ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 07/09/2015

הסדרת סוגיות להסעות תלמידים ברשויות המקומיות לבתי הספר, כולל החינוך המיוחד - ישיבת מעקב

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 49

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שני, כ"ג באלול התשע"ה (07 בספטמבר 2015), שעה 11:00
סדר היום
הסדרת סוגיות להסעות תלמידים ברשויות המקומיות לבתי הספר, כולל החינוך המיוחד
נכחו
חברי הוועדה: דוד אמסלם – היו"ר

טלב אבו עראר

יואב בן צור

יעל גרמן

אורי מקלב
מוזמנים
לילי אבירי - מנהלת היחידה לטיפול חוץ ביתי לאוטיסטים, משרד הרווחה

רחלי אברמזון - מנהלת אגף חינוך מיוחד, משרד החינוך

שמעון אבני - מנהל אגף הסעות, משרד החינוך

כמאל עטילי - דובר, משרד החינוך

משה ידידיה דיקשטיין - פרפנט חינוך באגף תקציבים, משרד האוצר

חלי גיא אלדר - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

מיכל מנקס - ראש מינהל חינוך במרכז השלטון המקומי

משה טור פז - ראש מנח"י, עיריית ירושלים

יצחק קדמן - מנכ"ל המועצה לשלום הילד

שושי סומך - עו"ד, המועצה לשלום הילד

עופרה בן ישעיה - מנהלת אגף רווחה, עיריית מעלה אדומים

מוטי ברשישת - גזבר עיריית מעלה אדומים

מאיר אלרם - מנהל אגף תיאום גורמי חוץ, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

מרב רפאלי - מנהלת תחום חקיקה פניות הציבור והכנסת, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

נועה ביתן - יועמ"ש, אקי"ם

אביבית ברקאי-אהרונוף - עו"ד, עמותת בזכות

הניה מרמורשטיין - מנהלת מעונות

רויטל לן כהן - עו"ד, חברת הנהגה

מירב לוק - הורה

מחמד בחרי - הורה, אלי"ן

אלינה ישראלוב - הורה, אלי"ן

אריאל ישראלוב - הורה, אלי"ן

דניאל ישראלוב - תלמיד, אלי"ן

סיגל רוט - הורה

ליאנה רויטר - הורה

רבקה רויטר - תלמידה

יפה נחמני - אמא של מיכאל

מוטי אדרי - אבא של עדי

סטה טסאו - הורה

ישראג טסאו - הורה

ישחק טסאו - תלמיד

שלמה קרפ - יו"ר ארגון ההורים הירושלמי

מיטל בסון - מנהלת המשרד, ארגון ההורים הירושלמי

דוד אריאלי - ראש מועצת קרית טבעון

איריס רועי - עו"ס במסגרות של החינוך המיוחד

מריה רבינוביץ - מחלקת המחקר והמידע של הכנסת

אתי וייסבלאו - מחלקת המחקר והמידע של הכנסת
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
מנהל/ת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
רויטל יפרח

הסדרת סוגיות להסעות תלמידים ברשויות המקומיות לבתי הספר, כולל החינוך המיוחד
היו"ר דוד אמסלם
בוקר טוב לכולם. אני מתכבד לפתוח את ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בנושא של "הסדרת סוגיות להסעות תלמידים ברשויות המקומיות לבתי הספר, כולל החינוך המיוחד". האמת היא שקיבלתי הרבה פניות בנושא ולכן, זימנתי את הוועדה גם במסגרת הפגרה. אני מודה לכל האורחים. בוקר טוב חבר הכנסת אבו מערוף. אני אחרוג ממנהגי - בדרך כלל בפרוצדורה אצלי בוועדה, אנחנו מתחילים קודם עם חברי הכנסת ואחרי זה עם האורחים אבל כאן הייתי רוצה ללכת הפוך, והייתי רוצה קודם כל לתת את זכות הדיבור למוטי אדרי, שפנה אלי ובעצם הוא הטריגר ליוזמה של כל הדיון הזה. בבקשה, מוטי.
מוטי אדרי
אני אבא של עדי אדרי, היא לומדת בבית ספר "תדהר" של החינוך המיוחד. אני פניתי אליך בעקבות בעיה שלי, אישית, וגם בעיה של כולם, שכבר ארבע שנים אנחנו נאבקים בקטע הזה שלא מוכנים לאשר לנו הסעות בגלל מרחק של שני קילומטר מבית הספר. מדובר על ילדים שנוטלים תרופות, ואנחנו צריכים כל בוקר לקחת אותם ולהחזיר אותם ולהפסיד שעות עבודה, וזהו. זה בעיקרון בכללי.
היו"ר דוד אמסלם
ספר לנו בת כמה הבת שלך?
מוטי אדרי
הבת שלי בת 10, ומכיתה א' היא לומדת ב"תדהר", שזה בית ספר של החינוך המיוחד בירושלים באזור קטמון. אנחנו גרים בגבעת מרדכי, ולהגיע לבית הספר זה שני אוטובוסים. גם ברגל זה לעבור המון כבישים שאף הורה לא יהיה מוכן לשלוח את הילד שלו ולהסתכן ולשלוח אותם לבד. אז כל בוקר אנחנו מאלתרים – או שאחד מאתנו מפסיד עבודה או שהסבים באים ועוזרים לנו. נאלצים כל בוקר למצוא אלתור. גם יש ילדים שנשארים בבית כי אין מי שייקח אותם.
היו"ר דוד אמסלם
מה היה בשנים הקודמות?
מוטי אדרי
כל שנה אותה מלחמה. אנחנו נלחמים מהקיץ מתחילים את המלחמה עד חודש, חודש וחצי אחרי תחילת הלימודים, שעושים ועדה שנקראת "ועדת חריגים" דרך העירייה, ואז מאשרים את ההסעות.
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי. זאת אומרת, בעצם כל שנה - -
מוטי אדרי
כל שנה אותה מלחמה על אותם ילדים. כל שנה מצטרפים אולי ארבעה, חמישה ילדים בכל בית ספר לדבר הזה אבל זה כל שנה זה אותם ילדים, אותם סיפורים ואותו תהליך. היינו בעירייה ועשינו הפגנה מתחת לעיריית ירושלים, והגענו לתקשורת גם בירושלים וגם לתקשורת הארצית, ואף אחד, חוץ ממך, עד שהגענו אליך, ותודה רבה בשמי ובשם כל ההורים של המאבק הזה - -
היו"ר דוד אמסלם
אין תודה רבה, זו העבודה שלנו.
מוטי אדרי
חוץ ממך אף אחד לא היה מוכן להתייחס אלינו.
היו"ר דוד אמסלם
ברשותך, מוטי, הייתי רוצה לשמוע ממך מה העירייה אומרת לך? מה הסיבה - -
מוטי אדרי
העירייה טוענת שהם מקבלים פר ילד. על ההסעה הם מקבלים פר ילד. כשזה פר מסלול אז ההסעות עוברות איפה שאנחנו גרים אבל פר ילד, הם רוצים תקצוב על כל ילד וילד שעולה להסעה.
היו"ר דוד אמסלם
ואיך בסוף זה מסתדר?
מוטי אדרי
בסוף עושים את ועדת החריגים אבל זה רק אחרי מלחמת עולם של חודש וחצי, שאנחנו מנדנדים ונלחמים ופונים לכל מי שמוכן לשמוע אותנו.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה לך. מרב לוק, בבקשה.
מרב לוק
שלום. אני אמא לילד בן 12 וחצי בחינוך המיוחד. הוא עלה השנה לחטיבת הביניים בבית ספר "גבעת גונן". אנחנו גרים בשכונת פסגת זאב, מה שמאלץ את הילד לנסוע בשני אוטובוסים. לצאת בשש ורבע בבוקר בכדי להגיע בזמן לבית הספר. זה ילד שלוקח מינון גדול של ריטלין. בעצם מה שאני מבקשת זה לאפשר לילד אפשרות של הסעה, לפחות רק בבוקר, כי לא יכול להיות שהילד עם כל הקשיים שלו, יצטרך לנסוע בשני אוטובוסים כדי להגיע בזמן. הוא מאד לחוץ כדי לא לאחר. בכל זאת, יש את החוקים של בית הספר ואנחנו מכבדים אותם.
היו"ר דוד אמסלם
איפה הוא לומד?
מרב לוק
בגבעת גונן. הוא נוסע מפסגת זאב עד גבעת גונן, ברחוב צדוק - -
היו"ר דוד אמסלם
אין לו בית ספר בשכונה?
מרב לוק
יש בית ספר בשכונה אבל זה לא מתאים לו מבחינת הצרכים שלו. אנחנו נתקלנו בבית ספר "גבעת גונן" שזו חממה, צוות מדהים, ששווה בשביל ההתקדמות של הילד שהוא יגיע לשם. זה השיבוץ שהילד קיבל, ואנחנו מברכים על השיבוץ אבל מבדיקה שעשיתי, משכונת פסגת זאב לכיוון של תלפיות יוצא קו 49 וקו הסעות תלמידים שארגן המינהל הקהילתי – 729. כל הפניות שלי לא עזרו להוסיף בסך הכל עוד תחנה אחת בכדי להוריד את הילד במקום שלו. אנחנו מבקשים רק בבוקר, על הצהריים אנחנו נסתדר אבל לאפשר לילד להגיע בשמחה לבית הספר.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה. יש פה עוד הורה שרוצה לספר את סיפורו האישי? בבקשה אלינה.
אלינה ישראילוב
אני אמא של דניאל, בן 16, הוא לומד בבית ספר "אלין". הבעיה חוזרת כל פעם על עצמה, שהעירייה מוציאה למכרז את חברות ההסעה, וחברות ההסעה מתנגדות לאסוף את המלווים הרפואיים של הילד שלי ועוד שישה ילדים כמותו, שלומדים בבית ספר "אלין". הם מונשמים וצריכים מלווים רפואיים. המלווים הרפואיים האלה הם בעצם העובדים של בית חולים "אלין". הם אלה שמלווים את הילדים במשך כל השנים שהילדים שלנו לומדים שם, והם מוכנים לעשות את זה. חברת ההסעות מתנגדת לאסוף אותם מהבתים שלהם ולהתחיל את האיסוף של הילדים ולקחת בחזרה. - -
היו"ר דוד אמסלם
לא הבנתי.
אלינה ישראילוב
לאסוף את הילד מבית הספר יחד עם המלווה, לפזר את הילדים בבתים ואז להחזיר את המלווה הביתה. כעיקרון, אנחנו ביום ה-1 בספטמבר חיכינו להסעה מתחת לבית. ההסעה לא הודיעה לנו שהם לא מגיעים ושאין להם הסדר עם המלווים ועמדנו לחינם, אף אחד לא הודיע לנו כלום ולא אספו את הילדים. עד היום אנחנו יושבים בבית.
היו"ר דוד אמסלם
רק ברשותך, ספרי לי מה הפרוצדורה: הילד בעצם בבית ובבוקר אמורים לאסוף אותו ולקחת אותו לאן?
אלינה ישראילוב
לבית ספר "אלין" בקרית יובל.
היו"ר דוד אמסלם
ושם, עד איזו שעה הוא אמור להיות?
אלינה ישראילוב
עד שעה שלוש.
היו"ר דוד אמסלם
ובשלוש מחזירים אותו הביתה או שמעבירים אותו למסגרת אחרת?
אלינה ישראילוב
לא, לא, מחזירים אותו הביתה.
היו"ר דוד אמסלם
ואת אומרת שהיתה בעיה בזה שההסעה לא אספה את המלווה, וכתוצאה מזה הילד יושב בבית.
אלינה ישראילוב
כן.
היו"ר דוד אמסלם
ומי אמור לדאוג להסעה? מי דואג להסעות בשוטף כל שנה?
אלינה ישראילוב
העירייה.
היו"ר דוד אמסלם
עיריית ירושלים.
אלינה ישראילוב
כן, עיריית ירושלים. לפני ארבע שנים היו ל"אלין" הסעות משל עצמם. הסעות מסודרות, מכוניות אמבולנס עם חשמל בתוך הרכב, שהילדים המונשמים שלנו מאד צריכים. הם לא יכולים להתקיים ללא חשמל. זה הסיפור. היה הכל בסדר לאותו רגע שהעירייה החליטה לקחת את זה לידיים שלה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה. גברתי, בבקשה.
אסתר קרמר
אני אמא לארבעה ילדים עם צרכים מיוחדים. שלושה מתוכם לומדים סמוך לבית, האחת כבר נוסעת לבד לבית ספר "גבעת שאול" מנוה יעקב. יש הרבה בעיות עם ההסעה – קודם כל, ההסעה נוסעת לכל אורך ירושלים, דרך מקור ברוך, דרך רמות, דרך רמת שלמה והגבעה הצרפתית בשביל להגיע לגבעת שאול. מי שמכיר את ירושלים מבין שזה בערך שעתיים לוקח לכל כיוון - מבית הספר לבית - -
קריאה
בת כמה היא?
אסתר קרמר
הילדה בת 9 עם ריטלין, ומאד קשה לה לשבת. זו ילדה שלא יכולה לשבת הרבה זמן.

אני מתנצלת שקשה לי לדבר, אני אחרי אירוע מוחי. עוד דבר – בימים האחרונים היא עולה להסעה, ובהסעה של 15 ילדים שמו 17. זאת אומרת, ששתי ילדות יושבות על הרצפה וכמובן, שאחת מהן הבת שלי כי היא תמיד יושבת על הרצפה אבל אני לא מוכנה שהבת שלי תיסע בהסעה בלי חגורת בטיחות. אם אני הייתי יכולה, הייתי הולכת לקחת אותה. אני על כיסא גלגלים, אני אחרי אירוע מוחי, אני אפילו לא יכולה ללכת לקחת אותה. אני יושבת בבית חסרת אונים וכל מה שאני רוצה זה ללכת לקחת את הילדה שלי ואני לא יכולה. הילדה שלי נוסעת בהסעה לא תקנית, לא בטיחותית, ואני כל יום רק מחכה לרגע שהדלת תפתח ואני אראה שהיא נכנסת.

ואז נשאלת השאלה למה אני לא מתקשרת למלווה, לשאול שהכל בסדר? זה בגלל שלא מוכנים לתת לי את הטלפון של המלווה ולא של הנהג. זה אומר שאני לא יודעת מי המלווה ולא מי הנהג, ולא מתי היא תגיע הביתה. אני משעה אחת, כשהיא מסיימת את הלימודים ועד שלוש ורבע, יושבת בבית ורק מחכה שהילדה תפתח את הדלת ותגיע, ואני אדע שעוד פעם היא הצליחה להגיע בשלום. זה מאד קשה לי. אני חושבת שזו ממש קטסטרופה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה לך. בבקשה, גברתי. מי שרוצה לדבר חייב לשבת מסביב לשולחן.
רויטל לן כהן
אני נציגה של קואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, ואני רוצה להעלות פה מקרים רבים שהגיעו אלינו, של הורים שלא יכלו להגיע לוועדה. אני יכולה לומר שהעלינו לקואליציית ההורים - הריכוז הגדול מאד של בעיות שאנחנו רואים הוא בתל-אביב, ירושלים, חיפה ואשדוד. בחיפה, למשל, מעבר לעובדה שניסו להחתים את ההורים על מסמכים שמסירים אחריות מהעירייה ובמקביל, מסירים מהם את האחריות לתת שירותים - ניסו להחתים את ההורים על מסמכים כאלה, אני רוצה להקריא לך מכתב שהגיע מאמא שלא יכלה להגיע הנה: "את ההסעות לבית ספר "אופקים" מבצעים בפועל מ"סע דליה". הבן שלי אמור להגיע נכון לחודש הקרוב לבית הספר עד שעה 8:00, בתחילת הלימודים. ב-1.9. ההסעה הגיעה הביתה לאסוף אותו ב-8:15. ב-2.9 ב-8:45, ב-3.9 ב-8:45. לבית הספר הוא לא מגיע ב-8:00. אני מפסידה שעות עבודה, בני יושב ומחכה על כיסא גלגלים, הופך להיות עצבני כי לא נעים לו. הנהג לא קושר חזק את הכיסא למכונית, ובכל ברקס פתאומי הכיסאות נתקלים אחד בשני וגם הילדים. רק ככה התחילה השנה."

