ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 20/01/2016

ההבדלים בשיטת הניקוד לשיבוץ להוראה בין המורים הערבים לבין המורים היהודים, ההבדלים בשיטת הניקוד לשיבוץ להוראה בין המורים הערבים לבין המורים היהודים, ההבדלים בשיטת הניקוד לשיבוץ להוראה בין המורים הערבים לבין המורים היהודים

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 128

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום רביעי, י' בשבט התשע"ו (20 בינואר 2016), שעה 9:30
סדר היום
1. ההבדלים בשיטת הניקוד לשיבוץ להוראה בין המורים הערבים לבין המורים היהודים

2. ההבדלים בשיטת הניקוד לשיבוץ להוראה בין המורים הערבים לבין המורים היהודים

3. ההבדלים בשיטת הניקוד לשיבוץ להוראה בין המורים הערבים לבין המורים היהודים
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר

יוסף ג'בארין

מסעוד גנאים

חנין זועבי
מוזמנים
עבדאללה חטיב - מנהל אגף חינוך במגזר הערבי, משרד החינוך

נסרין חורי - עוזרת ראשית ליועצת המשפטית, משרד החינוך

סוניה פרץ - מנהלת אגף כא"ב, משרד החינוך

כמאל עטילה - נציג דוברות, משרד החינוך

רחל פנדו - עוזרת למנהל אגף חינוך מגזר ערבי, משרד החינוך

זיאד מג'אדלה - הסתדרות המורים, הסתדרות המורים

בני שדה - המשמר החברתי

אחמד חטיב - רכז מחקר ומידע, ממ"ם, כנסת ישראל

אסף וינינגר - רכז מחקר ומידע, ממ"ם, כנסת ישראל
מנהל/ת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
רמי בן שמעון

1. ההבדלים בשיטת הניקוד לשיבוץ להוראה בין המורים הערבים לבין המורים היהודים

2. ההבדלים בשיטת הניקוד לשיבוץ להוראה בין המורים הערבים לבין המורים היהודים

3. ההבדלים בשיטת הניקוד לשיבוץ להוראה בין המורים הערבים לבין המורים היהודים
היו"ר יעקב מרגי
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת בתאריך 20 בינואר 2016, י' בשבט תשע"ו. הנושא: "ההבדלים בשיטת הניקוד לשיבוץ להוראה בין המורים הערבים לבין המורים היהודים" של חבר הכנסת מסעוד גנאים והצעה שנייה של חבר הכנסת זוהיר בהלול ואותה הצעה זה גם כל של חבר הכנסת עיסאווי פריג'.

אתם רוצים לפתוח או שאני אתן לממ"ם לומר כמה נקודות? מה שתחליטו. חבר הכנסת המציע, דין קדימה יש לך.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
בבקשה, לממ"ם. גם אני מ"ם, מסעוד.
היו"ר יעקב מרגי
אתה מ"ג ואני מ"י.
אחמד חטיב
סבח אל חיר.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
סבח אל נור.
היו"ר יעקב מרגי
בוקר טוב. טוב, ברוך הבא. בבקשה.
אסף וינינגר
תודה רבה, כבוד היושב-ראש. מרכז המחקר והמידע של הכנסת נדרש לנושא הזה של שיבוץ מורים ערבים במערכת החינוך כבר מספר פעמים. הנושא הזה עולה על סדר יומה של הכנסת ועל סדר יומה של הוועדה כמעט בכל אחת מהכנסות האחרונות. בכנסת שעברה, בשנת 2014 - - -
היו"ר יעקב מרגי
מה זה "שיטת הניקוד", למי שלא מבין?
אסף וינינגר
אני בטוח שמשרד החינוך יידע להסביר את זה יותר טוב.
היו"ר יעקב מרגי
טוב. תתקדם למסמך שלך.
אסף וינינגר
במסמך שלנו ביקשנו להתייחס למספר המורים הערבים שמבקשים להשתבץ וזה לאור טענות שעלו במהלך השנים על מספר גבוה מאוד של מורים ערבים מובטלים, שאינם מועסקים בתחום ההוראה. דיברו על 10,000 מורים ובמקרים מסוימים אפילו 14,000 מורים ערבים לא מועסקים, בעיקר מורות.

פנינו למשרד החינוך בבקשה לקבל נתונים. ביקשנו נתונים על כמה מורים הגישו מועמדות בשנים 2011 עד 2014. רצינו לראות את זה על טווח רחב של שנים. הנתון שקיבלנו היה שבאותן שנים הגישו מועמדות כ-13,000 מורים ערבים שונים. זאת אומרת שבכל שנה יכלו להגיש אותם מורים – אם מורה לא שובץ בשנה מסוימת, הוא יכול להגיש מועמדות בשנה שלאחר מכן. אנחנו רצינו לראות את הנטו, מספר נפשות מוחלטות. המספר הזה עמד על 13,000 מורים.

מתוכם ב-2014 מחצית היו משובצים במערכת החינוך. זה הנתון שנמצא. כלומר, 6,400 מהמועמדים לא היו משובצים באותו זמן במערכת החינוך. נתון מעניין לשמוע זה שההערכה של משרד החינוך על פי בדיקה שהוא ערך הייתה ש-30% בערך מהמועמדים שלא שובצו היו מועסקים במסגרות הוראה אחרות.

השיבוץ במערכת החינוך הוא שיבוץ למשרות בבתי ספר יסודיים, בגני ילדים ובחטיבות הביניים אבל לא בחטיבות העליונות שם הבעלות היא של הרשויות המקומיות ואחרות, ובגני הילדים גם יש בעלויות אחרות.

זאת אומרת, 30% מאותן 6,400, לפי בדיקה שערך משרד החינוך, הועסקו במסגרות הוראה אחרות. בסופו של דבר נשארנו עם בערך 4,500 מורים ערבים שלא הועסקו באותו זמן בתחום ההוראה.

בדקנו דברים נוספים במסמך. אחד הדברים המעניינים שמצאנו היה מספר המועמדים לשיבוץ לפי תחומי ההוראה הנבחרים. מצאנו שמבין המועמדים שלא שובצו, תחומי ההוראה וההכשרה המרכזיים שלהם היו חינוך מיוחד, חינוך לגיל הרך - - -
היו"ר יעקב מרגי
תמיד הבטן הרכה חוטפת.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
נכון, שם העודף.
אסף וינינגר
חינוך מיוחד, חינוך לגיל הרך, ערבית – אלה התחומים המרכזיים. המסמך הזה לא הונח כאן אבל מי שרוצה ימצא אותו באינטרנט נגיש וזמין.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אבל גם אלה ששובצו, מסעוד, זה גם בתחום של חינוך מיוחד. אלו ששובצו ואלו שלא שובצו.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
שם אני יודע שיש הרבה עודף. אני לא יודע כמה השנה היו על כמה משרות.

בוקר טוב כולם. זו לא פעם ראשונה שאנו נדרשים לעניין של שיבוץ המורים הערבים במערכת החינוך אבל הוספתי לדיון את ההשוואה משום שלדיון שני חלקים: חלק ראשון בקשר לשיבוץ כפי שהזכיר חברי מהממ"ם, על המספרים וכמה מורים, אבל החלק העיקרי הוא על השיטה עצמה, מהות השיטה של הניקוד.

חשבתי להשוואה לחינוך היהודי, חיפשתי באתר משרד החינוך אבל לא מצאתי. על השיבוץ במגזר הערבי מצאתי את הדפים האלה מפורטים מאוד בנקודות ובמספרים, על סמך מה ומה הקריטריונים ופירוט של מי מועבר, אם הוא משובץ, אם הוא חלקית באופן מפורט מאוד. בקשר לחינוך היהודי לא מצאתי.

כשהתקשרתי לאבו עומר, מר עבדאללה חטיב, הוא מר לי שאולי אני גם לא אמצא מפני ששם המנהל הוא שמחליט, המנהל מראיין והוא מחליט וזהו. אין את כל העניין של הניקוד והקריטריונים וכל הדברים האלה.

אולי הדבר נובע מזה שבמגזר הערבי יש עודף, יש הרבה מורים, יש הרבה מועמדים ושם יש מחסור. אבל להשוואה רציתי ללמוד מה אפשר לעשות כדי להשביח את השיטה של הניקוד. השיטה של הניקוד, קראתי את כולה וכולנו מכירים אותה, היא מסתמכת על 5 קריטריונים: הוותק, דרגת השכלה, הצטיינות, מקום מגורים, מבחן בקיאות בשפה ערבית, עברית ואנגלית. אלה חמשת העקרונות או הקריטריונים. לכל קריטריון יש פירוט של כמה נקודות. המטרה של הניקוד היא לדרג את המורים, הכוונה איפה התור שלו, האם הוא ראשון, שני, שלישי.

