ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 10/11/2015

השבת מענקי האיזון לעיר אילת

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 75

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שלישי, כ"ח בחשון התשע"ו (10 בנובמבר 2015), שעה 12:00
סדר היום
השבת מענקי איזון לעיר אילת
נכחו
חברי הוועדה: דוד אמסלם – היו"ר

עבדאללה אבו מערוף

זוהיר בהלול

נאוה בוקר

יואב בן צור

אורי מקלב
חברי הכנסת
דוד ביטן
מוזמנים
אריאל יוצר - רכז פנים ושלטון מקומי, משרד האוצר

מאיר יצחק הלוי - ראש העיר, עיריית אילת

אלי לנקרי - סגן ומ"מ ראש העיר, עיריית אילת

פיליפ אזרד - מנכ"ל העירייה, עיריית אילת

משה אלמקייס - סגן ראש העיר, עיריית אילת

עופר אברהם - סמנכ"ל העירייה, עיריית אילת

אסף אריכא - מהנדס העיר, עיריית אילת

אסי בן חמו - גזבר העירייה, עיריית אילת

יוסף חן - מנכ"ל תיירות, אילת

הילל פרטוק - נציגות אילת, עיריית אילת

ליאורה יהושוע - צעירים, עיריית אילת

אתי אלימלך - נציגות אילת, עיריית אילת

סמדר אזואלוס - נציגות העיר, עיריית אילת

משה אזולאי - יו"ר ארגון העובדים, עיריית אילת

עיוש אלמליח - נציגות העיר, עיריית אילת

דני בוהדנה - נציגות העיר, עיריית אילת

שלמה ביטון - חבר מועצה, עיריית אילת

עליזה בלאיש - נציגות אילת, עיריית אילת

אמיל דדון - נציגות העיר, עיריית אילת

אלון וייס - חבר מועצה, עיריית אילת

כוכי לוי - לשכת ראש העיר, עיריית אילת

אילנה מיימוני - נציגות מהעיר, עיריית אילת

ויטלי סוסניצקי - נציגות העיר, עיריית אילת

נלי סטפנוב - נציגות העיר, עיריית אילת

רוברט סיבוני - נציגות העיר, עיריית אילת

פיני פאר - נציגות העיר, עיריית אילת

ב רוך קבלו - נציגות העיר, עיריית אילת

מרלן רוזנפלד - עוזרת ראש העיר, עיריית אילת

טל לייזרוביץ - נציג מאילת, עו"ד פעיל חבר מרכז, אילת

אוהד כהן - נציג ליכוד אילת
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
אתי בן-שמחון

השבת מענקי איזון לעיר אילת
היו"ר דוד אמסלם
צהריים טובים לכולם, אני מתכבד לפתוח בעונג, מה שנקרא, ובכבוד רב, את ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה בנושא: השבת מענקי האיזון לעיר אילת.

אנחנו בעצם בוועדת הפנים התבקשנו להעלות איזשהו נושא מסוים, זה הנושא שחונה אצלנו בוועדה. ראשית, אני שמח. אני מתכבד בכבוד רב, בשבילי זה גם התרגשות לקבל את מאיר יצחק הלוי, ראש העיר. אזכיר לכם קצת, מי שלא יודע, הוא במקור ירושלמי, וחבר טוב, באמת, ראש עיר חבל על הזמן.

welcome מאילת חברים, וברוכים הבאים לכנסת ישראל.

בהזדמנות הזאת אני רוצה להודות לחברת הכנסת נאווה בוקר, שהיא בעצם דחפה את הנושא הזה בתוך הכנסת. בסך הכול היא לקחה את הנושא, הריצה אותו בין הוועדות. אני מבין שזה לא רק אצלנו, אלא בשש ועדות, ועד כמה שאני זוכר, בוועדות האלה בכנסת עד היום דנו בשני מקרים בלבד – יש לנו את יום ירושלים, היה לנו יום עוטף עזה בגלל הסיפור של ההתנתקות ויום אילת.

נאווה – שאפו. תודה רבה.

במהלך הדיון מה שאני ארצה לעשות, אנחנו ניתן לחברת הכנסת נאווה מספר מלים, לאחר מכן לחברי הכנסת, ולאחר מכן, אדוני ראש העיר, הבמה שלך. מבחינתי אתה מנהל את הדיון.

בבקשה, נאווה.
נאוה בוקר (הליכוד)
תודה אדוני יושב הראש, דודי, ראש העיר, אנשי אילת, שוב אנחנו נפגשים.

אני אחזור על מה שאמרתי בוועדה הקודמת כי חשוב מאוד לשנות את הגישה לעיר אילת. אנחנו צריכים להבין, כל שקל שנשקיע באילת אנחנו נקבל פי כמה וכמה. אני חוזרת שוב על דבריי, שאילת היא כיפת הברזל של התיירות בישראל, וככה צריך להתייחס אליה. קודם כל אני שמחה שביום הזה עולות הבעיות החשובות, אנחנו מציפים את הבעיות של העיר אילת. הבעיה הייחודית באילת זה הריחוק הגיאוגרפי והאקלים, ונוצר מצב שבו בגלל הבעיות האלה, אילת נופלת בין הכיסאות ולא מקבלת מענקים שאותם היא צריכה לקבל ומגיעים לה כחוק.

אני מבינה שנוסחת גדיש שמחשבת מענקי איזון והייתה אמורה לפתור את הבעיות מהסוג הזה, רק החמירה אותן בסופו של דבר במקרה של אילת, כי בגרסה המקורית שלה היא לא יכולה לתת פתרונות – לא בנושא התיירות, לא בנושא האקלים ולא בנושא הגיאוגרפי.

אני חושבת שצריך להקים ועדה, ולהתאים את הנוסחה לעיר אילת כדי לפתור את הבעיות האלה וכמה שיותר מהר. תודה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה לחברת הכנסת בוקר. אני רק רוצה להגיד לחברים גם בוועדה, אדוני ראש העיר, אנחנו קיבלנו את ההזמנה שלך. אני באמת מתכוון, וגם קבענו מועד בסביבות ינואר, ועדת הפנים של הכנסת תרד לאילת, אני חושב שזה משמעות גם הצהרתי דקלרטיבי, מבחינתי אני יורד, ובעיקר שואף לזה שהוועדה תבקר דווקא בפריפריה במקומות המרוחקים כדי לתת לאנשים גם תחושה - אנחנו אתכם בלב ובנפש וגם במציאות.
היו"ר דוד אמסלם
בבקשה, אני רוצה לתת את זכות הדיבור לחבר הכנסת חברי ורעי עבדאללה אבו מערוף, אחד החברים המרכזיים בוועדה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
תודה, אדוני היושב ראש, בוקר טוב, יום טוב, צהריים טובים לכולם, בייחוד ראש העיר. באמת, כאשר ידעתי שיש דיון, אני חושב שכאזרח אין אף אחד במדינה שמגיע לאילת ולא רוצה לחזור אליה עוד פעם. בפעם הראשונה כשהגעתי לשם עבדתי בבניין, היה ב-1973, אהבתי להישאר שם, אפילו לעזוב בית-ספר, אבל זה מה שהיה. לא במקרה אפילו איגוד האורולוגים הישראלי כל שנה עושה כנס אורולוגים שם.
היו"ר דוד אמסלם
חבר הכנסת אבו מערוף הוא ד"ר, רופא אורולוג.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
היום הזה באמת טוב. העיר אילת לא רק בגלל שהיא יפה, חשובה מאוד, גם מבחינת תיירות ומכל הבחינות, ולכן הדרכים שצריכים לקדם אותה וליצור תנאים עוד יותר טובים גם לתושבים, וגם לאנשים מהתיירות שבאים, אנחנו נעשה כמיטב יכולתנו לעשות את זה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה, חבר הכנסת אבו מערוף.

