ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 18/01/2016

חוק לתיקון פקודת העיריות (מס' 139), התשע"ו-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 103

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שני, ח' בשבט התשע"ו (18 בינואר 2016), שעה 12:30
סדר היום
הצעת חוק לתיקון פקודת העיריות (חובת פרסום טפסים מקוונים), התשע"ה–2015 (פ/1554), של חה"כ רועי פולקמן, חה"כ רחל עזריה, חה"כ מירב בן ארי – הכנה לקריאה ראשונה.
נכחו
חברי הוועדה: דוד אמסלם – היו"ר

רחל עזריה
חברי הכנסת
רועי פולקמן
מוזמנים
אשר דולב - סגן כלכלה של ישראל דיגיטאלית, המשרד לשוויון חברתי

יובל זנה - מנהל פרויקטים, ישראל דיגיטאלית, המשרד לשוויון חברתי

דוד פורשר - סגן מנהל ממשל זמין, משרד ראש הממשלה

לילי פיינטוך - מנהלת אגף בכיר לבקרה תקצוב ופיתוח ברשומ"ק, משרד הפנים

שחר פרלמוטר - לשכה משפטית, משרד הפנים

יוסי עדס - רפרנט פנים, משרד האוצר

פיני קבלו - סמנכ"ל מרכז השלטון המקומי

איתי חוטר - סמנכ"ל כלכלה, מרכז השלטון המקומי

נעה בן-אריה - יועצת משפטית, מרכז השלטון המקומי

גל פרויקט - מנהל האגף לגביית ארנונה ומים, עיריית תל אביב-יפו

שרה אברהם - יו"ר מושב בית-אלעזרי, מועצה אזורית גבעת-ברנר

חובב ינאי - רכז כנסת, המשמר החברתי

רפאל אוחיון - פעיל חברתי

יעקב בן סעדון

דליה יעקובוביץ

אורי נחמן
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר

גלעד קרן
מנהל/ת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
ירון קוונשטוק

הצעת חוק לתיקון פקודת העיריות (חובת פרסום טפסים מקוונים), התשע"ה– 2015 (פ/1554), של חה"כ רועי פולקמן, חה"כ רחל עזריה, חה"כ מירב בן ארי – הכנה לקריאה ראשונה
היו"ר דוד אמסלם
צהריים טובים. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה בנושא הצעת חוק לתיקון פקודת העיריות (חובת פרסום טפסים מקוונים), התשע"ה-2015, של חבר הכנסת רועי פולקמן וחברת הכנסת רחל עזריה וחברת הכנסת מירב בן ארי, הכנה לקריאה ראשונה. בבקשה, רועי.
רועי פולקמן (כולנו)
תודה, אדוני היושב-ראש. אעשה את הדברים מאוד בקצרה, כיוון שהייתה כאן הכנה. ואני מאוד מאוד רוצה להודות גם לצוות הוועדה על העזרה המאוד מאוד גדולה שהם נתנו לנו בתהליך של הכנת החוק.

האמת, שיצא איזה טיימינג מעניין, כי ביום ראשון הייתה החלטת ממשלה בנושא פקסים, בהמשך לאותה פינה בתוכנית "יהיה בסדר" שנקראת "what the fax", שבה בעצם שואלים למה ב-2016 עוד צריך לשלוח פקסים למשרדי ממשלה.
איתי חוטר
צריך להיזהר. ב"לך תצטיין", אתה יודע שהיה על זה פסק-דין, אותו משקל "what the fax".
רועי פולקמן (כולנו)
כמו שאשאל את השאלה הזאת. אבל כמו שמשרדי הממשלה צריכים לעשות קפיצת מדרגה, אנחנו אומרים, אדוני היושב-ראש, שבשנת 2016 לא הגיוני שברשויות מקומיות – כי הבעיה שהמדינה מקבלת לא מעט החלטות ממשלה. ולמה אנחנו מגיעים לחקיקה? כיוון שבסוף, ואני מאוד זהיר, אגיד את זה, דודי, אדוני היושב-ראש, אתה מכיר אותי לא מעט שנים, אני מכיר את הרגישות של השלטון המקומי, ואני לא חובב חקיקת יתר על השלטון המקומי. אבל יש נושאים שאתה רוצה מה שנקרא to nudge, לדחוף את המערכת להשתנות, ואם לא נחוקק זה לא יקרה.

ברשויות מקומיות כבר מ-2005 התקבלה החלטה על-ידי ראש הממשלה נתניהו להעמיד תשתית של ממשל זמין לטובת השלטון המקומי. וישבתי לא מעט עם מינהל המחשוב, ולימים גם עם אותו גוף חדש שנקרא "ישראל דיגיטלית", שהוא שותף מרכזי בהצעת החוק הזאת, וראינו שלמרות שהתחילו בפיילוט, מאז 2005 ועד היום רק 40 רשויות מקומיות עם כ-500 טפסים נמצאים היום, אבל רוב השלטון המקומי לא שם.

ואגיד משהו על העניין זה. ראיתי את זה על אמי שגרה בדיור מוגן בתל-אביב, ואולי יש לה את הזמן לעמוד בתור שעות. אבל כיוון שבתל-אביב, אני יכול לשבת עם אמי ולהראות לה איך ממלאים טופס באינטרנט, בתל-אביב זה באמת למלא את הטופס, זה לא רק לשלוח אותו במייל, אבל גם במובן המידתי שעליו הלכנו כאן בהצעת החוק, שבו אני לא אומר שכל הטפסים צריכים להיות אלקטרוניים, כי כאן כנראה יש עדיין פער שאני מצפה שהמדינה תעזור להשלים אותו, אבל יש פה פער.

אבל המינימום הזה שבו הגדרנו רק טפסים חובה – לא כל טופס שכל רשות ממציאה – שאפשר, ואנחנו מבינים את הסייג הזה, רק טפסים שהם חובה, ויש פה רשימה של אותם טפסים. וגם אז, רק להוריד את הטופס, ולפחות לאפשר, אם לא הגשה אלקטרונית, אז שליחתו במייל. כלומר, לא צריך לבוא היום פיזית, אפשר שתהיה תיבת דואר ייעודית לעניין הזה.

אבל לא סביר בעיני שבשנת 2016 תבוא רשות מקומית ותטען: אין לי מחשב עם אימייל. אלה לא עלויות, תיכף אשמח אם אדוני היושב-ראש ייתן ל"ישראל דיגיטלית" להציג את התוכנית שלה לעזור, אבל ישבנו גם עם גורמים בשוק הפרטי, שתיארו איזה כלים הם היום מעמידים, ברובם חינמיים, לרשות השלטון המקומי. אם היום רשות מקומית רוצה להנגיש טפסים פשוטים, אפשר לקבל כמעט את הכול חינמי.
איתי חוטר
תעדכן אותי – ממי?
רועי פולקמן (כולנו)
מגופים מסחריים: "מייקרוסופט", "גוגל" ואחרים. ישבנו איתם לפני הצעת החוק, וכמובן "ישראל דיגיטלית" תעזור בהנגשה של אותם גופים, אבל גופים שלמים שאמרו: כל רשות מקומית שתבוא אלינו ותרצה שנעשה לה התאמה לטופס, נעזור ונעשה את זה חינם אין כסף.

וכל מה שנדרש כאן, חלק מהטפסים קיימים כבר על-ידי רשויות חזקות שכבר הכינו את הטפסים האלה, אפשר לקחת אותם. חלק יוכנו בעתיד על-ידי מינהל המחשוב. ולהגיע למצב שבו יש טופס, שהמינימום – המינימום – אני לא מדבר על הגשה, כמו שירושלים לקח לה כמה שנים, דודי מכיר את זה, והיום לדעתי כבר אפשר להגיש בקשה להיתר בנייה דרך האינטרנט, כולל לשלוח את ה"גרמושקה". אז זה אכן מערכות יקרות יותר, לקח לעיריית ירושלים כמה שנים טובות לעשות את זה. ואני לא מצפה מכל עירייה חלשה במדינת ישראל לעשות את זה.

אבל להוריד טופס, שהיום ברוב המקרים אפשר לקחת אותו cut and paste מעיריות אחרות, להנגיש אותו באתר האינטרנט העירוני, לעשות לו download ולשלוח אותו מלא, ועוד פעם, עם הסייגים: לא סודיות, לא צנעת הפרט, כל הדברים בסייגים המתבקשים, אין שום סיבה בעולם שלא נגדיר שרשויות מקומיות בישראל בתוך שנתיים-שלוש, בגדול, כל הטפסים האלה שנגדיר אותם, אפשר יהיה להוריד אותם מהאינטרנט ולשלוח אותם לעירייה ולא לעמוד בתור. זו עזרה אדירה לקשישים, זו עזרה אדירה לאנשים עם מוגבלויות, וזה מינימום של שירות.

אני מניח שזה גם ידחוף את המערכת, עם הזמן, גם לעשות את ההגשה האלקטרונית ממש. זאת אומרת, שבאמת אתה ממלא טופס אלקטרוני. כאן אני מבין, אני יודע שלשם "ישראל דיגיטלית" מובילה באופן כללי את מערכות השירות הציבורי. זה יותר גדול, אני מבין שלא מחר בבוקר השלטון המקומי יכול לעמוד בזה, אבל תהיה כאן עזרה באדמיניסטרציה של זה מהמדינה.

בשורה התחתונה, מאום-אלפחם ועד רהט, וכלה כמובן בחריש או בשוהם או ברעננה, אין כאן שום חסם. ואני מסתובב הרבה בארץ, שוחחתי עם הרבה ראשי רשויות על החוק הזה, אין כאן חסם, אין פה עלויות.
תומר רוזנר
שגם יהיה אפשר לפנות באופן יזום לרשויות באופן דיגיטלי.
רועי פולקמן (כולנו)
כן, נכון, שתהיה פנייה יזומה לרשות באופן דיגיטלי. הדבר הבסיסי הזה שבו אתה דורש מאדם שאפשר יהיה לפנות לרשות באימייל בגבולות הסביר, ולא לעמוד בתור על כל דבר ועניין, נראה לי בסיסי, וב-2016 הגיע הזמן שנעשה את זה.

ולכן אני באמת חושב שהחוק הזה הוא מאוד עדין, הוא לא דרמטי, הוא לא דרקוני. ומאוד אשמח שנצא אתו לדרך כמה שיותר מהר. תודה, אדוני היושב-ראש.
היו"ר דוד אמסלם
אחלה. תודה רבה.
רועי פולקמן (כולנו)
כן, אולי "ישראל דיגיטלית" אם תרצה, יוכלו.
היו"ר דוד אמסלם
אנחנו פה משהו כמעט כמו משפחה עכשיו, יש פה דיון מצומצם.
נעה בן-אריה
לא, נמתין בסבלנות, זה בסדר. הכול מתואם גם עם חבר הכנסת, נוכל לחכות אחרי שכולם ידברו.
היו"ר דוד אמסלם
בוא נשמע את "ישראל דיגיטלית", ואחרי זה נשמע אתכם ונקריא את החוק.
אשר דולב
נעים מאוד, אשר דולב, אני מנהל אגף כלכלה ויישום במטה "ישראל דיגיטלית", המשרד לשוויון חברתי. אנחנו כמובן מאוד מזדהים עם כל מה שחבר הכנסת פולקמן אמר לגבי הקידום של הנושאים האלה במגזר הציבורי בכלל, ברשויות המקומיות בפרט.