יש הרבה פעמים שהשיטה עושה לא טוב עם מורים ותיקים או סיימו מוקדם בגלל כמה דברים: אחד, יש מסלול מצוינים, התלמיד במסלול הזה נותנים לו 3,000-2,000 נקודות כדי שיעקוף את כולם ויהיה הראשון.

עניין שני, יש אי התאמה. למשל, כאשר במבחן בערבית, שהמטרה שלו היא גם דירוג, נותנים מ-8 עד 15. 15 נותנים גם שיש לו לדוקטורט. איך אפשר להשוות בין מי שישב במבחן שעה או שעתיים ומקבל 15 נקודות, לבין מי שלמד כמה שנים ומקבל אותן נקודות.

אני רוצה לשמוע על השיטה משום שיש הרבה תלונות עליה. אני חושב שאני לא מתלונן על השיטה או על אחרת. אני חושב רק על הכללים. הכוונה שלי: צריך שקיפות, צריך צדק וצריך גם איזון בין איכות המורים. גם אנחנו רוצים את המורים הטובים, אבל גם רוצים להתגבר על עניין האבטלה. אי אפשר שמורה יחכה 10 שנים בתור בגלל שכל פעם איזה מצטיין, איזה מצוין, עוקף אותו והוא יוצא לפנסיה עוד כמה זמן והוא לא הגיע למשרה.
היו"ר יעקב מרגי
משרד החינוך, אני חושב ששמענו את הבסיס לדיון ומיד אתן לכם להשיב. אם כבר נוגעים בסוגיה, כבר תנו לנו את הנתונים: כמה מורים יש במגזר, כמה מועמדים שלא שובצו, כמה בוגרים יש לנו בהוראה כל שנה שמגישים מועמדות.

אני רוצה לראות את המגמות וכמובן להתייחס לשיטת הניקוד האם היא נבחנה. אדם שקיבל ניקוד, כל שנה הוא נכנס עוד פעם למדידה? זה כמו ריקוד הורה, צעד קדימה, שתיים אחורה יכול להיות לו הוא כל הזמן יכול למצוא את עצמו כך.

לכן השאלות נשאלות כאן ואין ספק, צריך להביא מצד אחד, כפי שאמר מסעוד, את המורים הטובים ביותר למערכת ומצד שני צריך לתת לאותם מורים שלא התקבלו את החושה שהמערכת מתנהלת בשקיפות, ביושר, ללא לחצים. כי תסכול מביא לדברים שאף אחד לא רוצה לחשוב עליהם. תתייחסו מכל ההיבטים לסוגיה הזו.

בבקשה, מי מדבר?
סוניה פרץ
אני מנהלת אגף כוח אדם בהוראה במשרד החינוך. קודם כל, יש לנו נוהל כללי שהוא מרכז את כל המגזרים.
היו"ר יעקב מרגי
תתייחסי לזה למה יש נוהל למגזר ולא ליהודים.
סוניה פרץ
נכון. אני מחילה עם זה. יש לנו נוהל שיבוץ, יש לנו כללים לשיבוץ עובדי הוראה במערכת, יש לנו קדימויות, למשל, מורים קבועים קודמים למורים חדשים. אנחנו קודם כל מחויבים למורים קבועים. אנחנו מחויבים מתוקף הסכמים קיבוציים להשלים משרות של מורים שעובדים בחלקיות משרה, אנחנו מחויבים לקלוט מורים בעלי השכלה והסמכה להוראה וזה נוהל כללי.

בעניין המגזר הערבי, בגלל המאפיינים המיוחדים של המגזר, קודם כל אנחנו במקום בעייתי מאוד בהיבט הזה שהיקף הביקוש להוראה הוא הרבה –הרבה-הרבה יותר גדול מההיצע הקיים. כלומר, יש תקנים לבתי ספר וגם עכשיו כשהתקן הדיפרנציאלי מוסיף תקנים לבתי הספר במגזר הערבי בגלל שהוא נותן עדיפות על פי מצב סוציו-אקונומי, עדיין אנחנו במצב שבשנה שעברה היו משהו כמו 12,000 מבקשי עבודה, כשבפועל אפשריות השיבוץ שלנו בתקנים פנויים נעים בין 30% ל-40% מהיקף המורים.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אפילו לא 50%.
סוניה פרץ
אני מקווה שכתוצאה מהגידול בתקנים - - -
היו"ר יעקב מרגי
כשאת אומרת 12,000 את כוללת את הקיימים?
סוניה פרץ
בסך הכול מבקשים עבודה מדי שנה משהו כמו 18,000.
היו"ר יעקב מרגי
אני רוצה לחדד - - -
אסף וינינגר
לא רק בוגרים חדשים.
היו"ר יעקב מרגי
כשאת אומרת מבקשי עבודה, כל שנה יש 18,000 חדשים שלא מועסקים? לא. אז מה ההגדרה של מבקשי העבודה? מיהם 18,000 האלה?
סוניה פרץ
יש לנו 3 קבוצות. הקבוצה הראשונה הם המורים הקבועים במערכת.
היו"ר יעקב מרגי
והם נכללים ב-18,000?
סוניה פרץ
הם נכללים.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
את מדברת על ערבים ויהודים או רק על ערבים?
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אבל למה שייכלל? כמורה לשעבר, שלחתי שיבוץ עד שנתיים. בשנה השלישית הייתה לי קביעות. אחרי זה אני לא ממלא טופס שיבוץ.
היו"ר יעקב מרגי
רגע. תן לה להסביר.
סוניה פרץ
יש מורים קבועים במערכת שעובדים במחוז הדרום והם מבקשים לעבור חזרה לצפון. ברגע שהם לא מוצאים עבודה במחוזות הצפון, המרכז וחיפה, שם יש לנו בעיקר את הבעיה, הם עוברים ללמד בדרום.
היו"ר יעקב מרגי
איפה שיש מחסור.
סוניה פרץ
בדיוק. הם מקבלים שם קביעות ואז מבקשים לחזור חזרה למחוז הצפון. יש לנו קבוצה כזאת, בסביבות 3,000 מורים. יש לנו קבוצה של מורים שעובדים בחלקיות משרה ומבקשים להגדיל את המשרה שלהם. אז יש לנו עוד קבוצה של 3,000 מורים. יש לנו את המורים שאינם במערכת החינוך, מבקשי העבודה, 12,500 מורים שמבקשים לעבוד.

כמו שאמרתי, אנחנו קודם כל נותנים עדיפות למורים הקבועים ולמורים שמבקשים את הרחבת המשרה שלהם. זה לא נוהל שמיוחד למגזר הערבי, זה נוהל כללי בכל המערכת. אחר כך, כשיש תקנים פנויים, לפי התקן הפנוי של בית הספר אנחנו קולטים את המורים החדשים.

אין ספק שיש פה בעיה רצינית מכיוון שבאמת יש לנו מבקשים הרבה מעבר לתקן שמאפשר לבית הספר לקלוט. יש לנו יותר מבקשים. בגלל המצב הזה ובגלל, כמו שאמרתם, המטרה המרכזית שלנו היא לקלוט את המורים האיכותיים ביותר מקרב הקיימים במטרה לקדם ולהשביח את המערכת, אז יש לנו שיטה שנותנת לכל מועמד ניקוד.

כמו שצוין קודם ועבדאללה ירחיב, הניקוד מתבסס על מספר פרמטרים. בשלוש השנים האחרונות המועמד מגיד את הבקשה בצורה מקוונת, הוא מגיש את הבקשה באינטרנט. מדי שנה אנחנו מפרסמים פחות או יותר את הנוהל בתחילת פברואר. ההגשה מתאפשרת מאמצע פברואר עד אמצע מרץ.

