ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 26/10/2015

אי שיבוץ תלמידות בבי"ס ובסמינרים בערים חרדיות - ישיבת המשך

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 68

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שני, י"ג בחשון התשע"ו (26 באוקטובר 2015), שעה 12:00
סדר היום
אי שיבוץ תלמידות בבי"ס ובסמינרים בערים חרדיות - ישיבת המשך
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר

מירב בן ארי
מוזמנים
לירון ספרד - עו"ד, לשכה משפטית, משרד החינוך

רחל סולימן - מפקחת כוללת, בתי"ס על יסודיים מחוז חרדי, משרד החינוך

אלון קיסר - נציג דוברות משרד החינוך

צביקה כהן - סגן ראש העיר ירושלים

הרב ברוך הלפגוט - סגן מנהל אגף לחינוך חרדי, עיריית ירושלים

יחיאל אברהם - עוזר סגן ראש העיר ירושלים

דבורה בידרמן - מנהלת מח' בתי ספר ותיכוניים, אלעד

אושרת צור - מ"מ מנהל אגף חינוך, אלעד

מנחם ברוכמן - מ"מ מנהל אגף החינוך, עיריית בית שמש

אורה חכם - יו"ר פורום ציבורי לשוויון הזדמנויות

שלמה מיארה - הורה

דניאל כהן - ראש דסק מכון "על משמר הכנסת", התנועה המסורתית
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
יעל, חבר המתרגמים

אי שיבוץ תלמידות בבי"ס ובסמינרים בערים חרדיות - ישיבת המשך
היו"ר יעקב מרגי
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת. 26 באוקטובר 2015, י"ג בחשון תשע"ו. הנושא: אי שיבוץ תלמידות בבי"ס בערים חרדיות/אי קיום הוראות בית המשפט ומשרד החינוך/חידלון של משרד החינוך קו נטוי, רשעות של המערכת. סליחה שאני בוטה, אבל כנראה זה יהיה רוח הדיון. מי יכול לתת לי תמונת מצב? הורה, תציג את עצמך ותספר לי מה המצב של הבנות, שעברו ועדת ערר, אחרי סגה של ביזיון ועדיין לא לומדות בכיתה נורמאלית. תספר לי מה קורה.
שלמה מיארה
הבת שלי, בגלל שיקולים פוליטיים לא שובצה בהתחלה בסמינר שהיא הייתה צריכה, המשך של בית הספר שלה. לאחר שהייתה ועדת ערר היא שובצה. לצערי משרד החינוך מרים ידיים. הוא לא עושה כלום מעבר לזה שבנות שבורות יושבות בבית. בית ספר "דרכי חנה" נהג בפוליטיקה האשכנזית, הוא הכניס את הבנות, ארבע בנות שכפו עליהם, אבל בית הספר לא עבד. ההורים השביתו את בית הספר. יש לי תמונות שאני עקבתי אחרי התלמידות - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה חי את הבעיה שלך ואתה מתאר אותה, אני לא הצלחתי לקבל תמונה ברורה. לא הבנתי. הבנות לומדות בבית הספר?
שלמה מיארה
ארבע בנות שובצו בבית ספר "דרכי חנה". חמש בנות ב"לדעת חכמה". ארבע הבנות של "דרכי חנה" – ועד ההורים החליט להשבית את כיתות ט' כי ההנהלה לא יכולה.
היו"ר יעקב מרגי
זאת אומרת כדי שהן לא תלמדנה עם זבות ועם מצורעות.
שלמה מיארה
בדיוק.

לצורך העניין הבנות מגיעות, ארבע בנות מגיעות. שתיים בכיתה עם מורה פרטית. הבנות האחרות של בית הספר הולכות לבתים פרטיים עם המדריכות ושם הן לומדות. יש לי תמונות והסרטות והקלטות.

"לדעת חכמה", אתמול אני דיברתי עם המפקחת סולימן, גם זה מוקלט, שהיא אומרת ש"לדעת חכמה" לא מערערים אחרי ועדת ערר, הם מקבלים את החלטת ועדת הערר, אבל הם לא רוצים לקבל בגלל ש"דרכי חנה" עוד לא מקבל. זה כאילו מי האשכנזי הראשון שיכופף ידיים.
היו"ר יעקב מרגי
אני הלכתי לאיבוד. סמינר אחד, ארבע בנות לומדות בסמינר – לומדות וההנהלה העבירה את כל הלימודים לבתים פרטיים. בסמינר השני איך?
שלמה מיארה
לא לומדות בכלל.
היו"ר יעקב מרגי
לא קיבלו אותן.
שלמה מיארה
לא קיבל. אני הלכתי לבית הספר לרשום את הבת, יש לי הקלטה. השומר משאיר אותי - - -
היו"ר יעקב מרגי
לצורך ההבנה, זה שלא קיבל הוא - - -
שלמה מיארה
ארנטרוי.
השומר אומר לי
'תישאר בחוץ, קיבלתי הוראה לא להכניס אותך'. אמרתי לו 'קח תעודת זהות, אני לא נושא כלי נשק, אתה חייב להכניס אותי'. הוא נכנס למזכירה, קרא לה החוצה. היא אומרת, מפה לשם אחרי דיבור, והכול מוקלט, 'המנהל ארנטרוי נתן לי הוראה לא לבצע רישום'. זאת אחרי שוועדת הערר, כולם המפקחת ומאיר שמעוני, כולם קיבלו רגליים קרות. כולם קיבלו רגליים קרות. בעצם צריך שמשרד החינוך ילך לקבל רישיון מהסמינר ולא הסמינר ממשרד החינוך – זה מה שקורה פה.
היו"ר יעקב מרגי
הישיבה הבאה שתהייה בנושא הפליית בנות תהייה בשיתוף הועדה לענייני ביקורת המדינה.
קריאה
תעשה בשיתוף עם משטרת ישראל.
היו"ר יעקב מרגי
ועדת החינוך עם הועדה לביקורת המדינה. זה מה שיהיה מעבר לדברים אחרים בהמשך.