יש פה באמת שתי רמות של דיון. רמה אחת זה מה המינימום הנדרש. וכדי לקבוע מינימום נדרש נורמטיבי, אז באמת חקיקה היא הכלי המתאים, ובאמת הוכנסו פה, אני חושב, כל הסייגים, גם אנחנו היינו שותפים לזה, שנדרשים, כדי שזה באמת יגדיר נכון ולא יטיל עול על השלטון המקומי. ולכן הצעת החוק הזאת, עמדתנו היא כמובן שהיא טובה וראויה.

לגבי הרמה שמעבר למינימום הנדרש, אנחנו כרגע במגעים עם משרד הפנים, מינהל השלטון המקומי, לגבי סוגיות שונות של פלטפורמות דיגיטליות רוחביות שאפשר להציע לרשויות המקומיות בישראל, החל מפלטפורמה של אתרי אינטרנט, פלטפורמה של טפסים. ברגע שאתה הופך את זה לטופס שהוא מקוון, זאת אומרת אלקטרוני, כפי שקראת לטופס, אז זה כבר לא טופס, זה כבר תהליך.
רועי פולקמן (כולנו)
זה מעבר לדף.
אשר דולב
כן. זה כבר דיגיטציה של התהליך, של איך הוא מטופל ואיך המשתמש מקבל אולי עדכון בסמ"ס כשזה נחתם או עבר. יש פה דברים שהם מעבר.

ופה אנחנו מסתכלים גם על החיבור של זה לתוך מערכות מידע בכלל בשלטון המקומי, אם זה מערכות שמתעסקות עם לקוח, מה שקרוי CRM, אם זה מערכות שהן מערכות תפעוליות בסיסיות כספיות או ניהול הון אנושי.

אנחנו כרגע סוקרים את מגוון האפשרויות שאפשר להציע פה, איזשהן מערכות או פלטפורמות כאלה דיגיטליות רוחביות, כדי שכל רשות מקומית תוכל לבחור מה יותר מעניין אותה, מה יותר קרוב לליבה, מה הצרכים הכי חזקים אצלה, ולהשתמש במה שנציע, אם זה על-ידי אפשרות לקבל הנחה לגודל ברגע שעושים איזושהי רכישה מרוכזת של פלטפורמה כזאת, אם זה איזושהי סטנדרטיזציה של הדברים. וזאת תוכנית עבודה שאנחנו עובדים עליה.
רועי פולקמן (כולנו)
אדוני היושב-ראש, אם אני רק יכול לשאול את אשר: אתה מדבר על השלב הבא. והטענה שכאן גם אם נדחוף את המערכת העלויות יהיו זולות יותר. אבל גם המינימום שהגדרנו, האם להערכתם צפויות בו עלויות? במינימום, לא בשלב שאתם - - -
אשר דולב
להערכתנו לא, מכיוון שהטפסים האלה, בסוף הם טפסים שקיימים היום על נייר. וכדי להעלות אותם ולשים אותם באתר אינטרנט צריך סטודנט עם סורק, שיבוא וישים את זה באתר, ויפורסם הלינק, וכל מי שרוצה ילחץ עליו ויקבל את הטופס הזה.
היו"ר דוד אמסלם
אתה מדבר על הטפסים הבסיסיים.
רועי פולקמן (כולנו)
כן, זה המינימום.
תומר רוזנר
זה מה שהחוק מציע.
רועי פולקמן (כולנו)
וזה ידחוף את הרשויות לעשות את העניין.
היו"ר דוד אמסלם
תגיד לי, סליחה על הבורות שלי, לאיזה משרד אתם – אתם עובדים עם השרה גמליאל?
אשר דולב
כן, שוויון חברתי.
היו"ר דוד אמסלם
אתם מובילים את זה גם בממשלה?
אשר דולב
בדיוק חזרתי עכשיו מדיון עם מנהל ממשל זמין, שנמצא תחת רשות התקשוב שחבר הכנסת פולקמן הזכיר קודם. אנחנו מעורבים גם במהלך שהיה עכשיו של ביטוח לאומי שהיה בכותרות.
היו"ר דוד אמסלם
מה היה? אני לא בקיא. אני לא שומע רדיו.
רועי פולקמן (כולנו)
ביטול הפקסים. זאת אומרת, ביטול החובה לשלוח חומרים בפקסים. רק אחת האנומליות שקרו בהרכבת הממשלה, דודי, זה שאת "ישראל דיגיטלית" העבירו למשרד לשוויון חברתי ואת מטה המחשוב השאירו במשרד ראש הממשלה. אז יש קצת לעיתים איזשהו קושי בתיאום.
היו"ר דוד אמסלם
יש סיבה לשים שר שיתאם.
רועי פולקמן (כולנו)
או. אז בשביל זה אנחנו כאן לעיתים מביאים הצעות חוק. אבל רוב מה שהם עושים זה גם עבור משרדי הממשלה, אנחנו פה קצת לדחוף את זה לשלטון המקומי.
אשר דולב
כן. אני יכול לתאר את אסטרטגיית הפעולה שלנו. בגדול המשרדים שאנחנו עובדים מולם הם משרדים שהוגדרו לנו בהחלטת הממשלה. זה התחיל בעצם מחינוך, רווחה, בריאות, משרדים שיש בהם ממשק מאוד מאוד אינטנסיבי עם האזרח. וממשיך גם למשרד הכלכלה, למשרד הפנים, לביטוח לאומי, למשרד המשפטים. ואנחנו לאט לאט צוברים נפח פעילות – האמת שזה מהר מהר, בטח במונחים ממשלתיים.

בכל משרד כזה אנחנו עושים תהליך שיש בו ארבעה שלבים. שלב ראשון בעצם מסכמים עם המנכ"ל על ועדת היגוי בראשותו, שמובילה את כל הטרנספורמציה הדיגיטלית של השירותים. בשלב השני מכניסים גורם מטעמנו, שנקרא מוביל דיגיטלי, למשרד, שהוא כפוף למנכ"ל או למשנה למנכ"ל, ותפקידו לסייע לכל הסמנכ"לים וראשי האגפים השונים במשרד להגדיר את הצרכים שלהם ואת האופן שבו הם נותנים שירות, ולראות איך אפשר להשתמש בכלים דיגיטליים באינטרנט ובאמצעים אחרים, כדי לשפר את השירות הזה ולהנגיש אותו. הרבה הרבה יותר רחב מעולם הטפסים והאתרים, אבל ה-eGov מה שנקרא זה אחד התחומים שאנחנו עוסקים בו.

בשלב השלישי אנחנו לוקחים חברת ייעוץ אסטרטגי, שבעצם מייצרת ביחד עם הנהלת המשרד והמוביל הדיגיטלי תוכנית לאסטרטגיה דיגיטלית למשרד, החל מרמת המטרות ועד ה-bottom-up של הפרויקטים.

מתוך התוכנית האסטרטגית נגזרת בעצם תוכנית עבודה שמכילה את רשימת הפרויקטים הדיגיטליים החשובים ביותר למשרד. אנחנו שמים מצ'ינג שלנו ושל המשרד הממשלתי, מצ'ינג תקציבי, על הביצוע של הפרויקטים האלה, ויוצאים לדרך לתוכנית שהיא בדרך כלל שלוש-שנתית.
היו"ר דוד אמסלם
אשר, תקשיב, יש איזושהי הצעת חוק פרטית של סתיו שפיר בדיוק באותו נושא רק על משרדי הממשלה. הייתי מבקש לדבר עם שרה שלך. זה עבר ועדת שרים אתמול אני מניח?
תומר רוזנר
עוד לא ראינו את ההחלטות אבל כך אומרים לנו.
היו"ר דוד אמסלם
ככה אמרו לנו. כנראה זה יעלה ביום רביעי. יש מצב שזה יעלה ביום רביעי? יכול להיות שזה יעלה ביום רביעי להצבעה?
רועי פולקמן (כולנו)
לדעתי ההצעה הייתה בנושא הפקסים או משהו.
היו"ר דוד אמסלם
זה די זהה.
גלעד קרן
אותו דבר כמו שלך. שיוכלו לקבל פניות במייל.
היו"ר דוד אמסלם
אני מציע שתבדוק את זה, תבדקו גם עם השרה שלכם, באמת שאני מבקש, שלאחר שזה יעבור קריאה טרומית, אז נאחד את ההצעות, כי בסך הכול הן הצעות די זהות. אז מה זה משנה אם זה ברשויות? לא אשאל את חבר הכנסת פולקמן למה הוא הגיש את זה רק לרשויות, אין לי מושג למה. כנראה ששם יותר נוח, כי אין שם נושא חדש.
רועי פולקמן (כולנו)
לא, פשוט, כי לא רציתי להיכנס – אני חושב שעיקר עיסוקה של "ישראל דיגיטלית" והשרה היה עולם משרדי הממשלה, והלקונה הייתה ברשויות.
היו"ר דוד אמסלם
אין בעיה.
אשר דולב
יש את הדיון של פקסים, לא פקסים, ויש את הדיון של טפסים.
היו"ר דוד אמסלם
אני רוצה להגיד לך משהו ברמה העקרונית, איך אני רואה את העסק. פקסים זה דבר שכבר עבר מן העולם, דרך אגב, אין לאף אחד כמעט פקס. צריך להבין.
אשר דולב
נכון.
רועי פולקמן (כולנו)
במדפסת יש.
היו"ר דוד אמסלם
שאלתי את תומר אם עדיין אתם משתמשים. אתה יודע, כשהיינו ילדים קטנים היינו לוקחים גביעי אשל, עושים חוט ומדברים בינינו, בין הבלוקים. אז חשבתי שאולי עוד אתם שם. אין פקסים היום.
אשר דולב
נכון.
היו"ר דוד אמסלם
עכשיו כל אחד יש לו טלפון, שזה המחשב שלו, הוא מקבל למחשב. ואגיד לך, גם אנשים מבוגרים, אתה יודע, זה לא רק הילדים, שזה העולם שלהם, הם לא מבינים משהו אחר בכלל. תשאל את הבן שלי מה זה פקס, הוא צריך לפתוח מילון, לראות איך זה נראה. הוא לא יודע, הוא לא ראה פקס.

