עם השר ועם המנכ"ל. אנחנו נתייחס לזה. אני לא מתרגש, היא הלכה.
דורון אראמי
אחזור ואומר, כמו שהוצגו הנתונים על ידי בני, הנתונים הם חוסר של עדכון בסל, אלו באמת הפערים. אנחנו הלכנו לבדיקה קצת שונה כדי לבודק מהם הפערים. הכפרים לא באמת חוסכים במה שהם נותנים לתלמידים. את זה יוכלו להסביר אנשים מומחים.
היו"ר יעקב מרגי
אתה תציג מספרים. להסביר יש את הפורום ויש את העמותות, הם ידעו להציג את עצמם.
דורון אראמי
הנתונים הם גרעון של 15,500 אלף שקל לשנה לתלמיד בפנימייה. נקודה. הפער הזה הוא בין הכנסות שמתקבלות ממשרד החינוך בתקצוב ולבין ההוצאות בפועל לכל תלמיד.
אורלי לוי אבקסיס
הפער בין ההוצאות שלא מתוקצבות ושהם נאלצים לקחת מסעיפים אחרים כדי לשלם.
היו"ר יעקב מרגי
אני אשלים את השאלה. יבואו המשרדים הרלוונטיים ויאמרו שהם אמורים לממן סל מסוים, נכון לא עודכן, נכון חלקו לא רלוונטי. חלקו לא מעודכן משנת 1975 וכולנו מבינים שזה לא מבוטל. אני אבקש שתמקד לפני הפער והסל כדי שאני אוכל לנזוף במי שלא עושה את עבודתו על פי הנחיות. הסל הנוכחי, את זה תוכל לבודד מהגרעון?
מירב בן ארי
אני ממש לא מצליחה להבין. אתם מסרתם נתונים מסוימים, 15,500 פער לחניך, זה בפנימיית רווחה ופנימיית חינוך?
שחר שומן
התשובה היא לא.
מירב בן ארי
התשובות פה לא רק שהן מטעות, אני רוצה להבין דבר אחד - - -
בני פישר
הוא לא יודע, יש לי תשובה - - -
היו"ר יעקב מרגי
הוא עשה חשבון והוא לא יודע?
בני פישר
קודם כל, עד לפני שנה וחצי הייתי מנהל כפר. אני אסביר לכם בדיוק את הפערים שאותם צריך להבין. גם "סל לאור", אני לא יודע מי זה ה"לאור" הזה, אני מחפש. מאז שהוא עדכן אותו קרה משהו. התפיסה של חינוך ב-1975 וחינוך היום זה דבר שונה. החינוך שונה, קרה משהו במדינת ישראל. לילד יש צרכים, המוגנות בלילה הפכה להיות יותר מורכבת, אתה צריך עוד מדריכים, אתה צריך להכניס עוד אחות, אתה לוקח אחריות על הצד הרפואי – עכשיו הכפרים עושים את זה והם לא משופים.
אורלי לוי אבקסיס
זה בכלל לא מתומחר בבסיס הסל, זה לא בסל.
היו"ר יעקב מרגי
אני מבקש תשובה פשוטה ממך. תבודד את הגרעון.
בני פישר
התשובה היא לא. זה 230 שקל לילד לחודש, את זה אנחנו יודעים להגיד.
היו"ר יעקב מרגי