תודה רבה לך. עיריית אלעד, אתם רשות חינוך מוסמכת, אתם יודעים מה המשמעות החוקתית והמשפטית של רשות חינוך מוסמכת? תספרו בדיוק על השתלשלות העניינים ומה אתם חושבים לעשות.
דבורה בידרמן
דבורה בידרמן, מנהלת בתי ספר ותיכוניים בעיריית אלעד.

כשהיינו פה בפעם הקודמת הייתה רשימה מכובדת של 102 בנות לא משובצות. כל הבנות עד ה- 1.9 שובצו במקומות. יש מקומות שלא כל ההורים רצו אותן, הגישו ערר. יש התנהלות מול משרד החינוך. ביום רביעי יש דיון על זה בבית משפט ואנחנו נלך לפי הסדר. אבל כל הבנות שובצו. גם לבת של הרב מיארה יש שיבוץ באלעד. הוא לא רוצה, הוא פנה לוועדת ערר, מותר לו. להגיד את זה שזה איזה כאוס - - -
היו"ר יעקב מרגי
גברתי, לא. אנחנו אחרי. אחרי השיבוץ ואחרי וועדות ערר ואחרי החלטת בית המשפט. אתם חיים טוב שבמקביל מתנהל בית ספר בדירות פרטיות וארבע בנות, עם אות קלון שהדביקו להן על לא עוול בכפן, נמצאות בבית הספר?
דבורה בידרמן
לא. לא.
היו"ר יעקב מרגי
מה אתם עושים למען זה?
דבורה בידרמן
מה אנחנו יכולים לעשות, מחכים להכרעת בית המשפט.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא התמודדתי בבחירות ואני ראש העיר, אני אסביר מה ראש העיר צריך לעשות. אולי היועצת המשפטית תסביר מה אתם בסמכותם לעשות. את לא יודעת שבית ספר שלא מתנהל כדין צריך לסגור אותו או להגיש בקשה לסגירת בית הספר?
דבורה בידרמן
ההורים שובתים, ועד ההורים שובת. בוא נגיד את זה - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה תרגיל.
דבורה בידרמן
בית הספר קיבל את הבנות, הן נמצאות שם. ההורים שובתים, מה לעשות שהם שיחקו עם החוק, אז בית משפט יכפה עליהם.
שלמה מיארה
זה רק לגבי "דרכי חנה".
היו"ר יעקב מרגי
אתה לא מפריע לי. מיארה אתה מפריע לי.

משרד החינוך, אתם שמעתם את הסיפור.
לירון ספרד
אני עורך הדין לירון ספרד מהלשכה המשפטית של משרד החינוך. ביחד איתי נמצאת הגברת רחל סולימן מפקחת מוסדות חינוך על-יסודיים, בין היתר בעיר אלעד.

ראשית חשוב לנו להדגיש שבכל הנושא של החלטות ועדת הערר והליך הרישוי של בית הספר "דרכי חנה" הוגשה עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בירושלים. ביום רביעי צפוי להתקיים דיון אצל כבוד השופט דוד מינץ - - -
היו"ר יעקב מרגי
מי הגיש את העתירה?
לירון ספרד
מי שהגיש את העתירה בעצם זה בית ספר "דרכי חנה". למען הדיוק, הבעלות על בית הספר בשם "עמותת תפארת חיים באשדוד" הגישה את העתירה על החלטת משרד החינוך. בין היתר בעתירה מבקשת העותרת, הבעלות על בית הספר מבקשת מבית המשפט שיורה לתת רישיון לבית הספר ותקצוב. כמו כן מבקשת לבטל את ההחלטות של ועדת הערר במחוז שבו התקיימה, במחוז החרדי במשרד החינוך.

מאחר ומדובר בהליך משפטי קיים, מטבע הדברים אנחנו נוכל להתייחס בצורה מוגבלת לדברים, אבל נתאר את המצב נכוחה.