מגישים בקשה מקוונת ובאיזשהו שלב המועמד רואה את המקום שלו בתור. זה בשקיפות מלאה, הוא יודע בדיוק איפה הוא בתור - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
הוא יודע גם מה הניקוד שלו.
סוניה פרץ
הוא יודע און ליין בכל רגע נתון - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אבל הוא גם רוצה לדעת מי לפניו ומי אחריו כדי שיידע שאף אחד לא עקף אותו.
סוניה פרץ
אלה נתונים – יש פה צנעת הפרט. למרות שאנשים יודעים, יש פה צנעת הפרט. אבל אנחנו בדרך כלל - - -
היו"ר יעקב מרגי
אבל עומדת לו הזכות מכוח חוק. עומדת לו הזכות להגיש שאילתה לשר, למנכ"ל, לשאול שאלה סתמית: אבקש לדעת אם בשנת הלימודים תשע"ו התקבל למערכת מורה שהוא מתחת לניקוד הזה והזה.
סוניה פרץ
מותר לו.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא מאמין שוועדה כזו תעז להוציא מתחת ידה - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
היו מקרים שהגיעו עד לבית משפט.
סוניה פרץ
אני יכולה לציין בסיפוק – יושבת אתנו עורכת הדין נסרין חורי מהלשכה המשפטית – שכל - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
רק רגע. זו נקודה חשובה, אנחנו נדרשים לה. מורה שחושש, חושד, שמישהו עקף אותו שלא בצדק – איפה הוא מערער בדרגה ראשונה?
סוניה פרץ
הוא יכול לערער במחוז. יושב לצדי מר זיאד מג'אדלה, נציג הסתדרות המורים. אני חייבת להגיד שהנוהל הזה נכתב בשיתוף עם הסתדרות המורים. מדי שנה אנחנו עושים הפקת לקחים וכותבים יחד את הנוהל, מעירים את ההערות. סיכמנו עם הסתדרות המורים ועם יושב-ראש הסתדרות המורים, מר יוסי וסרמן, שבקיץ נעשה מפגשים שבועיים עם נציגי הסתדרות המורים לגבי פניות של עובדי הוראה כדי לבדוק אם יש בזה משהו.

חשוב לי להגיד שוועדות השיבוץ יושבות נטולות אינטרסים. הן מסתכלות על המורה, על המיקום שלו בתור. למעשה לא צריך ועדת שיבוץ כי המחשב יכול להגיד שבבית ספר מסוים מחפשים מורה למתמטיקה, רואים מי המורה למתמטיקה עם הניקוד הכי גבוה ומשבצים אותו. ככה זה עובד.

אני יכולה להגיד שבשנים האחרונות כמעט 99% מהעתירות לבתי המשפט על השיבוץ נדחות מכיוון שאנחנו באמת יכולים להראות שאנחנו באמת משבצים אך ורק על פי השיטה. אנחנו לא סוטים ממנה מילימטר ימינה ולא מילימטר שמאלה. אנחנו משבצים באמת לפי הניקוד שיש לעובד ההוראה.

תמיד יש לנו מה לשפר, לכן אנחנו מסתכלים תמיד על מה היו התלונות בבתי המשפט. האם יש משהו מתוך התלונות בבתי המשפט שמחייב אותנו לחשוב אחרת על הכללים, לנסח אותם אחרת ואנחנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
במגזר היהודי יש עודף מועמדויות מול שיבוצים?
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
יש מחסור.
סוניה פרץ
המחסור הוא במקצועות מסוימים או באזורים מסוימים אבל אין לנו בעיה של - - -
היו"ר יעקב מרגי
ענית לי. לכן נדרשתם לשיטת ניקוד מדוקדקת. אני חושב שככל שהנוהל יותר מחודד – הוא יותר - - -
סוניה פרץ
הנוהל הזה גם נועד למנוע שיבוצים מאינטרסים שהם לא מהעניין.
היו"ר יעקב מרגי
מה לעשות? כולנו חיים באותה - - -
סוניה פרץ
זו הסיבה שאנחנו מנהלים את הנוהל הזה. אני רוצה שעבדאללה קצת ירחיב לגבי השיטה של הניקוד.
היו"ר יעקב מרגי
אני רוצה להגיד לך שהלוואי שבחינוך החרדי היה נוהל ניקוד.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
יש בעיה כזו בחינוך החרדי?
היו"ר יעקב מרגי
בטח.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
של העדר שיבוץ?
היו"ר יעקב מרגי
אני אענה לך. אלו סימפטומים כמעט זהים. המקצוע מועדף בגלל – אתם לא אוהבים שאני אומר מסורת. לא יעזור לכם כלום – מסורת, תפיסה, תגדירו את זה איך שאתם רוצים. אני לא בא ממקום של שיפוטיות.

נכון שהמסורת לא מחייבת, יש קיבעון מחשבתי. אצלנו החרדים מקצוע ברירת המחדל הראשון בהשכלה על-תיכונית הוא הוראה, חינוך. כנ"ל גם פה היה במגזר הערבי. לכן אני אומר לך שהלוואי – שיתפסו אותי בלשוני, לא אכפת לי – הלוואי שהמחוז החרדי יוציא שיטת ניקוד כזו.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
כבוד היו"ר, שיטת הניקוד הזאת הייתה אחרי עתירה לבג"ץ. אז תעתרו לבג"ץ, אולי יסייע לכם.
היו"ר יעקב מרגי
אין לי כלות וחתנים ובנים ומועמדים להוראה בחינוך החרדי.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אפשר לשאול כמה שאלות?
היו"ר יעקב מרגי
סוניה, סיימת?
סוניה פרץ
כן.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו ניתן לחברי הכנסת. נעשה את זה לסירוגין.

חברת הכנסת חנין זועבי, בבקשה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אני חושבת בכל זאת שהשיטה טובה. היא שיטה אפקטיבית, צודקת. אולי אפשר להתווכח על הקריטריונים, אבל יש לי כמה הצעות או שאלות: האם יש אפשרות שתגידו לקבוצה מסוימת שבגלל הקריטריונים היא רחוקה מלהתקבל למערכת ובשביל שהיא תתחיל כבר לחפש אלטרנטיבות, לא כל שנה וכל שנה, 7 ו-8 שנים.

בזמן ההמתנה הם אולי מאבדים מסלולים אחרים שיוכלו להתאים להם יותר. אז תגידו מלכתחילה לחלק שהם רחוקים מהקריטריונים, שאתם מציעים להם לחפש הסבה, משרה אחרת.

שכחתי להגיד שיש בעיה, לא למחלקה שלכם של כוח אדם, אלא בעיה של אסטרטגיה, בעיה אסטרטגית של משרד החינוך. אין ראייה אסטרטגית איך לשלוט ולאזן בין הביקוש לבין ההיצע.
היו"ר יעקב מרגי
ברפואה הם יודעים לעשות את זה טוב.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
כן, הם יודעים במקצועות אחרים. אז זו לא בעיה של מחלקת החינוך. אנחנו צריכים להתווכח על אסטרטגיה. אתם צריכים לקבוע שאנחנו צריכים איקס ולכן אנחנו שולטים גם במכללות, באפשרות הקליטה של המכללות ושל המסלולים באוניברסיטה ומלכתחילה אנחנו אומרים שאנחנו לא מאפשרים למערכת של ההשכלה הגבוהה ולסטודנטים הכוון לימודי שעבדאללה ידבר עליו, כלומר זו ראייה אסטרטגית.
אבל למיקרו
קודם כל, אתם בכוח אדם תגידו לקבוצה מסוימת שהם רחוקים מלהתקבל. זה אבסורד לחכות שנים ולכן תתחילו עכשיו לחפש אלטרנטיבה. ככה אני חושבת שאולי תרחיקו ח=מחצית מאלה שעומדים ומחכים שנה אחרי שנה.
הצעה שניה
אומדן של המתנה. אתם לא רק תגידו למועמד כן אן לא. תתנו לו איזשהו אומדן של המתנה ככה שגם הוא יכול להחליט. בקריטריונים שלך, אומדן ההמתנה שלך הוא 3 שנים, 4שנים, 5 שנים.
היו"ר יעקב מרגי
היה אופטימי, אמרו לו 4 שנים. בוא שמע שבסוף השנה סיימו במחזור של חינוך והוראה עוד 4,000. את יודעת מה קרה לאופטימיות שלו?
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
הם יודעים. יש להם אומדן, אדוני היושב-ראש, כל שנה כמה כי זו לא מדיניות שמתחלפת שנה אחרי שנה.
השיטה השלישית
הייתה תכנית של קליטת מורים לבתי ספר יהודיים אבל היא לא הייתה יעילה . לא הייתה מחויבות אמתית אולי מצד משד החינוך. אז עוד פעם לחזור ולדרוש לקלוט מורים ערבים בבתי הספר היהודיים.