זכות הדיבור כמובן לחבר הכנסת זוהיר בהלול. אתם מכירים אותו גם מאילת. באמת, חבר טוב שלנו, גם שלי אישית, ובאמת, אחד הפעילים המרכזיים גם בוועדה.

בבקשה, חבר הכנסת זוהיר בהלול.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אז ברגע של וידוי אישי, אני חושב שאם העדות שלי הזו על אילת הייתה ניתנת בבית משפט, בית המשפט היה פוסל את העדות הזו כי אני משוחד, אני מכור על אילת, בעיקר לנוכח העובדה שעם השנים גם התעצמה הידידות ביני לבין חברי וידידי ראש עיריית אילת, שכל אימת שאני מגיע לשם, אני נתקל בו, בדבריי החכמה שלו, אבל בעיקר בלהט ובתשוקה שיש לו כדי להמשיך ולהוביל את העיר הזאת.

אני לא רוצה לדלות ממעמקי הקרביים שלי משפטים אלמותיים על אהבתי לאילת, אבל בלי שניים, שלושה אני לא יכול. אילת היא מפלטו של האיש שמחפש את האסקפיזם בחיים, אנחנו הרי אנשים עובדים בטירוף. עד שבאתי לכנסת חשבתי שכאיש תקשורת אני הכי עסוק בעולם, וכשבאתי לכנסת הבנתי עד כמה לא הייתי עסוק באותה תקופה, מכיוון שזה בניין ששוחק אותך לגמרי. לכן, אני ביום ראשון כבר באילת, זה חלק מהאסקפיזם, זה חלק מהתרפיה. אני גם אפגוש אותך.

אילת היא בעצם הדובדבן שעל הקצפת, שעל העוגה, אין מה לעשות, זה המקום הכי טוב לבקר בו בשביל הניקיון, בשביל האווירה, בשביל האקלים. אבל עם הזמן התוודעתי לעובדה שגם עיר שהיא פורטרט עלי אדמות, גם היא נאנקת, גם היא מתמודדת, גם היא נאבקת, והראייה – המאבק הזה. אני לא ממש בקיא בעניינים, נאווה דיברה, וכמובן, אני סומך עליה במאת האחוזים, שבמקום להועיל - גרעו, במקום לתרום - חסכו. אילת ראויה לכל המענקים כדי לקדם את הקידמה, את חלון הראווה של התיירות הישראלית - אם מדובר במענקי איזון שעכשיו לא מגיעים, אז ודאי שאני באופן אישי, ואני חושב שאני משקף פה דעת כל חברי הוועדה, ובעיקר אדוני היושב ראש, אילת ראויה שהדברים האלה יחזרו אליה, ואפילו לתת לה מה שנקרא העדפה מתקנת.

אם תצטרך אנשים שאתה תסתמך עליהם ותסמוך עליהם, אנחנו כאן לא בשבילך באופן אישי, למען העיר הזו, למען האנשים שמשרתים - אילת משרתת אותנו. האילתים – אנחנו מגיעים אליהם עם סל של דרישות, אנחנו הרי עם מפונק. אנחנו מגיעים לשם כדי להתפנק. מי יכול לרצות את הישראלי המצוי? - בעולם לא תמצא מישהו שירצה – והאילתים עושים זאת בסובלנות שלהם, בדרך הארץ, בחיוך הנסוך על פניהם, כמו האשה המכובדת הזאת שהחיוך נסוך על פניה - קוראים לה ליאורה יהושע, תושבת העיר אילת. אני חושב שזה צריך להיות הצילום שיקדם את התיירות באילת – איפה הצלם? קח אותה באקסטרים קלוז-אפ - זו התמונה שתקבל את פני התיירות באילת. תודה רבה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה לחבר הכנסת זוהיר בהלול.

בבקשה, אדוני ראש העיר, מאיר, ידיד, בבקשה.
מאיר יצחק הלוי
קודם כל אני רוצה להודות ליושב ראש הכנסת שהסכים לקיים את יום אילת בפעם השנייה, חשוב שנדגיש זאת. נגיד תודה לחברת הכנסת נאווה שלקחה על עצמה את תכלול העניין וטיפול העניין. להגיד תודה רבה לשני חברי הכנסת שנמצאים כאן.

חבר הכנסת מערוף, אנחנו באנו לבקש את מה שמגיע לנו, ולא מערופים.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
שכחתי לומר לכם, כשאני בא לאילת, אנחנו רק מדברים ערבית, שלא יהיו אי-הבנות.
מאיר יצחק הלוי
זוהיר בהלול, הוא תמיד האתגר שלי מבחינה רטורית, אני כל הזמן אומר איך אני משדרג את עצמי, והוא הסמל והמופת.

וכמובן, להגיד תודה ענקית ליושב ראש הוועדה, שאנחנו מדברים, ויש לנו הרבה מאוד מכנים משותפים. אני מאחל לך הצלחה ענקית במשימות הניצבות בפניך.

אני רוצה להגיד שלום גם לאריאל מהאוצר, אחד מהפקידים הבכירים שממש כיף לנו לעבוד מולו, וגם כשאנחנו מתווכחים, אנחנו עושים את זה באהבה. אני אוהב את הענייניות וזה דבר חשוב. וגם כשלא מסכימים, אנחנו ממשיכים להיות חברים טובים, וזה לא פחות חשוב.

נמצאים פה, אדוני היושב ראש, כל חברי מועצת העיר, סגני ראש עיר, סגן ממלא ראש עיר, גזבר, משנה למנכ"ל, חברי מועצה, הורים, מורים, מנהלים, תושבים, כולם באו, כי אנחנו באנו עם אותה תשוקה שעליה מדבר זוהיר כדי לקדם את ענייני עירנו.