מעבר לכך שהסל לא מעודכן.
אורלי לוי אבקסיס
הסל הזה הוא סל חסר, יש כאן שירותים שלא נכנסו לתוך הסל הזה. מראש הוא סל חסר ועדיין עם החוסר שיש בסל הזה הוא גם לא מעודכן. זאת אומרת, איך שלא תהפוך את זה, זה נדבך על נדבך שבסוף הופך למשהו יותר גדול ממה שציפינו. 230 שקל החסרים בחודש הם לא ה-1,100 או ה-1,300 שדיבר דורון אראמי. זה חלק, אבל אומרים שיש כאן הוצאות נוספות שאין מאיפה להביא ואף אחד לא משפה.
בני פישר
כפרי הנוער שירותו את מדינת ישראל, האתוס שלנו בנוי, הם הוקמו לפני 60-70 שנה. מה לעשות שבמבנים צריך לטפל. אפרופו מצב של הפנימיות. במדינת ישראל, קודם כל צריך להצדיע. היה פה מהלך משמעותי שהתחיל בכנסת הקודמת, מהלך שבעיני תוך שלוש-ארבע הוא ישדרג את המבנים הפיסיים, אבל עדיין התשתיות בעייתיות. כפרי הנוער לא נחשבים כיישוב לא ברשות המקומית, במשרד הפנים ובוועדת החינוך בכנסת. ברגע שזו תהייה נקודת יישוב תהייה אפשרות לתקצב כמו כל ישוב אחר שמקבל תקציב לתשתיות. יש כאן לקונה. צריך לקחת את כפרי הנוער ולנתח ולהבין שהישות הזאת לא מתואמת לשפה בה מדברים היום במדינת ישראל. חייבים לעשות את ההתאמה הזאת כי בסוף מנהל כפר מתמודד עם גרעון. הוא מתמודד עם גרעון של מיליוני שקלים שהוא חייב לגייס את הפילנתרופיה מבלי קשר לסל.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אברהם לוי, מנהל אגף תקציבים באגף לחינוך התיישבותי. בבקשה.
אברהם לוי
תודה רבה. אני מבקש לעשות קצת סדר במספרים, כדי שכולם יבינו פחות או יותר את מה שקרה. "סל לאור" מורכב משני חלקים: אחד, חלק של שכר והשני חלק להוצאות שאינן שכר. נקבע אפילו מנגנון לעדכון. מנגנון של השכר מעודכן לפי הסכמי שכר שנקבעים במשק. אלא מה, שהבעיה הגדולה בשכר היא שתי בעיות. אחת, התקנים של כוח אדם בכלל מבוססים על 1975 וכפי שבני אמר הם בכלל לא רלוונטיים. שנית, עלות השכר לעובד היא מאוד נמוכה. זה אותו הפער שחישב רואה חשבון דורון אראמי. אבל ניחא, נניח שפה עדכנו לפי הסכמי השכר, אבל יש לנו את כל ההוצאות שאינן שכר. אצלנו הפער הוא 230 שקל לחודש לתלמיד. ברווחה הם הלכו להסדר עם האוצר וקיבלו 50 מיליון שקל והם הצליחו להגדיל מעט מ-960 שקל ל-980 או 993 – עדיין זה לא מכסה כלום.