זה למשל מחיפה. מקרה אחר שקיבלנו מתל-אביב, של כמה אימהות שכותבות כך: "הילדים בגילאי 3-4 נוסעים דרך שאורכה כשעה ויותר לכל כיוון בתוך הצירים הכי עמוסים של דרום תל-אביב, ללא ליווי מטעם משרד החינוך, פרט לנהג שעוסק בנהיגה. אין פיקוח ואין מי שישגיח עליהם או ירגיע אותם. מדובר בילדים קטנים עם קשיים התפתחותיים, רגשיים, שפתיים או מוטוריים. הנהגים סיפרו שיש ילדים שעוברים את כל הנסיעה בבכי. בכל מצב שילד צריך להתפנות או לשתות – מדובר על נסיעה שאורכת יותר משעה ואין להם למי לפנות, שלא לדבר על מצבים של ילד שמשתולל או מוריד חגורה, ומדובר על מצב לא בטיחותי שיכול לפגוע רגשית ופיזית בילדים אחרים.

ההתנהלות של חברת "סופה הסעות", שזכתה השנה במכרז שערורייתית. אין שעה קבועה שאוספים בה ילדים, אין נהג קבוע. כל בוקר וכל אחר-צהריים ההורים צריכים להתחיל סבב טלפונים, לברר מי הנהג שלהם לאותה נסיעה ומתי הוא מגיע, וזה כשהחברה, על פי חוק, אמורה להתקשר אלינו לפני תחילת שנה ולהציג לו"ז מסודר. החברה מעמיסה על הנהגים קווים בלתי הגיוניים שגורמים לאיחורים ארוכים. הורים מחכים עם הילדים שלהם מחוץ לבית 40 דקות ויותר כעניין שבשגרה. חוסר הסדר מוביל לכך שנהגים שמקבלים שם של אותו ילד, בעוד שיש ילד שלא ייעדו לו הסעה. הילדים מגיעים לגן בשעה 9:00 ו-9:30 בגלל האיחור, ואז אין סייעות בחוץ שיפגשו את הילדים בעת הגעתם. אין תכנון הגיוני שמותאם לכמות הזמן הריאלית שלוקחת לאסוף את הילדים ולהביא אותם", וכן הלאה וכן הלאה.

באשדוד יש לנו גם בעיות קשות. בבאר יעקב, למשל, יש בעיה של הליווי. יש שם "חשב מלווה", והוא מנסה לחסוך כסף. כתוצאה מזה, הוא לא מוכן לשלם למלוות שיאספו מהבית שלהן, ייסעו לבית הילד, מבית הילד למוסד החינוכי ויחזירו אותם הביתה אלא רק מבית הילד למסגרת החינוכית, ומהמסגרת החינוכית חזרה לבית הילד. התוצאה של זה היא שאף אחת לא מוכנה, בצדק, לעבוד בצורה הזאת. אין מישהו שמוכן לעבוד חצי שעה ולעמוד ב"סטנד בי" עד שהעבודה שלו תתחיל, ואז להתנהל בתחבורה ציבורית למרחקים, כשאנחנו לפעמים מדברים על מסגרות חינוך – כמו ששאלת: למה לא ליד הבית? - על מסגרות חינוך שנמצאים במקומות מאד מרוחקים כי פעם הדירו את הילדים, ולכן המסגרות שלהם עדין נמצאות במקומות שקשה להגיע אליהם. - -
היו"ר דוד אמסלם
רבותי, יש זמזומים, מפריעים לנו לשמוע.
רויטל לן כהן
והוא לא מוכן לעשות עם זה שום דבר. אין סטנדרטים, אין תקנים. אין חוזר מנכ"ל שעוסק בפועל בנושא של ההסעות ולא של הליווי, למעט חוזר מנכ"ל שעוסק בסטנדרטים של רכב, וגם זה כבר מאד ישן. אין סטנדרטים. בכל פעם שאנחנו אומרים למשרד החינוך שאין תקנות, הם אומרים לנו: יש תקנות, כשהם מתכוונים לתקנות שעוסקות במשהו שלא רלוונטי לילדים עצמם.

אין קריטריוני מרחק ברורים, ואז יוצא שילדים שלפעמים הנכויות שלהם מאד קשות, בגלל שהם נקראים "מעוכבי התפתחות", אבל זה יכול להיות משהו מאד קשה - אם הם לא עומדים בקריטריון המרחק הם לא זכאים להסעה, אבל הם לא באמת יכולים להגיע למסגרת החינוכית לבד. יוצא שההורים מאבדים את מקומות העבודה בגלל הסיפור הזה של השעות של ההסעה, ובגלל שהם צריכים להסיע או כמו ההסדר אבל הם חרדים לילד, הם לא יושבים בכיסא גלגלים, והם לא מרשים לעצמם ואז, הם מוותרים על מקום העבודה, מתפטרים ומסיעים את הילדים.

אני רוצה להגיד שזה לא מהיום, זה משהו שלוקח כבר שנים. אני חושבת שגם משרד החינוך וגם מרכז השלטון המקומי, כל אחד מקטין את הראש או זורק את האחריות מאחד לשני ולכן, אנחנו כל שנה נמצאים בין אם זה בוועדת הפנים או בוועדת החינוך או בוועדה לזכויות הילד או בוועדת העבודה והרווחה – בין אם זה ילדים בחינוך ובין אם זה ילדים בגילאי מעונות יום שיקומי, והילדים שלנו בעצם לאורך כל השנים האלה נמצאים בסכנת חיים יום יומית, פעמיים ביום לפחות.

דבר נוסף שאני רוצה להגיד זה שלא מקפידים על הנוהל של להעביר מיד ליד, ואז הם מורידים את הילד. יש לנו ילדים שנפגעו בתאונות דרכים או שהורידו אותם ליד הגן ולא היה מי שייקח אותם, אז הילד הלך לטייל ומצאו אותו בעיר, או שהורידו אותו ואמרו לו תחצה את הכביש. בפתח-תקווה שני ילדים נפגעו בתאונות דרכים בשנה שעברה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה. בבקשה, גברתי.
אביבית ברקאי–אהרונוף
תודה רבה אדוני. אני עורכת דין מארגון "בזכות". בהמשך לדבריה של רויטל – אם ספרתי נכון, זו באמת הישיבה העשירית בנושא הזה בשנים האחרונות. גם לארגון "בזכות", כמו גם לארגונים אחרים שיושבים פה מסביב לשולחן, מגיעות פניות רבות בתחילת שנת הלימודים ואף לפני כן, בנושאים המגוונים שחלקם עלו כאן: בין אם זה משך זמן ההסעה, שילדים נוסעים שעות רבות כדי להגיע למסגרת החינוכית וממנה הביתה. אני מדברת על ילדים שמגיעים באיחור או ילדים שמוצאים מוקדם בתום יום הלימודים כדי להספיק להסעה אחרת. בין אם מדובר בילדים שזכאים לליווי אבל אין מלווה כי הרשות המקומית לא מצאה מלווה. ילדים שא זכאים לליווי בגלל שתקנות מאד מאד ארכאיות קבעו קטגורית שהם לא במוגבלות הנכונה ולכן, הם לא יהיו זכאים למלווה. ושוב, יש הרבה ילדים עם צרכים מיוחדים שלפי תקנות משנת 95 אינם זכאים לליווי, למרות האבסורד שבדבר, בין אם מדובר בכך שחברות שזוכות במכרז להסיע מעבירות את הזכות הזאת לחברות-בת משיקולים כלכליים. החברות הללו, הרכבים לא נבדקים. הנהגים לא נבדקים. חלק מהנהגים זה נהגים שהורשעו בעבר. משרד החינוך מעביר בדרך כלל את ההורים לרשות המקומית, כמי שאחראית על ארגון ההסעות. הרשות המקומית מעבירה את ההורים בחזרה למשרד החינוך, כמי שמממן חלק מההסעות וחוזר חלילה. ואת ה"פינג-פונג" הזה חווים מרבית ההורים.

אני רוצה לציין שבשנת 2010, כמו שרויטל ציינה, הנושאים הללו מוכרים היטב למשרד החינוך. בשנת 2010, בישיבת ועדת החינוך, יושב ראש ועדת החינוך דאז, חבר הכנסת זבולון אורלב, המליץ למשרד החינוך להקים ועדה בין-משרדית. בסופו של דבר, לא הוקמה ועדה בין-משרדית, הוקמה ועדה משרדית, שמי שעמד בראש היה יגאל צרפתי - -
יצחק קדמן
לא הוקמה. זו היתה ועדה קיימת שהטילו עליה...
אביבית ברקאי–אהרונוף
כן, זו היתה ועדת חריגים, שמינו אותה גם לעסוק בנושא הזה, ועדת צרפתי, לבדוק באמת את הסוגיות הללו, שעומדות גם כאן, היום, על השולחן. ועדת צרפתי היתה אמורה להגיש את מסקנותיה תוך שישה חודשים לוועדת החינוך, אבל רק בדצמבר 2013, יושב ראש ועדת החינוך סאז, חבר הכנסת עמרם מצנע, קיבל בדרך לא דרך את המסקנות הלא גמורות של אחת מהטיוטות של דוח ועד צרפתי. כך שעד היום אין שום התייחסות לדוח. הוא לא נדון, בוודאי לא למסקנות, ואף שר ממילא לא אימץ אותן.

יתרה מכך, אדוני היושב ראש, יש חוק – חוק הסעה בטיחותית לילדים ולפעוטות עם מוגבלות. חוק משנת 1994, שמקנה סמכות לשר החינוך להתקין תקנות. אומרים מדי ישיבה נציגי משרד החינוך שיש תקנות אבל שוב, כמו שרויטל אמרה, יש שני קובצי תקנות: תקנות ראשונות מדברות על מי זכאי להסעה. החוק מדבר על כך שילד עם צרכים מיוחדים שאינו יכול לנסוע בכוחות עצמו, יהיה זכאי להסעה. התקנות מפרטות מי אותו ילד שלא מסוגל לנסוע בכוחות עצמו. אלו התקנות הראשונות. אין שום התייחסות לאף אחת מהבעיות שעלתה כאן. תקנות אחרות אלה תקנות שמדברות על מפרט הרכב. התקנות האלה הן ישנות, שאפילו משרד התחבורה סבור שצריך לעדכן אותן. אלו התקנות שיש. אין תקנות שמתייחסות לאופן ביצוע ההסעה. אין תקנות שמתייחסות לכמה זמן צריך להסיע, מי המלווה, מה תפקיד המלווה ועוד הרבה מאד סוגיות - מי אחראי ולמי פונים - אין שום התייחסות לכך בתקנות.

ביולי2014 אושרו בוועדת העבודה והרווחה תקנות הסעה בטיחותית על ידי שר הרווחה, שנוגעות לפעוטות עם צרכים מיוחדים. מכוח אותו חוק, שר הרווחה גם יכול להתקין תקנות שמתייחסות לפעוטות, לילדים בני 0-3. שר הרווחה התקין תקנות כאלה. כל מה שנשאר למשרד החינוך ולשר החינוך לעשות, זה לקחת את התקנות הללו, שהן תקנות מצוינות, ולהתאים אותן לאוכלוסיית הילדים עם הצרכים המיוחדים, ולסוגיות הייחודיות, כאשר מדובר על ילדים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך. זה למיטב ידיעתי עד היום לא נעשה ולכן, אין שום מענים, אין שום התייחסות. ילדים ממשיכים לנסוע שעות רבות, ילדים רבים ברכב אחד, בלא אף גורם שמפקח.

עוד התייחסות אחת – חוזר מנכ"ל: יש חוזר מנכ"ל של משרד החינוך, שמתייחס באופן כללי להסעות, לאו דווקא להסעות לילדים עם צרכים מיוחדים. בחוזר הזה ישנו סעיף אחד, שמתייחס למי זכאי להסעה כאשר הוא קובע קטגורית, בעצם, שילדים עם מוגבלויות מסוימות יהיו זכאים להסעה ללא קשר למרחק, וילדים אחרים יהיו זכאים מכוח אותן זכויות של ילדים אחרים, לפי מרחק. אלה שני הקילומטר והשלושה קילומטר שדובר עליהם כאן. ומהסיבה הזאת, ילדים שלפי הצרכים שלהם – אני חושבת שלא יהיה חולק מבחינה מקצועית שהם לא מסוגלים לנסוע בכוחות עצמם - רק בגלל שהם לא מקוטלגים במוגבלות הנכונה, הם לא זכאים להסעה. ואם הם גרים פחות משני קילומטר והנה, הבאתי אתי מקבץ של פניות של ילדים מאשדוד ומיבנה ומירושלים ומחיפה, ילדים שגרים פחות משני קילומטר אבל הצרכים שלהם מחייבים שהם יהיו זכאים, הם לא יכולים לנסוע בכוחות עצמם, הם חייבים לקבל הסעה. ורק בגלל הקטלוג הזה, הם לא מקבלים הסעה.
היו"ר דוד אמסלם
מי מסיע את הילדים האלה?
אביבית ברקאי–אהרונוף
ההורים מסיעים. אחת מהעיריות הגדילה לעשות - -
היו"ר דוד אמסלם
את מדברת על ילדים עם מוגבלויות שגרים בטווח של פחות משני קילומטר?
אביבית ברקאי–אהרונוף
כן. משרד החינוך לא מטפל.
רויטל לן כהן
אנחנו גם לא יודעים איך הם בודקים את השני קילומטר האלה.
היו"ר דוד אמסלם
דקה, ברשותך. דרך אגב, איך יצא שני קילומטר? מישהו זרק קוביות ויצא שני קילומטר? למה שני קילומטר ולא 1,800 ולא ארבעה?
אביבית ברקאי–אהרונוף
ישנן תקנות, תקנות של משרד החינוך, שמתייחסות - -
היו"ר דוד אמסלם
אני שואל לגבי עמדתך. הרי התקנות זה לא "עשרת הדיברות". מישהו קבע שני קילומטר, הוא יכול היה לקבוע קילומטר וחצי.
אביבית ברקאי–אהרונוף
לא, אני מנסה להסביר מדוע הגיעו השני קילומטר: יש תקנות שמדברות בכלל על רישום לבתי ספר. התקנות האלה מדברות על רישום לבית ספר של מרחק של שני קילומטר ומרחק של שלושה קילומטר, ומזה נגזרה ההחלטה לגבי המרחק מי יקבל הסעה ומי לא יקבל הסעה, כי משרד החינוך היה צריך איפה שהוא לחתוך, ואני מניחה שזה מה שגרם לו לחתוך.

שוב, אם ילד שלא מסוגל ללכת, אני חושבת שמבחינת הנתונים והצרכים שלו הוא ילד שדומה לשיתוק מוחין אבל המחלה הנדירה שלו לא נקראת "שיתוק מוחין", הוא לא יהיה זכאי להסעה אם הוא גר פחות משני קילומטר ואם הוא בכיתה ג'. אלה ההנחיות היום של משרד החינוך, הן לא נובעות, לדעתי, מהחוק, הן חורגות מהחוק. לו היו תקנות, ניתן היה להסדיר את העוול הזה.

אני מאד מבקשת, אדוני היושב ראש, שסוף סוף תצא מכאן קריאה לשר החינוך, להתקין תקנות הסעה בטיחותית לילדים עם צרכים מיוחדים מכוח החוק שמקנה לו את הסמכות הזאת. ובנוסף, כדי להסדיר את כל עשרות הפניות שהגיעו אלינו כמו אל ארגונים נוספים, לתת איזה שהוא מענה זמני, איזה שהן הנחיות זמניות, עד שיותקנו התקנות.