ביום חמישי, 17 בספטמבר התכנסה ועדת ערר במחוז החרדי של משרד החינוך בראשות מנהל המחוז, וקיימה דיונים בערערים שהגישו הורים של תשע תלמידות על ההחלטה של שני הסמינרים: "דרכי חנה" ו"לדעת חכמה" שלא לקבל אותן.
היו"ר יעקב מרגי
17 בספטמבר - - -
לירון ספרד
17 בספטמבר יום חמישי, ממש מספר ימים בין ראש השנה לכיפור.
היו"ר יעקב מרגי
אתה לא יודע מה אני הולך לשאול. ידוע לך שזה בדיעבד שבדיעבד שלכאורה, לא לכאורה, שנת הלימודים התחילה. מערכת החינוך במדינה השפויה שלנו עובדת ואנחנו דנים בערערים ב-17 בספטמבר.
לירון ספרד
נכון, אבל גם אבקש להזכיר שהתקיים הליך קודם בבית המשפט המחוזי ירושלים והתקבל פסק דין עם הסכמות. כל הצדדים פעלו על מנת למלא אחר הוראות פסק הדין. בסופו של יום המוסדות לא קיבלו חלק מהתלמידות שלדעת משרד החינוך היה מקום לקבל אותן בהתאם להחלטות ערר שנמצאים בהמשך. כל שכן משרד החינוך אפשר להורים להגיש ערר על החלטת בית הספר הגם כשהמועדים עברו. במובן הזה משרד החינוך פעל, אני לא רוצה לומר לפנים משורת הדין כי הדין כאן מחייב, בעצם מאפשר לכל מי שמרגיש נפגע מהליך הקבלה והרישום של בית הספר לפנות בבקשה לברור העניין על ידי משרד החינוך. בהקשר הזה - - -
היו"ר יעקב מרגי
למה לפנים משורת הדין?
לירון ספרד
אני אמרתי לא לפנים משורת הדין. אני תיקנתי את עצמי ואמרתי שזה לא לפנים משורת הדין אלא החובה.
היו"ר יעקב מרגי
לא שמעתי את הלא.
לירון ספרד
תיקנתי את עצמי.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו, לפנים משורת הדין הלכנו אתכם בסבלנות וסובלנות כי אתם הייתם צריכים לצפות את פני הרעה, סליחה שאני אומר הרעה, של מערכת החינוך באלעד. ידעתם מזה. הגיעו מכתבים מההורים על המשחק במונחים, בתוך תהליכי העיר אלעד. אנחנו נהגו לפנים משורת הדין וזה בעוכרנו היום.
לירון ספרד
או,קיי. אני רוצה להדגיש שבעצם הסכמות לשיבוץ ורישום של תלמידים, במקרה הזה תלמידות שאין להן פתרון חינוכי הוא על ידי הרשות המקומית. זאת אומרת, הרשות המקומית מכוח הדין, מכוח תקנות הרישום היא זו שאחראית לארגון הלימודים בשטחה. כלומר, אם ערב פתיחת שנת הלימודים היו מספר תלמידות בעיר אלעד שלא היה להן מענה מכיוון שלא התקבלו לסמינר כזה או אחר, או שפשוט ההורים לא רשמו אותם לסמינר כזה או אחר, על הרשות המקומית היה להעביר להורים לפני שנת הלימודים שיבוץ. משרד החינוך שם דגש לעניין שלכל תלמיד ותלמידה במדינת ישראל יהיה לפני פתיחת שנת הלימודים - - -
היו"ר יעקב מרגי
אין לי צפיות. כבר בדיון הקודם הרגשנו שראש העיר שיחק אתם את אותו משחק, עד היום הוא ממשיך לשחק אתם. אני אומר זאת בוודאות מוחלטת ואני מוכן להיתבע על ידו. אף אחד לא מפריע לי.

אני שואל אותך שאלה ותענה לי מבחינה משפטית, אני לא מכיר. כששר הפנים הגיע למסקנה שראש ראשות לא מתפקד מבחינה מוניציפאלית, הוא עושה לו ועדה לבדיקה ואחר כך מחליט מה לעשות, האם למנות לו וועדה ממונה או מלווה או כל דבר אחר. בתחום רשות חינוך מוסמכת, זכות שמוקנית לו ממשרד החינוך או מתוקף הגדרתו כראש ראשות?
לירון ספרד
אתה שואל לגבי הסמכות?
היו"ר יעקב מרגי
היא ניתנת ממשרד חינוך?
לירון ספרד
מכוח תקנות שקבע שר החינוך, הסמכות לארגון ורישום - - -
היו"ר יעקב מרגי
השר יכול לקחת את הסמכות הזאת חזרה?
לירון ספרד
זה עניין שאני אבקש לברר.
היו"ר יעקב מרגי
אני אבקש לבדוק לי, כי יכול להיות שזו תהייה אחת הדרישות שלנו, לעשות בפעם הראשונה במדינה כמעין ועדת קרואה לענייני חינוך. כנראה ראש הרשות לא מסוגל להיכנס או שלא רוצה או שהוא מעדיף את ההפליה הזאת כדי ליצור איזה מצב.

תקשיבו, אני אספר לכם. ראשת, יש מילים חדשות היום, ראשת מועצה אזורית מסוימת, הרחבה בתחום הרשות שלה עשו הרחבות קהילתיות שמטבען מביאות קהילות שונות לאותו יישוב. מה לעשות, בקיבוץ מסוים בהרחבה הקהילתית יש כמות של פי שלושה או ארבעה מתושבי הקיבוץ - - - אנשים דתיים. הם רצו בית כנסת, מסורתיים ביקשו בית כנסת. היא אמרה להם: 'אני לא נותנת פה תשתיות דת כדי שלא יבואו לי דתיים'. נראה לי אדוני היועץ המשפטי המלומד, התחושה שלי ואני לא אדם רדוף ולא קונספירטור, אבל נתנו את ההזדמנות הראשונה, השנייה והשלישית, יש מישהו שלא רוצה שיהיו תשתיות. לצמצם את התשתיות לספרדיות באלעד כדי שהעיר תקבל גוון, מה שנקרא בוועדות האכלוס של העיריות הגזעניות ביותר, סליחה לבושתי וחרפתי, הרשויות החרדיות. וועדות אכלוס זה לא הספיק, כנראה החוק קצת מגביל אז צריך למנוע תשתיות חינוך לבנות ספרדיות ואנחנו בשנת 2015.

אני מבקש לבדוק לי את הסוגיה הזאת ולתת תשובה.
לירון ספרד
אני אבדוק בהחלט.