לבסוף, מה שדיבר עליו מסעוד וגם היושב-ראש, אפשרות של שקיפות מי לפני. אני רוצה לדעת האם יש אפשרות של שקיפות כזאת? תודה.
היו"ר יעקב מרגי
לפחות אם לא שמית בגלל צנעת הפרט, כמותית.
סוניה פרץ
את מקומו בתור הוא יודע.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אני כמציע אוסיף רק דבר אחד. הנושא פה הוא שיבוץ של מורים. אולי גם העניין של המנהלים משום שגם שם אני חושב שאפשר לשפר את הבחירה. זה משהו אחר, אבל אם יש משהו - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה פצע פתוח שצריך לטפל בו.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
נכון. אם יש משהו להתייחס משום שזה גם חשוב מאוד לפי דעתי.
היו"ר יעקב מרגי
זיאד מג'אדלה, ההגדרה שלך היא יו"ר המחלקה לתכנון ותיאום בהסתדרות המורים. אני שמח שהסתדרות המורים נמצאת אתנו בדיונים. לאט-לאט היא תגיע לקצב של נציגי מועצות התלמידים שמשתתפים אתנו – הם עוברים אתכם.

תעביר את זה הלאה. אני תמיד נוזף באלה שבאים פעם בשלושה חודשים לפה.
זיאד מג'אדלה
תודה רבה לך, בוקר טוב לכולם. אני מאוד שמח ע עצם קיום הישיבה הזאת ואני מודה גם לחברי הכנסת שיזמו, חבר הכנסת מסעוד גנאים ואחרים. הנושא מאוד חשוב והבעיה מאוד מורכבת אבל פשוט מאוד אין שום דרך אחרת מלבד שיטת הניקוד.

לא הכול ורוד ולא הכול מצוין אבל אני יכול להגיד ולהעיד שהשיטה טובה מאוד ומשנה לשנה השיטה והקריטריונים עוברים הפקת לקחים, התייחסויות ושיפורים. אם נחזור כמה שנים אחורה, היינו רואים דברים מסמרי שיער שמאות מורים ומורות בחופשת הקיץ היו עומדים בפתחם של רכזי הפיקוח הערבי במחוזות - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אני הייתי אחד מאלה.
זיאד מג'אדלה
- - בכדי שיידע איפה התור שלו. עומדים שעות על גבי שעות בתור. לפני 4 שנים בנצרת הקימו מאהל בחום שם.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
התור היה בחוץ.
זיאד מג'אדלה
לשמחתי, בשנים האחרונות, כמובן בהשתתפותנו ולאור בקשה שלנו בשנת 2011-2010 שהנושא יהיה מקוון, אין לנו המראות האלה שמורים עומדים בפתחם של רכזי פיקוח. כל מורה יושב בבית שלו, יודע איפה המקום שלו, מה הניקוד שלו ועל מה נקבע הניקוד. נכון, יש מה לתקן ולשפר ואנחנו עדיין בוויכוח עם משרד החינוך, אפילו החוזר שאמור לצאת באמצע פברואר לקראת שנת הלימודים תשע"ז, עוד לא סגרנו בו את כל הדברים מאחר ואנחנו מפיקים לקחים ממה שהיה בעבר.
היו"ר יעקב מרגי
אל תעצבן אותי על החוזר הזה שאתם תוקעים.
זיאד מג'אדלה
זה לא נתקע.
היו"ר יעקב מרגי
תקעתם אותו. עזוב.
זיאד מג'אדלה
אז לכן אין שיטה אחרת. אפילו היום, מזה שלוש שנים יש לנו ועדות שיבוץ לשיבוצים ולהשלמות משרות אין מנהל בית ספר ואין מפקח שיכול למנות, כמו שהיה לפני ולא רכז פיקוח. כל מורה, סליחה, כל בית ספר, מגיש את הבקשות שלו, בקשות ממוחשבות, מקוונות, למפקחים ומעבירים את זה לוועדת השיבוץ אני אפילו יכול להעיד על זה שהמורה מקבל הודעה על השיבוץ שלו, על השלמת משרתו, לפני שהמנהל או לפני שהמפקח ידע על זה. הוא מקבל את זה טלפונית וגם אינטרנטית. אבל היות - - -
היו"ר יעקב מרגי
זיאד תן לי את הקטע. איך זה מתנהל שמענו. אני רוצה לדעת מה באיזה רמות אתם מקיימים את התיאום ביניכם באיזה עניינים באיזה נקודות. פה אני צריך את - - -
זיאד מג'אדלה
- - - נשוב לחוזר של השיבוצים - - - השונות הנוספות כמעט בכל הנקודות. כמעט בכל הנקודות, ועדיין יש בינינו כמה נקודות מחלוקת לקראת החוזר הבא, שעדיין לא הגענו להסכמה ואני מקווה שבשבוע הקרוב נגיע להסכמות בכדי שהחוזר יצא בזמן למורים, לאינטרנט, ולכל השאר.

עכשיו התייחסות לשתי נקודות שהעלה פה מסעוד גנאים וחבר כנסת - - -
היו"ר יעקב מרגי
לסיכום.
זיאד מג'אדלה
נכון שמשרד החינוך משקיע במורים המצוינים, ונותנים להם תוספת ניקוד וכולנו רוצים את זה וכולנו רוצים את המורים המצוינים במערכת - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
המצוינים לפי התוצאות?
זיאד מג'אדלה
לפי התוצאות. אבל אני אומר לא בהכרח כל סטודנט מצטיין הוא גם מורה מצוין. שנית, אם אנחנו רוצים לקלוט את המצוינים האלה, ולתת להם עדיפות ואנחנו השקענו בהם ומשרד החינוך משלם עבורם שכר לימוד גם. הם לומדים בחינם על חשבון משרד החינוך.

אני אומר שצריך לבוא ולבדוק איפה אנחנו צריכים אותם בכדי שהם לא יקדימו מורים אחרים מהאזור שלהם. נבוא ונקבע את הקריטריון שהמורים האלה שאנחנו צריכים אותם באזורים מסוימים, ששם אנחנו צריכים אותם. ואז המורה הזה שסיים במסלול של המצוינים הוא לא תהיה לו קדימות על פני מורה אחר בישוב שלו. יכול להיות שאני לא צריך את המורה הזה בסכנין או בעראבה או בכבול. יכול להיות שאני צריך אותו במקום אחר. ואז אני לא נותן לו הקדמה על תושב עראבה סכנין וכבול. זה אחד.

שנית, בקשר לקליטת המורים. הבעיה היא מאוד גדולה ומורכבת. היות ובאמת באמת והיקף המוצע הוא הרבה הרבה פחות מהמבוקש. ופה הבעיה צריכה להיפתר – אני חושב שיכול להיות שזה צריך להיות דיון אחר – לא רק על ידי משרד החינוך אלא על ידי ועדה בין משרדית בראשות נציג של האוצר. לבניית כיתות במגזר הערבי מה שיש שם מחסור.
לתת יותר מכסות פנסיה
המכסה מגיעה ל – 1,250 מכסות פנסיה בשנה כללית. יכול להיות שהמועצה צריכה לבוא לתת 1,600 מכסות ומתוכם צריך לתת 500 למגזר הערבי.
קליטת מורים במגזר היהודי
הייתה תכנית של השר: 500 מורים ב-5 שנים, אבל מה זה 100 לשנה? אולי פה צריך להגדיל את המספר הזה להגדיל את המורים למתמטיקה, מדעים ואנגלית. יש מורים כאלה והם מצוינים והם מרוצים שם.