אני רק יכולה לומר שבמסגרת פורום של ארגונים ישבנו והתחלנו לנסח תקנות עבור משרד החינוך, להתאים את התקנות - -
היו"ר דוד אמסלם
אני מבין שלמשרד החינוך אין מספיק כסף לקחת כמה יועצים. אתם צריכים לעשות את זה.
ואלרי זילכה
בשביל להציע לו - - -
אביבית ברקאי–אהרונוף
התקנות כבר כמעט כתובות, ונשמח להעביר את זה ללשכה המשפטית של משרד החינוך - -
קריאה
כבר כמעט סיימנו את כתיבתן, אדוני.
היו"ר דוד אמסלם
אנחנו מודים לכם מאד.
אביבית ברקאי–אהרונוף
על מנת לקדם את הנושא הזה, כי אני חושבת שמשנת 2010 ושוב, הישיבות התחילו עוד לפני 2012 בנושא הזה – הגיע הזמן ששנת הלימודים תתחיל ללא פניות רבות כל כך בנושא.
היו"ר דוד אמסלם
תודה אביבית. ברשותך, הייתי שמח לקבל את התקנות שלכם גם - -
קריאות
בשמחה רבה, נשמח להעביר.
היו"ר דוד אמסלם
דבר שני, יש לי שאלה: אני לא מצוי כל כך בפרוצדורות. ילד שסובל משיתוק מוחין זכאי להסעה גם בטווח של פחות משני קילומטר?
אביבית ברקאי–אהרונוף
כן.
היו"ר דוד אמסלם
בדרך כלל, לילדים האלה יש שתי מסגרות: יש להם מסגרת לימודית שלוקחים אותם, ואחרי שהוא מסיים את הלימודים לוקחים אותו - -
רויטל לן כהן
זו בעיה נוספת.
היו"ר דוד אמסלם
מי אחראי על ההסעות בין המסגרות?
אביבית ברקאי–אהרונוף
אין. זו סוגיה נוספת באמת. החוק מקנה זכאות להסעה ממקום המגורים למסגרת החינוכית ומהמסגרת החינוכית למקום המגורים, למעט עתירה אחת של ארגון "אקי"ם", שאולי עורכת הדין נועה תשמח להרחיב עליה, שבעניינה בית המשפט קבע שתהיה הסעה למועדונית אחרי המסגרת החינוכית, למעט הילדים של המוגבלות השכלית. כל הילדים האחרים, ילדים עם עיוורון, ילדים אחרים שיש להם מועדוניות או צהרונים אחרי המסגרת החינוכית, לא מקבלים את ההסעה למסגרות האלה.
היו"ר דוד אמסלם
אני רוצה להבין: ההורה עוזב את העבודה בשעה שתיים?
רויטל לן כהן
נכון, אמת.
היו"ר דוד אמסלם
דקה, אני אוהב להיכנס לפרטים, אלוהים בסוף נמצא בפרטים הקטנים. זאת אומרת, ההורה יוצא בשעה 14:00 או 13:00, לוקח את הילד, מדלג אותו, עוזר לבן השני לקחת אותו מבית הספר וככה זה מתחיל מ-12:00-13:00, סבב ההסעות, עד שעה 16:00-17:00?
אביבית ברקאי–אהרונוף
היטבת לתאר.
רויטל לן כהן
אני רוצה להוסיף פה שני דברים: האחד, גם כיש מקומות שמסכימים להסיע מהמסגרת החינוכית למועדונית, יש חברות שאומרות לו: לי כתוב רק הביתה, או הביתה או כלום. ואז הילד מפספס זכאות אחת שלו. והדבר השני שאני רוצה לומר בעניין הזה, ואת זה יכולים גם להגיד בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: מבין המשפחות שיש להן ילדים עם צרכים מיוחדים, אחד מבני הזוג לא עובד ב-60% מהמשפחות האלה. ומבין המשפחות האלה, ב-30% שני בני הזוג לא עובדים. הנזק הכלכלי למדינת ישראל גדול עשרות מונים מלהסיע את הילד למסגרת שלא רק תאפשר להורים אלו לעבוד אלא תאפשר לילד חיים של פנאי ולא להיות כבול בבית.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה.
תומר רוזנר
אני רוצה לשאול שאלה את נציגת ארגון "בזכות" ואולי גם נציגים אחרים: גם אם נניח שעכשיו יהיו תקנות או התקנות הקיימות שאתם אומרים שהן מיושנות וכולי וכולי – מי מפקח? מי אוכף? הורה שיש לו בעיה, יש לו כתובת, למי לפנות?
רויטל לן כהן
לקואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים או לארגון "בזכות".
אביבית ברקאי–אהרונוף
זו אחת הבעיות שהעליתי, שהיום אין אף גורם מפקח. כמובן שבאופן עקרוני משרד החינוך אמור לפקח על - -
יואב בן צור (ש"ס)
מי משלם להסעות?
אביבית ברקאי–אהרונוף
משרד החינוך יוכל להרחיב על זה - - -
רויטל לן כהן
בלגן.
היו"ר דוד אמסלם
עוד מעט ניכנס לזה ונבין מהרשויות וממשרד החינוך מה קורה. כרגע, אנחנו שומעים את ההורים מהצד של הלקוח. מה קורה - -
יואב בן צור (ש"ס)
לא, אבל בדרך כלל בעל המאה הוא בעל הדעה. מי שמשלם, הוא יכול לאכוף.
רויטל לן כהן
משרד החינוך הוא הרגולטור.
אביבית ברקאי–אהרונוף
זה ילדים שאמורים להגיע למסגרת חינוכית. מי שאחראי על המסגרות החינוכיות זה משרד החינוך.
היו"ר דוד אמסלם
תודה.
קריאה
סליחה אדוני, יש פה הורים לילדים, ועדיף שהם ידברו גם.
היו"ר דוד אמסלם
שניה. בינתיים כולם מדברים, זה בסדר.
ואלרי זילכה
אני עורכת דין מפורום ארגונים והורים למען ילדים עם מוגבלות. פורום שמונה כ-60 ארגונים ועוד הורים רבים, ואני רוצה להגיד שזה הנושא המרכזי שעל סדר היום שלנו, ואנחנו לא סתם כולנו פה מתואמים כי זאת באמת בעיה שצריך לפתור אותה, וכבר הרבה שנים. אני לא אוסיף על דברים שכבר נאמרו. אני רק רוצה לומר שאנחנו, כפורום, פנינו לשר החינוך בענין הזה, ולא קיבלנו - -
רויטל לן כהן
לשרי החינוך.
ואלרי זילכה
לשרי החינוך אבל גם לשר החינוך האחרון בענין הזה, ולא קיבלנו עדין מענה.

לפני כשבועיים או שלושה היה דיון בוועדה לפניות הציבור, שגם משם יצאה קריאה לשר החינוך בענין הזה. אני לא יודעת, ככל שאנחנו יודעים, הדבר הזה לא התקדם. מאוד חשוב לי להגיד: אנחנו חוזרים ואומרים כל הזמן "תקנות", כי הבעיה הזאת היתה קיימת, כמו שאביבית אמרה, גם בהסעה של פעוטות עד גיל 3 למעונות יום שיקומיים, שהם באחריות הרווחה. נאבקנו שם, ומשרד הרווחה שיתף פעולה. לקח לנו כשש שנים, והסדרנו תקנות שנותנות מענה לכל השאלות שאדוני שואל.
היו"ר דוד אמסלם
תודה.
ואלרי זילכה
רגע, רק לסגור את המשפט, אם אדוני ירשה לי: שהדברים הוכיחו את עצמם. ברגע שיש תקנות, נהייתה בהירות, הבעיות ירדו וגם האלמנט התקציבי הוסדר במסגרת הדיונים.
היו"ר דוד אמסלם
ברור. יש לי רק שאלה אחת, ברשותכם, ואחרי זה אני אפתח את זה לעוד שני הורים ונתחיל להתקדם עם אנשי המקצוע, כי הבנו את המטריה: מבחינת ההסעות של הילדים, אני רוצה להבין את החלוקה בין משרד העבודה והרווחה לבין משרד החינוך - האחריות התקציבית כרגע והאחריות הישירה לגבי האחריות של הנושא.
אביבית ברקאי–אהרונוף
משרד הרווחה אחראי על פעוטות עם צרכים מיוחדים עד גיל 3 - -
היו"ר דוד אמסלם
מ-0-3?
אביבית ברקאי–אהרונוף
נכון. ומגיל 3 משרד החינוך אחראי על הילדים ועל ההסעות שלהם.
קריאות
- - אדוני, יש ילדים בתפר, בין 3 ל-4 זה זז.
היו"ר דוד אמסלם
לא להפריע לי. הבנתי. אני מבין שמשרד החינוך זה רק בבית הספר. רבותי, לא להפריע לי. אני יודע מה אני לא מבין אז לכן אני רוצה להבין. אני מדבר כרגע מעבר לגיל שלוש - מבית הספר למסגרת החינוכית האחרת או למועדונית, זה ההורה?
אביבית ברקאי–אהרונוף
היום אין מי שאחראי על כך, וההורה נאלץ להסיע.
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי. ומהמסגרת החינוכית חזרה, מהמועדונית הביתה?
אביבית ברקאי–אהרונוף
מהמסגרת הנוספת שוב ההורה נאלץ להסיע.
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי.
קריאה
מי שנאלץ לטפל בזה זה משרד הרווחה.
היו"ר דוד אמסלם
בבקשה.
שלמה קרפ
אני מארגון ההורים ממערכת החינוך בירושלים. אני רוצה לתת דוגמה, למשל עכשיו: יש פה הורים שלא זכאים להסעה בגלל מרחק אבל כל הילדים האלה עברו ועדת השמה. הכירו בהם כילדים עם צרכים מיוחדים, שובצו בבתי ספר לחינוך מיוחד כוללני, והם לא זכאים להסעה. זה בדיוק האבסורד. אם יהיו תקנות, גם המרחב המשחקי של כל המשרדים יקטן. לא יכול להיות שתשב פה אמא שהילד שלה לומד במסגרת כוללנית, וברגע שזה מגיע להסעה – הילד הוא חינוך רגיל. תיסע באוטובוס, תגיע באוטובוס. יופי. זאת אומרת, שכל ילד שהוא מתחת לשני קילומטר, הוא ילד תקין לחלוטין אז בואו נשבץ אותו בחינוך רגיל, אבל הוא עבר ועדת השמה. המשחק הזה, אני שנים צועק על זה, עד שלא יקרה אסון. יש פה הורים שאין להם אפשרויות שסבא יבוא, ואין להם רכב וגם המצב הסוציו-אקונומי נמוך, והילדים האלה יושבים בבית.
היו"ר דוד אמסלם
מה שאתה אומר לי, שהילדים שמוגדרים עם צרכים מיוחדים, מעל שני קילומטר מסיעים אותם. פחות לא מסיעים אותם.
שלמה קרפ
נכון.
היו"ר דוד אמסלם
רק שניה. כמובן שאנחנו לא מדברים על שיתוק מוחין או ילדים עם מוגבלות יותר קשה. אני שואל שאלה, ברשותך – וילד רגיל, מה ההגדרה שלו? תלמיד רגיל שבית הספר שלו מעל שני קילומטר, מה קורה אתו?
קריאות
הוא זכאי להסעה.
היו"ר דוד אמסלם
גם אותו מסיעים?
שלמה קרפ
לא, הוא מקבל כרטיסיות, בתחבורה ציבורית.
היו"ר דוד אמסלם
זאת אומרת, לא נותנים כרטיסיה.
שלמה קרפ
כן, אבל רוב הילדים הרגילים לומדים בשכונה, איפה שהוא גר. הילדים של החינוך המיוחד מוצאים מהשכונות גם.
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי.
שלמה קרפ
זה גם סיפור שגם - - - נכנס לתמונה בשביל לשלב את הילדים בשכונות אבל בינתיים, עד שזה לא נכנס ליישום מלא ואין תקנות, כל אחד בונה לעצמו מה שנוח לו, ומי שמשלם את המחיר זה הילדים. ואז, יותר גרוע מזה – נופלים על הרשות, והרשות לא מקבלת הקצבה ולא יכולה לבצע גם אם היא רוצה. זאת אומרת, משרד החינוך אחראי על הילדים מגיל 3 עד גיל 21. אחרי גיל 21, בעזרת השם, כולם טייסים אבל גם עכשיו לא מטפלים. באים לעירייה, אומרים לה: תסיעי, אבל העירייה אומרת: אני לא מקבלת כסף. מי משלם את המחיר? אני כבר יושב על השולחנות האלה 15 שנה. 15 שנה אותו דבר, אותו דבר, אותו דבר. כבר יש לי פחות שערות ועדין אותו דבר. השאלה אם צריך לקרות אסון, שיקרה משהו לאחד הילדים ואז כולם יתעוררו בבת אחת.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה. בבקשה.
מחמד בחרי
בוקר טוב לכולם. אני בחרי, אני מבית חולים "אלין". יש לי ילד מונשם שם, ואני ועד ההורים שם. אתמול עשינו הפגנה בעיריית ירושלים לבעיה של ההסעות, ואנחנו צריכים שתסדרו לנו את המצב של ההסעה של הילדים המונשמים, הילדים שלנו. יש לנו בעיה בהסעה, ואנחנו נמצאים כל הזמן, מלווים את הילדים. הילדים שלנו צריכים מלווים רופאים כל הזמן על ידם. הילדים שלנו, המצב שלהם קשה. באזור הערבים, גם אצלנו, בירושלים, יש לנו ילדים מונשמים קשה מאד מאד - -
היו"ר דוד אמסלם
ברשותך, למה הפגנתם אתמול, מה קרה?
מחמד בחרי
אנחנו, יש לנו בעיה בהסעות. כל הילדים המונשמים בבית החולים "אלין", כמו זה שאתה רואה - -
היו"ר דוד אמסלם
אותו סיפור של המלווה? הבנו, אין צורך לחזור.
מחמד בחרי
דקה, משהו חדש: יש לנו כל שנה, בבית חולים "אלין, יש לנו בעיה בהסעה. העירייה לקחה הסעה מבית החולים ונכנסה הבעיה. אנחנו מבקשים שתחזור ההסעה כמו שהיתה בבית חולים "אלין", עם המלווים, שבבית החולים סומכים על זה שאם אתם עושים את זה, שייקחו את המלווה וגם תהיה הסעה בבית חולים "אלין".
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה. דוקטור קדמן, בבקשה.
יצחק קדמן
תודה, אדוני היושב ראש. - -
היו"ר דוד אמסלם
אבל בקצרה. אני רוצה לקדם את הדיון אז בקצרה.
יצחק קדמן
אני בכל זאת רוצה להודות לך על זה שאתה עושה את הדיון בפגרה. זה בעל חשיבות עצומה. אני חושב שאין עוד נושא שדיברו עליו כל כך הרבה ועשו בו כל כך מעט. יש פה מסכת בלתי פוסקת של התעללות בילדים, אין לי שם אחר, סליחה על הבוטות. אבל כשאתה קורא את המכתבים של הורים, ולא מעט מהם מגיעים כל שנה, מכל המגזרים. אין עיר מסוימת, זה בא מכל חלקי הארץ, מכל המגזרים: יהודים וערבים, חינוך דתי וחרדי וממלכתי – הדברים, אם לתמצת אותם - אני לא אקריא מכתבים שהם מזעזעים אבל צריך לדעת: קודם כל, במקום שמדינת ישראל תפרוס שטיח אדום להורים שמתמודדים יום יום ושעה שעה עם קשיים של ילדים עם צרכים מיוחדים, ונכויות, ולפעמים נכויות מורכבות, עושים להם את המוות. העניין מתמצה בכמה דברים: א. אין כללים, ודובר על זה. הנושא איננו מוסדר. כשלא מוסדר, יש פתח לעיוותים ולדברים קשים ביותר. הדבר השני – אין כתובת. כשמצלצלת אלי אמא, ויכול להיות גם אבא, ואומרת: הילד שלי מהחינוך המיוחד לא חזר עם ההסעה, אני לא יודעת איפה הוא. ויש פה מקרים מזעזעים, שילדים הלכו לאיבוד כי הורידו אותם במקום לא נכון. אחד הדברים שהורים כאלה אומרים: אני לא יודעת למי לטלפן. אני מטלפנת למשרד החינוך, אומרים: לא, זה הרשות המקומית אחראית. אני מטלפנת לרשות המקומית, אומרים: תפני לחברת ההסעות. אני מטלפנת לחברת ההסעות, במידה ואני יודעת בכלל מה הטלפון שלה, כי לא נותנים להורה טלפון, לא נותנים להם כתובת, שם של אחראי – אז במידה ויודעים, הם אומרים לי: אנחנו לא יודעים, לא מוצאים את הנהג.

אגב, חלק מהבעיה היא שחברות ההסעה ניגשות למכרזים, מציעות מחירי הפסד כדי לזכות במכרזים ואחר כך, כשהן זוכות במכרזים ולא יכולות לעמוד בזה, הן נותנות את זה ל"חאפרים". כל מיני נהגים, ואז חלק מהתלונות הן גם על התנהגות של נהגים. בשנה שעברה היתה תלונה אצלנו, של נהג שהחליט לעשות לילדים "כיף" – במעגל תנועה הוא הסיע את הרכב שלו שוב ושוב, מסביב למעגל התנועה, עד שהילדים התחילו להקיא מרוב בחילה. במקרים אחרים, נהגים מעשנים ברכב תוך כדי נסיעה. נהגים מקללים את הילדים, נהגים פוגעים בילדים. בהרבה מאד מקרים אין מלווה, גם כשצריך להיות מלווה. וכשיש מלווה, בוחרים לתפקיד לא פעם, מחוסר ברירה, אנשים לא מתאימים. היתה לנו תלונה על כך שמלווה שהיתה צריכה להוריד את הילד אמרה לו: תרד לבד, אני לא זזה מהכיסא שלי.