המטרה הראשונה שלנו - לקחת את העיר הזו במשתנה הדמוגרפי שלה מהמקום שהיא נמצאת, ולשדרג אותו מעלה מעלה, זה מה שאנחנו רוצים, לא פחות מזה. אם היום העיר יושבת על אשכול 5, אני רוצה להגיע לאשכול 8, לא רוצה פחות מזה. אני לא נהנה להתבוסס בשום עיסה של בינוניות. אנחנו כל הזמן שואפים מעלה מעלה. הבית הזה יודע לייצר לנו את התנאים לעלות, וזו הסיבה. כשישבנו בוועדת חינוך, דיברנו אקדמיה ואוניברסיטה, לא באנו כפושטי יד, ולא באנו כרוצים של מערופים. באנו, כי אנחנו רוצים את הדרישות שלנו כעיר מיוחדת במינה. אין מה לעשות, אילת מיוחדת באפיונים שהם ייחודים רק לה שמקרינים על כל המערכת. אנחנו פה רוצים לגעת בדבר שהוא נושא ליבה, הוא לא בכיינות, הוא נושא ליבתי.

לפני שניגע בנושא מענקי איזון, אדוני היושב ראש, אני אגיד מה שאני אומר בכל הוועדות, ויש לנו היום ועדות. אנחנו עוברים מועדה לוועדה ופותחים בנושא אחד - הנושא של החלטה זחוחה, חסרת כל הגיון לסגור את שדה התעופה שדה דב מבלי לייצר חלופות, זה מצב שהוא בלתי אפשרי בכל שלטון מתוקן. לא עולה על הדעת - עכשיו יושבת ועדה ובוחנת איך מנגישים את תושבי אילת ותייריה לציביליזציה התל אביבית. תשמע, לא הגיוני, לפני שקיבלת את ההחלטה, תבחן מה המשמעויות שלה. איזה מענה אתה נותן לחברי יאיר שהוא חולה סרטן, והוא צריך פעמיים בשבוע לנסוע, הוא יקבל טיפולים כימותרפיים, ואיך אתה סוגר לו את מסלול נסיעה שלו? תחשוב על זה הרבה טרם קיבלת החלטה לסגור את שדה התעופה. משהו הזוי בכל קנה מידה, ואני מבקש, ואני יודע את משקלך גם הפוליטי וגם עם הרגישות החברתית שיש לך, אני מבקש את ההתערבות לעצור קודם כל את ההחלטה, לדחות אותה לפינוי הצבאי שהוא ב-2019, בתווך הזה לשבת לדבר על החלופות. אם מצאו חלופות – "אהלן וסהלן", לא מצאו חלופות, הרי לא בונים שם לא דיור למשתכן, ולא לזוגות צעירים. יש שם בנייה חשובה, אני מכבד אותה מאוד, אבל בואו קודם כל נראה את מי שזקוק לחיים, לא לאיכות חיים, לחיים בסיסיים. זה הנושא הראשון שאני רציתי להעלות פה. אני אשמח כמובן לקבל את התייחסותך.

הנושא השני, ואני חייב להדגיש אותו, ואני חושב שנגע בו הכי נכון חבר הכנסת זוהיר בהלול. על נאמר – אין תוכה כברה – למה? כי כולם מכירים את אילת מחזיונות הסוויטות ומניחוחות הג'קוזי. אבל אם אתה שם מטייל כאילו חיים בארמון, אבל זה פאטה מורגנה, זו האשליה. העיר הזו עוברת חוויות שהן חוויות קשות במיוחד מהסיבות הבאות: ריחוקה – אנחנו העיר הכי רחוקה, אלה הן העובדות, אף אחד לא יכול לשנות את העובדה הזו. אנחנו עיר בודדה ללא ערי שדה. אנחנו עיר שגובלת בשלוש מדינות שאנחנו בשאיפה לחיות איתם בשלום, אבל זה מייצר אתגרים נוספים. וזו עיר שהיא עיר קטנה שעדיין לא יודעת להכיל את עצמה, היא לא יכולה להיות רנטבילית. אנחנו בתוכניות שלנו, זה אני אפנה לידידי אריאל, רוצים להיות עיר של 120 אלף תושבים – אני לא רוצה לבוא לאוצר ולבקש נדבות, ממש לא. היום אנחנו 60 אלף, ו-2.8 מיליון תיירים שאנחנו גם בהם צריכים לטפל. אפרופו, אם מדברים על מענקי איזון, אז זה לא רק הכנסות, אני יכול לספר לכם שההוצאות גדולות מההכנסות מהתיירות, זה חשוב שנדע. זה התשתית לכל העניין.

ולכן, מה שאנחנו מבקשים, אני רוצה להיות עכשיו ממוקד. דרך אגב, זו עיר שיש לה אתגרים דמוגרפיים שאני לא רוצה עכשיו לפתוח אותם. תרצה בהזדמנות, אני אשמח לבוא ולהציג את הדברים.

תיכף סגן ממלא מקום ראש העיר שעשה עבודת מחקר בנושא מענקי איזון, ירצה, יציג את הדברים.

מה שאנחנו בעצם באנו ואמרנו, חברים, מאחר ונוסחת גדיש היא נוסחה שכוונותיה היו מצוינות, אנחנו לא מתווכחים על זה, במקרה של אילת עקב אפיוניה הייחודיים היא גרמה לאילת לנזק ולא לתועלת. הצגנו את הדברים האלה. ברוב המקרים כל הגורמים אמרו, אתם יודעים מה – ברוב המקרים, אני לא רוצה להגיד כולם, כי יכול להיות שיש אנשים שיש להם מחשבה אחרת, אנחנו מבינים את מה שאתם אומרים, אנחנו לא רוצים לפרוץ את הנוסחה - אתה יודע מה, אמירה.

עכשיו השאלה באיזה טקט אנחנו נוקטים? האם נלחמים על הנוסחה, או האם נלחמים על העיר אילת? אני רוצה להילחם על העיר אילת. אז באה חלופה שאמרה, אתם יודעים מה - בדרך כלל, בצוות שרים לנושא אילת בראשותו של ראש הממשלה. אמרו, בסדר, לא ניתן לכם מענקים כדי לא לפרוץ, אבל ניתן לכם – אני קורא לזה חלף מענקי איזון, והממשלה החליטה, צוות השרים החליט על 5 מיליון, דרך אגב, אנחנו חושבים שזה צריך 16 מיליון, אבל זה כבר נושאים שתמיד אפשר לבחון אותם.