בין היתר, גם להקים ועדה בראשות נציג של האוצר להכוון להסבה מקצועית. לאלפי אקדמאים מהמכללות. בזה בינתיים אני מסתפק.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. תודה רבה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
יש לי שאלה ואחר כך נשמע את עבדאללה כי זה מתקשר לדברים שאמר זיאד. סוניה, יש לך הערכה לגבי התוכנית הדיפרנציאלית, כמה תקנים - - -
סוניה פרץ
אני רוצה רקע להגיד משהו לגבי מה שזיאד אמר לגבי מכסות פרישה. אני יכולה לעדכן שאנחנו קיבלנו כבר את מכסת הפרישה לקראת השנה הנוכחית כשהאוצר מראש נתן לנו את המכסה הוא שריין לנו - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
הייתה לי שאילתה לשר האוצר - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע תן לה, תן לה. התחלת לומר שהאוצר דווקא - - -
סוניה פרץ
- - שריין לנו 25% מהמכסה לטובת המגזר הערבי.
היו"ר יעקב מרגי
כמה הם מתוך - - -
סוניה פרץ
זה יוצא 350 תקנים.
היו"ר יעקב מרגי
באחוזים, מתוך כלל כוח ההוראה?
סוניה פרץ
אני מעריכה שמשהו כמו 20%. אנחנו בעצם התבקשנו לתת עדיפות. עכשיו אני חייבת לומר משהו לגבי העניין הזה - - -
היו"ר יעקב מרגי
יש הענות, פרישה, אני שואל? אני יודע שמעמד המורה במיוחד באוכלוסיות הבוגרות הוא מעמד – השאלה אם יש רצון לפרוש?
סוניה פרץ
אז אני יכולה להגיד שאם אני משווה לשנה הזאת, אז מתוך אחוזי הפרישה פרשו 18% מקרב המגזר הערבי. פרישה מוקדמת היא פרישה שאדם מבקש אותה מרצון. אני מקווה שנעמוד ביעד שקבע לנו האוצר - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
יש לי הצעת חוק ביום רביעי הבא שזה 25 שנים. אתם תומכים אבל האוצר לא תומך.
סוניה פרץ
תראה, 25 שנים אתה יכול להגיע למצב שבו עובד הוראה בן 45 יפרוש בגיל 45 או 46. זה - - -
היו"ר יעקב מרגי
גם בצבא - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
זה בסדר תני לו ללכת למקום אחר, לרענן את המערכת ושהוא לא בסוף יצא ביגון מהמערכת.
היו"ר יעקב מרגי
גרעון אקטוארי אדוני. גרעון אקטוארי, בוא לא נפתח פה דיון על הפנסיה זה כבר דיון כלכלי.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
זה חלק, אדוני היושב-ראש.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אני מוכן להתפשר עם האוצר על 30 גם. אבל הם לא רוצים לעגן את זה בחוק.
היו"ר יעקב מרגי
עבדאללה, בבקשה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אבל זה חלק, סליחה, עבדאללה ואדוני היושב-ראש. זה חלק מהנקודות שאנחנו חוזרים ומעלים אותם על תנאי פרישה מוקדמים. הם עידוד
היו"ר יעקב מרגי
עידוד פרישה . ב-25% יהיה עידוד.
סוניה פרץ
לא, לתנאים יש שני מרכיבים.
היו"ר יעקב מרגי
בסדר. בבקשה עבדאללה חטיב.
עבדאללה חטיב
אדוני היושב-ראש, חברי הכנסת, אני לא רוצה לחזור על מה שאמרה סוניה אבל רוצה להגיד מספר דברים. קודם כל אין ספק שהדיון הזה הוא דיון חשוב מאוד, והחשיבות שלו הוא הנושא של איכות ההוראה ויציבות ההוראה וזה המפתח לשיפור הישגים בלימודים במגזר הערבי. אין ספק שהנושאים גם שהועלו על ידי חברי הכנסת הערביים וגם על ידי הניקוד של מבחן הבקיאות או על ידי הנושא של בחינת המכסות שהעלתה חנין והנושא של אומדן המתנה, אלה הם סוגיות שאנחנו צריכים לבחון אותם לעומק.

אדוני היושב-ראש, לפני שנתיים, נתבקשנו לכתוב נייר עמדה לשר החינוך בנושא של שיטת הניקוד וגם בנושא של שיבוץ מורים במגזר הערבי, כאשר במסגרת אותו נייר עמדה – אין שום בעיה להעביר את נייר העמדה לכנסת ולחברי הכנסת – נתבקשנו לבדוק 4 סוגיות עיקריות.
הסוגיה הראשונה
האם קיימת הצדקה לנוהל נפרד לשיבוץ מורים במגזר הערבי אשר יתווה ויארגן את הנושא של קליטת מורים במגזר הערבי. זו הייתה השאל הראשונה.

השאלה השנייה שבחנו אותה היא גם עלתה במסגרת ההצעות של חברי הכנסת: האם הקריטריונים שמובאים במסגרת הנוהל מנבאים ומבטיחים איכות הוראה? יכול להיות שהמורה הזה מצוין אבל אין לו כישורים לעמוד בפני כיתה. פה אנחנו מדברים על נושא של התאמה לתפקיד או התאמה להוראה כפי שהעלתה חנין.

הסוגיה השלישית שנתבקשנו לבדוק היא האם מתן סמכות למנהלי בתי ספר בבחירת המורים תשפר את המורים הטובים?

הסוגיה הרביעית שבחנו היא האם משרד החינוך מספק שירות נאות למועמדים להוראה וגם נותן להם שקיפות בכל מה שקשור לשיבוץ מועמדים להוראה במגזר הערבי. אלה ארבע הסוגיות המרכזיות שהתבקשנו לבחון. כתבנו מסמך על זה - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
"אנחנו" זה צוות משרד החינוך?
עבדאללה חטיב
זה לא צוות משרד החינוך, חבר הכנסת ג'בארין, זה גם אנשי אקדמיה. אני גם עשיתי מפגש עם מנהלים, עשינו מפגש עם מפקחים ועשינו גם מפגש באוניברסיטת בחיפה וביקשנו שם שולחן עגול על מנת לבדוק האם קיימת הצדקה לנוהל והאם הקריטריונים אכן מנבאים איכות הוראה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אז אנחנו רוצים שתשלח לנו - - -
עבדאללה חטיב
בשמחה רבה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
מתי זה היה?
עבדאללה חטיב
זה היה לפני שנתיים.

גם מצאנו במסגרת אותו נייר שיש תמימות דעים בקרב האוכלוסייה הערבית שיש להמשיך באותה שיטת ניקוד אשר עונה על שני דברים מרכזיים: הסוגיה הראשונה היא הנושא של ההיצע הרב שעולה על הביקוש ומה שאמרה סוניה. אנחנו מדברים על 12,000 בקשות שיבוץ.

לא כל המורים שמגישים בקשות שיבוץ, אדוני היושב-ראש וגם חברי הכנסת, הם מורים חדשים. יש כאלה שעובדים במסגרת בתי ספר תיכוניים והם מגישים גם בקשות לעבודה במסגרת משרד החינוך ויש גם מורים שעובדים במסגרת - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה בשוליים. כשמדברים על 18,000, וסוניה פירטה, תוריד את ה-6,000 – זה 3,000 ועוד 3,000, בוא נאמר 12,000, אתה יכול לקחת עוד 1,500-1,000 על מה שאתה מצביע. אלא אם כן תבוא ותגיד לי: אל תדאג, רובם מועסקים במשרות הוראה במקומות אחרים.
עבדאללה חטיב
לפי הנתונים שקיימים בידינו, אדוני היושב-ראש, כ-4,000 מועמדים לא מועסקים בכלל - - -
היו"ר יעקב מרגי
מתוך ה-12,000? ו-8,000 מה עושים?
עבדאללה חטיב
הם מועסקים או עלי ידי בעלויות או בבתי ספר תיכוניים או במסגרת משרד החינוך. במשרד החינוך אמרנו שאנחנו קולטים כ-32 עד 35 אחוז מהמועמדים להוראה במגזר הערבי.

אין שספק שעקב קשיי התעסוקה של אקדמאים ערביים, חלק רב מהאקדמאים הערביים פונים לחינוך ואני חושב שצריכה להיות תכנית לקלוט אקדמאים ערביים. אנחנו רואים שחלק מהאקדמאים הערביים שסיימו במשפטים, שסיימו ברוקחות, שסיימו בכלכלה, באים ועושים הסבה מקצועית במסגרת משרד החינוך.
הנושא של הניקוד
אין ספק, אדוני היושב-ראש, שאנחנו כל שנה מנסים לשפר את הפרמטרים אשר מנבאים איכות הוראה. מה שעולה פה על ידי חברי הכנסת הערביים בנושא של הניקוד שניתן עבור מבחן הבקיאות בשפה ה ערבית או עבור הצטיינות או עבור תואר, הוא נושא שגם ניתן לבדיקה ואין שום בעיה ליזום דיון עם חברי הכנסת הערביים ועם כל גוף שתרצו על מנת לבחון את אותן נקודות שניתנו לכל פרמטר. אין ספק שזה נושא שאנחנו רוצים לקדם אותו ולהגיע למצב שאנחנו בוחרים את המורים הטובים ביותר במגזר הערבי.

לפני כחודש יזמנו מחקר דרך לשכת המדען הראשי, מחקר שהמשרד מוביל אותו. אנחנו פרסמנו אותו במסגרת קול קורא. הגישו בקשות כל מיני אוניברסיטאות ואקדמיות. המטרה של המחקר היא בחינת קודם כל, את שיטת הניקוד וגם את בחינת הקריטריונים. פרופסור עמי ולנסקי הוא שהוביל את המחקר הזה.