יש עוד דבר שבולט – זה שאין פיקוח. אני שואל מתי פעם אחרונה עלה לרכב הסעות בהפתעה מישהו מהרשות המקומית, מישהו ממשרד החינוך, מישהו ממשרד התחבורה? מתי עלה פעם לרכב לראות איך מתנהלת ההסעה? חלק מההסעות מתבצעות ברכבים מסוכנים בלי חגורות בטיחות. פה, בירושלים, היה מקרה של רכב הסעה שנעצר על ידי שוטר, שלא היו לו בלמים. בחלק אחר של המקרים רכבי ההסעה לא מתאימים לנכויות של הילדים. אחת התלונות הרווחות ביותר הוא משך זמן ההסעה. לא יכול להיות שילד עם מוגבלות ישב שעה וחצי. לפעמים הוא ירטיב, הוא יושב בבגדים רטובים שעה וחצי זמן. גם פה יש כל מיני טריקים - מאחדים מסלולים כדי לחסוך בכסף. מצרפים בתי ספר נוספים להסעה. ילד עוזב את הבית, הרבה פעמים, שמענו, בשש או בשבע כדי להגיע בשמונה וחצי או בתשע, הרבה זמן אחרי שהגן התחיל. הוא חוזר חזרה בשעות ערב מאוחרות. אי אפשר לעשות את זה לילדים.

במקרים אחרים - אנחנו עדים לזה שחברות ההסעה פשוט "מבריזות". מספרים אמהות ואבות: ישבתי וחיכיתי עם הילד בפתח הבית שעה שלמה, גם בחורף כשיורד גשם, ואף אחד לא הגיע. אני לא יודע למי לפנות, אני לא יודע למי להתלונן.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה דוקטור קדמן. דוד אריאלי, ראש מועצת טבעון, בבקשה.
דוד אריאלי
אני גם בכובעי אדבר כיו"ר ועדת הפנים של מרכז השלטון המקומי, ואומר כך: קודם כל, אתחיל ואומר שבאמת יש בעיה שיש שני אבות לאותו ילד, זה לב ליבה של הבעיה. ולכן, אני כבר אקדים ואומר שאני לא בעד הקמת ועדה. אני חושב שהדבר הנכון לעשות זה פשוט להוציא את ההסעות מהרשויות המקומיות ולהעביר אותן אך ורק למשרד החינוך, ואסביר למה: מי שאחראי, קודם כל, על נושא החינוך במדינת ישראל זו מדינת ישראל, משרד החינוך. ובוודאי מי שאחראי גם על ההסעות, שזה אחד השירותים שמשרד החינוך מספק, זה משרד החינוך.

עכשיו, תראו את הפרובלמטיקה שנוצרת כאן: משרד החינוך קובע את המדיניות, קובע את הכללים, קובע את ההנחיות, והרשות המקומית היא הקבלן המבצע, מארגנת את ההסעות וגם נאנסת. אני משתמש בכוונה במושג הזה: נאנסת לממן חצי מההסעות. מה שקורה, העלות הישירה נופלת כמובן - -
היו"ר דוד אמסלם
לא, לא. אני רוצה להבין: מה הכוונה "נאנסת"?
דוד אריאלי
אני אסביר: אני מאמין ששירותים ממלכתיים לא צריכים להיות ממומנים על ידי הערים - -
היו"ר דוד אמסלם
לא, עזוב. אני שואל מה הכוונה של "נאנסת"? יש פה מצ'ינג של הרשות? בא תסביר, ומהר.
דוד אריאלי
אתה צודק, אני אסביר. הבנתי אותך, אני אסביר: בכל מה שקשור בהסעות של ילדים בתוך הרשות המקומית, יש מימון של 50% של משרד החינוך ו-50% הרשות המקומית. בחינוך מיוחד ברשויות מקומיות זה 60% משרד החינוך, 40% הרשות המקומית. ובמועצות אזוריות זה 85% משרד החינוך ו-15% הרשות המקומית. אלה שלושת האלמנטים העיקריים.

עכשיו אני אחזור למה שאמרתי קודם: מה שקורה, הרבה פעמים נופל כעס לפתחה של הרשות המקומית אבל לא בצדק, ואני אתן כמה דוגמאות. מה שאמרו כאן ההורים, הם צודקים. למשל, הסעות לחינוך מיוחד, במקרה שלנו מטבעון לחיפה, ואז משרד החינוך אומר לנו, לרשות המקומית: אנחנו לא נממן אם לא תעשו את המרב כדי להכניס כמה שיותר ילדים להסעה, כדי לחסוך כסף. ואז, ילד שיכול להגיע מטבעון לחיפה, שזה 20–25 דקות נסיעה, פתאום מגיע לרמות של שעה ורבע. לילד מיוחד הכוונה.
היו"ר דוד אמסלם
ומה אתה עושה עם זה?
דוד אריאלי
אנחנו לא נעשה דבר. אנחנו פועלים על פי הנחיות. אנחנו לא נעשה דבר בלי אישור משרד החינוך מסיבה מאד פשוטה: אנחנו מממנים באופן ראשוני. לא נקבל החזר אם לא נעמוד עקב בצד אגודל עם המדיניות של משרד החינוך.
תומר רוזנר
אני רוצה לשאול אותך שאלה, אני אוהב לשמוע אנשים: מי אומר לך לאו דווקא אישית, מבחינת תפקיד: אני רוצה שתצרף עכשיו שמונה תלמידים כדי שיסעו שעתיים וחצי. מי?
היו"ר דוד אמסלם
אני ארחיב את השאלה של תומר, ועוד מעט אצטרך את הזמן של משרד החינוך כאן – אין תקנות לדברים האלה? זאת אומרת, אם הוא בא עם משאית, הוא מעמיס 70 איש? אם הוא בא עם אופנוע, הוא מעמיס שניים?
דוד אריאלי
זה לא מדויק שאין תקנות. יש תקנות. כנראה שהתקנות, כפי שנאמר כאן, הן לא מספקות על מנת לתת - -
רויטל לן כהן
לא, בנושא הזה אין תקנות.
היו"ר דוד אמסלם
אני מבקש, זה לא דיאלוג. הוא עונה, אנחנו שומעים.
דוד אריאלי
אני לא הפרעתי, וישבתי בסבלנות. יש תקנות, כנראה שהתקנות חסרות, וכנראה שהן לא מקיפות את טווח המקרים העצום שקיים בנושא הזה.
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי. עוד שאלה, כמעטפת, שמעניינת אותי: אתה גם ראש רשות אני מבין.
דוד אריאלי
בוודאי, כן.
היו"ר דוד אמסלם
אז אתה בעצם מציע שמשרד החינוך יבצע את זה. אתה כאילו מהאו"ם אני מבין. הכל בסדר. אתה רק מפנה אשפה והכל טוב.
דוד אריאלי
לא, לא, אני אסביר: אני חושב שתפקידה של הרשות המקומית - בתחום החינוך יש לה שני תפקידים מהותיים בעיניי: הדבר הראשון זה ליצור סביבת עבודה ראויה למורה, והדבר השני זה ליצור סביבה לימודית ראויה לתלמיד. שני הדברים האלה זה ריכוז אדיר של מאמץ וגם של תקציבים, זה התפקיד שלנו. זה שהפכו אותנו לחברת מוניות, ואנחנו סדרני עבודה של הסעות – להערכתי, מכאן - -
היו"ר דוד אמסלם
אתה עושה שיפוצים בבית הספר?
דוד אריאלי
בוודאי.
היו"ר דוד אמסלם
למה? מזכירות יש לך?
דוד אריאלי
כן, ודאי.
היו"ר דוד אמסלם
למה?
דוד אריאלי
משום שזה עולה בקנה אחד עם שתי המטרות, שאני חושב שהן משמעותיות: סביבת עבודה ראויה לתלמיד, סביבה לימודית ראויה למורה - -
היו"ר דוד אמסלם
מי הגדיר את ההגדרות האלה, אתה?
דוד אריאלי
זאת ההסתכלות שלי.
רויטל לן כהן
משמרות בטיחות יש לך, כדי שהילדים יגיעו בביטחה?
היו"ר דוד אמסלם
גברתי, עוד התפרצות אחת ואני מוציא אותך החוצה. אתה לא חושב שאולי זו הבעיה בתפיסה שלך?
דוד אריאלי
לא, לא. אני חושב שאין קשר בין התפיסה שלי לבין העובדה שההסעות אצלנו מתבצעות פרפקט. אתה שואל אותי לתפיסתי ואני עונה לך.
היו"ר דוד אמסלם
תגיד, אם אצלך ברשות משרד העבודה או משרד החינוך לא יביאו לך כמה שקלים, הילדים אצלך ישבו בבית? לפי תפיסתך?
דוד אריאלי
הרי אחד הדברים שיצאו לתקשורת בימים האחרונים זה ילדים שלא קיבלו מענה בבית ספר "יבנה", דתי בטבעון, והיו צריכים להגיע לשדה יעקב. ואנחנו, אחרי קרוב לעשרים ומשהו שנים, שמימנו את החלק של משרד החינוך, באנו ואמרנו: ההכבדה התקציבית על הרשויות המקומיות כל כך כבדה שאנחנו לא מסוגלים יותר לממן את משרד החינוך.
היו"ר דוד אמסלם
ואז?
דוד אריאלי
ואז, בנקודה הזאת התשובה היא: כן. אנחנו לא נממן יותר את משרד החינוך.
היו"ר דוד אמסלם
אבל אני שואל אותך שאלה, דוד אריאלי: אתה ראש מועצה, אתה איש ציבור, אתם אדם רציני מאד, בגלל זה בחרו אותך, אני מניח. מה אתה מצפה? שהיא תלך למשרד החינוך, תדפוק בדלת ותגיד: מה קורה עם הבן שלי?
דוד אריאלי
לא, סליחה רגע - - -
היו"ר דוד אמסלם
או שאתה, בגלל שתושבים בחרו אותך כדי לייצג אותך גם בבעיות שלהם, אתה תבוא ותנהל את המאבקים מול משרדי הממשלה ולא תגיד להם: רבותי, אם אני לא קיבלתי כסף, תשבו בבית.
דוד אריאלי
אנחנו מבצעים בפועל את המאבקים מול משרד החינוך, ואני לא רואה בזה מאבק, אני רואה בזה שיתוף פעולה, ואנחנו פותרים את כל הבעיות.
היו"ר דוד אמסלם
אז למה הם פה?
דוד אריאלי
אז אני מסביר לך: אני פונה אליך כיו"ר הוועדה, ואני אומר לך שאם אתה רוצה להוביל מהלך מהפכני, הבעיה היא שני אבות לילד אחד - -
היו"ר דוד אמסלם
אין פה שני אבות לפי תפיסתי.
דוד אריאלי
לא, אז אתה טועה.
היו"ר דוד אמסלם
רק שניה, אני אסביר - -
תומר רוזנר
- -
היו"ר דוד אמסלם
בדיוק זאת הבעיה בתפיסה שלך: אני מזהה כרגע את הבעיה בתפיסה שלך.
דוד אריאלי
תישאר עם דעתך, ונפגש עוד שנה כאן, ועוד שנתיים ועוד שלוש שנים כאן. תישאר בדעתך, זה בסדר. אין שום בעיה.
היו"ר דוד אמסלם
מר אריאלי, תקשיב, אני עושה את תפקידי, אני גם יודע מה לעשות, בסיכום אתה תשמע. אבל אני אגיד לך מה הבעיה שלי כרגע, בשלב הביניים הזה: זאת בדיוק הבעיה. אני טוען שבחרו אותך כדי לדאוג לתושבים שלך, ומי שלא מסוגל - שילך הביתה. נכון, זה לא בכוח - -
דוד אריאלי
זה תפקידו של ראש מועצה בישראל.
היו"ר דוד אמסלם
אני אסביר לך איך אני רואה: אני הרבה שנים עבדתי בשלטון המקומי. זרועות הממשלה, אני אחדש לך, אולי אתה לא יודע, עוברות דרך השלטון המקומי כמעט בכל מצב - -
דוד אריאלי
אני באמת לא יודע.
היו"ר דוד אמסלם
זאת הבעיה. ראש רשות או ראש עירייה שלא מבין שהאחריות שלו היא מול התושבים שלו, לדעתי צריך לשים את המפתחות וללכת הביתה. זאת תפיסת העולם שלי.
דוד אריאלי
אתה מדבר מתוך בורות לצערי, ואני אומר את זה מכאב.
היו"ר דוד אמסלם
אז אתה כנראה חכם גדול, וכנראה כל הדברים פה.
דוד אריאלי
לא, לא בגלל זה אלא בגלל שאתם, בכנסת, לא יוצרים את השינוי הראוי - -
קריאה
חבר'ה, בואו.
דוד אריאלי
אתם בכנסת לא יוצרים את השינוי הראוי, אתם גוזלים את הארנונה לחינוך, לרווחה, לדת, לפיקוד העורף, למשרד לביטחון פנים - -
היו"ר דוד אמסלם
אתה רוצה שנדון עכשיו על כל סוגיות הארנונה שלך?
דוד אריאלי
אתה רוצה להעמיק או שאתה רוצה להיות שטחי?
יעל גרמן
אה, אה, אה...
היו"ר דוד אמסלם
גברת גרמן, אני מנהל פה את הדיון, לא את.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני לא מנהלת את הדיון. אני מעירה דבר שאני חייבת להעיר.
היו"ר דוד אמסלם
לא, לא, את תעירי את ההערה כשאתן לך את זכות הדיבור.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא, לא, אני אעיר את ההערה כשאני חושבת שהיא מתאימה, ואני מבקשת ממך לא לדבר ככה ליושב ראש.
היו"ר דוד אמסלם
גברת גרמן, אני יודע איך לדבר אתו, זה בסדר.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא, זה לא ראוי.
היו"ר דוד אמסלם
אדוני, תודה רבה לך. הבנו. חבר הכנסת זוהיר בהלול, בבקשה. אחרי זה אתן את זכות הדיבור לחברים, ואחרי זה גברת גרמן.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
חברים, אני מתנצל, אבל אני אפלטוני אידיאליסט. אני, בעיני רוחי, רואה את השלטון המקומי, לא המרכזי, אחראי על האזרח או על התושב, לא משנה עכשיו ההגדרה. אני לא רואה שאזרח או תושב ייכנס לתוך מבוכי הבירוקרטיה הקטלניים האלה, ולי יותר קל לומר לאזרח או לתושב שיש רק כתובת אחת, ואליה אני פונה. אזרח מוכה גורל, שמתמודד ביום יום באכזריות הגורל, בילד שמשווע להסעה, לשינוע, לזכות בסיסית לקבל את מעמדו הסטטוטורית כאדם, כאזרח במדינת ישראל - אז לא די להורה שהוא מתחבט אלא שהוא צריך עכשיו לדעת: אם אני פה, אז זה משרד החינוך ואם אני שם, זה משרד הרווחה, ואם אני פה, זה הרשות המקומית. באמת, נשגב מבינתי ומדעתי. אני אמנם מוגבל בבינה אבל נשגב ממני להבין את כל מבוכי הבירוקרטיה האלה, שהאיש הזה ממזרח ירושלים, מה שמך?
מוחמד בחרי
שמי מוחמד בחרי.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
הוא צריך להתחבט ב"אלין", עם משרד הרווחה, בהסעה, לבדוק האם הילד הגיע, למה לא הגיע. באמת? מה אנחנו? נמצאים באחת מהמדינות הנאורות בעולם. איך אנחנו עדין, דוקטור קדמן, מתחבטים בגישות בסיסיות של אנשים שרוצים רק להסיע את הילד שלהם ולקבל אותו בחזרה בצלם האל.