אני רק אחזור בבקשה להחלטות. החלטות ועדת הערר הן החלטות מפורטות ומנומקות אחרי שניתנה זכות טיעון לכל הצדדים, הן להורי התלמידות וגם למר מיארה שיושב כאן סביב השולחן, גם הוא הופיע בפני הוועדה כמו גם מנהלי הסמינרים. לאחר שהוועדה שמעה את עמדות הצדדים כולל את עמדת הרשות המקומית הוועדה הגיע להחלטה ספציפית ונפרדת לגבי כל תלמידה. לסיכום, הוועדה החליטה שארבע תלמידות תתקבלנה לתיכון "דרכי חנה" וחמש תלמידות תתקבלנה "לדעת חכמה". החלטות של הוועדה, ואני רוצה להדגיש, הוועדה מוסמכת לקבל כל החלטה שבית הספר היה יכול לקבל מלכתחילה. החלטות של הוועדה הועברו הן לבית הספר, הן להורים, הן לרשות המקומית ממש יום לפני ערב יום כיפור, ביום ה-21 בספטמבר, - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני מודה לך שאתה מדגיש את זה. תודה רבה.
לירון ספרד
ביום 7 באוקטובר חזרו מוסדות החינוך לשגרת הלימודים, בעצם אחרי חופשת סוכות והצפייה הייתה שמוסדות החינוך יקלטו את התלמידות, כל מוסד את התלמידות שלגביו הוא קלט. אנחנו גם מדגישים בסוף כל החלטה של וועדת ערר שעד לקבלת הכרעה שיפוטית אחרת בית הספר מחויב למלא אחר החלטות הועדה מכוח הדין. גם אם בית הספר מבקש לתקוף את ההחלטה, מה שיש לו מבחינת זכות, יש לו זכות לתקוף את ההחלטה. כל עוד אין לו בעצם אישור מגוף שיפוטי שלא לכבד את ההחלטה הוא מחויב לכבד אותה, והוא מחויב לקבל את התלמידות בו ביום.
היו"ר יעקב מרגי
תרשה לי לשאול אותך כריבון, כרגולטור. יש פה הליך שסוכם בבית משפט ועל סמך זה הם היו אמורים לקבל רישיון.
לירון ספרד
אין להם, הם לא קיבלו.
היו"ר יעקב מרגי
ואני גם מקווה שהם לא יקבלו. יש הליך של בזיון בית המשפט, הם לא יכולים להסתתר אחרי השריון שנקרא 'הגשנו עתירה מנהלית'. הם קודם כל צריכים ליישם את החלטת ועדת הערר ורק לאחר מכן. יש לנו לפחות לגבי בית ספר אחד שלא עשה את התרגיל, ואני לא יודע מי חמור יותר. ההערכה שלי היא שאלה שהלכו ללמוד בבתים שם זה יותר חמור.
צביקה כהן
סליחה, זה לא ההורים.
היו"ר יעקב מרגי
סליחה, תן לי. לי אין ספק שזה לא ההורים, זה יזום. בוודאי שהם משתמשים.

בית הספר השני, זה חמור בפני עצמו, אבל לפחות הוא בא ואמר לו בפנים 'אתה לא מתקבל. אני מצפצף על החלטת וועדת ערר'. השאלה, יש כאן בזיון בית משפט. המשרד חשב להגיש תלונה על בזיון בית המשפט?
לירון ספרד
אני רוצה להדגיש שזה נתון לפרשנות במובן הזה, אין בזיון בית משפט אלא שבעצם יש אי קיום של החלטת ועדת הערר של משרד החינוך. למשרד החינוך יש כלים לפעול במקרים האלה והתרעות נשלחו למנהלי הסמינרים. אולי כאן המקום גם להדגיש שבעצם שלא לסמינר "לדעת חכמה" ולא לסמינר "דרכי חנה" יש רישיון. הם נמצאים בהליכי רישוי ומשרד החינוך לא יאפשר מתן רישיון כל עוד לא ממלאים את הוראות משרד החינוך.
צביקה כהן
כבר לא מילאו את הוראות - - -
היו"ר יעקב מרגי
סליחה, צביקה. אני מבקש להתמקד.

יושב כאן הורה ואומר לך שמוכנים לגייס מורים פרטיים כדי ללמד את ארבעת הבנות. יש מורים שבתקן שמלמדים בבתים, אין להם בעיה כספית. הם יוכלו גם בלי הרישיון שלך. אבל לך יש סמכות כמשרד להוציא צו סגירה לבית הספר שמתנהל בלי רישיון, זו הסמכות שלך.