אנחנו בתהליך של הקמת מרכז הערכה שיבחן את המורים אשר מגישים בקשות לעבודה במסגרת משרד החינוך. אני לא רוצה להתחייב שבמסגרת השנה הקרובה אנחנו נוכל להקים את מרכז ההערכה, אבל יכול להגיד שתוך שנתיים יוקם מרכז הערכה במימון המשרד שגם ייבחן את הנושא של איכות ההוראה.
הנושא של בחינת המכסות
אני יושב במסגרת ועדה שיושבת גם אצל אייל וגם אצלנו ואנחנו מנסים לעשות שני דברים: קודם כל, לצמצם את היקף ההכשרה במסגרת המכללות הערביות. אנחנו יודעים שבכל שנה מגישים כ-1,750 מורים חדשים, אלה שמסיימים באוניברסיטאות ואלה שמסיימים במסגרת משרד החינוך, בקשות לעבודה כאשר הצורך במורים חדשים שיש להם שנה אחת אחת שלו ותק הוא פחות מזה.

לכן, בנושא של בחינת המקצועות, המשרד מצמצם את המכסות במסגרת המכללות הערביות. לפי הודעת השר אנחנו גם רוצים להקים מכללה אקדמית למקצועות נדרשים במגזר הערבי. הנושא של אומדן המתנה - - -
היו"ר יעקב מרגי
ראיתי מול השיבוץ לעומת המועמדות שלא היה מקצוע שהיה באפס או במינוס – בכולם היה עודף. גם אם תעביר, אז מקסימום תוריד מחינוך מיוחד למתמטיקה ויגדל הפער במתמטיקה. לא ראיתי מקצוע אחד שיש בו פער.
עבדאללה חטיב
במקצועות האומנויות, למשל כל מה שקשור למוזיקה ולאומנות, זה מקצוע נדרש. כל מה שקשור לנושא של חינוך גופני זה מקצוע נדרש ואין לנו מועמדים לתחומים האלה. אם אתה תבקש היום מורים לאומנויות ומורים למוזיקה, לא תמצא בחינוך הערבי, אבל אם אתה תבקש מורה לחנוך מיוחד או מורה לגיל הרך, אתה יכול למצוא עודפים רבים.

לפי התכנון של המשרד, אנחנו ב-3 השנים הקרובות, עם היישום המלא של התקצוב הדיפרנציאלי, אנחנו נוכל לקלוט כ-4,000 מורים חדשים.
היו"ר יעקב מרגי
תתייחס לעוד נקודה קשה: אולי הגיע הזמן שהמשרד ידביק את הפערים בהשלמת תקנים וכיתות במגזר הערבי? אני אקרא לכם בסיכום לעשות את זה.
עבדאללה חטיב
במסגר התקצוב הדיפרנציאלי, אדוני היושב-ראש, ייקלטו כ-4,000 מורים.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
בסוף ה-5 שנים?
עבדאללה חטיב
אנחנו כבר בשנה השלישית. עוד שנתיים נקבל גם תוספת גדול של שעות לחנוך העברי. בסוף התהליך ייקלטו כ-4,000 מורים חדשים במגזר הערבי.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אבל זה מצריך כיתות.
עבדאללה חטיב
זה מצריך כיתות. אנחנו עכשיו בתהליך של בניית תכנית חומש לפעילות במגזר הערבי. חנין נפגשה עם תמיר ואנחנו עכשיו במסגרת התכנון האסטרטגי גם מנסים לבנות תכנית חומש - - -
היו"ר יעקב מרגי
מה? חנין נפגשה עם תמיר בן משה?
עבדאללה חטיב
כן.
היו"ר יעקב מרגי
אני מנסה כבר חודש וחצי ולא הצלחתי.
עבדאללה חטיב
היא נפגשה אתו בסוגיות הקשורות למגזר הערבי.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
הוא היה בסיור.
היו"ר יעקב מרגי
ביום ראשון הוא אצלי בישיבה. אני אפרגן לו שהוא פגש אותך ואני אעקוץ אותו על זה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אתה צריך לתמוך בעבודה שלי.
עבדאללה חטיב
הסוגיה השלישית, אדוני היושב-ראש, היא הנושא של הסבה מקצועית.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
רגע, עבדאללה, לגבי תכנית חומש לבניית כיתות, אמרנו 4,000 מורים – יש הערכה כמה כיתות חדשות כדי לענות על הצרכים שעולים מהתקצוב הדיפרנציאלי? מה ההערכה?
עבדאללה חטיב
אני יכול להבטיח של שאין שום יישוב ערבי או רשות מקומית ערבית שהגישה בקשה לבינוי והייתה בעדיפות א', כלומר מבחינת קרקע, מבחינת המסמכים, ואנחנו לא תקצבנו אותה. דווקא בסוף השנה נותרה לנו ייתרת תקציב ואנחנו התחלנו לפנות - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אתה מתפרץ כאן לדלת פתוחה. היה לנו דיון על זה. יש לנו נתונים על תקציב שלא אושר, נכון?
היו"ר יעקב מרגי
אני לא מדבר על בינוי, אתה יודע למה?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
סליחה, כבוד היושב-ראש, אם לא יהיו כיתות, אתה מבין, זה - - -
היו"ר יעקב מרגי
בוודאי שצריך לעשו. אני לא אתן לך לברוח למקומות הקלים. אני עדיין נוגע בתקינה. משרדי ממשלה לא אוהבים את המילה תקינה, האוצר לא אוהב. תקינה מחייבת. היום, הפער בשנתונים מול תקנים וכיתות, התפיפות במגזר הערבי גדולה יותר?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
בוודאי.
היו"ר יעקב מרגי
גדולה יותר. אז יהיה מקום לעוד מורים. גם נרוויח חינוך טוב יותר, נרוויח את רווחת התלמיד ורווחת המורה ובכל הפרמטרים נרוויח. נכון, צריך להזיז מבנים ישנים ויבילים על הדרך, לבנות בתי ספר חדשים. אני מדבר על ריווח.
עבדאללה חטיב
אדוני היושב-ראש, אין ספק שהנושא שאתה מציג אותו הוא נושא חשוב מאוד. המשרד גם מחויב למצוא פתרונות של המגזר הערבי בכל מה שקשור לבינוי.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
עבדאללה חטיב
בנושא של הסבה מקצועית, מה שאמרה חנין, התחלנו בהסבת אקדמאים ערבים בתחום ההוראה למקצועות נדרשים. אנחנו בקשר עכשיו עם "צופן". ביקשנו מהם, גם בסיוע משרד ראש הממשלה, לקחת את כל הבוגרים שסיימו ביולוגיה, כימיה, פיזיקה ומתמטיקה ולעשות להם הסבה אינטנסיבית תוך תקופה של 6 חודשים ולהעביר אותם למקומות שיש בהם אופקי תעסוקה.
היו"ר יעקב מרגי
זה עובד? יש היענות?
עבדאללה חטיב
זה עובד. התחלנו - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
מתי התחילו?
עבדאללה חטיב
התחלנו בשנה שעברה פיילוט עם קבוצה של כ-30 מורים למקצועות נדרשים. הם שולבו במסגרת מפעלים, הם שולבו גם במפעלי הייטק. לפני שבועיים הייתה ישיבה אצל מנכ"לית המשרד עם "צופן". אנחנו רוצים להרחיב את זה ולקלוט כמה שיותר אקדמאים ערבים שיש להם הכשרה בתחומים האלה.
היו"ר יעקב מרגי
תנו להם תמריצים. אל תכניסו אותם למערכת עם 4,500 שקל.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
עם 60 מ-900 - - -
עבדאללה חטיב
הנושא של מורים ערבים במסגרת בתי ספר יהודים, לפי הנתונים היום כבר עברנו 220 מורים. יש מחסומים ויש בעיות בדרך, אנחנו מנסים להתגבר. התכנית היא לשלב 500 מורים מהמגזר הערבי במסגרת בתי ספר במגזר היהודי.

אין ספק שהנושאים שהועלו הם חשובים מאוד. אנחנו ניקח אותם ונשמח גם לקיים ישיבות מקצועיות - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
בקשר להכוון המקצועי או חינוך לקריירה שזה - - -
עבדאללה חטיב
הנושא של ההכוון המקצועי, אנחנו הרחבנו אותו השנה לכל בתי הספר הערביים באמצעות המל"ג בשותפות עם הרשות לפיתוח כלכלי. עכשיו אנחנו מפעילים תכנית של הכוונה בכל בתי הספר התיכונים הערביים על חשבון המשרד ועל חשבון המל"ג, כאשר המטרה היא להציג בפני בוגרי התיכון במגזר הערבי ובפני התיכוניסטים את המקצועות הנדרשים.