אדוני היושב ראש, אתה אדם מדהים, דוד, אני גם מעריך אותך. אתה יודע כמה אני מעריך אותך אבל באמת, אני מצטרף לדעתה של גרמן, זה לא היה ראוי. תנגנו על אותו כינור כיוון שלשניכם יש את אותה מטרה לפתור את הבעיות של האנשים האלה.
דוד אריאלי
אני מתנצל אם פגעתי ביושב ראש. זאת לא היתה הכוונה. אני חוזר בי, סליחה.
יעל גרמן
כל הכבוד.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אני מעריך אותך.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
דוד אריאלי, אין לך מושג כמה אני מעריך אותך, ותודה שאמרת את זה. חבר'ה, מחאתי כבר יצאה אל אוויר העולם. אני אתכם, ואני חושב שיושב ראש הוועדה יכול לנתב את העניין הזה למקומות הנכונים לחוף מבטחים כדי להקל עליכם. ואני לא בא כאן בגישה פופוליסטית. אני יודע מה זה עולמכם, ואני יודע מה זה העולם הזה. אני גם ליוויתי את דוקטור קדמן ללא מעט ישיבות במועצה לשלום הילד, ואני גם גדלתי במקומות כאלה. אז חבר'ה, אני אתכם, ואני מאד מבקש מיושב ראש הוועדה, מר אמסלם דודי, אני מקווה שכרגיל, כפי שאני מאמין, הם בידיים טובות.
היו"ר דוד אמסלם
רבותי, מי שנרשם נרשם. אנחנו הבנו את הנושא של ההורים והילדים.
קריאה
יש עוד נושא.
היו"ר דוד אמסלם
לא צריך. אדוני, מספיק. בבקשה.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
מכובדי היושב ראש, הקשבנו לבעיות שמעלים כאן ההורים על השבר הזה, על הכאב שהם נתקלים בו כל יום בהסעות, ואת זה אנחנו רואים גם בנגב. בקרב המגזר הבדואי כ-50,000 תלמידים מוסעים, במיוחד בישובים הבלתי מוכרים, ביניהם עשרות ומאות תלמידים שהם בעלי צרכים מיוחדים. אני חושב שכל הבעיות שהועלו כאן נכונות מאד. הרבה תאונות דרכים אירעו בהסעות. במגזר הבדואי שונה המצב והוא חמור יותר, שהאוטובוסים שמסיעים את התלמידים האלה הם מימי המנדט הבריטי אולי. בקושי הולך. ממש ישנים - -
תומר רוזנר
מי מארגן את ההסעות האלה, כי זה ישובים לא מוכרים הרי. מי מארגן את זה?
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
יש מועצות אזוריות. שם ההורים נופלים בין הכיסאות, בין המועצה ששולחת את התלמידים לבין המועצה הקולטת. ולכן, עלויות כאלה של לא פחות מ-50,000 תלמידים מוסעים, יכולים לקלוט עשרות בתי ספר בישובים האלה, כולל בתי ספר לחינוך מיוחד. הרי עושים אצלנו בתי ספר אזוריים, שקולטים מכל מיני. כאן מדברים על שני קילומטר – נדמה לי שזה המינימום שהתלמיד זכאי להסעה אבל לא שמעתי על המקסימום שיכול גם התלמיד להיות מוסע באוטובוס. הרי אצלנו המרחק בין הבית של הילד לבין בית הספר מגיע ל-40,50 קילומטר. אני לא חושב שזה קל לילד מוגבל ולכן, בהיעדר מלווים, הרי בהרבה הרבה מקרים ששמענו עליהם מההורים, שגם אין מלווים לתלמידים האלה וגם לפעמים קורה כמעט יום יום, שיש איחורים בהסעות. איחורים שהתלמיד מגיע בתשע, תשע וחצי לבית הספר, ואז לא נוצרת כאן אווירה חינוכית, אווירה לימודית לתלמיד ובאמת, בנוסף לכך, גם תנאי הדרך קשים. במיוחד שזה בא מישובים בלתי מוכרים כי נגישות בין הישוב הזה לבין בית הספר, עד הכביש, בא נגיד, מהישוב עד הכביש הראשי, שזה אולי 10,15 קילומטר – אתה מכיר את השטח שם...
היו"ר דוד אמסלם
מכיר גם מכיר.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
לכן, לטיפולך, אדוני היושב ראש. ומי שלא מכיר אותך, בנוסף למה שאמר חברי זוהיר, הוא אדם רציני מאד, מכובד, שומע, וגם מבצע, ואני ככה מקווה. תודה רבה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה. חבר הכנסת דוקטור אבו מערוף, בבקשה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
תודה. כבוד יושב הראש, קהל נכבד, זה באמת דיון חשוב מאד. אנחנו מדברים על הפנים התרבותיים האנושיים של החברה שלנו, והייתי מצפה שבאמת דיון כזה יהיה משותף עם הרווחה והחינוך, אבל אני חושב שמכאן תבוא הבשורה. לא בגלל הדברים שאנחנו מכירים אותם ודיברו עליהם זוהיר ויעל. אנחנו מכירים את העבודה שלנו בראשות יושב ראש ועדת הפנים ואני אומר, מכאן תבוא הבשורה. לא בגלל להתגאות או לתת שבחים לאמסלם אלא באמת, אנחנו רוצים שהעשייה תהיה עשייה.

הבעיה ידועה, ואנחנו מכירים את הבעיה. בתור אזרח, אני מכיר את הבעיה בכל הישובים, לא רק בישובים הערבים, ואני מודע לדברים האלה. אבל כאן יש שני דברים: מי האחראי, זה לא העניין. יש שני דברים חשובים: תקציב ואכיפה. אז נניח שיהיו תקציבים עוד מיליון שקל, באמת צריך לראות איפה המעגל הסגור הזה נמצא, ובאמת לפרוץ אותו. לא רק ענין של אחריות אלא מי שאחראי על הביצוע, שייקח את האחריות אם זה באמת במישור של השוטר המקומי, עם כל ההיבטים שישנם. כן, שמה זה מתחיל. שם הנקודה הראשונה. נניח שעכשיו משרד החינוך ייתן תקציב ומשרד הרווחה ייתן תקציב. אז כל המכרזים האלה שישנם, ואוטובוסים וחברות הסעות וחברות-בת, בטח לא אמסלם ולא זוהיר בהלול ולא אני נבוא ונבדוק את הרכב והזמנים. לשנות את הקריטריונים ואת המדדים, גם על זה צריך לדבר ולכן, אני חושב שהדיון חשוב מאד. אני מברך את הדיון הזה. לפחות לילדים האלה, שהם באמת חלק אינטגראלי מהחברה שלנו, הם חייבים להרגיש, ואנחנו חייבים לתת להם את המענה הנכון בהסעות שלהם.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה. חברת הכנסת גרמן, בבקשה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני רוצה להביע דעה קצת שונה. ראשית, אני ממש מכירה מ-14 שנים שהייתי ראש עיריית הרצליה, אני מכירה את הבעיות האלה והן נכונות. כל מה שסיפרתם זה נכון וזה כואב. אבל אני מסכימה עם דוקטור קדמן – לא יכול להיות ששניים יאחזו בטלית. לא יכול להיות שלשניים תהיה אחריות כי התוצאה היא שמטרטרים אתכם מאחד לשני, כי אף אחד בסופו של דבר לא אחראי. יש פה אפילו שלושה: יש פה גם את הרווחה, גם את החינוך וגם את הרשות המקומית, וכל אחד זורק, בוודאי, זה הכי נוח.

ולכן, אדוני היושב ראש, צריך שתהיה כתובת אחת ואחריות אחת ואני, דרך אגב, מסכימה. אני לא מכירה את דוד אבל אני מסכימה אתו: האחריות על הילד במערכת החינוך היא של מערכת החינוך. והאחריות שהילד יגיע בצורה תקינה ובטוחה ובזמן, זה על מערכת החינוך. זה שלמערכת החינוך אין את הכלים ולכן היא הטילה את זה על הרשות המקומית, והרשות המקומית לקחה, ולקחה לעצמה גם את האחריות כמו כל רשות מקומית. גם אני, כראש עיר, ראיתי את עצמי אחראית על כל הילדים, גם אם מישהו אחר אחראי - זה לא אומר שבאמת האחריות היא שם. האחריות היא על משרד החינוך. וכל עוד אנחנו כאן, בוועדות של הכנסת, גם בוועדת הפנים וגם בוועדת החינוך לא נבוא ונאמר: חברים, אתם לא מקיימים את חובתכם. חובתכם לדאוג לילד. חובתכם לתקצב כראוי. חובתכם לדאוג שהוא יגיע, וגם שהוא יגיע הביתה אחרי תום יום הלימודים, ואם הוא עובר מבית הספר לאיזו שהיא מסגרת של אחר הצהרים - הוא צריך להגיע אליה בצורה בטוחה. מה, אמא צריכה לעזוב את העבודה שלה ולהביא את הילד? זה לא מתקבל על הדעת. אבל מישהו צריך להקים קול צעקה ולהגיד שמי שאחראי צריך לקחת את האחריות, וכרגע מי שאחראי לא לוקח את האחריות.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה. משרד החינוך כאן?
שמעון אבני
כן. אני מנהל אגף הסעות במשרד החינוך - -
היו"ר דוד אמסלם
שמעון, ברשותך, לפני שאתה נכנס ל"זום", לבעיות, הייתי רוצה שתיתן לנו מבחינת התקנות - משרד החינוך, את מי הוא מסיע, מה מסיע, וכלל כל המגזרים כולם. שנבין אנחנו.
שמעון אבני
אנחנו מחלקים את זה לחינוך מיוחד וחינוך רגיל, כאשר את החינוך הרגיל – בכדי לנסוע, הוא צריך לעמוד בשני קריטריונים: האחד, זה קריטריון מרחק, שזה עד שני קילומטר ילדים עד כיתה ד', ומכיתה ד' ומעלה שלושה קילומטר. הקריטריון השני שאותם ילדים צריכים לעמוד, ואני מדבר על החינוך הרגיל, שהוא נרשם על פי המיפוי. זאת אומרת, יש גוף במשרד החינוך, יש מיפוי בין-יישובי ומיפוי יישובי. לא יכול להיות שכל הורה יחליט איפה - -
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי. שמעון, מי קבע את השני קילומטר? איך יצא לכם שני קילומטר?
שמעון אבני
אני לא יודע. תראה, אני שלושה חודשים בתפקיד, אין לי מושג אבל מה שאמרה פה הגברת נשמע לי מאד הגיוני. זאת אומרת, כשהמיפוי קבע שהילד ילמד עד שני קילומטר מהבית - -
היו"ר דוד אמסלם
את התשובה של "לא יודע" אני מקבל אבל אני מניח שאתה מבין שילד בכיתה א', שני קילומטר, ויש לו ארבעה צמתים לעבור, הוא לא יכול. זה ברור לך. אז לכן את התשובה "לא יודע", אני מבין.
שמעון אבני
אף אחד לא אמר שהוא צריך לעבור ולחצות כבישים. זה שאני אומר שאני לא מסיע, זה לא אומר שאני אומר שהילד ילך ברגל.
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי, שמעון. אני רוצה להתקדם. מעל שני קילומטר – מה קורה עם הילדים?
שמעון אבני
מעל שני קילומטר הם זכאים להסעה.
היו"ר דוד אמסלם
לא, אני מדבר כרגע בחינוך הרגיל.
שמעון אבני
אני מדבר כרגע רק על החינוך הרגיל.
היו"ר דוד אמסלם
מעל שני קילומטר הוא בהסעה?
שמעון אבני
הוא זכאי להסעה. הוא לא חייב להיות בהסעה, הוא זכאי להסעה.
היו"ר דוד אמסלם
מה זאת אומרת זכאי?
שמעון אבני
הרשות יכולה להחליט שלא להסיע אותו. למשל, בעיריית ירושלים, הילדים שלי גרים 10 קילומטר מבית הספר ואף אחד לא מסיע לי אותם.
היו"ר דוד אמסלם
למה?
שמעון אבני
עיריית ירושלים לא מארגנת את זה.
היו"ר דוד אמסלם
מה זאת אומרת "זכאות"? אז הרשות גם זכאית לתת להם כל בוקר שוקו ולחמניה. מה זאת אומרת "זכאי"? אני רוצה להבין את המילה "זכאי". יש חוק או אין חוק?
שמעון אבני
זכאי – זה עומד בקריטריונים. כשאני אכניס את השם ואת תעודת הזהות שלו אצלי במחשב, יהיה כתוב לי: זכאי להסעה.
היו"ר דוד אמסלם
ואז, ומה המשמעות של הכתוב "זכאי" מבחינתך?
שמעון אבני
שאם הרשות תחליט להסיע אותו, אני אשתתף בכסף בעלות - -
היו"ר דוד אמסלם
אה, זאת אומרת שאם הרשות מחליטה שכן, אתה נותן את המצ'ינג שלך. אם לא, הכל בסדר.
שמעון אבני
אם לא, אין לי מה לשלם כסף על מי שלא - - -
היו"ר דוד אמסלם
ואם לא, הכל בסדר. מבחינתך, אין בעיה.
שמעון אבני
כן.
היו"ר דוד אמסלם
עכשיו, מה אתם - -
שמעון אבני
אנחנו מדברים על החינוך הרגיל.
היו"ר דוד אמסלם
אני עדין רק ברגיל. אני שואל שאלה: באמת כל רשות מחליטה מה היא רוצה?
שמעון אבני
אז אני אומר שהבן שלי גר בירושלים, ועיריית ירושלים לא מסיעה.
אהיו"ר דוד אמסלם
אתה מקבל כרטיסיה?
שמעון אבני
לא.
היו"ר דוד אמסלם
למה?
שמעון אבני
כי אני לא מקבל.
היו"ר דוד אמסלם
כתוב בחוק. אני רוצה להבין: אני במדינת ישראל מבין שאם להורה – אם אני כאזרח זכאי להטבה לפי חוק, אני מניח שזה לא נתון לגחמתו של אדם כזה או אחר.
שמעון אבני
תראה, יש פה חוזר מנכ"ל שאני הבאתי. יש סעיף שכתוב: "לתלמידים בגיל חינוך חובה בחינוך הרגיל. בית המשפט העליון קבע בערעור, ויש פה את המספר, כי הזכות לחינוך חינם אינה כוללת את הזכות למימון הסעה לבית הספר."
היו"ר דוד אמסלם
אוקי, הלאה.
שמעון אבני
עם זאת, המשרד משתתף בהוצאות הסעה לגני חובה ובתי ספר רשמיים, לצורך העניין, מכיתה א' עד י' כי - -
מיכל מנקס
זה כי לא עדכנתם את חוק י"א-י"ב. זה לא עודכן.
שמעון אבני
נכון, ועכשיו הוא בחינוך חובה - - -
היו"ר דוד אמסלם
זאת אומרת, בעצם אתם עושים טובה לציבור. אני מבין, אתם אנשים טובים.
שמעון אבני
אנחנו לא עושים טובה. אדוני היושב ראש - -
היו"ר דוד אמסלם
אני רוצה להבין. אני אסביר לך מה אני לא מבין.
אביבית ברקאי–אהרונוף
זה לא חקיקה ראשית.
היו"ר דוד אמסלם
לא להפריע לי. אני, לפי תפיסת עולמי, לאזרחים במדינת ישראל, כשיש זכויות, לא עושים להם טובה. זה כסף שלהם. משרד החינוך - אני עכשיו לא נכנס כרגע אם זה נכון או לא נכון. לא נכנס לשיקול למה שני קילומטר. שאלתי רק את השאלה כדי לגרות לך את החשיבה אבל בא נעזוב את זה, אתה לא הכתובת שצריך לתת את התשובה על זה. אני גם לא שואל כרגע למה יש מצ'ינג בהסעה. אני שואל: פעם שקבעתם שמשתתפים, כבר קבעתם, נראה לך סביר שכל ראש רשות – נגיד שאני ראש רשות רע, אני רוצה להעניש את כל התושבים שלי. אומר להם: אתם, כולכם, תסעו באוטובוסים. למה? בא לי. אתה מהאו"ם, לא אכפת לך, כלום?
שמעון אבני
אני לא מהאו"ם אבל אני לא יכול להכריח ראש רשות להסיע את הילדים שלו.
היו"ר דוד אמסלם
נשמע לך הגיוני?
שמעון אבני
כאחד שגידל ככה ארבעה ילדים, נשמע לי הגיוני. כן.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה. בא נתקדם הלאה לגבי הנושא של החינוך המיוחד.
שמעון אבני
החינוך המיוחד – גם פה אנחנו מחלקים את זה לשניים - -
היו"ר דוד אמסלם
דרך אגב, אני רוצה לשאול אותך עוד שאלה קטנה, ברשותך, ולי חשוב מאד שתיתן לי את המסמך הזה. אני מבקש ממך בשנת 2015, שתעביר לנו, לוועדה, את המסמך של הניצולת התקציבית, מה לכל רשות היה מגיע ומה היא ניצלה. אני רוצה לפרסם את זה באיזה שהוא מקום כדי להראות מה עשתה כל רשות מול התושבים שלה.
שמעון אבני
לגבי החינוך המיוחד - -
היו"ר דוד אמסלם
הייתי מבקש לקבל את המסמך הזה תוך שבועיים. בבקשה.
שמעון אבני
אני מניח שזה ייצא בסיכום של הוועדה.
היו"ר דוד אמסלם
אני אומר לפרוטוקול.
שמעון אבני
לגבי החינוך המיוחד - אני מחלק את זה לשניים. אגב, יושבת פה מנהלת האגף לחינוך מיוחד כי אני, לצורך העניין, אחראי על הארגון או הניהול של מערכת ההסעות, ויש אנשים שיודעים להגדיר בדיוק איזה ילדים יהיו זכאים להסעות או לא יהיו זכאים להסעות. בעיקרון, הוגדרו גם בחוזר מנכ"ל בדיוק איזה ילדים בחינוך המיוחד יהיו זכאים להסעות ללא קריטריון של מרחק. לצורך הענין, ילד בחינוך מיוחד, כפי שמופיע בחוזר מנכ"ל, יהיה זכאי להסעה גם אם הוא גר, ואני מקצין, עשרה מטר מהבית. יש קבוצות כאלה שהם זכאים להסעה, ואנחנו מחויבים להשתתף, לצורך העניין, בהסעה של הילדים האלה.