אני כוועדה אדרוש, ואני אדרוש את צווי הסגירה לאלתר. אם הבנות האלה בבית אין זכות קיום לשני המוסדות האלה.
לירון ספרד
ביום רביעי, זה בעוד יומיים צפוי להתקיים דיון. לדיון הזה יהיו השלכות בעצם על הצורך של בתי הספר, בתקווה, לקבל את אותן תלמידות. שני בתי הספר, שני הסמינרים. אני מבקש להזכיר כי בית הספר השני, "לדעת חכמה", מתנה את קבלת התלמידות בקבלה של "דרכי חנה" של אותן התלמידות.
היו"ר יעקב מרגי
זה לא מעניין לא אותי ולא אותך.
לירון ספרד
נכון, נכון, נכון. אנחנו מסכימים. ועל כן אנחנו העברנו התרעות לבתי הספר והמשרד ינקוט את כל הצעדים שיש בידו לנקוט ויפעיל את כל הסמכויות שלו בשביל שאותן תלמידות תלמדנה.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו לקראת סוף אוקטובר. מי ירפא את הפצעים של הבנות האלה? איזו מערכת מסוגלת לרפא את הצלקות של הבנות?
לירון ספרד
אנחנו מדינה שומרת חוק. כשמדינה שומרת חוק יש הליכים. ברגע שיש הליך משפטי באים. יש דיון בבית משפט ואז אנחנו מחויבים להליך - - -
היו"ר יעקב מרגי
יש הליך של מוסד אחד שדווקא הוא לכאורה לכאורה קיבל את הבנות, לכאורה לכאורה קיבל את הבנות.
לירון ספרד
אני רוצה גם להדגיש שהובאה לתשומת לב בית המשפט כתבה שפורסמה בעניין שאותן תלמידות של שכבת ט' שההורים השביתו, הן לומדות במקומות אחרים. כרגע אין לנו מידע על העניין הזה, מידע תשתתי, עובדתי מובהק שמלמד על כך.
היו"ר יעקב מרגי
מה. הבנות האלה נעלמו מהמערכת מהלוויין? איפה קב"סיות (קצינות ביקור בית) של הרשות המקומית?
דבורה בידרמן
לא בצורה מסודרת.
לירון ספרד
אני אבקש שהרשות המקומית תתייחס לעניין הזה.
היו"ר יעקב מרגי
לא. אתה הרגולטור. אין לי ציפיות, אני מכבד את הגברת שיושבת פה, אין לי ציפיות מהרשות המקומית שנקראת אלעד. היא שותפה לדבר עבירה. עיריית אלעד שותפה לדבר עבירה, היא מובילה את המאבק הזה של המוסדות בהורים הספרדים. עיריית אלעד והעומד בראשה מובילים את המהלך הזה של הפליית הבנות. אין לי ציפיות מהם. לי יש ציפיות ממשרד החינוך, יש לי ציפיות ממך.
דבורה בידרמן
אני אוכל לבקש אחר כך לענות לדברים האלה?
היו"ר יעקב מרגי
כן.
לירון ספרד
לסיכום אני אבקש לומר, מבחינת המשרד כמי שפעל עם מקרים רבים שנדונו השנה בפני וועדת ערר, ונדונו עשרות מקרים וגם במקרים שהמוסד החינוכי או הבעלות של המוסד החינוכי לא הסכימו עם החלטת הוועדה, בסופו של יום הם קיבלו את החלטת הוועדה, קיבלו את התלמידות ונגשו לבית המשפט ובית משפט הכריע.
היו"ר יעקב מרגי
כי באלעד מרגישים שנתת להם אוטונומיה. אולי באלעד מרגישים שיש להם להסתתר מאחורי הגב הרחב, תרתי משמע, של סגן שר החינוך אולי. אולי יש ניצול לרעה של מעמדו, אולי שיצהיר לפחות, שיצהיר, אתה יועץ משפטי, שיצהיר שהוא לא נוגע ולא מתעסק בענייני אלעד בכלל. לא יתכן, זה נראה חלמאות של המשרד, זה נראה חידלון. זה נראה חידלון. אני לא יודע אם זה היה מדובר בבנות שלכם כך זה היה מתנהל. אני בכול אופן כשישבו הבנות של כוכב יאיר בבית בגלל לוקסוס של ההורים, הם רצו דווקא מוסדות בכפר סבא, נדרשתי לסוגיה וכינסתי את הוועדה. אני מרגיש שלמשרד החינוך יש לו את כל הזמן כשמדובר בבנות אלעד, הספרדיות כמובן.
לירון ספרד
אני מצר שזאת התחושה.
היו"ר יעקב מרגי
זאת התחושה, היא בגיבוי של מעשים, לצערי הרב.
לירון ספרד
אני מצר שזו התחושה. אני חושב שהמשרד, גורמי הפיקוח עושים ללילות כימים במטרה להגיע לפתרון. יעידו אין ספור הפגישות שקיימו עם מפקחת המוסד, עם מנהלי הסמינרים, גם הרשות המקומית כמו גם הפגישות שערך מנהל המחוז, הידברות שהכותרת שלה הייתה 'הידברות' - -
היו"ר יעקב מרגי
עורך הדין ספרד, תקשיב. בבני אדם יש לנו ניסיון. אם הייתם תקיפים הם לא היו מעיזים לעשות את זה. אם הייתם תקיפים כלפי ראש הרשות, ראש עיריית אלעד אליעזר פורש, אם הייתם תקיפים כלפיו הוא לא היה מרשה לעצמו דבר כזה. התחושה שיוצאת ממשרד החינוך באגף החרדי, רפיסות. יש להם את כל הזמן וזו התחושה שחוזרת מכל ההורים. עם כל הכבוד שנעשתה וועדת ערר, אומר לך שעד שהתכנסה, לומר לך שאנחנו בסוף אוקטובר? לא צריך לומר לך. נעצור בשלב הזה.

בבקשה צביקה כהן, עיריית ירושלים. ספר לי איך התמודדת אתה עם - - -
צביקה כהן
אני, תוך כדי. ברשותך אני רוצה מאוד להודות לך אדוני היושב ראש. הכינוס הזה הוא לא הכינוס הראשון, אני מקווה שהוא יהיה האחרון, אבל הנחישות שלך והדביקות שלך במטרה היא אור לגויים. היא חשובה מאוד למערכת שאנחנו מצויים בה ועל כך אני מודה לך מאוד.

אני רוצה להזכיר לכם שאתם דנים היום, בתאריך 26 באוקטובר 2015, על בנות שהיו צריכות לפני מעל חצי שנה לקבל תשובה היכן הן לומדות. ילדה, אבא כזה או ילדה כזאת כשמגיע חודש ניסן, ראש חודש אדר. בואו נזכיר לכם את תאריכי שנת הלימודים. הרישום הוא בערך בראש חודש טבת, שבט, אדר. ראש חודש אדר מסיימים את הרישום. זאת אומרת שהרשות המקומית צריכה להתחיל להתנהל עם עצמה והיא מסיימת את כל התהליכים שלה בשבועיים-שלושה. ראש חודש ניסן סיימנו. אדוני, ברשותך אם טעיתי זה לא בסטיות ניכרות. בליל הסדר מגיע לילדה את אותו חג החירות לדעת איזה ספר לימוד היא קונה, רוכשת, לאיפה היא הולכת, איזה חברה מתחברת אליה לכיתה ט'. ילדה שנשארה כל הקיץ, תחילת שנת לימודים, חודש חשון, אוקטובר, אמצע חודש אוקטובר, 26 בחודש – זה פשוט שערורייה. את המנגינה המכוערת הזאת חייבים להפסיק. בירושלים אנחנו נמצאים גם בתהליכים. גם אנחנו בחבלי, איך נקרא לזה. תודה לאל סיימנו את מלאכת הרישום בירושלים וברוך ה' בנות ירושלים לומדות.