בנוסף, אנחנו גם נותנים מלגות למקצועות הנדרשים: למקצועות הנדסה, למקצועות של ניהול עסקים, למקצועות של כלכלה. כלומר, אנחנו מממנים שכר לימוד מלא באמצעות מלגת "אירתקא" – אנחנו מעבירים תקציב למל"ג והוא מחלק את התקציב לאותם מקצועות נדרשים.
היו"ר יעקב מרגי
יוסף, בבקשה. ד"ר יוסף ג'בארין, חבר הכנסת.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
תודה לכבוד היושב-ראש, האמת שיהיה מנהג מעניין אם נסכים אולי פעם בחודש נשב עם נציגי משרד החינוך ונוכל לעקוב - - -
היו"ר יעקב מרגי
הם יושבים אתנו כל יום. נמאס להם לראות אותי.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אני אומר את זה דווקא בנימה חיובית.
היו"ר יעקב מרגי
יש דמויות במשרד החינוך שבכנות אני חפץ שיבואו. אני מכבד את אלה שמגיעים אבל יש שמתחבאים, אני לא יודע, או שפוחדים ממני או – אני לא אצביע עליהם, הנציגה שלהם נמצאת פה, זה בסדר. נציגה שלה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אני אומר את זה בנימה חיובית, כי במיוחד כשאנחנו משוחחים אוף רקורקד על הנושאים הללו, אנחנו מוצאים שאנחנו מסכימים על הרבה דברים. לכן אנחנו מרגישים שרוצים להיות שותפים בתהליך החשיבה איך משנים ואיך מקדמים את הנושאים הללו.

אני שמח להגיד לך שגם אנחנו, שלושת חברי ועדת החינוך, מפתחים יחסי עבודה טובים. הראייה היא שחנין פוגשת את תמיר ואתה לא מצליח. זה רק סימן - - -
היו"ר יעקב מרגי
תאמין לי, לו רציתי, הוא היה פה, איך אומרים אצלנו, בשמאל ימין. אבל לא רציתי.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אבל הוא היה כמה פעמים.
היו"ר יעקב מרגי
יש הבדל בין פגישת עבודה - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
בנימה חיובית זו, גם עם עבדאללה, גם העבודה עם כמאל ועכשיו נסרין פעם ראשונה שאולי אני רואה אותה כאן, אני מקווה שבאמת נצליח לקדם - - -
היו"ר יעקב מרגי
היא לפחות באה - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אז אתה אחראי להעמיד אותם - - -
יהודית גידלי
בכנסת הנוכחית - - -
היו"ר יעקב מרגי
עזבו את נסרין. קדימה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אין ספק שיש קושי. אני כל הזמן מקבל פניות ותהיות וכדומה. יש לי תחושה שאולי הגיע הזמן להציע שנקים ועדה מקצועית. לכן שאלתי מתי עשיתם את ההערכה הזו. אני חושב שצורך, כבוד היושב-ראש, לחשוב שתקום ועדה מקצועית לבחון את הסוגיה הזו. יש לנו אלפי מורים ערבים, זה מתקשר גם להעדר אופציות תעסוקה, זה מתקשר להעדר הכוונה, זה מתקשר כפי שראית למחסור בכיתות עוד מעט – יש שעות לימוד, יכול להיות שאין מספיק כיתות.

אבל זה גם מתקשר לעבודה של המכללות להכשרת מורים: קיים היצע רחב. אנחנו אולי מספיק טובים אבל לא מספיק כדי לראות את כלל התמונה. לכן אני מסכים עם זיאד שיכול להיות שצריך הסתכלות בין-משרדית. שגם משרד החינוך, גם משרד האוצר וגם משרד הפנים בענייני בינוי כיתות יעבדו עודה של חודשיים-שלושה, ילמדו מקרוב את הנושא ויציעו לנו, גם לעבדאללה וגם לי, לאן ללכת עם המצב הזה.

רק לפני שבוע היה לנו דיון בוועדת החוקה על ייצוג של אקדמאים ערביים בשירות המדינה. בשירות המדינה אנחנו עדיין בסביבות ה-9.5%. אם היו מעלים את זה רק אחוז או שניים, זה היה קולט מאות אקדמאים ערביים. לכן צריכה להיות הסתכלות יותר רחבה ובאמת ועדה בין-משרדית שתיתן המלצות לכל הגורמים המעורבים איך להתקדם עם זה.

קשה לי להחליט עכשיו מה יותר עדיף, מצוינות או בחינה בערבית וכדומה, לא נוכל להיכנס לזה. יכול להיות שוועדה מקצועית תוכל לבחון גם את הסוגיה הזו. אבל יש תחושה, ואני אומר לך את זה עבדאללה, שהזמן שעבר מאז שהם סיימו ועד היום, אני מדבר על מורים שמדברים על 6-5 שנים. זה מספר קיצוני של שנים. גם אם מועסקים, אתה יודע, הם מועסקים לפי שעה אצל גורם פרטי והם מועסקים רק שעות ספורות או בעמותות.
היו"ר יעקב מרגי
או שהוא נוסע ל-6 יישובים כדי - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
לדעתי צריך לתת משקל גם למתי שהם סיימו כי כל שנה שעוברת מבלי שהם נקלטים, זה מוסיף לתסכול שלהם ולתחושה שמשהו לא הוגן קורה בתוך המערכת. כנראה, גם לפי בדיקה לא מעמיקה שעשיתי, בכל זאת עדיין יש בעיות. אני וחושב ששיטת הניקוד כעיקרון היא שיטה טובה כדי להבטיח אובייקטיביות אבל כנראה שעד היום מפקחים, מנהלי בית ספר, מצלחיחם למצוא דרכים איך בכל זאת לעקוף את השיטות הללו.

ספרו לי על מפקח או מנהל בית ספר שמודיעים לו על שעות שהוא קיבל, אז הוא ממתין עד שיגיע תור של מישהו שהוא מעוניין בו או מישהי. צריך להיות עם יד על הדופק. למשל קובעים שמי שלא מנצל עד לתאריך הזה, אז מעבירים לאחר. יש שיטות איך לעשות את זה. יכול להיות שגם ארגון המורים יכולים ליזום מהלך ולשמוע מהמורים איפה קיימות בעיות ועדיין פוגעות באובייקטיביות של השיטה ואז לפגוש את משרד החינוך ולדבר על כך.

אנחנו מעלים כל הזמן את הדרישה הזו. אם אתם אומרים שאין מחסור בבתי ספר יהודיים, הרי במקומות מסוימים - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה לא שאין מחסור. אני אסביר לך - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אבל זה לא כמו אצלנו.
היו"ר יעקב מרגי
יש עודף הכשרה, אבל חלקם מלכתחילה לא באים להוראה. יש נתונים שאומרים שכ-30% מוצאים את עצמם בזה, ויש מקצועות שבהם חסרים גם במגזר היהודי. אבל זה לא דומה בשיעורים ובגודל למה שיש במגזר הערבי. אבל אם אתה שואל אותי, צריך לעודד מעבר של מורים מהמגזר הערבי למגזר - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
נכון, בהחלט. חשוב לנו מאוד שנשתף פעולה להבטיח את יישום התכנית הדיפרנציאלית. היא יכולה להגביר את שעות הלימוד, היא יכולה להגביר את הכיתות, אבל אסף שכתב את המסמך על הבנייה חייך שהכול מכוסה. יכול להיות שתיאורטית כן, אבל יודעים שיש בעיות עם קרקע וכדומה. זה מחייב הסתכלות יותר רחבה. אם לא יהיו מספיק כיתות, זה יכול לתקוע לנו את התכנית הדיפרנציאלית ולכן חשוב שתהיה מילה ברורה שהיא אכן מיושמת במלואה.