אנחנו עושים את החשבון אצלנו, הסיפור של העדכון של הוצאות שאינן שכר, הם אותם 230 שקל לחודש לתלמיד, צריך להביא לנו תוספת של 50 מיליון שקל לבסיס התקציב. אנחנו מדברים על 22 אלף תלמידי פנימיות שבעצם אנחנו גורמים לפנימיות גרעון מובנה. - - -
מירב בן ארי
22 אלף תלמידי פנימיות אתה תדייק, אתה מכליל רק את החינוך?
אברהם לוי
רווחה זה עוד כ-7,000 תלמידים.
מירב בן ארי
7,500 תלמידים נמצאים בפנימיות רווחה, 18 אלף נמצאים בפנימיות החינוך? איך הגעת ל-22 אלף?
בני פישר
22 תלמידים בחינוך הפנימייתי שאנחנו אחראים להם.
מירב בן ארי
זאת אומרת 4,000 תלמידים נעלמו לי.
היו"ר יעקב מרגי
אצלם זה הפוך, בפועל פחות ממה שמגישים להם.
מירב בן ארי
4,000 תלמידים נעלמים. כנראה שיש כפר נוער שלם - - -
היו"ר יעקב מרגי
אל תאשימי. צריך לזכור, זה לא בדיחותא כי אחר כך זה חודר לפקידות ומתעמרים במי שישר ובגלל כישלון הרגולטור מענישים שאת כולם. אכן חזרי בך מהתיוג הזה.
מירב בן ארי
חוזרת.
אברהם לוי
לכן אדוני היושב ראש, אני ממליץ לקבל החלטה לטפל בשני מישורים. במישור האחד לעדכן את אותן הוצאות שאינן שכר, לגבינו מדובר ב-50 מיליון שקל - - -
מירב בן ארי
עדכון מרבי של "סל לאור".
אברהם לוי
כן, עדכון "סל לאור". הדבר השני והוא החשוב, בעצם זה מהלך אסטרטגי ,עשות עדכון הרכב הסל. כלומר, חייבים להקים וועדה משותפת של משרדי הרווחה, חינוך ואוצר. לעשות הרכב חדש של הסל שבסופו תקני כוח האדם, עלויות השכר יעודכנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
רבותיי הנכבדים, סליחה, יפה לומר 'צריך, צריך, צריך'. אם הלחץ לא יבוא מהמחלקות המקצועיות, לפעמים מתבלבלים בחלוקת העבודה והתפקידים. תקשיבו טוב, כשר, כשרציתי לעשות רפורמה או תכניות הבראה, לא עשיתי כלום, ישבתי להם על הוריד. הבאתי את המחלקות המקצועיות שהביאו נתונים ועשינו. הזעקה צריכה לצאת מכם. כולנו יודעים שבצוק העיתים כשמנכ"ל משרד ממשלתי או שר צריכים לשבת על התקציב, מחלקה שלא תהייה ערוכה ושלא תציג את התמונה באופן ראוי ובצורה מקצועית, הדרישות לא תבואנה לידי ביטוי. אחרת אחר כך במשך שנתיים שלמות נתמודד עם התקציב ואיך אנחנו פועלים אתו, זה מה שביקשנו וזה מה שיש. כשאתה אומר שצריך לעשות אני מסכים אתך, הדלת פתוחה. אני רוצה שאתה תעשה, אתה תזעק ואתה תביא ואתה תילחם.
מירב בן ארי
הם מביאים הרבה כסף, זה יאמר לזכותם, הרבה כסף.
בני פישר
קודם כל, יש כאן עבודה ולא סתם, עבודה שאני מאמין בה והיא שיתוף פעולה עם החברה האזרחית, אנחנו עובדים ביחד. אני כפקיד יכול להגיד את מה שאני אגיד ולא יותר מזה. התפקיד של החברה האזרחית זה לעשות את מה שאתם עושים. אנחנו מתואמים, אנחנו שותפים. אגב, אנחנו מוציאים מהגורן והיקב תקציבים לשפות, זה לא טוב וזה לא אמור להיות. אבל אף אחד לא זרק אותם. חברים, כפרי הנוער נראים כפי שהם נראים, מבלי להתבלבל, בזכות משרד החינוך, המינהל לחינוך התיישבותי שמשקיע בהם, כי זה נשמע לא טוב.
היו"ר יעקב מרגי
זה נשמע מצוין. אנחנו נאמר את הדברים כשצריך, אנו באנו לכאן לתפעל - - -
בני פישר
בסדר. הוא לא יכול לבוא לשר החינוך ולומר תתחיל לפעול. התפקיד שלנו הפקידים זה לשים את זה. אנחנו שמים את זה על השולחן כל רגע.
היו"ר יעקב מרגי
אתה יודע מה, הוא עשה בדיוק את מה שאתה אומר שהוא לא יכול לעשות. כי ברגע שהוא או אתה שמים לשר החינוך את תמונת המצב סימן שאתם יכולים לפעול.
בני פישר
שמים כל הזמן.
אורלי לוי אבקסיס
ועכשיו צריך לקוות ששר החינוך ישים את זה לשר האוצר על השולחן.
היו"ר יעקב מרגי
תודה אברהם. בבקשה שושי סומך מהמועצה לשלום הילד.
שושי סומך
תודה. ראשית אני רוצה לחזור אחורה אל השיפוץ. אני מבקשת לומר שבמשרד החינוך התחילה עבודה נהדרת ואנחנו מקווים שתמשך. מפניות שאנחנו מקבלים שומעים כמה זה נצטרך לרווחה. זה צורך הכרחי ממש.