אני רוצה לומר מילה טובה למשרד החינוך, בקטע שקשור אלינו בירושלים קיבלנו גיבוי ממשרד החינוך לאורך כל הדרך. אבל, עצם הרעיון שאתה בחופש הגדול עדיין לא יודע, הבת לא יודעת לאן היא הולכת, זאת שערורייה, ראש חודש ניסן, תתאמו את זה לחודש הלועזי, חייבת מלאכת הרישום להסתיים. רישום, הכוונה של הרשות ולא של בית הספר. בתי הספר לעולם לא יסגרו את הרישום שלהם, הם אוהבים תהליכים ואולי זה מקנה להם יוקרה כזאת או אחרת של לקחת את בנות ישראל ולשחק איתן במשחקים הנוראיים האלה. אני נפגשתי עם הורים, הדמעות של האימהות איך שהן מתערבבות ביחד עם הבנות שלהן. לקחת ילדה מצוינת ולא לקבל אותה בשל היותה ספרדית, ככה או אחרת תמצאו אותה בכיכר החתולות בסוף היום, בגלל שהיא יודעת שמגיע לה פה והיא תלך למטה בגלל שלא קיבלו אותה. אנחנו נמצאים בירושלים, יום אחרי יום, שבוע אחרי שבוע, חודש אחרי חודש מתעסקים בדבר הזה כמעט שנה שלמה. ריבונו של עולם, על מה? למה? למה זה קורה לנו הדבר הזה? זה פשוט ביזיון.

אני פונה אליכם. אדוני היושב ראש אני שוב מודה לך על הנחישות ועל הדביקות במטרה. חייבת להיות מערכת שלקראת תום הרישום, שבועיים עד שלושה שבועות אחרי תום מלאכת הרישום החוקית, הרשות ומשרד החינוך צריכים לסיים שולחן ולנקות אותו. אם חס וחלילה הגיע חג הפסח, חג החירות והילדה לא יודעת לאן היא הולכת – נכשלנו. אנחנו פשענו מול הילדה הזאת. אנחנו פשענו מול אותה ילדה. מה אתה יכול להגיד לילדה שהיא בבית? אני לא מדבר על מסר ורישום, אני יודע ואני מכיר את כל התורה. בגדול אני מדבר על אותן בנות שאתה באת למלאכה מסודרת, מקצועית, נקייה וטהורה ושיבצת את הבנות האלה לקבוצה א', קבוצה ב', קבוצה ג', בית ספר כזה או אחר ועדיין נשארו בנות בתוך הבית בגלל שלא הצליחו ליישם את אותן המלצות מקצועיות, אנחנו כולנו פושעים. מה נגיד לאימא, מה נגיד לילדה הזאת? ילדה, אני אומר לכם, לכו לכיכר החתולות בירושלים, תבדקו מה קרה בעשר השנים האחרונות. אתם שתדעו לכם שתסמרנה שערות איזה תוצאות תקבלו. אני הסתובבתי שם, בדקתי בנים ובנות. בנות שדחו אותן, בסך הכול סתם דחו אותן. אני זוכר שבתקופתנו, לפני עשרים-שלושים שנה היינו יכולים לחצות את האוקיינוס כדי להביא ילד אחד, להציל אותו. יושב לך איזה ראש מוסד ואומר לך: 'סליחה, אני לא חייב'. אני לא יודע מאיזה בית מדרש הוא יצא. אני לא חי עם הדבר הזה. אני לא מצליח להבין את הדבר הזה. סליחה, אתה מקבל כסף ממדינת ישראל, אתם נותנים לו רישיון קחו את הכסף ואת הרישיון ותתנו להם להתמודד לבד. אבל כשילדה יושבת בבית זה פשע שאין כדוגמתו.
היו"ר יעקב מרגי
הנה אני אומר לך, כל עוד נשמתי באפי, אני בטבת, שבט, אדר, אתם הנוכחים אשב לכם על הוריד, וסליחה על הביטוי הלא פרלמנטרי. משרד החינוך אני אשב לכם על הוריד לראות אם הם סיימו את הרישום, פתחו את תהליך הרישום כדת וכדין ולא עושים את התרגיל המסריח שהם עשו השנה עם הבנות. אני ארצה לראות שהם יקבלו את הרישיון. אני אעתור, אני חבר הכנסת אפרוץ את העיקרון של הפרדת רשויות. אני אעתור לבג"צ נגדכם.
צביקה כהן
אני רק אומר לך אדוני היושב ראש, הייתי מאוד שמח שאתה תאמר 'אני לקראת חודש אדר מבקש לסיים את הרישום, לא אשתקד, את הרישום של השנה הבא'. זה הכי נכון.
היו"ר יעקב מרגי
על זה אני מדבר.
צביקה כהן
גברתי, אני עדיין לא מדבר על אלעד. את יודעת שיש לי הרבה הכרת הטוב למקום הזה. אני מתייחס בקווים כלליים. אם אלעד נכנסת לדבר הזה אז שהיא תתמודד. אני מדבר בקווים מאוד כלליים.
דבורה בידרמן
להפך, אני רוצה להגיד - - -
צביקה כהן
אני רוצה לספר לכם מילה אחת. באלעד. בהיותי ראש מועצת אלעד או ראש העיר אלעד, בזמנו לא היו לו תיכונים באלעד. לא היו עוד תיכוניים, היו לנו בתי ספר יסודיים. פתאום הגברת זלזניק הנכבדה יחד עם בעלה האציל פגשו בי, איפה שהייתי הולך הייתי פוגש בהם, בכניסה לבניין ביציאה מהבניין. בכל מקום הייתי נפגש בהם: 'אנחנו רוצים לפתוח בית ספר תיכון לבנות'. אני רוצה לספר לכם שאז אלעד סיפקה בנות ספרדיות, מה לעשות זו הייתה עיר. והם לקחו את הבנות הנפלאות וחיבקו אותן, הגברת זלזניק בנתה איתן בית ספר. וראה איזה פלא אדוני, כעבור קבוצת שנים שגדלו עוד בנות מהרמה, לא מבית יוסף, פתאום הבנות הספרדיות הן כבר לא נחשקות, הן כבר לא טובות, הן כבר לא מסודרות. סוגרים להן - -
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו טובים להשלמת תקנים.
צביקה כהן
למה הדבר הזה?