לכן אנחנו צריכים להתקדם קדימה. אני מבחינתי מציע לכם איזושהי הצעה, אם הייתי השר שלכם הייתי מגדיר לכם את זה כתוכנית עבודה. היום אתה בא למשרדי ממשלה, אז הם מבקשים ממך אישורים חבל על הזמן. הם מבקשים ממך אישור שאתה נשוי או אלמן, הם מבקשים ממך את האישור שהבת שלך בצבא. הכול במערכת, הכול זה במערכת הציבורית. רק תקשר את המחשב ההוא עם ההוא – הכול.

והאזרח מוצא את עצמו קם בבוקר, הולך למס הכנסה, אומר לו: לך תביא לי אישור ביטוח לאומי ולך תביא לי אישור מס בריאות ולך תביא. בלחיצת כפתור הוא יכול לראות את הכול. אני לא מבין למה אנשים - - -
רפאל אוחיון
כי זה עולה כסף.
רועי פולקמן (כולנו)
כמה כסף זה עולה?
היו"ר דוד אמסלם
עכשיו, האזרח, מבקשים ממנו גם לצלם וכו'. אני בעיני רוחי רואה באמת מערכת אחת ממשלתית מקוונת – דרך אגב, לא מסובך.
אשר דולב
גם אנחנו.
היו"ר דוד אמסלם
לא מסובך. עכשיו, בא האזרח, הוא אומר לו: כן, אדוני, מה אתה צריך? לא משנה איפה. כי סתם אתן לך דוגמה, באמת אישית, אשתף אתכם. אשתי נפטרה לפני חמש שנים. קיבלתי קצבת שאירים. הבת שלי הגיעה לגיל 18, באופן אוטומטי התבטלה הקצבה. התגייסה לצה"ל, אני לא יודע כלום. פעם אחת חבר שלי אומר לי: שמע, דודי, אתה מקבל קצבת שאירים? אמרתי לו: לא, הבת שלי הגיעה לגיל 18. הוא אומר לי: אתה יודע שגם בצבא - - - אמרתי לו: לא, לא ידעתי. הוא אומר לי: תכתוב מכתב לביטוח הלאומי. אמרתי לו: ברצינות? הוא אומר לי: כן. אני כותב מכתב לביטוח הלאומי, וראה זה פלא, אמרו לי: אתה צודק.

עכשיו, הביטוח הלאומי, ביום שהבת שלי תשתחרר מצה"ל הוא יכתוב לה מכתב: נא לשלם מס בריאות. באותו יום. עכשיו, הוא לא יודע שהבת שלי התגייסה לצה"ל? בוודאי הוא יודע. עכשיו, אם חבר שלי לא שואל אותי, אני לא כותב מכתב, והכול בסדר. כפיים, הכול טוב. אתה יודע כמה כסף מס הכנסה חייב למדינת ישראל לאזרחים?
תומר רוזנר
כן. עכשיו היה דוח של מבקר המדינה.
היו"ר דוד אמסלם
הם יודעים כל אזרח, כמה מגיע לו. אבל הוא לא יכתוב לו מכתב. אם האזרח עצמו לא יידע – אבל אם האזרח חייב שקל, שבע מכתבים. הדיון הקודם שעשינו היה על החברות גבייה. עכשיו, הדיון הקודם. אגרות גבייה, ואתה יודע, ובאים, והוצאות לפועל, מה לא עושים לאזרח.
עכשיו, אני שואל שאלה פשוטה
למה כל המערכת הזאת לא יושבת בכל מחשב ממשלתי? לא משנה איפה אתה בא. אתה בא, לוחץ על הכפתור, הוא יגיד לך, אותו פקיד, מה מגיע לך, מה לא מגיע לך. לא ישלח אותך לעשות, תביא לי אישורים. אין לך מושג כמה ביקשו ממני רק להביא את תעודת הפטירה של אשתי. לא תאמין, לא תאמין איזה סרט עברתי. אראה לכם: ככה, כאלה מסמכים, הייתי צריך לעבור ממשרד למשרד. וכל אחד מבקש ממני אותו דבר.
אשר דולב
שלא לדבר על זיופים.
היו"ר דוד אמסלם
אז לכן אני אומר באמת, אני נותן לכם איזה תוכנית עבודה ככה בראש: תעשו את זה, עם ישראל יברך אתכם, תאמינו לי. בעיקר לאנשים המבוגרים. הצעירים עוד יודעים להתווכח. המבוגר מסכן, לא יודע מה עושים ממנו. הוא הולך לבן שלו, אומר לו – תשמע, הוא עוזר, הכול אוטובוסים. אז לפעמים הבן-אדם מוצא את עצמו איזה שבועיים רק הולך בקו אחד, נוסע, חוזר. וגם אין לו למי התלונן. דרך אגב, למי הוא יתלונן? לפקיד שיושב מולו? הוא אומר לו: אחי, זה החוק, מה אתה רוצה? לכן באמת קחו את זה, תביאו הרבה בשורה.

בבקשה, שלטון מקומי ואחרי זה נתחיל להקריא.
איתי חוטר
תודה על זכות הדיבור, אדוני היושב-ראש. צהריים טובים. כמה נקודות שהעלו כאן, אבקש להתייחס לפני שניכנס להצעת החוק גופא. קודם כול, נתחיל בחיובי. אנחנו בהחלט חושבים שזה דבר נכון להצעיד את גופי השלטון - - -
היו"ר דוד אמסלם
קודם כול, תציג את השם והתפקיד לפרוטוקול.
איתי חוטר
איתי חוטר, סמנכ"ל כלכלה במרכז השלטון המקומי. אנחנו בהחלט חושבים שנכון וראוי להצעיד את הסקטור הציבורי קדימה. גם את הממשלה, גם את השלטון המקומי. ואנחנו בעד. אבל כמו הרבה תהליכים שמתרחשים, לצערנו רותמים את העגלה לפני הסוסים. יש כרגע במקביל כמה הצעות חוק שרלוונטיות לשלטון המקומי, תחת אותה כותרת אבל בסוגיות שונות.

יש הצעת חוק נוספת של חבר הכנסת מיקי לוי, שעוסקת גם כן בטפסים, במה שנקרא התקשרויות או כל התקשורת של הרשויות המקומיות ושל כלל הגופים המתוקצבים זה נקרא עם ספקים, גם ייעשה באופן ממוכן.

אף אחד לא מדבר באמת על הנושא של השתת עלויות. הזכירו פה מקודם, הזכיר ידידי אשר דולב תוכנית. אנחנו לא מכירים את התוכניות האלה, אנחנו לא רואים שיש תוכניות ממשלתיות שנועדו לסייע לרשויות, בדגש על רשויות חלשות, להגיע למקום הזה, כדי לאפשר לרשויות לעמוד בחקיקה כזאת או אחרת. נהפוך הוא, הממשלה נמצאת ברגרסיה בעניין הזה.

אני יכול להגיד, וזה דברים שעולים מהשטח, שבעבר למשל הוזכר פה ממשל זמין, נהג לפתח טפסים מקוונים עבור רשויות מקומיות ללא עלות.
רועי פולקמן (כולנו)
רק אתה מבין שגילו, איתי, שזה לא נחוץ יותר?
איתי חוטר
לא.
רועי פולקמן (כולנו)
כלומר היום הטכנולוגיה והעלות של לפתח טופס כזה כבד, היום רשות לא צריכה את זה.
איתי חוטר
לא לא. אתייחס.
רועי פולקמן (כולנו)
היא יכולה בפלטפורמה חינמית לעשות את זה.
תומר רוזנר
תזכיר לו שזה לא החוק הזה.
רועי פולקמן (כולנו)
זה נכון, וזה גם לא קשור לכאן, אנחנו לא מבקשים ממך טפסים מקוונים. זאת אומרת, אנחנו רק רוצים – אימייל צריך שיפתחו? אני מאוד רגיש למה שאתה אומר, אבל - - -
איתי חוטר
בכוונה אמרתי שחשוב לי לפתוח בכללי ולא להתייחס להצעת החוק גופא כרגע.
היו"ר דוד אמסלם
עזוב, תן לו bottom line.
איתי חוטר
כי נאמרו פה כל מיני אמירות כלליות על סיוע שיינתן לרשויות המקומיות. ואנחנו אומרים: יש פה רצף של חקיקה, שאם אתה מתייחס אל כולה אתה רואה שמעבירים פה נטל לשלטון המקומי, מבלי לדבר איך השלטון המקומי - - -
רועי פולקמן (כולנו)
אם יש איזה נטל - - -
איתי חוטר
ולהציג את זה כאילו מחר בבוקר הרשות המקומית תביא איזה סטודנט שיעשה את זה.
היו"ר דוד אמסלם
לא לא, אגיד לך, תקשיב. אסביר. בעיריית ירושלים היה לנו אתר של העירייה. אני למשל לקחתי את כל הטפסים שרציתי להפיץ לתושבים, סרקתי אותם, לקח לי חמש דקות. עובד שלי - - -
גלעד קרן
היית סטודנט?
היו"ר דוד אמסלם
לא.
איתי חוטר
אתה העלית אותם לאתר?
היו"ר דוד אמסלם
כן. בא אזרח, לא היה צריך לבוא לעירייה, מהבית היה מוציא את זה, מדפיס, מצלם היום, שולח לנו אפילו במייל. הינו מקבלים את זה, מאשרים לו, מחזירים לו. דרך אגב, בלי כסף. זה אותם מחשבים, לא עשיתי כלום, לא קניתי אפילו מחשב אחד. רק לקחתי איזה בחור שרק יסרוק אותם. זה חסך לי המון זמן. במקום שהאזרח יבוא, יתחיל להפריע לו, יישב לו, ישתה לו קפה. שנייה, דקה. ענה לו, שלח לו, נגמר. אין אפילו הוויכוח.
איתי חוטר
אז אני חוזר: אתה כבר מתייחס להצעת החוק הזו. רק חשוב לי לתאר תמונת מצב לפיה יש רצף של חקיקות בנושאים טכנולוגיים שמעוניינים להצעיד את השלטון המקומי - - -
היו"ר דוד אמסלם
אבל למה ללכת לשם? אנחנו פה. עזוב. אספר לך. אני מתכוון לעשות דיון רחב מאוד, גם דיברתי עם יושב-ראש השלטון המקומי לגבי הנושא של היחסים בין השלטון המרכזי לשלטון המקומי. דרך אגב, בעיקר בשלושה תחומים, אומר לך את האמת: חינוך, רווחה ותשתיות. אלה שלושת הנושאים לדעתי הכי חשובים.
תומר רוזנר
ומענקי איזון.
היו"ר דוד אמסלם
כמובן. אבל בגלל שאני מאמין, באתי מהשלטון המקומי, אומר לכם את מה שאמרתי להם באוצר: אין מצב שהכנסות אצלכם והוצאות בעירייה. לא יכול להיות. אתם חייבים לשפות אותם, להגיע לאיזשהו משהו. בוא נדבר, בוא נעשה חלוקת עבודה, התקציב בינינו. זה סיפור אחר, כבד, לא כאן.