אלא מה, אנחנו כבר מקבלים מזה 4 שנים כל שנה איקס מיליונים כחלף מענקי איזון. מסתבר שאם אתה לא מופיע כעיר שמקבלת מענקי איזון, אתה לא מקבל הטבות ממשרדים אחרים. למשל - סעיף היסעים במשרד החינוך, אתה לא יכול לקבל אותו אם אין לך מענקי איזון, אני אומר אני מקבל, אומרים, לא, זה לא הופיע כמענקי איזון. זה בדיוק כמו שכר משולב במשכורת, שממנו נגזרים הרבה מאוד דברים, המרכיבים. המרכיבים האלו עולים לנו בוכטה של כסף, אני רוצה שתבינו. עצם זה שזה לא מופיע כמענק, אנחנו מפסידים הרבה מאוד כסף שאנחנו לא מקבלים אותו. לכן הבקשה היא אחת מהשתיים, הדרך הכי פשוטה, הכי קלה, ואחרי זה אני כן רוצה שאלי יסביר את הדברים - החלטתם על 5 מיליון, ראשית, תגדילו את זה לתוסף שהוא ריאלי על פי מה שאנחנו מבינים, ונתווכח על זה.

אנחנו יודעים לדבר עם אגף תקציבים, דרך אגב, אמרתי את זה לאמיר לוי, ידידי ורעי, אמיר, כל מי שיוצא מאצלך נכנס אצלי במסלול מהיר, אני קונה אותם בליינד, הם אנשים מצוינים, אני רוצה שיהיה ברור, וזו עמדתי - אכן זו האמירה שלי. אמרנו יש מסלול אחד שיכול לבחון את הנוסחה מיסודה, ולהתחיל להתכתש על העניין הזה.
היו"ר דוד אמסלם
אני שמח שהצטרף אלינו, יושב ראש ועדת הכנסת, דוד ביטן.
דוד ביטן (הליכוד)
דוד ביטן מכיר את אילת לפני ולפניי, אני אומר לכם.
מאיר יצחק הלוי
ברוך השם. כולם מבינים בסוף שאנחנו עיר שבאה לעשות טוב וצריך לעזור לה, זה התכלית.

לכן אני אומר, אני מחלק את זה, וזה לשיקול דעתך. החלק האחד יכול להיות לפתוח את נושא של מענקי איזון. אני אומר לך, לא רוצה לעשות את זה. אני לא רוצה להיות האיש מניף פה איזה דגלים, אנחנו לא רפורמטורים גדולים. האפשרות השנייה להתייחס לאילת ולראות איזה מענים נותנים לעיר אילת, זה בדיוק העניין. מפה אני רוצה לבקש אם זה בסדר מבחינתך לאפשר למר אלי לנקרי, רק להציג את הרציונל, ואחרי זה את שיטת העבודה תקבע אתה.
היו"ר דוד אמסלם
בבקשה.
אלי לנקרי
תודה, אדוני היושב ראש, מכובדיי חברי הכנסת, אני אנסה להסביר בכמה משפטים את המאפיינים המיוחדים של אילת שמביאים לכך שבעצם אילת בנוסחת מענקי האיזון הקיימת היום, אותה נוסחה, נוסחת גדיש, מופלית לרעה, ובעצם לא מקבלת את מה שהיא צריכה לקבל.

אני כבר רוצה להגיד בתחילת הדברים. כמו שאמר ראש העיר, אנחנו באמת לא באנו כפושטי יד. דבר שני, אמנם אין הנחתום מעיד על עיסתו, אבל אנחנו ידועים כהנהלת עיר שמתנהלת נכון מבחינה כספית, ואומרים את זה אחרים. די אם נזכיר סקרים של חברות כמו בי.די.איי. ואחרות ש-10 השנים האחרונות, או ב-9 השנים האחרונות מדרגות את אילת מבחינת מדד היעילות בין המקום הראשון למקום העשירי, כלומר, שאנחנו מתנהלים נכון - שם לא תמצא הבעיה.

לגופו של עניין. נוסחת מענקי האיזון שהיא נוסחה יחסית פשוטה שמדברת על כך שרשויות מקבלות מענקי איזון בהתאם לנוסחה שאומרת – הכנסה בפועל פחות הוצאה נורמטיבית, הדגש על נורמטיבית. אם התוצאה היא שלילית, מגיע לך מענקי איזון, אם התוצאה היא חיובית, לא מגיע לך מענקי איזון, מאוד פשוט. איפה הבעיה לגבי אילת? – בשני מישורים. האחד, כל הנושא של מאפייניה המיוחדים של אילת, כפי שהזכיר ראש העיר, קרי, הריחוק הגיאוגרפי, הבדידות הגיאוגרפית. גודל השוק שיש לו משמעות קריטית. העובדה שאנחנו עיר קטנה ומבודדת, ותנאי האקלים, מביאים לכך שבעצם בכל הוצאה שיש בעיר הזאת, אגב, לא רק לעירייה. כל עסק בעיר, כל משק בית בעיר, יש לו דלתא של הוצאות של כ-30% ויותר מכל מקום אחר במרכז הארץ.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
מה הפתרון לתת לה מעמד מיוחד לאילת?
אלי לנקרי
כן, זה יכול להיות פתרון, אני אשמח אם זה יוצע, אבל זה בהחלט יכול להיות פתרון.

הנושא של המאפיינים המיוחדים – אני אתן אולי שתי דוגמאות כדי להבהיר מה זה המאפיינים המיוחדים. אני אתן שתי דוגמאות כדי להבהיר מה זה המאפיינים המיוחדים הללו.

ניקח למשל את ההוצאה שיש לעיר אילת לגינון, מאוד פשוט. יש לאילת 800 דונם שטחים מגוננים, היא מוציאה 12 מיליון שקל בשנה על מים. קח את אותם 800 דונם, ועשינו את זה, בדקנו במרכז הארץ, קח את רמת השרון, למשל, קח את אותם 800 דונם, הם מוציאים חצי – 6 מיליון. יש לנו דלתא של 6 מיליון, כי אין גשמים, כי תנאי האקלים הם יבשים ברוב השנה, אני נותן דוגמה, אבל יש עשרות דוגמאות.

אנחנו מקימים עכשיו בית ספר בגלל גודל השוק, בגלל חוסר תחרות, אנחנו נאלצים לשלם 6 מיליון שקל יותר מאשר כל עיר אחרת בהקמת בית ספר, זה נופל על העיר אילת, כי אין לה פתרון בתוך נוסחת מענקי האיזון, או כל פתרון אחר.

צד שני שלא נלקח בחשבון בנוסחת מענקי האיזון, זה כל נושא התיירות. שכחו שיש בעיר אילת עוד עיר. אנחנו בעצם מנהלים שתי ערים, אם תרצו, שהן אחת. עיר התושבים שיש שם 60 אלף תושבים, 65 אלף תושבים, ועיר נוספת שהיא עיר התיירות, זאת עיר לכל דבר. אנחנו מוציאים שם הוצאות - בעצם חוץ מחינוך, אנחנו מוציאים שם על גינון, על ניקיון, על סיירת תיירות, על חופים, על הכול, בעצם יש הוצאה. עכשיו, מה אומרים לנו? יש לכם הכנסה מאוד גדולה, נכון, יש לעיר הזאת הכנסה מצוינת מתעשיית התיירות. אלה מה, שזו תעשייה שבעצם אנחנו נאלצים להוציא יותר מאשר ההכנסה הוצאה.