אני פונה למשרד החינוך. תאמינו לי רבותיי, אני מתייחס אליכם בהרבה הרבה כבוד. בית ספר שלא הולך במערכת הזאת אין לו זכות קיום לקחת לו את הרישיון והוא יתנהל בלי רישיון כי יש בנות שהן לא נמצאות בתוך המערכת הממוחשבת שלכם. ילדה שלא נמצאת זו עבירה פלילית למי שעושה את הדבר הזה. אני לא אשכח את לבנה אברמוביץ שרצינו אז לפתוח בית ספר - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה.

עוד כמה ימים הדיון?
לירון ספרד
ביום רביעי הקרוב.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא הולך להגיד לך מה אתה הולך לומר. האם תובא בפני השופט ההתנהלות הזאת של עיריית אלעד? של המוסדות או שגם שם תאמר 'אין לנו כלים להוכיח שהן לומדות בבתים פרטיים?'
לירון ספרד
השתלשלות האירועים כולה מתוארת בתגובה שהוגשה היום לבית המשפט.
היו"ר יעקב מרגי
כולל זה שארבע בנות ששובצו הן עדיין לומדות לבד? מבודדות.
לירון ספרד
זה מופיע באישורים. כן.

אני רק אבקש להוסיף שבעצם התיאור שסגן ראש עיריית ירושלים תיאר של ההליך בעצם הוא מבוסס על ההנחיות של משרד החינוך.
צביקה כהן
נכון, חוץ מהתאריכים.
היו"ר יעקב מרגי
לצערנו, יש לנו הוראות משרד החינוך למי שצריך לאכוף אותן והוראות משרד החינוך למי שלא אכפת לו אם יאכפו אותן או לא. כך התחושה שלנו כלפי המשרד בכל מה שקורה באלעד.
לירון ספרד
שוב אני מיצר על כך. אני רוצה רק להוסיף שהמשרד מקבל מאות פניות בכל שנה. פניות של הורי תלמידות ותלמידים, בנים ובנות, על אי עמידה בהוראות רישום, העדר מנהל תקין, הפלייה. אנחנו מבקשים לתת לזה מענה, במסגרת זו יש את ההנחיות הקיימות. אני רק מבקש לעדכן שהמשרד עושה תהליכים כדי לעדכן את ההנחיות, כדי לשדרג אותן. הזמנים משתנים, הסיבות להפליה משתנות. כפי שבדיון הקודם בוועדה דיברו על הנושא של הורים עובדים אל מול הורים שאינם עובדים, גם לדברים הללו - - -
היו"ר יעקב מרגי
"לדעת תורה" לא מקבל, הוא אפילו לא עתר. העירייה לא מגיבה, אתם לא מגיבים. הוועדה רוצה לדעת מה אתם הולכים לעשות עם מוסד שפשוט מצפצף על החלטות וועדת ערר.
לירון ספרד
המשרד מפעיל את כל הסמכויות שיש לו.
היו"ר יעקב מרגי
איפה? מהן הסמכויות.
לירון ספרד
אני יכול להביא לכם דוגמאות - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא. לא. על "לדעת חכמה". הרי אנחנו יודעים, הוא מצפצף, הוא לא מוכן לקבל אותן.
לירון ספרד
למנהל "לדעת חכמה" הועברה התרעה מאוד חריפה מהמשרד. במידה והוא לא ימלא אחר הוראות ועדות הערר, אחר ההחלטות, המשרד ינקוט בהליכים.
היו"ר יעקב מרגי
מתי נתת לו את ההתרעה?
לירון ספרד
מיד. אנחנו מצפים לקבל - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני בשיחה מקדימה שהייתה לי, אני הייתי מוכן לדחות את הדיון הזה. דעו לכם זה בדם ליבי. אני התאפקתי שבועיים עם הדיון הזה. למה? כי רציתי שיעברו שבועיים מהמכתב. אלא אם הוא הטעה אותי והוא נתן יותר משבועיים או שהוא שלח אחרי שדיברנו.
היו"ר יעקב מרגי
אני חושב שהדיון נקבע אחרי שהמכתב נשלח, זה למיטב ידיעתי ויכול להיות שאני טועה בתאריכים. יכול להיות שלאור זה שקיים דיון שיש לו השפעה מכרעת - - -
היו"ר יעקב מרגי
"לדעת חכמה" הגיב למכתב?
לירון ספרד
כן, באמצעות עורך הדין שלו.
היו"ר יעקב מרגי
ומה תגובתו?
לירון ספרד
טענות מפורטות למה הם לא חושבים שהם צריכים לעמוד בהחלטה. למה בעצם הם מחכים להכרעה של בית המשפט בעניין "דרכי חנה".
היו"ר יעקב מרגי
הם מחכים להכרעה.