מפניות שעולות אלינו גם מילדים וגם ממנהלי פנימיות, התייחס כאן אברהם לוי לנושא של הצוות. היום המצב הוא כזה ששכר המדריכים אינו מתגמל באופן הולם את העבודה הסופר קשה והאינטנסיבית. אלו האנשים שנמצאים באופן אמתי יום-יום עם הילדים. התוצאה של שכר שאינו הולם היא קודם כל תחלופה מאוד גבוהה של אנשי הצוות במקומות אלה, ואין צורך להרחיב מה המשמעות של זה.

כמו כן קושי למצוא עובדים. בכל סוף שנה מנהלים נמצאים במצב שעדיין מצבת כוח האדם אינה מלאה. דיברו כאן על בני ובנות שירות שעושים עבודה נפלאה, אבל זה לא מספיק. יש מדריכים בשכר שצריכים להיות מתוגמלים באופן מתאים. צריך גם לפתוח את תנאי ההעסקה שלהם, הרבה מאוד מועסקים בקבלנות וגם זה משפיע מאוד על המצב. אם פותחים את הנושא הזה צריך להידרש אליו מאוד כי יש לו השפעה גדולה מאוד יום-יום על הילדים.
מירב בן ארי
בעניין תנאי ההעסקה, חשוב להוסיף את עניין ההכשרה של הצוות, שגם היא לוקה בחסר.
אורלי לוי אבקסיס
לי וליושב הראש, יש הצעת חוק משותפת בנוגע להסדרת המקצוע הזה והאחדה של הפנימיות. ננסה להעביר אותה. כעת אתה חלק מהקואליציה, נעשה עבודה.
ירון בראון
אני אומר משפט אחד עלינו, כדי שתבין באיזו קונסטלציה אנחנו עומדים. ילדים בסיכון היא עומתה שכבר יותר מ-30 שנה מפעילה תכניות בקומה השנייה והשלישית. אנחנו עובדים היום ב-70 פנימיות רווחה וב-30 כפרי נוער. מביאים סדר גודל של בין 16-18 שנה מיליון שקל לשנה מהפילנתרופיה לתוך התכניות. זה הרבה ניסיון.

אין לי הרבה מה להוסיף בנושא של "סל לאור". אני כן רוצה לזרוק 'קול קורא' ואולי אני נכנס לשדה מקושים הכי גדול. האם נשמע הגיוני שבתי הספר במדינת ישראל היו תחת שליטה אחת של משרד החינוך ומשרד הבריאות? האם הגיוני שבתי החולים במדינת ישראל היו יושבים תחת משרד הבריאות ותחת משרד הקליטה? מה שבני אמר, אנחנו נמצאים 50 שנה בתוך מנוע שרץ באופן קבוע עם השינויים שהם עוברים, עם השינויים בקהילה. אני אומר בתור עמותה שעובדת גם באומנה וגם בכפרי הנוער, קורה תהליך שאני רואה איך האומנה רבה עם הפנימיות והפנימיות עם כפרי הנוער.

היום, אחרי 50 שנה במדינה ישראל אין מישהו שמתסכל על המערכת של הוצאה חוץ-ביתית בגדול, משיהו שעושה ריביו מחדש ומתחיל לחבר את הדברים. הכול פלסטרים. וועדת גדעון זה פלסתר, וועדת לאור זה פלסתר שעולה בסוף למדינה הרבה יותר כסף ממה שהיה צריך לעלות אם מישהו היה מתכלל. זה שדה מוקשים הכי גדול שקיים, אני יודע את זה. אני זורק את זה הנה כי בסופו של דבר עד שזה לא ייפתר, עד שתהייה רשות אחת לנושא של הוצאה חוץ ביתית - - -
היו"ר יעקב מרגי
אבל וינטר חשב שהוא עשה את העבודה.
ירון בראון
לא, שיסתכל על הקהילה ושיסתכל על האומנה ועל כפרי הנוער, החיבורים והרצף של הדברים, אם לא, לא יקרה כלום.
אורלי לוי אבקסיס
לאחד תחת קורת גג אחת.
ירון בראון
רשות, לאחד. צריך לצאת 'קול קורא' מהכנסת להקים וועדה - - -
היו"ר יעקב מרגי
מה זה רשות? אני אתך.
ירון בראון
להקים וועדה שתשב על המדוכה כמו שהייתה וועדה שהייתה בנושא הכיבוי, וועדה שתבחן את הבעיה הזאת.
היו"ר יעקב מרגי
אתה אומר להקים רשות.
אברהם לוי
להקים במשרד החינוך רשות.
ירון בראון
הנה, התחלנו עם הפוליטיקה.
היו"ר יעקב מרגי
סליחה, לא פתרת את הבעיה ואתה יודע למה? כי ברגע שתקים רשות ותוציא את כל נושא החינוך ממשרד החינוך, נכון? אנחנו כבני אדם נוטים לראות פתרון מנקודת המצוקה שלנו. הכנסת, ואני לפחות בקדנציה החמישית מנסים לקדם דיון בסוגיה מעונות היום. הם הוקמו כרציונל לקידום נשים לצאת לעבוד. התפיסה הייתה האימא, העבודה. אבל מזמן שינו את הדיסק והחינוך מתחיל מיום הלידה ויש על כך דיון. כל שר דוחה את זה לשר הבא, אבל מה קורה ששר הכלכלה מונה להיות שר החינוך? הרי כשנקים את הרשות הזאת יהיו חסרונות כי מי שמתעסק בחינוך זה לא מי שזה התחום שלו, ואין ראיה כוללת של כל תפיסת החינוך במדינת ישראל.