בא רועי, באמת לקח יוזמה חבל על הזמן. דרך אגב, בגלל שהוא בא מהשלטון המקומי. לדעתי אם הוא לא היה עובד בעירייה, הוא לא היה שם לב לזה. אז הוא גם קידם את זה בתוך עיריית ירושלים. הוא אמר: שמע, בוא נקל על האזרחים, הגיש אחלה יוזמה. באמת. גם לא עולה כסף, מה שנקרא חינם, ואיך לא חשבתם על הרעיון.

אני בכלל חשבתי שבכל העיריות זה ככה. מה, עכשיו חיכו לרועי פולקמן? וואלה, כשהוא העלה את ההצעה, חשבתי שבכל עירייה יש היום מחשב, יש הכול, יש אינטרנט, יש אתר עירוני. הייתי בטוח שבכל עירייה יש אחד בשם רועי פולקמן שקם בבוקר, אומר: חבר'ה, בוא נעשה אצלנו. לא צריך חוק. אז כנראה שהוא בדק, הסתבר לו שזה לא ככה.
רועי פולקמן (כולנו)
להערכתנו 50% מהעיריות לפחות לא שם.
היו"ר דוד אמסלם
אז למה – קודם כול, לא נכריח אותם, ניתן להם קצת זמן אפילו להתארגן. אבל בוא ניתן להם.
איתי חוטר
הכול בסדר. דרך אגב, לידיעתך, יש חוק שמחייב את הרשויות המקומיות להקים אתר אינטרנט.
רועי פולקמן (כולנו)
כן, אבל אתר ריק, אתר בלי כלום.
איתי חוטר
יש דוח מבקר המדינה על כך שיש רשויות מקומיות – לא שיש להן אתר, אין להן אתר. לא שיש להן אתר והן לא מפרסמות – אין להן אתר אינטרנט. תבינו את המצוקה. ויש חקיקה, חקיקה מחייבת, הכול טוב ויפה.
תומר רוזנר
אז שמישהו יתבע, ואז נראה - - -
רועי פולקמן (כולנו)
אז יתבעו אותם.
איתי חוטר
שיתבעו. זה מה שאנחנו רוצים? בשביל זה עשו את החוק, כדי שיתבעו רשויות מקומיות? לא, נכון? אבל הרעיון הוא לחוקק חוק כדי שיקיימו אותו.
רועי פולקמן (כולנו)
נכון. אבל ל-90% מהרשויות אין סיבה - - -
איתי חוטר
שיקיימו אותו.
רועי פולקמן (כולנו)
אתה צודק, איתי - - -
איתי חוטר
ולכן אנחנו מבקשים שתהיה התייחסות גם לעניינים הללו.
גלעד קרן
יש לזה התייחסות בהצעת החוק.
רועי פולקמן (כולנו)
בגלל זה - - - על ההצעה.
איתי חוטר
לגופא של הצעת החוק - - -
היו"ר דוד אמסלם
עד עכשיו זה היה רק הקדימון.
איתי חוטר
זה היה רק הקדימון. לעניין הצעת החוק, יש כמה דברים שאנחנו מבקשים להסדיר אותם, וזה הגדרה של המקרים - - -
היו"ר דוד אמסלם
לא, תעירו בהקראה.
איתי חוטר
בהקראה? אין בעיה.
היו"ר דוד אמסלם
בבקשה. סליחה, מה השם?
דוד פורשר
דוד.
היו"ר דוד אמסלם
דוד מה?
דוד פורשר
דוד פורשר.
היו"ר דוד אמסלם
מאיפה?
דוד פורשר
ממשל זמין. נאמר פה ממשל זמין כמה פעמים.
היו"ר דוד אמסלם
כבר דיברתם?
דוד פורשר
אני רוצה רגע רק - - -
היו"ר דוד אמסלם
אל תחדד.
דוד פורשר
אני לא מחדד.
היו"ר דוד אמסלם
לא מחדד, אוקיי.
דוד פורשר
לא מחדד שום דבר.
קריאה
פשוט משרדים שונים.
דוד פורשר
פיתחנו עם השנים כ-1,300 טפסים מקוונים למשרדי הממשלה על פלטפורמה שקיימת היום.
היו"ר דוד אמסלם
אוקיי.
דוד פורשר
וגם פיתחנו טפסים ספציפיים לרשויות – אליכם, אל מול הרשויות.
איתי חוטר
פספסתי. מאיפה אתה, סליחה?
דוד פורשר
ממשל זמין. דרך אגב, הייתה החלטת ממשלה 2097 לפני שנה שמגדירה שאנחנו צריכים לפתח עוד 150 טפסים למשרדי הממשלה. כל מה שאני מנסה להגיד זה שהפלטפורמות קיימות והיכולות קיימות. וגם אתם, וגם אם הרשויות - - -
איתי חוטר
אגף תקציבים דרש מממשל זמין לגבות תשלום בגין פיתוח טפסים מקוונים, מה שלא היה בעבר. חבל שמיכאל לוריא לא פה.
היו"ר דוד אמסלם
חבר'ה, שנייה. זה לא הדיון. אתם רוצים, יש לי בחדר צלחת עוגיות קטנה ושתייה, תשבו, תגמרו מה שאתם רוצים ביניכם.
איתי חוטר
נשמח.
היו"ר דוד אמסלם
אבל זה לא הדיון. יאללה, בוא נתחיל את ההקראה.
גלעד קרן
רק אסביר בשתי מילים את ההצעה, במילים פחות משפטיות, ואז אקריא את ההצעה. כמו שאמר חבר הכנסת היוזם, חבר הכנסת פולקמן, ההצעה היא דו-שלבית. בשלב הראשון אנחנו אומרים: כל עירייה תסרוק את הטפסים או שהחוק דורש או שהיא דורשת על מנת לקבל שירות מסוים מאותה עירייה. היא תסרוק את אותם טפסים, תעלה אותם לאתר האינטרנט, כך שלפחות בשלב הראשון אדם יוכל להדפיס לעצמו בבית את הטופס, למלא, ואפילו אם צריך בשלב הראשון לבוא עם הטופס מלא לעירייה, לחסוך זמן של לעמוד שם בתור.
היו"ר דוד אמסלם
אין בעיה.
גלעד קרן
זה השלב הראשון שהצענו ארבעה חודשים, אפשר לדבר על הזמנים.

השלב השני זה באמת שהעירייה תאפשר הגשת כל פנייה אליה או הגשת טופס כזה באמצעות דואר אלקטרוני, כשהכוונה היא כמובן שהטופס יצורף כצרופה, שיצורף לדואר אלקטרוני, לא מדברים פה על טפסים מקוונים או משהו שדורש היערכות מיוחדת, ימלא את הטופס, יחתום בכתב ידו, יסרוק את זה כמו שהעירייה סרקה וישלח את זה כצרופה.

בנוסף אנחנו אומרים שהעירייה תפרסם באתר שלה ובכל פרסום אחר שבו היא מפרסמת פרטים על דרכי פנייה. זאת אומרת, אם העירייה עכשיו מוציאה איזה חוברת שכתוב בה: מי שרוצה לפנות למחלקת הגבייה, הטלפון הוא 02 משהו, והפקס שלנו הוא 02 משהו, אז יהיה כתוב גם: המייל הוא כך וכך נקודה Jerusalem. זה נראה לנו משהו בסיסי.
רועי פולקמן (כולנו)
כמעט לא יאומן שזה לא קיים.
היו"ר דוד אמסלם
זה הזוי. זה החוק הכי הזוי שנתקלתי בו. הייתי בטוח שכל זה קיים.
גלעד קרן
דובר פה על חריגים. אנחנו מציעים שהוראות הסעיף לא יחולו על פנייה או שירות שבו נדרשת נוכחותו האישית של הפונה או מבקש השירות לפי כל דין.
היו"ר דוד אמסלם
זה ברור. אם הוא צריך לתת טביעת אצבעות – שיבוא, זה בסדר.
גלעד קרן
בוודאי. מעבר לזה, אנחנו גם מציעים שבעצם שר הפנים יוכל לקבוע סוגי פניות או שירותים או סוגים של שירותים שהוא יגיד: פה אני לא רוצה שיגישו את זה במייל, יש פה איזה בעיה. שר הפנים יוכל לקבוע את זה.
היו"ר דוד אמסלם
אין בעיה. יש חריגים.
גלעד קרן
זהו, אז אני מציע שאקריא את הסעיפים.
היו"ר דוד אמסלם
בבקשה.
גלעד קרן
הצעת חוק לתיקון פקודת העיריות – את הכותרת נצטרך לשנות, זה כבר לא יהיה טפסים מקוונים.

תיקון סעיף 248ב

1.

בפקודת העיריות (להלן - הפקודה), בסעיף 248ב, אחרי פסקה (2) יבוא:
"(3) הטפסים הנדרשים לקבלת שירות מהשירותים שהעירייה מספקת."
הוספת סעיף 248ג
2.

אחרי סעיף 248ב לפקודה יבוא - - -
איתי חוטר
אפשר לעצור תוך כדי הקראה?
היו"ר דוד אמסלם
לא, כשהוא מקריא את הסעיף – יש לך הערה לסעיף הספציפי?
איתי חוטר
כן.
היו"ר דוד אמסלם
בבקשה.
איתי חוטר
נעה, את אתי?
נעה בן-אריה
פה אנחנו מבקשים להבהיר, והבהרנו את זה גם בפתיח לדיון, שהכוונה היא לא להמצאה של טפסים חדשים בגלל שיש חובה לפרסם טפסים באתר האינטרנט, אלא מדובר בטפסים הקיימים.
גלעד קרן
זה ברור. כל מה שהעירייה דורשת, יכול להיות היום, יכול להיות מחר, שהעירייה עצמה דורשת.
נעה בן-אריה
ולכן זה לא הנדרשים, זה הקיימים.
תומר רוזנר
לא.
גלעד קרן
נדרשים על-ידי העירייה.
היו"ר דוד אמסלם
מה זאת אומרת הקיימים? ואם מחר יהיה טופס חדש, מה נעשה?
נעה בן-אריה
שוב - - -
היו"ר דוד אמסלם
את אומרת שכל בוקר נקרא את הסעיף ונגיד: הקיימים להיום?
נעה בן-אריה
הם קיימים להיום.
איתי חוטר
אז זה יתווסף לקיימים. לא הבנתי מה הבעיה.
אשר דולב
- - -
היו"ר דוד אמסלם
חבר'ה, שנייה. היות שאין ויכוח על המהות - -
נעה בן-אריה
נכון.
היו"ר דוד אמסלם
- - אז תשאירו את זה לניסוח, אין בעיה.
גלעד קרן
אנחנו רוצים רק להבהיר שהמהות היא שכל טופס שהעירייה עצמה דורשת, היא תסרוק אותו ותעלה אותו לאתר – או שהיא דורשת או שהחוק דורש כמובן.