יש למישהו להוסיף לדיון?
שלמה מיארה
הפקידים יושבים. צריכים להשעות את הפקידים כמו את המנהלים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אני לא יכול לדון אותך על שום אמירה ולא רוצה להיות במקומך.
דבורה בידרמן
אני מצטרפת למה שאמר הרב צביקה כהן על הבנות ועל הדמעות. אני נמצאת שם ואין פה שום אטימות של המערכת או של העירייה כמו שאולי נראה - - -
היו"ר יעקב מרגי
תגידי, את מקשיבה לעצמך? סליחה, אני משתדל להיות די עדין, די מאופק כשמודבר. בכל אופן גברתי הנכבדה, את לא יכולה לומר ברגישות ולא באטימות כשאנחנו בסוף אוקטובר וכשכל הבנות כבר לומדות וארבע בנות מגיעות לבית הספר ולומדות לבד כי ההורים פוחדים. כנראה יש להם אלרגיה לספרדיות, והם הלכו ללמוד במקום אחר. את אומרת לי "אין אטימות?". אני אומר לך, אני אדם שקול ואני אדם זהיר ואני אומר שאין לי אלא להסיק מסקנה אחת והיא שראש עיריית אלעד כשל, מוביל ביחד עם מנהלי המוסדות את ההפליה הפושעת של בנות האלה. מאחר ואני לא בדיון אמוני הייתי אומר מה אני מצפה כדי שבנאדם יגלה קצת רגישות וחמלה. אין שם לא חמלה, לא רגישות, יש שם אטימות וסליחה שאת הכתובת שחוטפת ממני כי את בעלת תפקיד. אין שם חמלה, אין שם רגש, יש אטימות, יש עורלת לב של האיש שעומד בראש המערכת. דברי הסיכום שלי יבטאו בהתאם.
דבורה בידרמן
אני כן יכולה להמשיך.
היו"ר יעקב מרגי
הפעם לא אפסיק אותך. תשתדלי לומר דברים שלא יעצבנו אותי.
דבורה בידרמן
סליחה. בכל מקרה אי אפשר להתעלם ממה שנעשה באלעד מהדיון הקודם שהיה פה. אני הייתי פה בדיוק הקודם, עד לרגע זה. אי אפשר לומר שבדרך מקרה 102 הבנות הללו הסתדרו ויש לנו שקט וכולם מרוצים. אי אפשר להגיד שבדרך מקרה קרה פה משהו והכול בסדר.
היו"ר יעקב מרגי
אני אגיד לך מה קרה. היה דיון בוועדת חינוך שגילה את ערוותה של עיריית אלעד. סליחה, עד שהיינו צריכים לבושתנו, לבושתו, חרפתו ובושתנו כי אני שייך לחברה הזאת שאני מתבייש בה בימים אלה, צריך להפעיל את בית המשפט שיגיד להם 'איפה אתם 'קוקאים'? תשבצו את הבנות'. אז נשארו תשע בנות, שמו שמיים, שומו שמיים.
דבורה בידרמן
אז אני אגלה לכם שיש עוד שלוש בנות מסורבות וגם הן כואבות וגם הן יושבות - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה רק מחזק.
דבורה בידרמן
לא משנה, אבל הן מסורבות שיבוץ ויש לנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא נעשה כלום. עיריית אלעד לא עשתה כלום.
דבורה בידרמן
וזה כואב לי. כשאתם אומרים את זה, זה כואב לי כי - - -
היו"ר יעקב מרגי
עיריית אלעד לא עשתה כלום. בית המשפט הכריח אותה לעשות. בית משפט הכריח אותה לסיים את הסגה הזאת. סליחה.
דבורה בידרמן
אבל היו שלושים בנות שלא היו קשורות לעתירה והיו קשורות לתיכוניים אחרים. נעשתה עבודה יפיפייה - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא קשור לעתירה. מי שלא יעתור אז הוא מתחת לרדאר?
דבורה בידרמן
לא. לא. זה מה שאני רוצה לומר. שלושים ושתיים, ההורים האלה, נעשתה עבודה יפיפייה, הבנות לומדות באושר ובשמחה, לא עם קונפליקטים עם מקומות הלימוד שלהן והכול נעשה באהבה ובהבנה ולא בבית משפט. אני לא רוצה שישתמשו כל הזמן במושג 'אלעד לא מתפקדת. אלעד לא עובדת - - -
היו"ר יעקב מרגי
בית המשפט הכריח את ראש עיריית אלעד לבצע ואת המוסדות לבצע. ראינו את ההתרוצצות במסדרונות בתי המשפט. ראינו גם את ההתחמקות בדיון הקודם בוועדה. תודה.
אורה חכם
לעניין זה אני יושבת הפורום הציבורי לשוויון הזדמנויות בחינוך. אני שואלת את השאלה אדוני יושב ראש הוועדה. האם יש כאן אקט פלילי של ראש עירייה שנוהג בעצם בהפליה כנגד ציבור, של תושבים. אם יש אקט פלילי אולי צריך ללכת הלאה מאחר ומשרד החינוך מפחד, סליחה על הביטוי. כך אתה מצטייר לי, אני לא חייבת לך שום דבר, אני יכולה להגיד לך מה - - -
היו"ר יעקב מרגי
את חייבת לשמור על כבודו.
אורה חכם
אני שומרת על כבודו. אתה מפחד. זאת המסקנה שלי. אתה מפחד. יכול להיות שצריך לתבוע אותו בדין פלילי. אם זה בדין פלילי אולי צריכה לדון על השעייתו של ראש עיר שנוהג הפליה במדינת ישראל כשבחוק היסוד שלה אסור לעשות הפליה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. יש מישהו שרוצה לתרום לדיון או שאני מסכם אותו.

הוועדה רואה בחומרה את התנהלות עיריית אלעד והעומד בראשה בתחום החינוך ושיבוץ בנות הסמינרים.

הוועדה רואה בחומרה את הסלחנות של משרד החינוך והאגף החרדי כלפי עיריית אלעד בנושא הפליה חמורה ושיתוף הפעולה הנואל של העירייה עם המוסדות המפלים.

הוועדה קוראת לשר החינוך לשלול את סמכותו של ראש העיר אלעד כרשות חינוך מקומית ולמנות ממונה חינוך חיצוני מטעם המשרד.

אנחנו נקיים דיון משותף עם הוועדה לענייני ביקורת המדינה, וועדת החינוך וועדת ביקורת, המדינה על כל ההתנהלות בחינוך בעיריית אלעד.

תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:48.

קוד המקור של הנתונים