אתה יודע מה הבעיה? האנשים שצריכים לעשות לכאורה הם לא ממלאים את תפקידם. כש"סל לאור" נקבע נכון שכולם בירכו? נבחן הנושא, נקבעו אמות מידה, יש סל, הכול יש, אלא מה, היה צריך לקבוע מנגנון עדכון.
אורלי לוי אבקסיס
לא רק. גם הוא בחסר. שוב, יש שם קריטריונים שלא נכנסו והם מאוד חשובים.
היו"ר יעקב מרגי
כשאני אומר מנגנון, זה כולל הכול ולא רק מחירים.
ירון בראון
אני לא אמרתי שצריך להקים רשות - - -
מירב בן ארי
סליחה, יש כבר רשות, 360 היא קיימת. פשוט צריך להכניס אליה את הפנימיות ואת כפרי הנוער. לא צריך להמציא מחדש. צריך להשתמש ברשות.
ירון בראון
אני לא חושב שצריך רשות. הנושא - - -
היו"ר יעקב מרגי
מה זה 360?
מירב בן ארי
יש רשות שמתעסקת בנוער בסיכון.
אורלי לוי אבקסיס
לא, לא. גם כך נעשו שם בעיות ותקציבים הועברו למקומות אחרים ובסוף הם הועברו גם לקהילה ונלקחו מהמקומות הכי קשים. יש שם זליגה של כל מה שאנחנו רוצים למקומות אחרים.
היו"ר יעקב מרגי
זה רק מחזק את מה שאמרתי.
אורלי לוי אבקסיס
יש מקומות בהם משרד החינוך ומשרד הרווחה יודעים לשתף פעולה שאנחנו יודעים מי בעל הבית מלמעלה, מי הגורם האחראי שהדברים יפתרו. עדיין אפשר לשמר גם את הרווחה וגם החינוך ולקבוע מי בסופו של דבר ראש החץ, מי באחריותו הדברים. תאמין לי, ברגע שאתה מטיל את האחריות על X או Y הוא יודע שאין לו בררה אלא להושיב את כולם סביב השולחן ולהגיע לנוסחה הנכונה. זה מה שצריך להיות גם פה. אני מסכימה אתך לחלוטין, זה מתבקש, זה יקרה במוקדם או במאוחר כי זה המסלול. אני מקווה שזה יקרה במוקדם.
ירון בראון
עד שלא יסתכלו על הדברים מלמעלה, זה לא ייפתר. תהייה עוד ועדה ועוד ועדה, זה לא ייפתר.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. נועה היימן ממשרד האוצר יצאה. משרד הרווחה והשירותים החברתיים התנצל, תקלה. נביא את זה בסיכום שההתנצלות התקבלה ועם הנזיפה עדיין לא סיימנו.
אורלי לוי אבקסיס
איפה משרד החינוך? לא כפרי הנוער? אני רוצה לדעת איפה הרפרנט של משרד החינוך. הנה, למה אנחנו מדלגים. אני חושבת שיש כאן את אחת הנשים היותר חשובות בדיון הזה. תאירי את עיננו קצת. את רפרנטית של משרד החינוך מול משרד האוצר. איפה הפערים, למה יש פערים, למה זה לא מעודכן? אתם דרשתם ומשרד האוצר לא רוצה? בואי נגלה מי הילד הרע בסיפור הזה, אם ישנו כזה.
היו"ר יעקב מרגי
בדרך כלל "הילד הרע" הוא אותו אחד שנתפס שהוא מעורר את הבעיה, שהוא הנצרך של השירותים האלה, לכאורה הוא מפריע. בדיונים כשמציגים לקונה אנחנו לפעמים מרגישים 'זוז מהדרך, אתה רק מפריע להתנהלות'. בבקשה גברתי.
מירי כהן
אני מאגף התקציבים, משרד החינוך. בגדול, אני מגבה את הנתונים שאברהם לוי הציג מבחינת החוסר או העלויות שאנחנו מתקצבים את "סל לאור". קיים מנגנון, לא שהוא לא קיים, רק שהוא לא עונה על הצרכים שלנו.
היו"ר יעקב מרגי
את אומרת שהוא קיים, נגיע לצרכים, תדברי על המנגנון.
מירי כהן
עדכון תעריפי העובדים, בהתאם להסכמי שכר. זה מנגנון מסוים שעובד.
אורלי לוי אבקסיס
עזבו את השכר, יש כאן שני מרכיבים.
היו"ר יעקב מרגי
את מבינה למה התעקשתי על המנגנון? אין מנגנון, לא לזה כיוונו, נקודה. מנגנון עדכוני שכר, הוא אוטומטי ואם לא יהיו עדכונים יהיו סכסוכים ויש את הוועד ואת תנאי העבודה. האוזניים הופכות להיות רגישות עם הזמן.
מירי כהן
לגבי ההוצאות האחרות, היה מנגנון שקידם לפי מדדים שהיו ידועים ומקובלים. בשנת 2008 הוחלט על ידי האוצר לעצור את הקידום הזה ומאז אנחנו תקועים. כאן הבעיה שלנו.