אחרי סעיף 248ב לפקודה יבוא:

קבלת פניות באמצעות דואר אלקטרוני
248ג.

(א) עירייה תאפשר הגשת כל פניה בכתב אליה או אל עובד מעובדיה או שליחת כל טופס הנדרש לקבלת שירות מהשירותים שהיא מספקת, באמצעות דואר אלקטרוני, לפי בחירת הפונה או מבקש השירות, לפי העניין.(ב) עירייה תפרסם באתר האינטרנט שלה ובכל פרסום אחר שבו נכללים פרטים אודות דרכי פניה או קבלת שירות מהעירייה, את כתובות הדואר האלקטרוני שאליהם ניתן לשלוח פניות או להגיש טפסים כאמור בסעיף קטן (א).(ג) הוראות סעיף זה לא יחולו לעניין פניה או שירות בו נדרשת נוכחותו האישית של הפונה או מבקש השירות לפי כל דין, או על פניות או מתן שירותים או סוגים שלהם שקבע שר הפנים לעניין זה.
היו"ר דוד אמסלם
בבקשה.
נעה בן-אריה
מה שביקשנו לעשות זה בעצם במקום סעיף קטן (א), ששוב בהנחה שכולנו מסכימים על המהות, שאנחנו לא מייצרים דרישה חדשה ליצירת טפסים להגשה באמצעות האינטרנט. אז ככל שאנחנו מסכימים על המהות, אנחנו רוצים לעשות שינוי נוסח, שבו אנחנו מייצרים חריגים לכלל ההגשה, ואומרים שההוראות לא יחולו בכל אחד מאלה: מקום בו קיים הסדר אחר בדין לעניין המצאה או טיפול בפנייה; מקום בו קיים טופס בהוראות הדין, ששר הפנים קבע כי על פניות או מתן שירותים או סוגים מעין אלה לא יחולו הוראות הסעיף.
היו"ר דוד אמסלם
אבל הוא כבר דיבר על שר הפנים בהמשך.
איתי חוטר
אז על אחד מהם. זו אחת מהעילות, זה אחד מהחריגים.
נעה בן-אריה
אז הכול הכללתי בפנים, בתוך החריגים. הכוונה היא לייצר רשימת החריגים.
רועי פולקמן (כולנו)
כן, אז יש סעיף מיוחד לזה.
נעה בן-אריה
אז אני אומרת: אני מעבירה אותו למעלה.
רועי פולקמן (כולנו)
אה, הבנתי. טוב, זה דיון - - -
היו"ר דוד אמסלם
יש לי רעיון לגבי החריגים. תראה, היות ששיקול הדעת, אנחנו מעבירים אותו לשר הפנים בסופו של עניין, בגלל שזה הכלל, ושר הפנים יכול להחריג נושאים כאלה או אחרים לפי שיקול דעתו.
נעה בן-אריה
לא, זה מקרה אחד שבו השר. אחדד את דברי. יש מקום שבו הכלל נקבע בדין. למשל לצורך הדוגמה השגה בארנונה, גם אם יש לה טופס או פורמט שהעירייה יצרה אותו, גם אם יש לו פורמט הגשה, עדיין ההשגה עצמה מתבצעת באקט פיזי, כי כך הדין קבע.
גלעד קרן
אז כתבנו - - - זה כתוב.
נעה בן-אריה
לכן אמרתי. יש לנו חריגים שהשר קובע במקומות שבהם הדין לא קבע את החריג, והשר כן קובע - - -
גלעד קרן
שני הדברים האלה בינתיים, מה שאמרת, כתובים בהצעת החוק.
נעה בן-אריה
אז אני אומרת: ביקשתי לשעות rephrasing.
תומר רוזנר
מה היא מבקשת להוסיף?
רועי פולקמן (כולנו)
היא רוצה להעלות את זה למעלה. אני לא מבין מה המשמעות של זה, אבל - - -
תומר רוזנר
מה היא מבקשת להוסיף?
גלעד קרן
לא, אבל מה מעבר לזה אתם מציעים?
איתי חוטר
זה לא להעלות למעלה.
נעה בן-אריה
אנחנו צריכים לוודא כך: אחת, שטפסים שעל-פי דין אנחנו צריכים להגיש אותם באמצעי אחר, הם יהיו חריג לעניין. וזה רשמתם, ביקשתי לכלול את זה ברשימת החריגים פה, לפי הנוסח המוצע. שתיים, חריגים שהשר קבע לגביהם שהוראות החוק לא יחולו, הם יהיו חריג מספר שתיים. והחריג השלישי זה נהלים פנימיים שהרשות קבעה לעצמה מבחינת הטפסים שלה. שהם לא הדין, לא הדין.
היו"ר דוד אמסלם
אז יבוא ראש העיר, יקבע נוהל: אני לא מקבל את החוק. זה סעיף ראשון בנוהל.
נעה בן-אריה
לא, ממש לא. אני לא מדברת על טפסים שעל-פי הדין חובתנו תהיה לפרסם מעתה.
היו"ר דוד אמסלם
טוב, בוא נתקדם. אני מקווה שאת ההערות - - -
רועי פולקמן (כולנו)
אז רק אמירה. ההנחה היא קצת הפוך: הכול מחויב אלא אם, ולא הפוך.
נעה בן-אריה
אז אמרתי.
רועי פולקמן (כולנו)
זאת אומרת, הכול מחויב - - -
איתי חוטר
נכון. למעט החריג שנאמר - - -
רועי פולקמן (כולנו)
לא בסמכות ראש העיר. מאה אחוז, בסמכות שר - - -
איתי חוטר
תקשיבו מה הצענו בחריג השלישי, בבקשה, זה מאוזן. מקום בו קבעה העיריה טופס לעצמה, טופס לעצמה – היא קבעה שזה טופס שלה, לא טופס שמחויב על-פי דין, לא כלום, שהיא מעלה אותו – אך ראש העירייה, לאחר שקיבל חוות דעת מאת היועץ המשפטי לעירייה, קבע כי אין מקום להחיל סעיף זה על הטופס, החלטת ראש העירייה ונימוקיה גם יפורסמו באתר האינטרנט של העירייה. זאת אומרת, אם התקבלה החלטה של העירייה לא לפרסם טופס מטפסיה, זה גם ידרוש הודעה באתר.
גלעד קרן
האם יכול להיות מקרה שהעירייה מאפשרת להגיש טופס מסוים בפקס, זאת אומרת למלא טופס, לחתום, לשלוח אותו בפקס, מה ההבדל מול לשלוח אותו כצרופה במסמך דואר אלקטרוני? אם אוכל להבין מה ההבדל מבחינת אימות החתימה או מבחינת לא יודע מה - - -
נעה בן-אריה
אומר לך מה ההבדל. בוא נניח שיש לי מצב שבו אנחנו עושים הודעה על שינוי מחזיקים.
תומר רוזנר
כן כן, מצוין, דוגמה מצוינת.
נעה בן-אריה
הודעה על שינוי מחזיקים לא יכולה להיות הודעה שנשלחת כמייל רק. היא צריכה להיות חתומה פיזית - -
גלעד קרן
חתומה פיזית.
נעה בן-אריה
- - סרוקה ואז להישלח. היא לא תהיה - - -
גלעד קרן
נכון. זה בדיוק מה שאמרנו: צרופה.
רועי פולקמן (כולנו)
אז זה מה שנאמר: צרופה חתומה.
נעה בן-אריה
כצרופה. אבל זה לא כתוב.
גל פרויקט
תקשיב רגע, זה לא כתוב פה. אם תקרא מה שכתוב - - -
נעה בן-אריה
ניתן להניח מפה שהודעה מקוונת כמו הודעת מייל - - -
תומר רוזנר
איפה כתוב?
גל פרויקט
תקרא: עירייה תאפשר הגשת כל פנייה בכתב אליה או לאחד מעובדיה.
תומר רוזנר
נו.
גל פרויקט
זהו. כל פנייה בכתב – או לעובדיה.
גלעד קרן
זה לא פנייה, זו שליחת טופס שנדרש לטובת שירות. זה משהו אחר.
גל פרויקט
אתן לך דוגמה. בחילופי מחזיקים, הדין לא מחייב אותך טופס. אתה יכול לכתוב מכתב לעירייה: אני מודיע לך שעזבתי. זה בסדר, זה לגיטימי, לא צריך לשלוח אותו: לך תביא טופס, תוריד טופס, תכתוב. לא צריך את – אפשר.
גלעד קרן
אתה מבקש ממנו חתימה בכתב ידו. אותו דבר תבקש ממנו כאן.
רועי פולקמן (כולנו)
אז תפרסם שצריך לשלוח חתימה.
גלעד קרן
תבקש - - - שלך שיכתוב בכתב ידו ויסרוק את זה. אבל עדיין הוא יכול לעשות את זה בדואר אלקטרוני ולא בפקס.
גל פרויקט
זה בסדר.
תומר רוזנר
איפה הדין מחייב את חתימת המחזיק? מאוד אשמח לראות את הוראת הדין המחייבת.
גל פרויקט
אתה לא יכול - - -
תומר רוזנר
איפה הדין מחייב את זה?
גל פרויקט
כתוב: הודעה בכתב.