ניקח לדוגמה מקרה קיצון אחר. ניקח למשל את חדרה עם ההכנסה שיש. יש לחדרה במקרה הכנסה דומה לכל בתי המלון, להכנסה שיש לנו מכל בתי המלון מחברת החשמל. אבל מה היא מוציאה כדי לשרת את חברת החשמל? – משהו כמו 2 מיליון שקל. אנחנו כנגד ההכנסה הזאת מוציאים 80 מיליון שקל ויותר, כלומר, כדי לשרת את תעשיית התיירות כמעט 3 מיליון איש שמגיעים כל שנה לאילת ומייצרים 7.5 מיליון לינות של תיירים, את האוכלוסייה הזאת צריך לשרת, כל זה לא נלקח בחשבון. עכשיו יגידו גם במשרד הפנים, וגם במשרד האוצר, גם ששי שיושב כאן לימיני, וגם אריאל, שכאשר הם בודקים את נוסחת מענקי האיזון, הם מוצאים שיש בעצם סכום בחיוב של כ-57 מיליון שקל, כלומר, זכות של 57 מיליון – נכון, אבל כאשר מכניסים את הפרמטרים האלה שציינתי עכשיו, מוצאים שמגיע לאילת בין 16 מיליון שקל, שציין ראש העיר ל-26 מיליון שקל. אנחנו עשינו עבודה כלכלית, כלומר, הבאנו עבודות כלכליות, הצגנו אותן, כנגד העבודות האלה צריך להציג עבודות אחרות שאומרות, נכון או לא נכון.

לאורך כל השנים, היה כמעט קונצנזוס, כמעט הסכמה מקיר לקיר שיש בעיה במאפיינים המיוחדים של אילת וצריך להתחשב בהם. אף אחד לא רצה לפתוח את נוסחת מענקי איזון. גם אנחנו אל תפתחו, לא רוצים לפתוח, אל תפתחו. היינו שמחים שהיו מוסיפים לשם פרמטרים שהיו מטפלים בבעיות של העיר אילת, אבל אי אפשר גם את זה, אז צריך לקבוע על-פי עבודה כלכלית, אנחנו לא מבקשים טובות, לראות מה מגיע לאילת באמת, לקבוע את זה אחת ולתמיד, לקבע את זה כחלף מענקי איזון, או לקרוא לזה מענקי איזון, והמשמעות צריכה להיות שכל משרדי הממשלה האחרים, אגב, לא רק משרדי ממשלה, גם הטוטו, כשאנחנו בונים מגרש באילת, הם אומרים, אתם תקבלו רק 55%, במקום אחר מקבלים הרבה יותר, כלומר, זה הטוטו, זה הפיס, זה כולם, זה כל משרדי הממשלה - המצ'ינג שלנו גבוה בדיוק בגלל זה שאנחנו לא מוכרים כעיר שמקבלת מענקי איזון.

תיקחו את כל הערים שלא מקבלות מענקי איזון, כל הערים שלא מקבלות מענקי איזון עונים לפחות לאחד משלושת הקריטריונים הבאים. 1. הם נמצאים במרכז הארץ. גודל האוכלוסייה שם הוא לפחות בין 70 ל-80 אלף ומעלה, והמדד הסוציו-אקונומי שלהם הוא 6 ומעלה. אילת לא עונה לאף אחד מהקריטריונים הללו, הלוואי והיינו שם. אני אומר שכאשר אילת תגיע ל-80, 85 אלף תושבים, 90 אלף לא נחזור לשולחן הזה, כי אז אנחנו יכולים להגיע לזה.

לקרב אותנו למרכז הארץ אי אפשר, אבל יש פתרונות כמובן שצריכים לעזור ולסייע כדי לקרב את אילת עם הרכבת, כל הדברים שכמובן מדברים עליהם ויכולים לקרב את אילת. כדי לסכם את הדברים אני אומר, שגם לאורך השנים, כל הנהלות משרד הפנים, וגם באגף התקציבים באוצר, אני שם דגש בעניין הזה, כי אני אומר הכירו, הכירו גם הכירו במאפיינים הללו, לא סתם החליטה ממשלת ישראל לתת את אותו חלף מענקי איזון. אנחנו חושבים שהוא לא עונה על הצרכים. אגב, אנחנו קיבלנו עיר עם גרעון ענק, וצמצמנו אותו בצורה בלתי רגילה. גם הגרעון השוטף היה ענק, וגם הוא ירד לפחות מאחוז. אבל אנחנו צריכים את הפתרונות הללו שבעצם מגשרים על אותם מאפיינים מיוחדים של העיר אילת, ומאפשרים לה התנהלות סבירה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה.

שאלה, ברשותך. הרי לגבי הצורך הכול ברור, המאפיינים ברורים. החלטת הממשלה הייתה בגלל שהעסק מובן. צריך מספר בסוף, יש שהם אמרו 5, אנחנו אומרים 9 - יש איזה מסמך שאנחנו יכולים לשבת איתם בנתונים ולהראות להם כמה זה בהשקיה, כמה זה בגינון, כמה זה במיזוג, כמה זה בהסעות, כמה זה להביא מרצים מחוץ לעיר.
אלי לנקרי
אדוני היושב ראש, יש מסמך כזה, יש גם עבודה כלכלית שעשה הכלכלן דוד בועז, שהיה מנכ"ל משרד האוצר בזמנו, סליחה, הממונה על התקציבים, הוא עשה את העבודה הזאת. יש לנו מסמך שמפרט אחת לאחת כל הוצאה של העיר אילת.
היו"ר דוד אמסלם
אתה מכיר את המסמך?
אריאל יוצר
את המסמך אני מכיר.
דוד ביטן (הליכוד)
הבעיה שלנו במדינה שהכול נהיה לפי בג"צ, הכניסו את הנושא של הקריטריונים השוויוניים, ואחר כך אי אפשר לסטות מהם, אז תמיד יש חריג לכלל, ואילת באמת היא חריג אמתי - היא גם מרוחקת, גם מכניסה הרבה מאוד כסף בגלל התיירות למדינה. הרי בסופו של דבר, אם לא יהיו שם אנשים, רק תיירים, אז אף אחד לא יבוא לשם. צריך שהאנשים יישארו שם, וצריך שהעירייה תתפקד נכון, עם אפשרויות נכונות, ולכן, חייבים לקבוע את אילת כחריג, מה גם שהיום היא גם קו גבול שלא היה פעם, יש לה היום גבול עם דאעש, שזה הגבול הכי מסוכן שיכול להיות, גם עם המטוסים יש בעיות, אנשים לא יטוסו אם לא יהיה פתרון לטילי הכתף האלה שהם יכולים לעשות. אני פונה פה לפקידים שאחראים על העניין הזה. קריטריונים זה יפה ונפלא, אבל תמיד צריך לחשוב על חריג שהוא נכון להחריג אותו מהכלל, ואילת זו בדיוק הנקודה שאפשר להחריג, לכן, אפשר לשנות את הקריטריון רק לעניין אילת בלבד, כי להם באמת מגיע.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה חבר הכנסת ביטן.
יואב בן צור (ש"ס)
אני חייב גילוי נאות, ראש העיר קרוב משפחה.