ילדים בלקויות הקלות - -
היו"ר דוד אמסלם
לא, לא. אני אשאר עדין בלקויות הקשות. שיתוק מוחין – זכאי. עכשיו אני שואל עוד פעם את השאלה: הרי הילדים האלה לא לומדים במסגרת אחת. אתם יודעים שיש עוד כמה מסגרות, עמותות שתומכות בנושא הזה. במקום שהמדינה תיקח, באו עמותות טובות וקולטות את הילדים אחרי שעות הלימודים. מה קורה בהסעה, ולרוב לילדים האלה יש מסגרת תומכת אחרי הלימודים. מה קורה בהסעה?
שמעון אבני
אז אגיד כמה דברים: קודם כל מה שקשור, ודיבר על זה האדון, על מועדוניות רווחה – אנחנו מסיעים למועדוניות רווחה. זאת אומרת, משרד הרווחה אומר לנו איזה ילדים זכאים, כי לצורך העניין, זו הגדרה של משרד הרווחה. הוא מגדיר איזה ילדים זכאים להיות אחרי שעות הלימודים במועדונית רווחה. אנחנו מסיעים אותו למועדונית הרווחה אחרי שעות הלימודים, ועם סיום הפעילות במועדונית אנחנו מסיכים אותו הביתה. זו הסעה כפולה. - -
רויטל לן כהן
לא נכון.
היו"ר דוד אמסלם
גברתי, לא להפריע לי בדיון. אתה מתכוון שבעצם אתם מממנים את הרשות.
שמעון אבני
במועדוניות רווחה - כן. אנחנו אישרנו לאחרונה אצל מנהלת - -
היו"ר דוד אמסלם
זה מופיע באיזה שהוא חוזר?
שמעון אבני
זה פה, בחוזר מנכ"ל. חבל שאין פה נציגי רווחה.
היו"ר דוד אמסלם
יש פה נציגים מאגף הרווחה? לילי אבירי נמצאת?
לילי אבירי
כן. אני קשורה לאוטיסטים ולנו אין הסדר כזה.
קריאה
בדיוק. זה רק למוגבלות השכלית.
היו"ר דוד אמסלם
אני רוצה להיות ממוקד. שואל שאלה, אני חוזר אליך: בחוזר מנכ"ל מופיע - -
שמעון אבני
כן. אני מסיע, אני אראה לך גם את הנתונים לדברים האלה.
היו"ר דוד אמסלם
אני כבר לא יודע מה אתם עושים בהתנדבות ומה מחייב אתכם החוזה. אני שואל שאלה: אתם, מבחינת חוזר מנכ"ל, מחויבים להסיע את הילדים בעלי שיתוק מוחין שיש להם מסגרת תומכת אחרי שעות הלימודים?
לילי אבירי
לא.
רחלי אברמזון
כבוד היושב ראש, ברשותך, אני רוצה לדייק לגבי ילדי החינוך המיוחד, בזכאות.
היו"ר דוד אמסלם
מי כבודה?
רחלי אברמזון
אני מנהלת האגף לחינוך מיוחד. ילדים עם צרכים מיוחדים, מבחינת הזכאות על פי מה שמופיע בלקויות המורכבות על פי מה שמופיע בחוזר מנכ"ל, זכאים לשתי הסעות שממומנות על ידי משרד החינוך. זה יכול להיות מצב שבו המשרד מממן את הסעתו של הילד ממקום מגוריו למסגרת החינוכית, ואפשרי גם שמהמסגרת החינוכית, למשל, אל מועדונית. אבל מהמועדונית חזרה הביתה, האחריות כבר נמצאת במקום אחר, במשרד הרווחה.