תומר רוזנר
נכון. הודעה בכתב, מי אמר שהיא צריכה להיות חתומה?
גל פרויקט
יפה. אז אסביר לך. כי אם אתה אומר עכשיו שאשלח מייל ואגיד: עזבתי, נא לחייב את האדון הנכבד. אוקיי?
תומר רוזנר
כן.
גל פרויקט
מי כתב את ההודעה?
תומר רוזנר
מי שכתוב בתחתית ההודעה: בברכה, תומר רוזנר.
גל פרויקט
סליחה, ומאיזה מייל זה נשלח? מהמייל שלי? מאיפה אתה יודע מאיזה מייל זה נשלח?
קריאה
אותו דבר פקס.
תומר רוזנר
רגע, ומאיזה תיבת דואר זה נשלח אתה יודע?
גל פרויקט
תקשיב, כאשר יש חתימה על מסמך של חילופי מחזיקים, יש נפקות למסמך.
רועי פולקמן (כולנו)
אז תחייב חתימה. אין פה ויכוח.
גל פרויקט
זה בסדר. לא הקשבת למה שאמרתי. זה בסדר, רק צריך לתקן, כי כתוב פה: כל פנייה בכתב. צריך לציין: לרבות הגשת פנייה - - -
תומר רוזנר
לא לא. גם בחילופי מחזיקים כתוב: פנייה בכתב. לא כתוב שמה חתימה, לא כתוב שמה – אתה מפרש את זה ככה, תפרש אותו דבר.
גל פרויקט
אני מפרש, אתה לא יכול לשלוח - - -
תומר רוזנר
תפרש אותו דבר.
גלעד קרן
אנחנו מסכימים שאם הרשות דורשת חתימה במקום מסוים, היא יכולה לדרוש את זה גם כאן, רק השאלה היא אם לשלוח בפקס או כצרופה בדואר אלקטרוני - - -
גל פרויקט
לי אין שום בעיה.
נעה בן-אריה
לא, על זה אין ויכוח.
גלעד קרן
לא, אתם אומרים שראש העיר יכול להגיד שבכלל אסור לשלוח בדואר אלקטרוני.
נעה בן-אריה
אנחנו מדברים על מצב שבו העירייה קבעה לעצמה איזשהו נוהל. קבעה לעצמה איזשהו נוהל ויצרה לטובת העניין טופס. אבל מבחינה טכנית כזאת או אחרת היא אומרת: הטופס הזה יוגש באמצעות מי שהכין אותו, מי שמילא אותו, ולא באמצעות המייל. הוא לא טופס שמחויב על-פי דין להכין אותו, הוא לא טופס שתקנה קבעה שיש להכין אותו, הוא טופס יציר נוהל פנימי של הרשות שהיא קבעה לעצמה אותו. האם הכוונה כאן שגם אם הרשות - - -
רועי פולקמן (כולנו)
לא, הנקודה היא, מדי פעם יוצא לי להקשיב לתוכנית "יהיה בסדר". וחוזר שם על עצמו המקרה הזה שבו מחייבים למשל לתעד ישיבות מועצה. עכשיו, ברגע שאתה משאיר את זה לעיריות, ולא אגיד שמות של עיריות כי זה עולה כמעט כל שבועיים, על עיריות שלא מצלמים, לא מקליטים. אז ברגע שתבוא רשות, ואנחנו יודעים איך דברים מתנהלים, אז יגידו: אוקיי, בינתיים, כי לא יודע, אין לנו את הבחור הנחמד שיסרוק, נחליט שכל הטפסים עד רגע זה צריך להגיש אותם. למה? זה נשמע לי חריגים כל כך נדירים, שאם יש סיבה כזאת, ואני באמת לא יכול לדמיין כזאת סיבה, אז שיפנו לשר.
נעה בן-אריה
אז אתה אומר שהשר - - -
רועי פולקמן (כולנו)
כן, שיגידו לשר הפנים.
נעה בן-אריה
אני לא מתווכחת על זה.
היו"ר דוד אמסלם
משרד הפנים. שחר.
שחר פרלמוטר
ארצה להעיר הערה לגבי סעיף קטן (א), אם אפשר. נבקש למחוק את המילים: או אל עובד מעובדיה, על מנת שלא ישתמע שהרשות מחויבת - - -
גלעד קרן
לפרסם את הכתובות של כל העובדים?
שחר פרלמוטר
כן, בדיוק.
רועי פולקמן (כולנו)
רגע. הכוונה היא שכל נותן שירות – קודם כול, ככה: רוב העיריות שכבר עובדות בכלים כאלה, יש אלפון וכל האימיילים. אבל האמירה היא פשוטה: עובד נותן שירות, ולא אכפת לי אם זה האימייל האישי שלו, התשובה היא: כן, אנחנו כן רוצים לחייב, שכל עובד עירייה במדינת ישראל הנותן שירות יהיה לו אימייל. יש הבדל בין העוזרת של מנהל הלשכה שלא יודע אם זה קשור - - -
איתי חוטר
אבל כתוב: לכל עובד מעובדיה. יש מי שעלול לטעות ולחשוב שמחר בבוקר - - -
רועי פולקמן (כולנו)
לא.
איתי חוטר
תקרא את (א): עירייה תאפשר הגשת כל פנייה בכתב אליה או אל כל עובד מעובדיה. זאת אומרת, שיש מי שעלול לחשוב מחר, שכל רשות צריכה לפרסם את כל המיילים של כל העובדים.
רועי פולקמן (כולנו)
אבל למה לא, דרך אגב?
איתי חוטר
לא הגיוני. תסביר לי, אני יכול להגיע לכל פקיד בממשלה שאני חפץ?
רועי פולקמן (כולנו)
התשובה היא כן.
איתי חוטר
לא, התשובה היא לא. יש מייל.
נעה בן-אריה
לכל משרד יש את הגורם שאליו ניתן לפנות.
איתי חוטר
יש את הגורם של פניות הציבור, יש את הגורם, אם זה בתחום הגבייה, אז הרשות תהיה מחויבת - - -
רועי פולקמן (כולנו)
הבנתי.
איתי חוטר
זה לא הגיוני.
רועי פולקמן (כולנו)
זו סוגיה, בוא נחשוב. אם זה בסדר שאפשר יהיה בהמשך, זה כולו קריאה ראשונה. זו סוגיה שצריך לחשוב עליה. אני לא בטוח – אני שומע מה שהם אומרים, אני לא מנפנף את זה, אני רק אומר: אני לא בטוח, כי אני לא יודע אם היום לא צריך שיהיה אימייל של כל עובדי הרשות.
איתי חוטר
מה זאת אומרת? כל תפקיד הוא תפקיד עם הפנים לציבור?
רועי פולקמן (כולנו)
ברוב הערים הגדולות זה ככה.
איתי חוטר
לא כל תפקיד מוגדר כתפקיד שנותן שירות לציבור בדרך ישירה.
רועי פולקמן (כולנו)
בכל עירייה היום גדולה בארץ אין אלפון?
איתי חוטר
אני בוחר מי יהיה באלפון.
רועי פולקמן (כולנו)
לא.
איתי חוטר
אני בוחר שנציג הגבייה שייתן טיפול לציבור, תכתוב את המייל שלו.
רועי פולקמן (כולנו)
שנייה. יש הבדל בין לעמוד - - -
איתי חוטר
כשזה יוחל על הממשלה, אנחנו נסכים שזה יוחל גם עלינו.
רועי פולקמן (כולנו)
כיוון שהיושב-ראש ואני עברנו את עיריית ירושלים, התשובה היא כזאת: באמת היה עניין במוקד פניות. אבל אז ההנחיה לכל עובד הייתה, שאימיילים של כולם מפורסמים, טלפונים זה פק"ל. אבל אתה יכול להגיד: תשמע, אתה אומר, פנית אלי באימייל, פנייה עושים מסודר דרך האיש שאחראי על זה. זה בסדר. אבל זה לא אומר שלא צריך לפרסם. אבל בוא נדון בזה. אולי נותני שירות.
שחר פרלמוטר
אני רק רוצה להשלים.
נעה בן-אריה
- - - הסכמה.
גלעד קרן
בסדר. אנחנו מסכימים על המהות. הכוונה, שלנו לפחות, מה שכתבנו בנוסח שלנו, היא לא שיפרסמו עכשיו את הנהג של ראש העירייה, אלא כל בן-אדם שהעירייה אומרת: זה בן-אדם שפונים אליו בנושא כזה וכזה, בנושא גבייה תפנו - - -
נעה בן-אריה
יפה. אני אומרת שבאתר האינטרנט של הרשות המקומית - - -
היו"ר דוד אמסלם
בוא נתקדם. אני מקבל את ההערה של הבחור באופן בסיסי. צריך לפרסם את האימיילים הרלוונטיים לשירות.
גלעד קרן
זה עניין של נוסח, אנחנו מסכימים - - -
היו"ר דוד אמסלם
אם יש איזה מישהו שלא רלוונטי – בבקשה, תתקדמו.
שחר פרלמוטר
זה לא גורע מהעיקרון.
היו"ר דוד אמסלם
בסדר. יש עוד הערה? יאללה, בוא נמשיך.
תומר רוזנר
תצביע.
גלעד קרן
רגע, סעיף 3.