בשנים שמאיר נמצא כראש עיר, העיר השתנתה ללא הכר. הניהול של העיר השתנה ללא היכר. בסיורים שלי ובביקורים שלי כשהייתי באילת, באמת, אפשר לראות שהעיר שונה לחלוטין - היא מתפתחת, היא גדלה. השירותים שהתושבים מקבלים שירותים הרבה יותר טובים, ועל כך אנחנו צריכים לברך.

אבל אפשר להחריג גם עיר כמו אילת, כמו שיש מענק דירה, אז צריכים להכיר את הבירה של האזור הזה. הבירה של הגבול האסטרטגית, מדינית, כלכלית, עניינית היא איזשהו מקום שהוא יותר מספר, הוא יותר מפריפריה, ואין סיבה שלא נחריג את אילת ברמה של מענק אילת קבוע שיהיה בחוק בלי להתכתש, בלי לבקש כל שנה, בלי לעמוד על הפתחים.

אין לנו ספק שאם אנחנו ניתן את הפוש הזה בכמה שנים טובות, אחר כך, כמו שאמר אלי לנקרי, אין לי ספק, שאילת תישא את עצמה בלי צורך של מענקים נוספים. אבל בשנים הקרובות צריך לתת להם את הפוש, אני חושב, אדוני יושב ראש הוועדה, שבידך, ובידינו יחד לעשות את הדבר הזה, ואין סיבה שהוא לא ייעשה. אני סמוך ובטוח שכולנו בעזרת השם נתכנס פה עוד כמה שנים, נעשה עוד כמה ימי אילת, או שניסע לשם לבקר זה יותר אטרקטיבי. תודה רבה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה. חבר הכנסת יואב בן צור.

אלי, ברשותך, הייתי מבקש רק אם תוכל להביא לנו את המסמכים, אני גם אפיץ את זה לחברים, בגלל שאני חושב שיש פה הרב שכל, צריך לקדם את הנושא הזה.

אני רוצה להתחבר למה שאמר ראש העיר, וגם אמר את זה אלי לנקרי, ואני בא דווקא מהזווית הירושלמית. אני מסכים עם מה שאמר חבר הכנסת יואב בן צור, כמו שיש לנו מענק הבירה, דרך אגב, עכשיו הוא הרבה מאוד כסף, אנחנו בעמדה הזאת. ירושלים כמעט מקבלת מענק הבירה מעל חצי מיליארד שקל. רבותי, בלי השקעות נוספות, אם תשקיעו את כל ההשקעות, זה כמעט מיליארד שקל. ירושלים מגיע לה יותר בגלל שהיא בירת ישראל.
דוד ביטן (הליכוד)
וגם נותנים להם מאה אחוז ארנונה למשרדי ממשלה, עיריות אחרות 20%.
היו"ר דוד אמסלם
אני עבדתי בעירייה הרבה שנים, תמיד היה לי את הנוסחה שהייתי בא מול פקידי האוצר, והייתי אומר להם, רבותיי, יש פה איזה נוסחה לא מקובלת עליי, ומה אומרת הנוסחה? הכנסות אצלכם, הוצאות אצלנו. כל תייר שמגיע לירושלים, אוכל ארטיק, זורק נייר, מישהו צריך להרים את הנייר. הוא קנה את הארטיק, שילם מע"מ, שילם ההוא מס הכנסה, דרך אגב, העירייה לא גובה שום דבר, הארנונה זה פר השטח, לא משנה. באופן בסיסי העירייה מבחינתה שלא יבואו תיירים. כל תייר שמגיע לעיר הוא גרעוני, הוא מתחיל להכניס ניירות, התשתית נשברת - יש שירותים שאתה צריך לתת לו. המדינה מרוויחה מזה, בסדר. המדינה גובה את המסים שהיא מבינה, אבל זה לא הגיוני שמוקדי תיירות אין התחשבנות על כל העסק הזה מול המדינה. הרי בסוף מישהו צריך להרים את הנייר, מישהו צריך להשקות את הגינה, אם לא יהיה יפה התייר לא יבוא. אם המדרכה תהיה שבורה, הוא לא יילך. אז לכן צריך להיות איזשהו מתווה אחר קצת שונה. אין הרבה מוקדי תיירות במדינת ישראל פר אקסלנס - אמרת אילת, אמרת תיירות.
מאיר יצחק הלוי
לנהוג באילת יותר מירושלים ותל אביב יחד.
היו"ר דוד אמסלם
זאת היא החשיבה שאני מעריך, גם מי שמתעסק בנושא המוניציפלי באילת מרגיש את זה, ובוודאי מי שנמצא באזורים המוניציפליים האחרים שמכיר את הנושא מזוויות אחרות מרגיש את המועקה הזאת ביצירת הנוסחה הזאת.