ידוע לחבר'ה של המינהל, לחינוך ההתיישבותי שאנחנו מדי פעם מביאים לדיון אל המנכ"לית ואל מול הפורום של הנהלת המשרד. אבל כמו בכל משרד יש את סדרי העדיפויות ויש את המגבלות.
אורלי לוי אבקסיס
הגשתם בקשה לתקציב לעדכן את הסל?
מירי כהן
אנחנו כל הזמן מגישים בקשות - - -
אורלי לוי אבקסיס
אולי לא הבנת את בקשתי, אסביר יותר טוב. אני רוצה לדעת איך אנחנו מתקדמים ואיפה אנחנו עומדים. את הרפרנט במשרד החינוך, את צריכה להגיד מהן הדרישות ומה החובה. לעדכן זו סוג של חובה כי הרי אף אחד לא מתאר לעצמו שלא יעדכנו את השכר או לא יעדכנו דברים אחרים. דווקא כשמדובר על השירותים האלמנטריים לאותם ילדים, הנה אמרת שמנגנון השכר ממשיך ומתעדכן בשוטף והפרק השני שבוא מדובר על תקצוב לכל ילד, הוא לא מעודכן.

אנחנו לקראת דיוני תקציב, אני גם חברה בוועדת התקציב ואני רוצה לרדת לרזולוציות. אתם בתוך התקציב בדרישות שלכם לתקציב השוטף, בסיס התקציב, הגשתם את העדכונים? הם חלק מהבקשה של משרד החינוך? - - -
מירי כהן
כחלק מהבקשה לתקציב, הוגש גם החלק של עדכון "סל לאור".
אורלי לוי אבקסיס
מה הסיכויים שזה יקרה? אין לך מושג.
היו"ר יעקב מרגי
אי אפשר לבקש אותה פה.

אורלי, הדינמיקה של קביעת תקציב משרד ממשלתי ואיך זה עובד, אמרת כבר שכל עובד ככל שיהיה בכיר, יש לו סדרי עדיפויות. אין ספק שזה זועק לשמיים, אנחנו מתעסקים לפעמים בקוסמטיקה שגם היא חשובה, אבל באמת כשאנחנו מגיעים למקומות של פנימיות וילדים שצריכים זה זועק לשמיים, שסדרי העדיפויות מדלגים עליהם. שידלגו על דברים אחרים וזה לא יכאב לי.