יחד עם זאת, אני רוצה לומר שבהסכמים האלה לפעמים - -
היו"ר דוד אמסלם
אתם פעם דיברתם אתם?
שמעון אבני
כן, אנחנו נפגשים אתם כל הזמן.
היו"ר דוד אמסלם
אתם דיברתם עם משרד העובדה והרווחה פעם?
רחלי אברמזון
כן, בוודאי.
היו"ר דוד אמסלם
ומה סיכמתם?
רחלי אברמזון
הסיכום הוא שאם משרד הרווחה מסיע את ההסעה הנוספת מהמועדונית הביתה, משרד החינוך משתתף בהסעה הזאת, ויש את זה בהסכמים.
היו"ר דוד אמסלם
רק שניה, אני רוצה להבין: אני כרגע מדבר על הלקויות הקשות של השיתוק מוחין והשיתוק הפיזי.
רחלי אברמזון
שתי הסעות בלבד.
היו"ר דוד אמסלם
בעצם, בלופ הזה יש שלוש הסעות. אתם ממנים שתיים. אתם אומרים שמשרד העבודה והרווחה אמור לממן אחד. אתם מדברים אתם?
שמעון אבני
כן.
היו"ר דוד אמסלם
מי ה"פיבוט"? מי מעביר למי, איך זה עובד? הוא מעביר אליך ואתה מעביר את הקומפלט לרשות? איך זה עובד?
שמעון אבני
הוא מעביר אלי את השמות של הילדים שהם זכאים לנסוע, של ילדי הרווחה לצורך העניין, שמות ותעודות זהות. אני מעביר את זה לרשות, בסנכרון עם הרשות, שאלה הילדים שמבחינתי אושרו על ידי משרד הרווחה להסעה, והרשות מסדרת להם את ההסעה. הכסף בא ממשרד הרווחה.
היו"ר דוד אמסלם
זאת אומרת, משרד העבודה והרווחה מעביר אליך את הכסף ואתה מעביר את הכל לרשות או כל אחד מעביר את חלקו לרשות?
שמעון אבני
השתתפות.
היו"ר דוד אמסלם
זאת אומרת, הוא מעביר את ההשתתפות אליך, ואתה מעביר את כל שלושת ההסעות לרשות?
שמעון אבני
נכון.
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי.
שמעון אבני
אני אגיד יותר מזה, התחלתי ועצרתם אותי: לאחרונה היה אישור אצל המנכ"לית, על ילדים בחינוך המיוחד שעד היום לא היתה להם הסעה, ואנחנו אישרנו אותם כחריג מעתה ועד עולם, וזה גם ייכנס בעתיד בחוזר מנכ"ל. ילדים שהולכים – איך אתם קוראים לזה? לדירות אימון ושזה גם ילדי חינוך מיוחד, הסעה שלישית מבית הספר לדירת האימון או לכישורי חיים, זה דבר נוסף, כדי שהוא ירכוש כישורי חיים.
היו"ר דוד אמסלם
לא הבנתי, שמעון. לפי התפיסה שלי, לפי הבנתי, אני מבין שיש שתי תחנות אז יש שלוש הסעות. יש את ההסעה מהבית לבית הספר, מבית הספר למסגרת אחרת, ומהמסגרת הביתה, אלא אם כן אתם רוצים להוביל אותו באותו סיבוב במעגל תנועה. אבל אני מבין ששתי הסעות משרד החינוך בעצם ממנות ביחד עם הרשות, והסעה אחת מממן את זה משרד העבודה והרווחה. דרך אגב, גם אתם במצ'ינג? כולם במצ'ינג? זאת אומרת, הרשות סופגת תמיד את הכל?
קריאות
יותר מ-50%.
דוד אריאלי
לפעמים גם 100%, כשרחמיך נכמרים...
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי.
שמעון אבני
רחובות למשל, משלמים 60%. זה תלוי.
היו"ר דוד אמסלם
ביניכם לבין הרווחה, מה הסידור לגבי איזה סוג של מוגבלות?
רחלי אברמזון
רק מוגבלות שכלית.
היו"ר דוד אמסלם
פיזית?
קריאות
לא.
היו"ר דוד אמסלם
מה אמור לעשות הורה, אני מדבר על משרד החינוך – יש לו ילד עם שיתוק מוחין. יש לו ילד עם כיסא גלגלים, מה אמור לעשות ההורה לפי תפיסת העולם שלכם? הרי אני מניח שאם אני הייתי אחראי על הסעות או מנהל אגף ההסעות אז אני אדע, אני בתוך המשרד, עושים דיונים. הרי מדי פעם עושים דיונים. אז אני אומר להם: רבותי, שלח לי ההוא ככה, הורה ככה. בואו נטכס עצה איך אנחנו עוזרים לאנשים האלה. משהו, עושים משהו. אני רוצה להבין אתכם. חשוב לי הראש שלך, שמעון. מה עובר לך בראש כשאתה רואה זוג הורים מהמקרים הקשים, ואתה מבין שהם לא נכנסים לקטגוריה של משרד העבודה והרווחה. מה עובר לך בראש לגבי איך הילד יחזיר את הילד הביתה?
שמעון אבני
כשאתה מדבר על הרגש שלי, אז זה ברור מה עובר לי בראש.
היו"ר דוד אמסלם
ואז מה אתה עושה עם זה?
שמעון אבני
תראו, אני חייב להגיד כאילו משרד החינוך אטום, סגור, לא מתחשב, לא מבין, לא הולך לקראת. אנחנו בפתיחת השנה הזאת אישרנו – באמת, אני יכול להביא גם את הרשימה הזאת. אני מבקש שידרשו ממני גם את הרשימה הזאת, של כמה ילדים שלא עמדו בקריטריונים בחינוך המיוחד אנחנו אישרנו.
אביבית ברקאי אהרונוף
אולי צריך לשנות את הקריטריונים.
יצחק קדמן
- -
היו"ר דוד אמסלם
שמעון, על זה אני אשלח לך מכתב תודה אבל אני כרגע בא לרעיון: אני שאלתי שאלה רטורית כדי שתגרה אתכם גם בסיפור האחריות המקצועית שלכם. אתם מנהלים גדולים, ואני מצפה ממנהל גדול שלא רק יבוא ויבדוק. דרך אגב, הנוהל זה לא עשרת הדברות, צריך להבין. אתה מייצר את הנוהל. - -
שמעון אבני
אני מסכים אתך.
היו"ר דוד אמסלם
זה לא שיש מנכ"ל למעלה שכל בוקר קם ומתחיל לשנות נהלים. הוא לא יודע. כל אחד מתחיל להציב את הנהלים בתחום שלו, למעלה. אז אם אתה מבין או מישהו שמשיק לך, אני לא יודע איך זה עובד במשרד החינוך, אחראי על כל נושא ההסעות והקריטריונים והוא מגבש אותם, והוא אמור להציף אותן – אין מישהו אחר שיעשה את זה. זה הוא.
שמעון אבני
אז אמרתי שאני שלושה חודשים בתפקיד. הדבר שאני הולך לפתוח זה את חוזר המנכ"ל. היה דיון עם הגברות המכובדות האלה בוועדה לפניות הציבור. היתה סוגיה של התקנות. אנחנו כבר עשינו ישיבה אחת על התקנות האלה, ואנחנו נבחן את התקנות. צריך להבין שזה לשנות תקנות. יש פה - -
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי, תודה שמעון, תודה רבה. אני רוצה להתקדם. משרד העבודה והרווחה. מי מטעם משרד הרווחה?
לילי אבירי
אני מייצגת את הרווחה. אני מנהלת השירות לטיפול באדם עם אוטיזם במשרד הרווחה.
היו"ר דוד אמסלם
רק אוטיסטים?
לילי אבירי
כן.
היו"ר דוד אמסלם
ומי אחראי, למשל, על הנכים הפיזיים?
לילי אבירי
יש לנו שלושה אגפים, אז אני הנציגה - -
היו"ר דוד אמסלם
למה הם לא באו לפה?
לילי אבירי
כי אני הנציגה של המשרד. משרד הרווחה לענין ההסעות.
היו"ר דוד אמסלם
את יכולה לענות לנו גם לגבי הנושאים שלהם?
לילי אבירי
תשאלו אותי אז אני אדע.
היו"ר דוד אמסלם
נכה רגיל, שמעת את השאלות שלי, או נכה עם שיתוק מוחין, איך הוא אמור להגיע למועדונית. עד בית הספר הבנתי, משרד החינוך. איך הוא מגיע מבית הספר למועדון?
לילי אבירי
המשרד לא מממן. בית המשפט לא קבע את זה.
היו"ר דוד אמסלם
למה? אז מי מממן? מי אמור למממן, לדעתך?
לילי אבירי
לא המשרד. יש בג"ץ - -
היו"ר דוד אמסלם
שאלתי. עזבי בג"ץ, לא בג"ץ, כן בג"ץ. ואת האוטיסטים? מה אתם מממנים?
לילי אבירי
גם לא מממנים.
היו"ר דוד אמסלם
מה אתם מממנים?
לילי אבירי
אנחנו מממנים תעסוקה, רווחה.
היו"ר דוד אמסלם
אבל אמר קודם משרד החינוך שיש לו סידור אתכם.
לילי אבירי
לא אתנו. יש לו סידור עם מוגבלות שכלית-התפתחותית ולא עם האוטיסטים לפי בג"ץ. בג"ץ קבע שילדים שהם על רצף של מוגבלות שכלית-התפתחותית קשה, המשרד יממן את ההסעה שלהם.
היו"ר דוד אמסלם
למה הוא קבע את זה?
לילי אבירי
בג"ץ קבע שילדים שנמצאים בתוך בית הספר, לא מביאים אותם למועדונית אחרת אלא יש להם יום לימודים ארוך, יש להם הסעה שלישית מבית הספר הביתה.
היו"ר דוד אמסלם
מה זאת אומרת שלישית? הבנתי אחת. הוא הגיע לבית הספר. או שהוא גם מנויד בתוך בית ספר?
לילי אבירי
לא, אני אסביר לך: הסעה שלישית נחשבת - בבוקר הוא מגיע להסעה לבית הספר. הוא נשאר שם עד אחר הצהרים, יש יום לימודים ארוך. יש ילדים שחוזרים, לא כל הילדים נשארים במועדונית. אז חלק מהילדים חוזרים הביתה, זו הסעה שניה, וחלק מהילדים נשארים בבית הספר, במועדונית, וזו הסעה שלישית.
היו"ר דוד אמסלם
לא הבנת. את מדברת אתי לגבי הטרנזיטים ואני מדבר לגבי אותו אחד, הילד. אני רוצה להבין פר משתמש אחד. יכול להיות שבאותו בית ספר נוסעות 20 מכוניות אבל זה לא 20 הסעות. ילד יוצא מהבית ומגיע לבית הספר – פעם אחת הסיעו אותו. פעם שניה זה למועדונית, אם ישנה כזאת. פעם שלישית זה מהמועדונית הביתה. זה הלופ. אני שואל שאלה - -
לילי אבירי
אתה מדבר על פר ילד. נציגי החינוך יכולים להסביר את זה יותר טוב. ההסעות של החינוך, הם מממנים הסעה ולא מממנים ילד. ההסעה של אחר הצהרים, נגיד מישהו שגר בירושלים ולומד במודיעין – אפילו אם יש ילד אחד, זאת נקראת הסעה שניה, הם מחזירים אותו בחזרה למודיעין. את ההסעה השלישית אנחנו מממנים פר ילד.
היו"ר דוד אמסלם
גברתי, אני רוצה להבין דבר מאד פשוט: אני הבנתי משמעון ממשרד החינוך, שהוא מקבל מכם שמות.
לילי אבירי
אז אני אומרת לך שזה שמות של ההסעה השלישית הזאת.
היו"ר דוד אמסלם
זאת אומרת, אין מצב שילד מוסע מבית הספר למועדונית. אין דבר כזה. לא היה.
לילי אבירי
לא.
שלמה קרפ
יש עמותות פרטיות שמממנות את ההסעות. העמותות עצמן מממנות - -
היו"ר דוד אמסלם
הצדיקים.
שלמה קרפ
כן. כי אם לא, הילדים שלנו היו מתנדבים בבית. יש ארבע מדינות במדינה אחת.
היו"ר דוד אמסלם
מבחינה מקצועית, איך את חושבת שהוא צריך ללכת?
לילי אבירי
זה נראה לי לא סביר אבל זה התקציבים - -
היו"ר דוד אמסלם
שאלתי. פעם אמרת למישהו אצלכם במשרד? שר העבודה החדש, חיים כץ, יודע ממה שאת אומרת?
לילי אבירי
אני לא יודעת אם הוא הגיע לכל הסוגיות - -
היו"ר דוד אמסלם
לא, לסוגיה הזאת, שילד נכה או בעל שיתוק מוחין, הוא צריך לקחת את עצמו למועדונית בכוחות עצמו.
לילי אבירי
אמור לצאת חוק של טיפול בילדים אוטיסטים - -
רויטל לן כהן
לא, לא. לא יצא החוק.
לילי אבירי
אני אומרת לך מה הסוגיות שאנחנו העלינו. למה את אומרת לי לא להגיד? אני אומרת שזו אחת הסוגיות שאנחנו העלינו.
היו"ר דוד אמסלם
וחוץ מילדים אוטיסטים? למשל עם שיתוק מוחין או נכי רגליים, גפיים?
לילי אבירי
לא מממנים אבל אנחנו יודעים שצריך למממן אותם.
היו"ר דוד אמסלם
אתם כותבים ניירות עמדה ומציפים אותם למעלה בנושא? אני יכול לקבל אותם? בבקשה, גברתי.
נועה ביתן
אני מעמותת "אקי"ם". הנושא של המועדוניות זה נושא שהתעסקנו בו לפני כמה שנים כי פנו אלינו המון הורים לילדים עם מוגבלות שכלית, שהם זכאים למועדונית מטעם משרד הרווחה, אבל הבעיה היתה שלא היתה להם הסעה. בגלל זה הם לא הלכו למועדונית. - -
היו"ר דוד אמסלם
זכאים?
נועה ביתן
- - זכאים למועדונית מכוח הוראות שעה של משרד הרווחה, בעצם מסגרת המשך אחרי בית הספר, אבל להסעה הם לא היו זכאים.
היו"ר דוד אמסלם
יש נכה שלא זכאי למועדונית?
קריאות
כן, ברור.
היו"ר דוד אמסלם
שיתוק מוחין למשל, זה נכויות קשות. זאת אומרת, משרד העבודה והרווחה מממן את המועדונית אבל לא מממן את ההסעה למועדונית. מה הסיבה שהוא לא מממן?
נועה ביתן
משרד הרווחה העביר אותנו למשרד החינוך, ומשרד החינוך העביר אותנו למשרד הרווחה.
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי. אתם על הקו בינתיים...
נועה ביתן
לא, אנחנו הגשנו עתירה לפני שלוש שנים בנושא הזה, ולשמחתנו הרבה, לפחות לגבי הילדים שזכאים למועדונית, ילדים עם מוגבלות שכלית בינונית-קשה - -
היו"ר דוד אמסלם
על כמה ילדים כאלה מדובר במדינת ישראל? מישהו יכול לתת לי תשובה?
נועה ביתן
כמה ילדים זכאים למועדונית? ילדים עם מוגבלות שכלית יש בערך 10,000 במערכת החינוך. בערך שלושת רבעי מהם זכאים למועדונית. רק ילדים עם מוגבלות שכלית.
היו"ר דוד אמסלם
משרד האוצר פה? אתה הרפרנט של ההסעות באוצר?
משה ידידיה דיקשטיין
לא, אני של החינוך.
היו"ר דוד אמסלם
תגיד לי, אתם לא מממנים את ההסעות של הילדים הנכים? אני אשאל את השאלה בשני כובעים: אני מבין שמשרד החינוך אמור למממן ילדים רגילים בכרטיסיות. זה מה שאני מבין, לפחות במצ'ינג. הייתי רוצה לדעת ממך מה בעצם הניצולת של אותו סעיף בכסף. תגיד לי כמה בוצע וכמה לא בוצע, והאם משרד האוצר לא מממן את הילדים האחרים שדיברנו עליהם כרגע, מבחינת משרד העבודה והרווחה, שזכאים למועדוניות.
משה ידידיה דיקשטיין
שלום וברכה. אני מודה, אני לא הרבה זמן בתפקיד ואני רושם את השאלה. ככה - את ההסעות ואת הקריטריונים להם, משרד האוצר מממן את ההסעות. לא רק שמממן, גם הגידול בתקנה הזאת של ההסעות משנה לשנה גדל. מתקציב 2014 ל-2015 ול-2016 זה יהיה מיליארד ושמונה מיליון. ב-2012 זה היה - -
היו"ר דוד אמסלם
זה ההסעות בכללי במדינת ישראל.
משה ידידיה דיקשטיין
רגע, אני אפרט. - - סך הכל הגידול בשלוש השנים האלה היה 23%. זה מעבר לגידול הטבעי של מערכת החינוך. יש פה - -
היו"ר דוד אמסלם
כמה בוצע בסעיף?
משה ידידיה דיקשטיין
אני אברר את זה. זה כסף - -
היו"ר דוד אמסלם
מה הכנת את עצמך לדיון, גם אם אתה חדש?
משה ידידיה דיקשטיין
אני אגיד: את התקנות אנחנו לא קובעים. אנחנו, בשיתוף פעולה על הצרכים ואז, אנחנו בודקים את הצרכים. לפי זה בודקים את ה - -
היו"ר דוד אמסלם
רק שניה. אני שואל שאלה: אני לא יודע איך זה עובד אצלכם. האם אתה, במסגרת האגף שלך, כשאתה מסכים בצורך, מתקצבים אותו?
משה ידידיה דיקשטיין
אנחנו מתקצבים, כן.
היו"ר דוד אמסלם
שאלתי אם אתה. אני לא יודע מה הדינמיקה הפנימית. מה עמדתך האישית - שמעת את הדיון. מה עמדתך או מבחינתי עמדת האוצר כרגע לגבי ההסעות של ילדים מוגבלים, שזכאים ממשרד העבודה והרווחה למסגרת מועדונית, מה דעתך לגבי ההסעה הנוספת שצריכים להסיע אותם?
משה ידידיה דיקשטיין
אני אומר את דעתי האישית - -
היו"ר דוד אמסלם
רק האישית. לא הבנת. בסוף בסוף גם דעתו של שר האוצר זו הדעה האישית שמתורגמת לכסף. הרי אם לי יש דעה אישית, אני מתרשם וזו דעתי האישית. אני לא זורק קוביות, ומה שיצא אני מתקצב.
משה ידידיה דיקשטיין
מקובל לחלוטין. את כל הסיפורים שמעתי פה, הם באמת נוגעים ללב. אני יודע שהקריטריונים נקבעים ויושבים עליהם הרבה זמן. ואנחנו, בסופו של דבר, את הקריטריונים שנקבעים מתקצבים. אני רק אומר שאנחנו ערים לדבר הזה. הכסף לתקציב של ההסעות וההסעות לחינוך המיוחד עלה בהרבה. לדוגמה - -
היו"ר דוד אמסלם
לא צריך. תודה רבה. השלטון המקומי, בבקשה.
מיכל מנקס
אני רוצה לומר כמה דברים: 1. תודה על הדיון הזה. אני מודה שזה לא דיון ראשון, אני מקווה שזה יהיה דיון אחרון. אני רוצה לחלק את הדברים שלי לשני חלקים, לפעולות שאנחנו עושים בטווח המידי ולפעולות שצריך לעשות, וזה בידיכם, בטווח הארוך: בטווח המידי – אני יושבת ליד קולגות שלי ממשרד החינוך, ואני מוכרחה לומר ששיתופי הפעולה לא היו מעולם הדוקים כל כך בין האגף לחינוך מיוחד לבין ההסעות. המשמעות היא, ואני אומר, אני לא אומרת את זה סתם - -
היו"ר דוד אמסלם
לא, תעברי לענין.
מיכל מנקס
- -ואני אסביר מדוע: יש דוח בשם "דוח צרפתי" המוכר לכולנו, שנגנז לפני מספר שנים, בערך דקה אחרי שיצא לאוויר העולם. - -
היו"ר דוד אמסלם
למה?
מיכל מנקס
- - הוא נגנז בשל העלויות הכבדות הכרוכות ביישומו. אנחנו, מרכז השלטון המקומי - -
היו"ר דוד אמסלם
אתם באוצר, גיביתם את "דוח צרפתי" בתקציב? אתם הסכמתם לתקצב את "דוח צרפתי" בזמנו?
משה ידידיה דיקשטיין
אני לא יודע להגיד את הדבר הזה אבל אני יודע להגיד שכל שינוי בקריטריונים, ואת זה אני יודע, בדקתי, כמובן שיש לו השלכות מאד גדולות - -
שלמה קרפ
אדוני היושב ראש, האוצר התנגדו. בגלל זה הוא הלך למגירה.
מיכל מנקס
- - אני רוצה להמשיך ולומר, זה בדיוק העניין: הדוח, על קצה המזלג, עוסק בסוגית המרחק, בסוגית ההסעה, בסוגית המלווים, בסוגית הבטיחות. הוא עוסק בסוגיות נרחבות, כשבשורה התחתונה מדובר בתקנות ובכסף. - -
היו"ר דוד אמסלם
אגב, בדוח הזה, כשצרפתי ישב עליו, הוא שיתף גם את העמותות?
מיכל מנקס
כולם הגיבו לדוח וגם לנו היו הערות.
היו"ר דוד אמסלם
אנחנו יכולים לקבל את הדוח?
אביבית ברקאי–אהרונוף
אנחנו שלחנו את עמדתנו. אני אשמח להעביר לך, יש לי את הטיוטה שלו.
היו"ר דוד אמסלם
אני מבקש שמשרד החינוך יעביר לוועדה את הדוח.
מיכל מנקס
- - אני רוצה ברשותך להמשיך: מה שאנחנו מבקשים, ולא אחת, הוא לחבר את מסקנות "ועדת צרפתי" עם דוח "ועדת דורנר", שמדבר על שינוי תפיסה בעולמו ובגישת הזכאות של הילד עם הצרכים המיוחדים. "דוח דורנר" מדבר על הסל ועל הבחירה של ההורה את המסגרת של התלמיד שהולך עם הילד. ובמספר ועדות - -
היו"ר דוד אמסלם
גברת, אין לי זמן, אני רוצה להיות ממוקד. אני לא רוצה שתסבירי. אנחנו לא ב"שבת תרבות", שאנחנו מפתחים את הנושא. אני באתי לכאן מאד ממוקד. כרגע, יש לך מה להוסיף? אני מבין שאת מהשלטון המקומי אז בואי תגידי לי מה עמדת השלטון המקומי.
מיכל מנקס
אני אומר, אני יכולה לגיד את זה משני צדי המתרס: אני יכולה להסביר שאם שמענו שיש כאן למעלה ממיליארד או כמעט שני מיליארד שקל שהאוצר מממן רק הסעות חינוך - הרשויות המקומיות מממנות למעלה מכפול מהסכום. בחפץ לב, אגב, אבל אני חושבת שבאי שוויון ובאי צדק. ישנן רשויות שמקבלות 90 אחוזי השתתפות. למה? אין לי הסבר. ישנן רשויות שמקבלות רק 40 אחוזי השתתפות.
היו"ר דוד אמסלם
מקבלים ממי?
מיכל מנקס
ממשרד החינוך, ורק ממנו.
היו"ר דוד אמסלם
שמעון, יש דבר כזה?
מיכל מנקס
בהחלט. לא אנחנו קבענו אבל זו העת לשנות.
שמעון אבני
רשות שמסיעה בממוגן ירי מקבלת 90%.
מיכל מנקס
או כשהיא מועצה אזורית.
היו"ר דוד אמסלם
ולא ממוגן ירי?
שמעון אבני
או מועצה אזורית 85%.
היו"ר דוד אמסלם
למה מועצה אזורית 85%?
שמעון אבני
זה היסטוריה.
מיכל מנקס
ולמה משרד החינוך קונה את האוטובוסים למועצות האזוריות?
היו"ר דוד אמסלם
אני לא נכנס לזה. אני שאלתי שאלה עכשיו. מי זה 60%? יש הרבה תעריפים?
שמעון אבני
רחובות מקבלת 40%. יושב פה ראש המועצה של קרית טבעון והוא יגיד. אני לא יודע כמה בקרית טבעון.
היו"ר דוד אמסלם
לא שאלתי כמה קרית טבעון. שאלתי עם יש מ-90%-40%? אתה והמזל שלך מה שנקרא?
שמעון אבני
בדיוק. איך נפלת באותו תאריך שהחליטו לסגור. זה קשור בחוזים שהיו בעבר.
רחלי אברמזון
זה לא כך. זה על פי תנאים שמצטברים. יש כאן מדד סוציו-אקונומי, יש מספר תושבים. זה לא ממומן רק לפי - -
קריאות
- - -
היו"ר דוד אמסלם
רבותי, תודה.
מיכל מנקס
אני רוצה עוד מילה: הנושאים שעומדים בפני הרשויות המקומיות הם הרבה מעבר למה שעלה כאן בדיון. הרי מיהם האנשים הללו? הם התושבים שלנו. אני בטוחה שאין ראש רשות אחד שרוצה להכביד או להקשות. אבל הגיע הזמן שיחברו את הקריטריונים לממדים ריאליים, כמו שאלות שאתה העלית, בצדק, שאלות שלא עולות על הדעת. איך ילד ילך מרחק כזה? למה אם הוא בפיגור קל, הוא לא זכאי להסעה? למה יש הסעות שלא מזכות במלוות? מי ייקח על עצמו? אתה, כאדם פרטי, האם תיקח על עצמך אחריות להסיע ילד, גם כשאינו עם צרכים מיוחדים, עם נהג מונית ללא מלווה ברכב?
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה. בבקשה.
יקיר לין
אני ראש מינהל החינוך של ירושלים ואני אתייחס בקצרה: האחד – התעוררו פה, למשל, ב"אלין" תקלות. תקלות שקורות בהסעות. הזכיר כאן יצחק קדמן את נושא הפיקוח. יש לנו תשעה מפקחים, שמפקחים על מערך החינוך המיוחד, רק על ההסעות בירושלים. גם זה לא מספיק, אבל זה בהחלט פיקוח ובקרה. בכל כמה שנים, כפי שתיאר פה אחד ההורים הראשונים, אנחנו עושים מכרז. מיד אחרי מכרז יש הרבה מאד תקלות עם חברות, אצלנו זה 20 חברות הסעה שזוכות, ולוקח כמה ימים לתקן אותן וברוב המקרים זה מתיישר.
נושא המצ'ינג, שהוזכר כאן
אנחנו משלמים 50% כרשות שמסיעה בלמעלה ממאה מיליון. צריך להבין איזה עול זה על כתפי הרשות המקומית, למעלה מחמישים מיליון שאנחנו מוציאים על הסעות.

הנושא של המלווים – אנחנו עשינו העברה השנה ממלווים שחברות ההסעה שוכרות ומעסיקות למלווים שאנחנו מעסיקים. זה מייצר בקרה חדשה וגם מעלה את איכות המלווים. אני רק אומר שנאמרו פה הרבה מאד כשלים שצריך לתקן אותם.
היו"ר דוד אמסלם
למה הפסקתם את המלווים ל"אלין?
יקיר לין
אני לא יודע, זה היה לפני חמש שנים, כמו שזה תואר. אני לא יודע למה. נדמה לי, שהיתה חוות דעת - -
היו"ר דוד אמסלם
בשנה שעברה.
יקיר לין
לא, לא, זה לא היה לפני שנים. זה ארבע או חמש שנים. נדמה לי שהיתה חוות דעת משפטית, שמה שמשרד החינוך מממן אסור לתת לגוף, אתה חייב לעשות בעצמך. נדמה לי שזו התשובה.
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי. תודה רבה.
דוברת
אפשר להגיד משהו?
היו"ר דוד אמסלם
בבקשה.
דוברת
אני חד-הורית, יש לי שישה ילדים והבן שלי לומד בבית ספר "ברושים". אני לוקחת אותו בבוקר לבית הספר ומחזירה אותו, והיו ימים שלא היה לי כסף לקחת אותו. אין הסעות ואני צריכה לקחת אותו ל"בית הילד" בכוחות עצמי, ואני לא יכולה, זה קשה לי. אני ממש זקוקה להסעה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה. את דיברת.
רויטל לן כהן
אבל יש לי כמה דברים שלא אמרתי ומאד חשוב לי לומר.
היו"ר דוד אמסלם
אחרי זה תבואי אלי לחדר ותגידי לי.
דובר
לא עלתה פה הסוגיה הזאת: ישנם הורים שהילדים שלהם לא יכולים לנסוע בתוך הסעה בגלל הרבה דברים, והם לוקחים אותם בהסעה לבית הספר. ישנו הסדר מסוים עם משרד החינוך, שההורים מסיעים את הילדים. לאחרונה, נודע לי שיש קצת קשיים בנושא הזה. אני מאד מבקש ממשרד החינוך שיפתרו את הקשיים האלה, יש הרבה קשיים שפונים אלינו כבר, שבעבר הסיעו את הילדים שלהם לבית הספר, ומשרד החינוך עזר להם במימון של ההסעה. אני מאד מודה לכם. תודה.
רויטל לן כהן
אדוני, עוד שלוש נקודות.
היו"ר דוד אמסלם
אמרתי לא, אז לא. דיברת פעמיים, יותר מרוב המשתתפים.