תיקון פקודת המועצות המקומיות

3.

בפקודת המועצות המקומיות, בסעיף 34א, אחרי ״233א,״ יבוא ״248ג,״.
נעה בן-אריה
ההחלה.
גלעד קרן
זה בעצם ההחלה על מועצות מקומיות גם.

תחילה והוראת מעבר

4.

(א)

תחילתו של סעיף 248ב(א)(3) לפקודה – שזה בעצם הסריקה של הטפסים – כנוסחו בסעיף 1 לחוק זה, 120 ימים מיום פרסומו של חוק זה.


(ב)

תחילתו של סעיף 248ג לפקודה – שזה שאר ההוראות – כנוסחו בסעיף 2 לחוק זה, שנה מיום פרסומו של חוק זה, ואולם שר הפנים רשאי, בנסיבות מיוחדות, להתיר לעירייה או למועצה מקומית לפעול שלא כאמור באותו סעיף, כולו או חלקו, עד למועד מאוחר יותר שיקבע בצו, ובלבד שמועד כאמור לא יהיה מאוחר מ-24 חודשים מיום הפרסום –וזה בא לתת מענה בעצם לרשויות חלשות.
היו"ר דוד אמסלם
מה אתם אומרים?
איתי חוטר
אנחנו מבקשים לגבי סעיף קטן (א) – שנה, לגבי סעיף קטן (ב) – שנתיים, לכולם.
רועי פולקמן (כולנו)
לא הבנתי.
איתי חוטר
זאת אומרת שברירת המחדל היא שנתיים. ולכל הרשויות שנתיים.
גלעד קרן
לסרוק שנה? אבל אפשר לדון בזה גם אחרי.
היו"ר דוד אמסלם
מה אתה אומר, רועי?
רועי פולקמן (כולנו)
לסעיף הראשון של פרסום אימיילים, נשמע לי.
תומר רוזנר
זה אפילו לא אימיילים, זה סריקה של טפסים.
רועי פולקמן (כולנו)
לא, סריקה זה (ב) – אה, נכון, דיברנו על זה - - -
תומר רוזנר
(א) זה סריקת טפסים, הם רוצים על זה שנה.
רועי פולקמן (כולנו)
בוא נחשוב על זה אם זה שנה או שנתיים. אני לא מתעקש כאן לתת את משך הזמן, השאלה אם זה – אשמח אם נדון בזה אחר כך בשלב הבא.
תומר רוזנר
תשאיר את זה ככה.
שחר פרלמוטר
רגע, אז אני בהקשר הזה מבקש להוסיף.
רועי פולקמן (כולנו)
לא, העלינו את זה מ-30 ל-120.
שחר פרלמוטר
אתם לא רואים את הצורך לפרסם את זה בצו? אפשר את המילה בצו למחוק. פשוט השר יאשר את זה כמו חוק עזר.
גלעד קרן
מכיוון שזה בעצם דחייה של החקיקה לגבי אותם רשויות, אנחנו חושבים שזה חייב להיות מפורסם ברשומות בדרך כלשהי, כדי שהציבור יידע שאותה רשות לא מחויבת. אי-אפשר שהשר יחליט ולא יהיה איזשהו פרסום רשמי של זה.
שחר פרלמוטר
אנחנו מוכנים לפרסום ברשומות, אבל אנחנו חושבים שצו - -
קריאה
מה זה משנה לך?
שחר פרלמוטר
- - כחקיקת משנה - -
תומר רוזנר
גם אותו צריך לחתום, אז מה זה משנה?
שחר פרלמוטר
- - הוא לא סביר. אפשר הודעה בילקוט הפרסומים.
היו"ר דוד אמסלם
למה זה משנה לך?
שחר פרלמוטר
אני חושב שזה מסרבל את ההליך של זה.
היו"ר דוד אמסלם
למה מסרבל? הרי על מה אנחנו מדברים, אנחנו מדברים על - - -
שחר פרלמוטר
יש שוני בין צו לפרסום.
היו"ר דוד אמסלם
אגיד. שנייה, אתם רוצים לדבר, יש פה חדר. בגדול מבחינתנו אני לא חשוב שזה צריך להיות בתקנות, משום שזה ה-mainstream של העניין. לכן לוחות הזמנים צריכים להיכנס בחוק.
שחר פרלמוטר
אני מסכים אתך.
היו"ר דוד אמסלם
רק שנייה. גם הנושא של ההארכה, אמרנו: השר בחוק יכול להאריך לפי העניין. הוא גם יכול להחריג טפסים כאלו או אחרים. יש לו שיקול דעת מספיק רחב במקומות שאנחנו לא רוצים לצמצם את זה, אין עניין גם. אנחנו לא יכולים גם לדבר - - -
שחר פרלמוטר
- - - מבקשים שהאישור לא ייקבע בצו. להוריד את המילה בצו. הוא יאשר.
גלעד קרן
קבענו תאריך שמתחיל לעוד שנה, והשר יכול לקבוע להאריך לרשויות מסוימות בעוד שנה. ביקשנו שההארכה הזאת, כשהוא אומר - -
היו"ר דוד אמסלם
תהיה בצו.
גלעד קרן
- - רשות איקס, אתם יכולים להתחיל את החוק רק עוד שנה, שזה יפורסם בצו, כדי שהתושבים של אותה רשות יידעו שבאמת - - -
היו"ר דוד אמסלם
רק שנייה. מה אתה מציע? בתקנות?
שחר פרלמוטר
לא.
גלעד קרן
צו זה תקנות. הוא מציע שזה יפורסם ברשומות בדרך - - -
תומר רוזנר
שתהיה הודעה ברשומות.
שחר פרלמוטר
נכון. אנחנו - - -
היו"ר דוד אמסלם
מה זה משנה?
רועי פולקמן (כולנו)
בהיטל ולא בצו.
שחר פרלמוטר
צו זה מסרבל יותר.
היו"ר דוד אמסלם
לא רואה בזה. חשבתי שאתה רוצה לדבר על לוחות הזמנים.
איתי חוטר
זה להוסיף בירוקרטיה על משהו - - -
שחר פרלמוטר
אפשר פשוט בלי המילה בצו?
רועי פולקמן (כולנו)
אז מפילים את זה.
תומר רוזנר
בהודעה ברשומות.
רועי פולקמן (כולנו)
בהודעה ברשומות. הסיבה, אדוני היושב-ראש, שאני חושב שה-24 צריך להישאר רק במקרים – כי בסוף הרוב המכריע של הרשויות – עוד פעם, יכול להיות שיש רשויות מסוימות, אבל הרוב המכריע יכולים לעמוד בזה בשנה.
היו"ר דוד אמסלם
לא. נשאיר להם 24.
רועי פולקמן (כולנו)
לא, 24 זה בהיתר של השר אם עירייה מסוימת אומרת שהיא מתקשה.
היו"ר דוד אמסלם
בסך הכול אני לא רואה בעיה פה. בוא נקבל גם את ההערה לדעתי של השלטון המקומי גם לגבי השנה.
רועי פולקמן (כולנו)
בהתחלה.
היו"ר דוד אמסלם
כן. העיקר, בוא ניכנס לעניין. יש רשויות שעד שהן יבינו בכלל מה קרה פה, עברה חצי שנה.
רועי פולקמן (כולנו)
אז כל עוד אנחנו משאירים את השנה גם בסעיף (ב).
היו"ר דוד אמסלם
בוא, אנחנו מסתכלים על המגמה. מה שחשוב זה שהמגמה מתחילה לעבוד. אנחנו מכניסים את העסק לאיזשהו מסלול.
רועי פולקמן (כולנו)
כן, זה נכון, נתיב.
היו"ר דוד אמסלם
ואני חושב שגם לוחות הזמנים זה בסדר. עכשיו אנחנו מתחילים, ניתן להם כל השנה ככה מה שנקרא להתבשל בעניין, להיערך.
רועי פולקמן (כולנו)
להביא את הסטודנט לסריקה.
היו"ר דוד אמסלם
כן. ואחרי זה נתחיל. דיינו, תאמין לי, בזה ששנה הבאה נתחיל עם זה, זה כבר הישג גדול. בבקשה.
שחר פרלמוטר
אם אפשר, הערה אחרונה. אני מצטער שאני מחזיר אחורה לסעיף הקודם, לסעיף קטן (ב) של הסעיף הקודם. ההצעה היא לקבוע שהפרסום יהיה באתר האינטרנט ובכל פרסום אחר שבו נכללים פרטים אודות הפנייה, מיילים וכו'. אנחנו חושבים שניתן להסתפק שהפרסום יהיה באתר האינטרנט, ושלא בכל עניין או מעטפה עם הלוגו של הרשות יהיה גם את כל המיילים - - -
גלעד קרן
בסדר, אבהיר. הכוונה שלנו - - -
רועי פולקמן (כולנו)
הכוונה הייתה פשוטה.
שחר פרלמוטר
אפשר להפנות לאתר האינטרנט, שבו יהיה פירוט של - - -
רועי פולקמן (כולנו)
אפרופו שירות לאזרח, הטענה כאן הייתה נורא פשוטה: בכל מסמך של העירייה, כמו שיש מספר טלפון ולאורך שנים היה מספר פקס, בסיסי – בסיסי – שבכל עירייה במדינת ישראל תהיה כתובת אימייל.
היו"ר דוד אמסלם
החשש - - -
גל פרויקט
סליחה שאני מפריע, לציין על - - -
שחר פרלמוטר
כן, בדיוק.
רועי פולקמן (כולנו)
כן, התשובה היא כן.
היו"ר דוד אמסלם
לא, דקה. רק שנייה, אני רוצה - - -
רועי פולקמן (כולנו)
איפה שאתה כותב טלפון - - -
היו"ר דוד אמסלם
שנייה, פולקמן.
רועי פולקמן (כולנו)
סליחה, אדוני.
רחל עזריה (כולנו)
כן. בכל מקום שכתוב טלפון תכתוב גם מייל. למה לא?
נעה בן-אריה
- - - למה לא? אף אחד לא אומר לא. כתוב פה הפניה לאתר האינטרנט - - -
היו"ר דוד אמסלם
שחר, החשש שלו, שמחר כל סטיקר שהעירייה תוציא - - -
נעה בן-אריה
נכון מאוד.
תומר רוזנר
אם היא שמה עליו טלפון.
רועי פולקמן (כולנו)
איפה שהיא שמה טלפון.
גלעד קרן
כתבנו: רק איפה - - -
רועי פולקמן (כולנו)
לא כל פרסום. איפה שהעירייה שמה מספר טלפון, אתה אומר, שכמו שיש אתר אינטרנט, אז יהיה אימייל.
היו"ר דוד אמסלם
בסדר. רק שהוא מסייג את זה לזה שאיפה שהעירייה מפרסמת טלפון. אז למה - - -
שחר פרלמוטר
לכאורה משתמע שזה בכל נייר - - -
היו"ר דוד אמסלם
תראה, לא בכל מעטפה יש טלפון.
רועי פולקמן (כולנו)
הנה, כתוב: בכל פרסום שבו נכללים פרטים אודות דרכי הפנייה או שירות. לא בכל פרסום.
גלעד קרן
נבהיר לפרוטוקול - - -
רועי פולקמן (כולנו)
הרי למה להעיק על האזרח. נגיד שזה פרסום על ארנונה, אז למה להעיק עליו: תיכנס לאתר האינטרנט? אתה יודע, עיריית ירושלים, ייקח לך 20 דקות לחפש את הלשונית המתאימה לאן - - -
רחל עזריה (כולנו)
נכון.
רועי פולקמן (כולנו)
אז למה? יהיה לי כתוב: תשלח לכאן.
שחר פרלמוטר
אני חושב שאפשר יהיה להסכים על נוסח.
היו"ר דוד אמסלם
שחר, אין לי בעיה, הדברים הטכניים. הבנתי את החשש שלך, אבל אני חושב שחבר הכנסת פולקמן גם ענה על העניין. אני חושב שאיפה שהעירייה רוצה באמת להבליט את זה שהיא מפרסמת מספר טלפון – זה מפריע לי. חברת הכנסת עזריה, את עוד בדיון הקודם.
רועי פולקמן (כולנו)
לא, היא תומכת פה בעצות חשובות.
רחל עזריה (כולנו)
לא, אמרתי שאתר האינטרנט של עיריית ירושלים הוא אתר יחסית טוב, ועדיין לוקח הרבה זמן למצוא את זה. אתה רואה, אני לא בדיון הקודם.
קריאה
מרוב שהוא טוב.
היו"ר דוד אמסלם
בבקשה.
שחר פרלמוטר
רגע, אם אפשר שנייה להשלים, אז אנחנו סבורים שאפשר להסתפק בזה. אקח לתשומת לבי מה שאמרתם, אפשר יהיה לדבר על זה.
נעה בן-אריה
אני רוצה רק הבהרה.
היו"ר דוד אמסלם
שנייה.
גל פרויקט
גל פרויקט מעיריית תל-אביב. אני לא שותף, עם כל הכבוד, להחלטה האחרונה. תראו, אנחנו ברשות לא יכולים על כל מעטפה לפרסם מייל נפרד של גורם אחר בעירייה. בשביל זה יש את הפרסום של האתר העירוני. באתר העירוני יש לשוניות לפי נושאים, לפי פניות. אנחנו גם לא מדפיסים לכל אחד מעטפה נפרדת.
גלעד קרן
אמרנו רק איפה שיש דרכי פנייה.
קריאה
מה אתה עושה עם טלפון?
גל פרויקט
אבל תן לי. אתה מפריע לי פעם שנייה, לא הפרעתי לך. לא קשור, דרכי פנייה יש לכל המחלקות, לכל האגפים. יש מעטפה שהיא לא ראש עירייה, היא של העירייה. יש אתר העירייה. לא יכול להיות שלאגף אחד יש מעטפה עם הדפס אחד, למטה כתוב ככה - - -
היו"ר דוד אמסלם
אשאל את השאלה – רק שנייה, לא לא, אני מבקש לא לעזור לי.
גל פרויקט
זה גם לא פרקטי.
היו"ר דוד אמסלם
שכחתי את השם.
גל פרויקט
גל מעיריית תל-אביב.
היו"ר דוד אמסלם
גל, תראה, מה שהבנתי, ויתקן אותי חבר הכנסת פולקמן, בכל נניח מעטפה שיש בה מספר טלפון – עכשיו, אם זה טלפון של כלל העירייה, טלפון נגיד של המוקד, אז יש שמה מייל כללי. עכשיו, אם זה טלפון ספציפי של איזה מישהו מסוים, אז יהיה המייל שלו.