אריאל, תגיד לנו מה אתה חושב על הרעיון, ומה אתה מתכוון לעשות אחרי הישיבה בנושא הזה.
אריאל יוצר
ברשותך, את התפיסה ואת המספרים. האמת שהדיון הזה הוא יחסית נוח לי, כי מעבר להיכרות עם ראש העיר, אז זה גם דיון שבו המספרים מראים שמדובר ברשות חזקה, והנוסחה על אף שיש לה עיוותים ואני לא מתווכח איתם, ולא רק שיש לה עיוותים, יש גם כסף שמיועד כדי לנסות להתגבר באופן חלקי על העיוותים האלה, אבל הנוסחה כמו שהיא, ברגע שמריצים אותה על העיר אילת, פולטת עודף שנשאר כמובן ברשות המקומית של 57 מיליון שקל בשנה. דרך אגב, העודף הזה לא היה שם מאז ומעולם. בשנים עברו, כשהרצת את הנוסחה על אילת במצבה הנוכחי, לא הוציא עודף, אלא חוסר, הוכחה שהרבה מאוד מהחוזק של רשות והאיתנות הפיננסית שלה מתמצא בניהול נכון ובאסטרטגיה - - -
היו"ר דוד אמסלם
הרבה פעמים אתה מקבל עונש על זה שאתה יעיל, אתה יודע. אני לא מקבל את הנוסחה הזאת, אני אסביר לך. זה גם הסיפור של הדיפרנציאלי. אין שום בעיה שראש עיר ממחר בשנייה כל חצי שנה מביא את המצב בזה שהוא מקבל מענק איזון. הוא קולט מחר עוד כמה מזכירות, עוד כמה נהגים, ומחר הוא שם. במקום שהוא מתנהל, הוא שלושת רבעי מזכירה, בגלל שהוא אומר שמע, חבל לי, אני את הכסף רוצה לתת בקצה לתושב, אז הוא מצמצם כוח אדם, מצמצם עלויות, מכבה את המזגנים כשהוא לא צריך, בסוף אתה אומר תשמע יש לך כסף - - -
אלי לנקרי
או שאנחנו נגבה, אדוני היושב ראש, 60% ארנונה במקום 94% ארנונה ומקטינים את ההכנסות בצורה בלתי רגילה.
היו"ר דוד אמסלם
כשהעלו אותי לראיון, עשו איזושהי עבודת מחקר לגבי הארנונה אצל היישובים הערבים, כולם מקבלים מענקי איזון, הם גובים שם 30%, 40% ארנונה. דרך אגב, אם זה היה קורה ב-50% היית נותן לו מענק איזון.
אריאל יוצר
אין ויכוח שראש עיר יכול להרים או להוריד רשות מקומית. דרך אגב, לא שאני הייתי ראש עיר, אבל אני חושב שהתלות במענק איזון היא תלות גם ברמת ההתנהלות, גם ברמת הודאות התקציבית, וגם ביכולת לנהל את הרשות באופן עצמאי לא תלות טובה, ולכן, בתמריץ הפנימי של כל רשות אמור להיות לה לפחות להבנתי הרצון להיות מאוזנת ואף יותר מזה באופן עצמאי.
היו"ר דוד אמסלם
אפרופו מה שאתה אומר, התפיסה היא לא מקובלת עליי. אני אסביר לך, אני מסכים איתך ולא מסכים. היה לי פעם ויכוח עם קרן קיימת. בירושלים יש הרבה יערות מסביב, יער ירושלים, אתה יודע, כל שכונה נכנסה פתאום לתוך היער, יצרה לה יער קטן בעיר, זה היה יער חבל על הזמן, פה הם קוראים לזה חורשה. התחילו להתווכח מי מטפל ביער, אמרתי בסוף אם העירייה תטפל בכול, מה אתם תעשו? אם העירייה בסוף יממנו את הכול, אתם מה תעשו בכסף שגובים מכל המדינה? הרי רוב השירותים שהתושב מקבל - תבדוק את זה, הוא מקבל את זה דרך העירייה, חוץ מביטחון ורפואה הוא מקבל הכול דרך העירייה. אם אתה אומר לו, תשמע, תגבה את הארנונה, ותסתדר עם עצמך, מה אתה תעשה עם המיליונים? בסוף אתה תשתגע, יהיו לך מיליונים ולא תדע מה לעשות איתם.
אריאל יוצר
לגבי התיירים, רק לציין שבסופו של דבר זה נכון שתייר לא משלם ארנונה למגורים כי הוא לא גר שם, ואכן מסתובב ברשות. מלונות מגיעים כי יש תיירים, והם כן משלמים ארנונה, והם משלמים בתעריף גבוה יותר מארנונה מגורים. אני מכיר את טענת הרשות, גם בטח לא פוסל אותה על הסף, שבאה ואומרת, המלונות עצמם באשר הם מעבר לתיירים גורמים לנו הוצאות נוספות שלא גורמים בתי מגורים, אני גם לא מתווכח איתה כרגע, אני רק אומר שבסופו של דבר, תייר מגיע הוא לא צורך שירותים של רווחה וחינוך, לצורך העניין או מוסדות ציבור, וכן גורר אחריו אתו מלונות שמכניסים הכנסה, והכנסה מכובדת לרשות המקומית.

על כל זה, בסופו של כל דבר, כמו כל נוסחה, לא משנה כמה היא תנסה להיות משוכללת ומדויקת עיוותים יהיו בה, בטח נוסחה שמנסה לתת מענה ל-257 רשויות.

ולכן, כמו שציין מאיר, במסגרת סכום שמוקצה במשרד הפנים שהוא הסכום הארצי 50 מיליון שקל לתיקון עיוותים של נוסחת מענק האיזון. אכן עיריית אילת מקבלת מסך הסכום הזה 10% לתקן את העיוותים שעליהם דיבר ראש העיר, סך הכול 5 מיליון שקל כבר ארבע שנים כמו שציין אלי, על מנת כן לנסות לתת לה פיצוי בגין ההוצאות שעליהם הם דיברו. יכול להיות שהרשות אומרת, תשמע, 5 מיליון שקל האלה פעם אחת לא מספיקים לנו, ופעם שנייה הם לא מתחשבים בזה שזה מענק תיקון עיוותים, ולא מענק איזון, לכן אנחנו נפגעים - - -
יואב בן צור (ש"ס)
מה עם המסמך של דוד בועז, התייחסת אליו?
אריאל יוצר
את המסמך קראתי, עברתי עליו, ויש לי עליו ויכוחים מקצועיים לגיטימי לפחות בעיניי, אבל על זה נסוב הוויכוח, האם ה-5 מיליון שקל האלה נותנים מענה ראוי ומספיק במסגרת המגבלות התקציביות, או שלא, את הדיונים האלה אנחנו מבצעים מול הרשות.
היו"ר דוד אמסלם
אתה הרי ראית את המסמך, ישבת איתם, אתה מבין את הייחודיות של אילת, אחרת הממשלה לא הייתה נותנת להם את ההחלטה, זו הייתה החלטת ממשלה - - - של ראש הממשלה, אתה יודע, פה לא ממהרים לחלק כסף סתם, אם הכירו בצורך, כנראה יש צורך.

מהרגע שהכירו בייחודיות, הוא החריג אותו, גמרנו, אין השלכות רוחב. יש ירושלים מענק בירה, יש שלא. מהרגע הזה אתה צריך לכנס ולעשות ישיבה יותר מסודרת עם אלי לנקרי ולראות מה מפריע להם. הם מדברים דברים של טעם, אבל בגדול, אני לא רוצה להרחיב, אני לא רוצה לספר מהי החשיבות של אילת, באמת, העסק הוא בקונצנזוס, חבל לבזבז את הזמן הזה.