רבותי, לפני שאני מסכם, אני רוצה, ברשותכם, לתת לכם איזו נגיעה אישית: יש ילד של חבר שלי, שהוא סובל משיתוק מוחין קשה. הוא משותף אתי ב"וואטסאפ" והוא כותב לי. לפני כמה ימים אני כותב לו, אני משתדל כמעט כל שבוע לכתוב לו כל מיני דברים. והילד כותב לי, הוא גר במעלה אדומים. הוא כותב את הסיפור הבא, קוראים לו ינון רפאלי, זה לא חשוב: "דודי, אני רוצה ללכת ל"שלווה" מבית הספר להסעה והם לא מסכימים לי." אז אני כותב לו: "נשמה, אני מטפל בזה, תהיה שמח". דרך אגב, הוא ילד אילם, נכה, הוא מתקשר אלא רק דרך הפלאפון. והוא כותב לי: "זה פגע בי ובחבר שלי". ואז אני עונה לו: "אל תדאג, אני אטפל בזה וכו". אז הוא כותב לי: "תודה". ואז הוא כותב: "אם הם לא יסכימו, דודי?" אני אומר לו: "אל תדאג, אנחנו נכריח אותם להסכים."

אגב, הילד מתקשר רק באמצעות הטלפון. תראו מה קורה לילד, אני כרגע בא מהזווית של הילד, ויש כמוהו עוד עשרות אלפים במדינת ישראל.

ברשותכם, אני רוצה לסכם את הדיון ואומר כזה דבר: אני קיבלתי בימים האחרונים הרבה מאד פניות לטלפון שלי, ב"וואטסאפ" וגם במייל, עשרות אם לא מאות. הבאתי כמה דוגמיות כאן, אני לא אלאה אתכם. תראו, אני בא מהתחום המוניציפלי אחרי הרבה מאוד שנים, ואני סבור שהרשות היא בעצם ה""פיבוט"", היא "אבן הראשה" של האזרח מול השלטון המרכזי. השלטון המרכזי כמעט לא מספק שום שירות באופן ישיר. אפילו ביטחון וכולי, כשהוא מספק אותו, הוא לא מספיק ברמה הנדרשת.

אני עשיתי פה דיון על שיטור עירוני – אנחנו עצרנו את החוק ולא אלאה אתכם, כי הרשויות כמעט רוצים גם עוד מעט לשלם דרך הארנונה את השוטרים.
רויטל לן כהן
בחלק מהרשויות כבר יש, אדוני.
היו"ר דוד אמסלם
לא צריך לעזור לי.

- - כמעט כל השירותים שהאזרח מקבל הם מנותבים דרך הרשות. בדרך כלל, השלטון המקומי מממן את חלקם, מקצתם או כלום. זאת בעצם הנוסחה.

אני גם ביקשתי, ואני איזום דיון וגם דיברתי עם השלטון המקומי, עם יושב ראש השלטון המקומי וכולי, ליזום דיון מקרו, מעטפת, ביחסים בין השלטון המרכזי לשלטון המקומי ברמת המימון. אבל ברמת הביצוע, צריך להבין שלממשלת ישראל ולשלטון המרכזי אין את הכלים. הכלים שלו זה השלטון המקומי. בסופו של דבר, גם אין בעיה לעשות את זה, זו רק שאלה של כסף, מי מממן מה.

תראו, לגבי הנושא של הילדים, ואני מדבר כרגע בעיקר על הילדים שהם נכים, שיתוקי מוחין ובעלי נכויות קשות: אני סבור שראש רשות קודם כל צריך להסיע את הילדים לבית הספר, גם אם יש לו מחלוקת עם משרד הרווחה או משרד החינוך. אין מצב שילד נשאר בבית בגלל שיש איזו שהיא בעיה בין רשות כזאת או אחרת, וזה מה שקורה היום. דרך אגב, הילד הזה כבר שבוע בבית. זה משהו שלא נתפס לי בראש. אני משוכנע לחלוטין, במאה אחוז, שאם לאחד השרים היה ילד כזה והמפתחות היו אצלו, כל היום היו דיונים על הילדים האלה. לא יכול להיות שהילדים האלה, כמו שאמרתי, נשארים בבית. דרך אגב, המימון לא כל כך גדול כי בסך הכל, לא מדובר בהרבה ילדים.

אז קודם כל, אני מבקש מהרשויות – קודם כל, זה האזרחים של הרשות, זה התושבים שלה והיא צריכה לטפל בהם. ראש הרשות, אחרי זה, אם הוא חושב שהוא צריך להיעזר בנו, במשרד כזה או אחר, אז אני אשמח ובוודאי הוועדה תשמח לבוא ולסייע, אבל בסופו של ענין, אני מבקש, אין מצב שהילדים האלה לא נפגעים והם לא מגיעים למסגרות בגלל הוויכוחים האלה. זה לא הגיוני. זה לגבי הנושא הזה.

לגבי הנושא של הקריטריונים, "דוח צרפתי" וכולי – הייתי מבקש לקבל את "דוח צרפתי". אני מבקש שתשלחו לנו אותו תוך שבועיים כדי שנלמד אותו.

כמובן, גם הייתי מבקש ממשרד החינוך להסביר לנו גם ולכתוב לנו מדוע "דוח צרפתי" נגנז. מה נעשה אתו מאז ועד היום, מי המתנגדים, למה מתנגדים, למה הוא נגנז ומי החליט לגנוז אותו וכולי.

תראו רבותי, אני מבקש ללכת על המהלך הבא: אני חושב שבאמת ה"פיבוט" ו"אבן הראשה" של הסיפור הזה מבחינת הנהלים, תקצוב וכולי, זה משרד החינוך. אני מקצה למשרד החינוך שלושה חודשים, לא יותר, לגבי סגירת כל הנושא של הנהלים, התקנות. מי זכאי להסעה ולמה. לנמק לנו גם למה בכל הרמות, מילד רגיל ועד בעלי נכויות עם קריטריונים כאלה ואחרים, כל סוגי הנכויות.

אני מבקש לקבל גם מכם, תשבו עם משרד העבודה והרווחה ותסגרו את הפינה בגלל שזה הילדים שלכם בסוף, אחריות שלכם – מה קורה עם ההסעה גם במועדוניות. אני לא רואה ארבעה גופים. משרד החינוך, לטעמי, צריך גם לטפל בנושא הזה, ואם הוא צריך העברה תקציבית ממשרד העבודה והרווחה, אז שידאג לקבל ממנו או שיתוקצב ישירות דרך האוצר. לא צריך דרך תחנה שלהם. דרך האוצר. הם יודעים, במקום להעביר לשני מקומות ושהם יעבירו אליכם ויש עוד פקיד, שייקחו אותו ויתנו לו משכורת כדי שהוא יעבור מפה לפה, יכול להיות שנעביר את זה ישירות וזה גם יחסוך את התקן.

לגבי מפרט הרכב – איזה רכב, איך נתיבי התנועה, כמה זמן ילד כזה יכול לשבת, כמו שעלה כאן. מה רמת המלווה, מי מלווה, האם אוספים את המלווה מהבית, כן או לא. דרך אגב, יש פה ילדים שנשארים בבית על הוויכוח האם הטרנזיט אוסף את המלווה מהבית, כן או לא? אבל הילד נשאר בבית. דרך אגב, זה הילדים עם הנכויות הכי קשות.

לגבי הקליטה - איך הילד יורד, מי קולט אותו בבית הספר - -
מחמד בחרי
גם משהו קטן: הילדים שילמדו בבית חולים "אלין", המלווים צריכים רופאים טובים - -
היו"ר דוד אמסלם
אין בעיה. לגבי מפרט המפקחים – מי מפקח, על כמה ילדים יש מפקח אחד, מה רמת המפקחים, מי מממן את המפקחים וכו.

מוקד – אמא לא יודעת איפה הילד שלה, למי היא מתקשרת? האם לבעל הטרנזיט? האם למנכ"ל משרד החינוך? הדברים האלה חייבים להיות מובנים בנהלים, וגם מי זה נציב כבילות התלונות בנושאים האלה. נניח שאחד הגופים לא מתנהל נכון, למי פונים, שזה בעצם התפקיד שלו. אני רואה את הנושא הזה כנושא מאד מאד חשוב בהיבט הציבורי והחברתי. מדובר בחוליה כמעט הכי חלשה בחברה. זה הורים שיש עליהם ים של בעיות נוספות. בסופו של דבר הפרנסה שלהם נפגעת ויש להם עוד ילדים והם נכנסים למעגל. עבירה גוררת עבירה ובסוף, ההורה מוצא את עצמו במצב של הגברת, וזה לא הגיוני. בסוף כולם בסדר, באים לכאן עם המצגות, אני ככה אני ככה, רק הילד נשאר בבית.

רבותי, אם זה לא יבוצע תוך שלושה חודשים, אני אקח ועדת מומחים ואנחנו, בוועדה, נעשה את זה בחקיקה שלנו. אנחנו נכריח גם את האוצר וגם את משרד החינוך. אנחנו נקבע. אני אקבע מה הקריטריונים. אז לכן, כדאי שאתם תעשו את העבודה, תשבו עם מנכ"לית משרד החינוך. אנחנו נשלח את זה לשר החינוך. אני עוד שלושה חודשים אזמן לכאן את הוועדה. יכול להיות שאני כבר לא צריך את כולם אבל אני צריך את משרד החינוך ואת משרד העבודה והרווחה והאוצר והרשות המקומית. אתם תציגו לנו את העבודה ולא, כמו שאמרתי, אני אקח ועדת מומחים שלנו, של הוועדה, ואני אוביל את החקיקה לבד. זה דבר שהוא חסר תקדים בכנסת אבל כנראה שזה מה שקורה. אני עוד מעט פותח כאן מחלקה של יועצים כדי לעשות חקיקות שהמשרדים לא רוצים לעשות אותם. ולכן, אני אומר שזה מקרה חריג, זה מקרה קיצוני, ואני מבקש לקחת אותו ברצינות. עוד שלושה חודשים, כמו שאמרתי, אני אעשה את הוועדה כאן, ואני אבקש לקבל את כל הממצאים כפוף לכל הפירוט הזה.

תוך שבועיים הייתי רוצה לקבל את דוח הביצוע לגבי ההסעות, מה הניצולת התקציבית. לא שמעבירים אותה. אני מקווה שלא מעבירים אותה לסעיפים אחרים אבל אני רוצה לדעת מה הניצולת התקציבית מהאוצר, וכמו שאמרתי – ו"דוח צרפתי" אנחנו רוצים לקבל.
קריאה
מה עם הפתרונות? אלה שלא נוסעים עכשיו?
היו"ר דוד אמסלם
לא לצעוק. לפני שאני נועל את הישיבה, חבר הכנסת מקלב, בבקשה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
תודה רבה, אדוני היושב ראש. אני מבקש להודות לך על קיום הדיון. אנחנו יודעים כאן, כחברי כנסת, שלקיים דיון בימי פגרה וקרוב לחגים זה דורש מאמץ. אני חושב שלראשונה, ואני נמצא כבר כמה שנים בכנסת, ועדת הפנים, בהיבט של הרשויות המקומיות ובנושא של הסעות נכים או הסעות של בעלי מוגבלויות קלות או כבדות, גם באים לדון כאן, גם במסגרת הרשות המקומית. אתה לא יודע כמה אתה צודק, כמה חשוב שזה לא רק משרד החינוך אלא השיתוף של הרשויות המקומיות מאד חשוב.

אתן לך דוגמה, אדוני – כפי שידוע, ודאי שזה עלה כאן בוועדה, אני מתנצל, ניהלתי ישיבה אחרת, שנקבע לפי מרחקים.
היו"ר דוד אמסלם
כן, דיברנו על זה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא ג'י פי אס, יש מדידה. אבל מה לעשות, לדוגמה, שקרית חינוך שנמצאת מפוזרת באזור מסוים, משרד החינוך מחשיב את הכניסה לבית הספר מרחוב איקס, שם אין שני קילומטר אבל כיתת הלימוד דווקא מגיעה מפתח אחר, שהמרחק גדול מאד ובכלל הגישה אחרת לשם. האדם הפרטי, קשה לו לעמוד מול משרד החינוך ולהגיד לו: תשמע, אתם טועים כאן בעניין הזה. אבל רשות מקומית שבאה ואומרת למשרד הפנים, והמעורבות שלה בהסעות ואומרת: איך חישבת את זה? אתה חישבת את זה מרחוב הרצל אבל הכניסה לכל הכיתה היא כניסה מרחוב ז'בוטינסקי והמרחק כבר אחר, ולגמרי הוא זכאי להסעה. אני רק מביא לך דוגמה.
משפט אחרון
אתה עושה את זה על פתיחת שנת הלימודים, כאשר ההורים לאותם ילדים או בעלי מוגבלויות קשות או קלות, הזמן שהוא נמצא במקום הכי פחות בטוח מבחינתם זה הזמן של ההסעות, אם יש הסעות או אין הסעות. בבית הוא נמצא בבית, במוסד החינוך הוא נמצא במוסד החינוך. המקום הכי בעייתי והכי מדאיג לכל ההורים האלה זה הקטע הכי פרוץ – זה הקטע הזה שבין מוסד החינוך לבין הבית, ושם הוא נמצא בידיים או של ההסעות, ואתה יודע שהיום, בעידן של המכרזים, לא דיברנו מספיק מי מיומן, מי אלה שעושים את ההסעות והמלווים, ובוודאי כאלה שלא זוכים להסעות. יושבים בבית ילדים שלא זכו להסעות ושלא אישרו אותם בגלל מרחקים כאלה ואחרים. מי שרואה את זה במרחקים, 1.8 קילומטרים, זה המודד, זה מרחקים גדולים מאד. תודה רבה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה. אני רק רוצה לבקש מבחינת משרד החינוך: בנהלים שאנחנו מבקשים, אין מצב שזה נתון לגחמות או רצון טוב של מישהו. אני מבקש לקבל את ההנחיות - מה כל תלמיד זכאי לפי חוק. אם לא, אנחנו נחוקק. מה זכאי ומה לא זכאי ולא מה רוצים או מה רצוי או מה מישהו רוצה לתת לו, כן או לא. זה לא בשיקול דעת של ראש הרשות.

דבר שני, אני מבקש במידי שאתם תשנו כרגע, תוציאו חוזרי מנכ"ל, שאין מצב, ומצדי תטילו את זה כרגע על הרשות המקומית, שיש ילד שנשאר בבית בגלל נושא מימון. זה לא מעניין את הילד. גם אם הוויכוח בין הרשויות כרגע - דרך אגב, לא מזמן חוקקו חוק ונתנו אחריות פלילית לראש הרשות. אני מכיר פה ראש רשות אחד, לפחות, שיושב בכנסת, שעכשיו כמעט עומד לדין פלילי על איזה ביוב שזורם והוא לא יודע. על ילדים שיושבים בבית, זה בסדר. על איזה ביוב קטן רוצים להעמיד אותו לדין פלילי. דרך אגב, זאת הסנקציה הפלילית שהייתי נותן לראשי רשויות ולא על הביוב. על זה דווקא. אז לכן אני אומר: כאן אני מבקש שתתקנו את חוזרי המנכ"ל, תשבו עם מנכ"לית משרד החינוך, וכאן, אני מתכוון באופן מידי. זה בוער עכשיו כי הילדים יושבים עכשיו בבית. תוציאו הנחיות לכל ראשי הרשויות שאין מצב שיש ילד שיושב בבית. אחרי זה תתווכחו אתם על הכסף.

אנחנו ניפגש בעוד שלושה חודשים. תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:00.

קוד המקור של הנתונים