לי כיושב ראש וועדת חינוך לא יכאב לי אם משרד החינוך יקבל החלטה באומץ לוותר על מקצוע אחד במערכת החינוך ושיתחיל לטפל בכשלים בהם אנחנו נופלים, איפה אנחנו חוטאים לילד, לנפשו. כמה נושרים וכמה ילדים שצריכים את הדחיפה שלנו מאחור לא מקבלים את מה שמגיע להם? אנחנו אלופים לעשות את זה רק במעשה האלונקות ולשים את זה בתמונות. שיוותרו על מקצוע אחד. אני לא בא אליך בטענות כי ברגע שאמרת 'סדרי עדיפויות' זה ברור לי.
אורלי לוי אבקסיס
אדוני היושב ראש, יש לי שאלת תם. מאחר ואתה היית שר אני מבקשת לשאול אותך שאלה לכאורה פשוטה. התקציבים של המשרדים לא מעודכנים בשוטף? זאת אומרת, משרד האוצר משנה לשנה, הרי יש את הטייס האוטומטי ויש עדכונים כאלה ואחרים. הבסיס של התקציב של המשרד לא מעודכן בשוטף?
היו"ר יעקב מרגי
בוודאי, יש דינמיקה.
אורלי לוי אבקסיס
כי אם אתם כבר מקבלים עדכון, השאלה היא, האם אתם משיתים, מעבירים הלאה לפנימיות?
היו"ר יעקב מרגי
אני ארחיב את השאלה שלך. הגברת הנכבדה מירי יודעת שהדינמיקה היא עבודה שוטפת אל מול וועדת הכספים והעברה מסעיף לסעיף, בין משרדים ומה שנקרא אישור הכנסת ואגף התקציבים. זה עניין שבשגרה. משרד ענק כמו משרד החינוך אין לו דבר שאין עדכון. אני מאמין שגם יש אנשי מקצוע רציניים בתחום הכספים במשרד שיודעים שיש סעיפים שהאוצר אוהב להרדים בכל משרדי ממשלה. צריך להיאבק מולם כדי להעביר מסעיף לסעיף. צריך לומר ביושר שלפעמים השר רוצה להסיט מנושא מסוים או להעביר מהתחייבות אחת לשנייה והאוצר מתעקש. האוצר עובד עם נוסחאות משלו והזמן עובד לטובתו. זה המקום היחידי שהזמן עובד לטובתו. זה הגוף היחידי שלא אצה לו הדרך למימון סעיפים.

שוב, כמדובר בסעיפים כאלה אני מצפה מהמשרדים, מהגופים המקצועיים שהזעקה תשמע. הנושא הזה לא ירד מהשולחן. לי יש רגישות מסוימת, יתלוננו או יכעסו אחרים במשרד החינוך שאני לא שם לא את הנושאים שלהם בקדמת הבמה. נושאים שקשורים לכל מי מהחברה הישראלית צריך דחיפה מאחור אנחנו נהייה שם בשבילו. לא יעזור כלום כי זו השליחות שלי. אני אהיה שם, אני האבק ואף אחד לא יעמוד בדרכי. אני לא אוריד את הנושא הזה מסדר היום. במרוקאית יש פתגם שאומר שאף אחד לא עוזב את הבית, אף כלה לא עוזבת את חמותה אם טוב לה שם ואף ילד לא היה מעדיף פנימייה אם לא קיים אצלו חוסר כזה או אחר. אני אומר את זה על פי הרוב המוחלט, אנחנו צריכים להיות שם בשבילם. הסכומים הם לא גדולים ונעשו דברים, נעשו דברים טובים. אומנם הטונים כאן נשמעים כאילו יש כאוס, אין כאוס. אנחנו אומרים ונאמר שנעשו דברים באומץ, אבל הגיע הזמן לנער את כל השטיח ולא לעשות טלאי נקודתי.
אורה חכם
שלום, אני נציגת ציבור מטעם מפלגת העבודה, אני יושבת ראש וועדת החינוך של מפלגת העובדה.
אורלי לוי אבקסיס
יש לכם סוג של כנסת צללים כזאת?
אורה חכם
יש לנו וועדת חינוך פעילה שאכפת לה והיא נמצאת גם פה.