עכשיו, לרוב אתה צודק, בדרך כלל אין על המעטפות את הטלפון הפרטי של אותו אחד. אז יש טלפון של העירייה, בדרך כלל זה מוקד, אז תן גם את זה.
גל פרויקט
לדוגמה בעיריית תל-אביב, שיש לנו מוקד 866, הוא נותן מענה לארבעה, חמישה, שישה אגפים שונים. לא לכל אחד יש טלפון.
היו"ר דוד אמסלם
אבל לו עצמו יש כתובת מייל?
גל פרויקט
למשל לאגף החניה, לאגף הארנונה.
היו"ר דוד אמסלם
אבל למוקד עצמו יש?
גל פרויקט
שנייה, רגע. אז מה עכשיו יהיה על המעטפה רשום?
היו"ר דוד אמסלם
האימייל של המוקד.
גל פרויקט
אין מייל של המוקד.
תומר רוזנר
אז תעשו מייל של המוקד.
גל פרויקט
אבל המוקד לא מטפל בפניות האלה.
תומר רוזנר
איך ה-866 מטפל בפניות האלה? באמת.
גל פרויקט
אז תן לי רגע לענות אם אתה רוצה שאענה. כשמישהו כותב: המוקד, מטרתו לטפל בפניות פרונטליות בטלפון, לא בכל פנייה. כאשר הבן-אדם רוצה לפנות, למשל כמו שאמרה הגברת, בהשגה או בפנייה אחרת, לא עושים את זה בטלפון. זה לא אותו כתובת.
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי. נניח שבן-אדם רוצה לפנות למוקד העירייה באמצעות לא טלפון, הוא רוצה לשלוח מייל.
גל פרויקט
אין בעיה. נכנסים לאתר העירוני.
היו"ר דוד אמסלם
הוא יכול? יש לו?
רועי פולקמן (כולנו)
בתל-אביב אפשר.
היו"ר דוד אמסלם
שאלתי. אז זה המייל שנפרסם. לא הבנתי. נראה לי שאנחנו פה לומדים גמרא.
גל פרויקט
לא, מה שנאמר בהצעה, שלכל שירות שהעירייה נותנת, במה שהיא שולחת, יהיה מייל נוסף.
היו"ר דוד אמסלם
לא כל שירות. תקשיב רק שנייה למה שאמר חבר הכנסת פולקמן ותבין שאין בעיה. הרעיון הוא מאוד פשוט, אני חוזר על הדברים שלי, הרי אתה מדבר עם עובדי עירייה. בסופו של דבר יש את המעטפות של העירייה. עכשיו, אם יש שמה כתובת של המוקד, אז יש לה גם מייל. בדרך כלל. אם זה נגיד אגף הגבייה, איזה מוקד גבייה, אז הוא נותן לך גם את המייל שלו, בגלל שאזרח רגיל, יש לו כמה אופציות להתקשר. הוא יכול להתקשר בפלאפון, הוא יכול גם לשלוח מייל.

אז לכן אני אומר בגדול, עכשיו זה קיים ממילא, אז לכן זה לא מפריע. לרוב העירייה לא מוציאה מספרי טלפון של אנשים פרטיים.
גל פרויקט
אתה לא יכול על כל נייר ועל כל טופס לשים מייל או משהו אחר.
היו"ר דוד אמסלם
אז אל תשים את הטלפון. רק שנייה, אתה מסכים אתי שכל טלפון, יש לו גם כתובת מייל?
גל פרויקט
לא בהכרח.
היו"ר דוד אמסלם
אז תעשה. כשאתה נותן שירות לאזרח, אני מציע לך, אם אתה מפרסם לו טלפון – אם אתה לא מפרסם לו, נגיד מדובר על מנהלת מחלקת הקפה בעיריית תל-אביב, אז התושבים לא מזמינים קפה, אז הם לא צריכים את המייל שלה. אבל אם אתה מפרסם טלפון של פקיד מסוים לציבור הרחב, שיהיו אתו בקשר, אז בוודאי שחייבת להיות כתובת מייל. זה מה שאנחנו מבקשים שיהיה.

עכשיו, אתה מחליט מה אתה מפרסם. אם החלטת שאותו מוקד 888 נותן לארבעה אגפים שירות, אני לא מבקש ממך שתפרסם את האגפים גם, את כל הרשימה. תפרסם את ה-888.
איתי חוטר
אז מה שחשוב לנו, שזה לא יהיה פרסונלי.
היו"ר דוד אמסלם
ברור. לכן אני אומר: לרוב על המעטפות, העיריות לא מפרסמות שמות של אנשים פרסונליים, בעיקר הם נותנים של מוקדים.
רועי פולקמן (כולנו)
היושב-ראש, אני מבין הערה אחת של גל על המושג מייל של מוקד.
גל פרויקט
אין מוקד. 866 זה לא מוקד, זה נתב.
רועי פולקמן (כולנו)
הדיון היחידי זה המושג מייל של מוקד. בניגוד למייל של אגף שירות כזה או אגף שירות אחר, שזה יותר הגיוני.
תומר רוזנר
Info at Telaviv.
רועי פולקמן (כולנו)
אז זה שאלה. יש שאלה האם מוקדים היום הופכים להיות מוקדים שניתן לשלוח אליהם גם מייל?
תומר רוזנר
הוא מאפשר שליחה באמצעות האתר. הוא מאפשר.
רועי פולקמן (כולנו)
ל-info.
תומר רוזנר
באמצעות האתר.
גל פרויקט
באתר אתה פונה - - -
רועי פולקמן (כולנו)
לא, כל עוד גם באתר יש לך מייל כללי שנקרא info. לך, בעיריית תל-אביב, אתה גם העירייה הכי מתקדמת, digital וכו', אז ממילא יש לך מייל כללי. אז לכאורה, מה האמירה כאן אומרת? היא אומרת: כמו שאדם יכול anyway להיכנס לאתר עיריית תל-אביב ולשלוח מייל כללי, כי הוא לא יודע, הוא אובד עצות, הוא לא יודע לאן לשלוח, אז תשים אותו, כשאתה כותב את מספר המוקד של עיריית תל-אביב, תרשום info@telaviv.gov.il, זה הכול. לא סיפור גדול. וההערה של איתי, אני מבין אותה, היא מקובלת.
היו"ר דוד אמסלם
תראה, בגדול, בדרך כלל, כשאתה מפרסם טלפון, אז תצרף לו מייל. אם יש חריגים, אז אין בעיה להחריג אותם, יש פה מסלול. תבוא, אתה מתקשר לשר, אתה יושב אתו כאן, מדבר אתו שלוש דקות, נגמר העניין. אנחנו באים ברוח הדברים. רוח הדברים היא באמת, ואני מניח שגם אתם בעירייה עושים את זה בלי חוק, הם רוצים להנגיש את העסק לתושבים, במקום שיבואו לעירייה, שיתקשרו, שישלחו פקס, במקום שיבואו ויעשו לך את התור. אז לכן אנחנו הולכים באותם כיוונים. טוב, רבותי, יש איזה מישהו שרוצה להעיר בעניין? יעקב, יש לך משהו להעיר? אבל לא נאום.
יעקב בן סעדון
לא נאום. קודם כול, צהריים טובים. אני מתפרץ ככה לדלת פתוחה.
היו"ר דוד אמסלם
לא, קיבלת את זכות הדיבור. יעקב הוא חבר טוב שלי, הוא מתעסק גם בנושא טפסים, אז בבקשה.
יעקב בן סעדון
תודה. כאשר אני מבין שדיברתם, העליתם כמה נושאים שכנראה דנתם עליהם קודם לכן, וזה נושא תאגידי המים.
היו"ר דוד אמסלם
לא, אנחנו לא שם. זה הדיון הקודם. זה לא תוכנית כבקשתך פה, יעקב.
יעקב בן סעדון
אבל כיושב-ראש ועדת הפנים, ואתם מדברים על נושא מועצות ועיריות - - -
קריאה
הוא איחר בישיבה אחת.
היו"ר דוד אמסלם
איחרת בשעתיים, יעקב.
יעקב בן סעדון
לא משנה. בכל מקרה, יושבים פה חברים שהם חברי מועצה וכאלה, שייקחו את זה לתשומת ליבם. כל דבר שיחסוך את הטרדה ואת הטרחה מהציבור, ואני מבין שאתם עושים פה למען הציבור – טוב מאוד תעשו אם תשנו את תאגיד המים. כי אני רוצה להגיד לך: יש אנשים קשישים שאין להם אפשרות להגיע למשרדי התאגיד על מנת לפתור בעיות, ואז הם נאלצים לשלם סכומים, סכומי עתק אפילו, והטיפול שלהם לא בא לידי ביטוי.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה.
יעקב בן סעדון
כאשר בעבר זה היה בטיפול העירייה, עוד פה ושם, גם ראש העיר היה מגיע אליך הביתה. בתאגיד – אף אחד. אז זו הערה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה, יעקב. רק לקחתי מהדברים שלו שהוא אמר את המשפט הנכון, שהוא בעד לא לטרטר אזרחים. אם הם יכולים לשלוח פקס וכו', הוא מתחבר לדיון הזה.

טוב, רבותי, אני רוצה להביא את העסק להצבעה. מי בעד החוק? מי נגד? נמנעים?

הצבעה

בעד הצעת החוק – רוב

נגד – מיעוט

הצעת החוק אושרה.
היו"ר דוד אמסלם
החוק עבר בקריאה ראשונה. נעלה את זה אחרי זה לכנסת ונמשיך אחרי זה בדיון.

עכשיו, אני מציע עד אז, רועי, כל הדברים הקטנים האלה, כדאי לסגור אותם מראש כדי שנביא את זה מבושל.
רועי פולקמן (כולנו)
כן. ותודה לכם.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה לכולם.

הישיבה ננעלה בשעה 13:36.

קוד המקור של הנתונים