אני מציע, תשב איתם, הרי לא יהיה לכם ויכוח על הצורך, אני בטוח. אני בטוח שהוא יביא לך חשבון של מים, יגיד לך תשמע, אני משקה פה, הנה, זה הקוב בטור הזה, זה החשבון, אתה לא תתווכח על זה, מול עפולה, שבקושי - וכו'. מולו הוא יישב, הוא יראה לך בדיוק את כל התגובות שרשרת האחרות שבגלל שהוא לא מוגדר כמענק הבירה, הוא צריך מענק איזון, אז הוא לא מקבל לא זה, לא זה, ולא זה. במצטבר, זה גם עושה לו איזשהו חור. שב איתו. אני מניח שהמספר התכנס ל-7 מיליון, 8 מיליון. אני חושב שבמסגרת כל תקציב המדינה – אתה לא רק אומר לא, יש לך גם תפקיד אחר. תמיד הייתי אומר הפקיד יש לו שני תפקידים – פעם להגיד את דבר הממשלה מול הרשות, אבל גם להגיד את הרשות מול הממשלה, איפה שהוא חושב שזה נכון וצריך להרביץ את המאבק גם שם.

תבוא לאמיר לוי, ותאמר לו, תשמע אמיר, ישבתי עם החבר'ה, צודקים, חסר להם 4 מיליון שקל, ואם אתה צריך את העזרה שלי מול אמיר בכיף. אני מציע, ולכן חשוב לי אחרי הדיון הזה, זה מה שיקרה מעבר לנימוסים וההליכות, וברוכים הבאים, בסוף אנחנו צריכים להביא פרנסה לעיר. לדעתי, תשב איתם, שב על המסך, תעשו איזושהי פגישה, בסוף אני צריך אותך כשליח מול האוצר להביא להם את האמצעים בהנחת עבודה שהם צודקים. זה הנוסחה של הישיבה הזאת, אחרת סתם התפזרנו פה, ואמרנו תודה רבה והכול בסדר, בהיבט הזה אני מדבר – מקובל עליך?
אריאל יוצר
מקובל.
היו"ר דוד אמסלם
לגבי הנושא השני שהעלית אדוני, ראש העיר, נושא שדה התעופה. אני מסכים איתך שהרבה פעמים אנשים מקבלים החלטה אל"ף בלי להבין את המשמעות שלה ובלי לייצר חלופות.

דרך אגב, אפרופו החוק שדחו אותו שבוע שעבר, היה פה איזה חוק שעלה על הנושא של החזקת הגיל הרך. לא הבנתי מה זה קשור קואליציה, אופוזיציה גיל הרך. בוועדה אין אצלי קואליציה אופוזיציה, יש עניין, יש ציבור, מה זה משנה לי מי זה.

לכן, אני לא הבנתי. בדיוק שמעתי את רויטל סוויד, בחורה שאני מאוד אוהב ומחזיק ממנה, אז היא אמרה, תשמע, אני התנגדתי בגלל שלא יצרתם חלופה, מצב הביניים מה יהיה? לכן אני אומר פה, וואנס, יכול להיות שצריך לסגור את שדה התעופה, לא נכנס לזה. איך אמרת, אני גם מסכים איתך, הזוגות הצעירים שאין להם דירות ב-600 אלף שקל הם לא יגיעו אפילו לראות את האתר.

אבל אתה צריך לייצר חלופה לעיר דרומית - מה היא תעשה? אבל עזוב, לא כולם נוסעים לאילת רק לבית מלון. יש בן אדם חולה, צריך לקבל שירות, מה עשית לו? שייסע באוטובוס 7 שעות? משהו לא הגיוני.

ברשותך, אני אומר בעניין הזה, תחליט מה אתה רוצה, אם אתה רוצה שאני אעשה כאן דיוק בוועדה רק על הנושא הזה, אז אין לי בעיה. אני חושב שזה נושא מאוד חשוב, ואני רואה את זה כאחד מעורקי החיים המרכזיים של העיר אילת. אני עומד לרשותך בעניין הזה, וכמובן בעוד עניינים אחרים שתרצה, אבל פה זה חורה לי. החלמאות הזאת הורגת אותי בקבלת ההחלטות. יצרת החלטה, תראה את כל השרשרת, תראה מה קורה, תראה מה שלב הביניים, תראה לאן אתה רוצה לקחת את הקצה, אל תחליט היום, ועכשיו פתאום מסתבר לך יש בעיה. מאיר, אני עומד לרשותך, מה שתחליט בעניין הזה תפעיל אותי, אני אתך בכל נושא באילת.
ששי דקל
להוסיף רק מה שנאמר. בעיקרון נוסחת מענק האיזון היא נוסחה שצריכה לתת מענה ל-250 רשויות, והיא מנסה לעשות את זה כמובן בצורה הטובה ביותר. יכול להיות שיש מקומות שהיא לא מצליחה בצורה הטובה ביותר. בהקשר של זה משרד הפנים מתקציבו בעזרת משרד האוצר מקצה את המענק המיוחד של 5 מיליון שקל בשנים האחרונות, מעבר לזה אין לי מה להוסיף.
היו"ר דוד אמסלם
אדוני ראש העיר, הפינאלה שלך.
מאיר יצחק הלוי
אני רוצה עוד פעם לחזור להודות גם לנאווה שמסייעת לנו, באמת תודה רבה נאווה בשם כולנו, זה לא ברור מאליו. חבר הכנסת דוד ביטן תודה לך מעומק הלב. מלבד ועדת כספים שלא התכנסה מסיבות שאתה מכיר אותן, עברנו ועדה ועדה, וכל תכלית האמירה שלנו זה איך משדרגים את איכות החיים של תושבי העיר אילת ותייריה.

אני חייב להגיד שאין ספק שאילת יש לה את הייחוד שלה, וכך צריך להתייחס אליה מבלי להתנצל. דרך אגב, חשוב שנדע, כשתהיו בביקור באילת, אני אמליץ גם שתבואו לבקר בעקבה. בעקבה המלך חוסיין ואחריו בנו המלך עבדאללה, הבינו את הפוטנציאל הגלום בעיר עקבה, סימנו אותה כיעד אסטרטגי שכל תכליתו להשביח את הכלכלה בממלכה הירדנית האשמית, וזה מה שקורה הלכה למעשה. היום ההשקעות שם מטורפות. דרך אגב, לקחתי איתי את החברים מהאוצר לבקר ולראות את מה שקורה בעקבה, ואני מזמין אתכם גם כן.

על כל פנים, אדוני היושב ראש, אני רוצה להגיד לך תודה ענקית.

יש לנו דיון בוועדת כלכלה, יהיו שני נושאים, גם הנושא של שדה דוב, בראשותו של חבר הכנסת יצחק וקנין, וגם את הנושא של גיוון תעסוקתי שזה מאוד חשוב לעיר אילת, ולהמשיך לשיחה עם היושב ראש, ואחרי זה במליאה ביקשתי שכל מי שירצה להתייחס לעיר אילת, ואני אומר לך בשם כל תושבי העיר אילת תודה רבה על ההזדהות, על האמפתיה, על התמיכה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה.

אני מאחל לכם גם חזרה נעימה לבית. אנחנו לרשותכם.

הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:30.

קוד המקור של הנתונים