האם הפקידים שאמונים על העבודה במשרדי הממשלה, כאן מדברים על משרד החינוך ואולי גם חלק ממשרד הרווחה, יש להם בעצם הנחייה לא כתובה או הנחיית עבודה שאומרת שהם צריכים לעשות את מה שאומרים להם לעשות. אולי יש להם ידע נוסף שנקרא לו ניירות עבודה. אני שואלת אם ניירות העבודה האלה היו מגיעים לוועדת החינוך, בהסכם מראש עם ראש הוועדה ושר החינוך, כדי שלוועדת החינוך יהיה כלי לעזור לפקידות שאומרת 'לנו יש הנחייה שאומרת נוסחה א', נוסחה ב' ואין עדכון, אנחנו לא יכולים לעשות שינוי. אם נציג שינויים אנחנו מורידים ואחר כך בעצם לא נוכל למלא את התפקיד שלנו כי זה מה שנכתב לנו'. אני שואלת, אולי אנחנו כוועדת חינוך נדרוש בהסדר מראש מלמעלה את ניירות העבודה שאתם מכינים - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא. אנחנו לא אמורים להחליף אותם. אני אסביר לך. היא סיכמה את זה במשפט אחד 'סדרי עדיפויות'. אפשר להוציא הנחייה, גם שר נותן לפעמיים הנחייה ותוך כדי הליכה הוא אומר עצור. ניירות עבודה לא יוסיפו פה והם גם חסרי משמעות. אני חושב שנושאים כאלה צריך לשים בקדמת הבמה, צריך לשים אותם על הבמה עם נורות מהבהבות. יש את הכנסת ויש את וועדות הכנסת שעובדות ולא יטעו שרק השיח הקולני של חברת הכנסת זהבה גלאון עם חבר הכנסת שרון גל זה מה שיש לנו בבניין הזה.

הוועדות עובדות ונושמות. אתם יודעים, לפעמים גם בועטות, זה התפקיד שלנו. אנחנו נבקר את משרדי הממשלה וזו ברכה למשרדי הממשלה. תמיד ראיתי בביקורת את שולי הדרך שלי. בכל התפקידים שביצעתי הזמנתי את הביקורת. בכל תפקידיי עוד בעודי צעיר ביקשתי ביקורת. בגופים שהייתי כשלא היה מבקר פנים ביקשתי להקים מבקר פנים כי הביקורת היא שולי הדרך המוארים.

אנחנו כאן כי לסייע למשרד החינוך, אנחנו פה לא כדי לחבוט במשרדי החינוך, הרווחה או האוצר. אנחנו כאן לסייע, לזעוק את זעקת הילדים שלא יכולים להיות פה והם לא פה.
סיכום הדברים
הוועדה מודה לחברת הכנסת מירב בן ארי על היוזמה הברוכה לקיים דיון נוסף וחשוב בנושא של הפנימיות ותקצובן ובכל מה שקשור ל"סל לאור".

הוועדה קוראת למשרד החינוך ולמשרד הרווחה והשירותים החברתיים לקבוע מנגנון שנתי לעדכון הסל.

כמו כן מבקשת הוועדה לעדכן את הסל שחלקו לא מותאם למשך השנים שעברו מאז קביעתו.

הוועדה קוראת למשרד החינוך להגדיל את מכסות התלמידים המופנים לפנימיות הן על ידי השירותים החברתיים והן מרצונם. כך שלא יהיה מצב שתלמיד לא יוכל להתקבל מפאת חוסר מכסות.

הוועדה מודה למשרד החינוך ולגופים הפילנתרופיים ולכל הנוגעים בדבר על שילוב הידיים בתכנית הלאומית לשיפוץ והתאמת חדרי הילדים בפנימיות.

הוועדה קוראת למשרד החינוך להמשיך את התכנית הלאומית הזאת כדי שכל הפנימיות תהיינה במצב פיסי נאות, מתאים לשנת 2015. היא עומדת להסתיים ואנחנו עדיין לא רואים את התקציב מתבשל.

הוועדה תקיים דיון נוסף למעקב אחרי הנושא הזה.

תודה רבה לכולם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:52.

קוד המקור של הנתונים