תגיד לי אם אני טועה. אני מבין שהרוב המוחץ של התקצוב הדיפרנציאלי הולך למוסדות חינוך ערביים?
עבדאללה חטיב
מדובר על כ-150,000 שעות בסך הכול.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
מטבע הדברים, לפי הדירוג הסוציו-אקונומי.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
נכון. לזה אני מצפה. אני רוצה לשמוע את זה. אני אשמח אם תהיה הצהרה כזו כי לפי הנתונים שאני מצליח לקבל, אני לא מקבל תמונה מאוד ברורה שאכן הרוב המוחץ, נגיד יותר מ-80-70 אחוז הולך לבתי הספר הערביים, למרות שככה אני מצפה, כמו כבוד היושב-ראש.
היו"ר יעקב מרגי
אני מכיר מתמטיקה אחת, לא מכיר הרבה שיטות במתמטיקה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
גם אני. נושא שאשמח לדבר עליו: היום בכפר קרע בית ספר יסודי שובת בפעם הנייה ברציפות. אני לא מצליח להבין את הבעיה. אני מבין שיום הלימודים מתחיל בשעה 07:30 – אם אני טועה, תתקנו אותי –אם מנהלי בית הספר לא רוצים לפתוח ב-07:30 אלא רק ב-07:45, אז חבל שמשרד החינוך לא כופה את זה כי זה היום השני לשביתה. אני מדבר אתכם ואני כל הזמן מקבל סמסים.
היו"ר יעקב מרגי
השביתו בית ספר על רבע שעה?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
כן. כי ההורים לא מצליחים להסתדר עם 07:45.
היו"ר יעקב מרגי
הם רוצים יותר מוקדם.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
הם רוצים ב-07:30 כדי להספיק ללכת לעבודה ולהשאיר את הילדים.
כמאל עטילה
זה לפי חוזר מנכ"ל.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
שעה 07:30?
כמאל עטילה
לא. לפי חוזר מנכ"ל, המנהלת יכולה לפתוח ב-07:45. היא יכולה לפתוח ב-07:30 אבל אנחנו לא יכולים לחייב אותה. אם היא רוצה לפתוח ב-07:30, היא צריכה למנות תורנים. זה נמצא כל המגזר הערבי, אבל המנהלת שם מתעקשת ועושה לפי הנוהל.
היו"ר יעקב מרגי
אבל אם לרוב ההורים מסתדר 07:30, אני חושב שדרושה גמישות של מנהל. אי אפשר להשאיר את זה בידיים של מנהלת כהחלטה של גורם יחיד.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
ועד ההורים אומרים שהם לא מספיקים - - -
היו"ר יעקב מרגי
אם ועד ההורים מסכים וזה בהסכמה של רוב, אני חושב שניתן למצוא - - -
כמאל עטילה
בחוק היבש. אבל יש שם שומר שמועסק על ידי המועצה והיא יכולה להנחות אותו לפתוח ב-07:30. הוא לא כפוף למשרד החינוך. יש פתרון שהשומר - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני מבקש לקבל תשובות.
עבדאללה חטיב
אנחנו נבדוק את זה.
היו"ר יעקב מרגי
שמעתי על השבתה ב"אשל הנשיא" ומיד התערבנו והפסקנו את השביתה. זו פעם ראשונה שאני שומע על זה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
זה היום שני ברציפות וזה מאוד חורה - - -
היו"ר יעקב מרגי
עבדאללה, אני מבקש לעדכן אותנו. תלמדו את הסוגיה ותודיע לי שהצלחתם לבטל את השביתה. תודה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
תודה, כבוד היושב-ראש. כמאל, אני מסכים שזה החוק היבש אבל אני מניח שאפשר למצוא פתרונות. לא ייתכן שכל ההורים מסכימים ורק המנהלת, שאני לא מכיר אותה כמובן, תוקעת את זה.
כמאל עטילה
הוא מתעקשת.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אבל אי אפשר.
היו"ר יעקב מרגי
יש עוד מישהו שרוצה לדבר? נסרין, באת סוף-סוף, את רוצה לומר התייחסות או שהכול בסדר? לא עלו שאלות משפטיות.
נסרין חורי
אני רואה שהכול בסדר.
היו"ר יעקב מרגי
לא עלו שאלות משפטיות.
נסרין חורי
כל המרבה – גורע.
היו"ר יעקב מרגי
יפה, נכון. כל המוסיף – גורע. את צודקת.
נסרין חורי
אני רואה שכולם - - -
היו"ר יעקב מרגי
במיוחד במשפטים.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אבל את מסכימה שיש מקום לעשות הערכה על כל התופעה בראייה בין-משרדית?
היו"ר יעקב מרגי
זה לא התפקיד שלה.
נסרין חורי
זה התפקיד של עבדאללה וסוניה. אנחנו כמובן מלווים אותם בהיבט המשפטי שלנו. ראייה כוללת זה יותר עבדאללה וסוניה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
כמה תביעות? יש הרבה תביעות?
היו"ר יעקב מרגי
הנה, מצאנו שאלה משפטית. לא באת לחינם. את יכולה לומר לנו כמה היו בשנים האחרונות.
נסרין חורי
אני יכולה להגיד שכל שנה זה הולך ומתמעט כי יש אמון בקרב המורים שאנחנו פועלים אך ורק על פי שיטת הניקוד, פועלים בשקיפות מלאה. אז כל שנה שעוברת ומניסיון המורים - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
או אם יש אי-אמון במערכת – זה לא מצביע על אמון, נסרין - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
נסרין, יש לי הצעה: אם המורים, לפי דעתי, יודעים שיש כתובת לערעור. לא בית משפט, אלא כתובת לערעור שיפנו אליה, אני חושב שזה יפחית גם.
נסרין חורי
אני אסביר איך זה עובד. קודם כל, לא צריך לזלזל באינטליגנציה של המורים, הם יודעים להגיע לכל גורם רלוונטי והם עושים את זה. זה מתחיל בזה שהם פונים לתחום כוח אדם בהוראה בכל מחוז ומחוז. יש כאלה שמגיעים ישירות למנכ"לית, לשר, אלינו. יש כאלה שמגיעים לעומר ולעבדאללה חטיב - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אחרי כל זה, הם מגיעים אלינו.
נסרין חורי
- - וגם יש כאלה שמגיעים לסוניה. אנחנו מטפלים בכל פניה שמגיעה אלינו. אנחנו עושים את הבדיקות ונותנים תשובות - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
מי הגוף? למי יפנו?
נסרין חורי
הגוף שצריך לפנות אליו זה תחום כוח אדם בהוראה במחוז. לכל מחוז יש מנהל תחום כוח אדם בהוראה ויש לפנות אליו בכתב והוא יקבל תשובה תוך 14 יום ואפילו פחות. יש כאלה שלא פונים - - -
היו"ר יעקב מרגי
כשאנחנו אומרים שבמגזר הערבי, בדרום יש מחסור ובצפון יש עודף, זה מחוז אחד יוצא. הבעיה הקריטית שאנחנו מדברים עליה עכשיו מתמקדת במחוז אחד.
נסרין חורי
בצפון, חיפה ומרכז.
היו"ר יעקב מרגי
אבל המסה הקריטית בצפון.
נסרין חורי
בצפון בעיקר. בצפון יש את מרבית האוכלוסייה ויש הרבה יישובים ערביים.
היו"ר יעקב מרגי
איפה יושב במחוז בצפון?
נסרין חורי
בנצרת עילית, בקריית הממשלה, ליד בית המשפט. שם גם יש בית דין אזורי. המורים יודעים לשכור שירותיו של עורך דין, הם פונים לבית הדין ואני חושבת שבבית הדין הם מקבלים גם מענה. חלק הארי מהבקשות המוגשות לבית הדין נמחקות. אז הם מגיעים לבית הדין. רוב, 99% מהבקשות נדחות כי אנחנו מגיעים עם תשובות מלאות לכל טענה וטענה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. יש מישהו שרוצה להוסיף? אנחנו צריכים לסכם.
עבדאללה חטיב
אני רוצה להוסיף על מה שאמרה נסרין. אנחנו רוצים להגביר את הנושא של השקיפות בכל הנושא של שיבוצי מורים במגזר הערבי. זה אינטרס לכולנו וזה מתייחס גם לחברי הכנסת ולך, אדוני היושב-ראש, וזה גם אינטרס שנו.

לכן הקמנו מרכז מידע בצפון. מרכז המידע בצפון יכול לתת מענה לכלל הפונים מבחינתה המורים שפונים אליו. אפשר להתקשר אליו, לקבוע תור והם יתנו גם נתונים על המיקום שלהם ועל הניקוד שלהם. אם יש בעיה, ניתן גם לפנות אל המחוז.
הסוגיה השנייה
אנחנו בתהליך לקראת אוקטובר בכל שנה. אנחנו רוצים לפרסם את כל המשרות שאוישו בבתי הספר הערביים ברמת בית ספר על מנת שתהיה שקיפות מלאה, שכל המורים במגזר הערבי יידעו שיש משרות בבתי הספר הספציפיים האלה על מנת שכולם יידעו ויראו שהנה - - -
היו"ר יעקב מרגי
שמית? למה לא?
עבדאללה חטיב
לא שמית. מקצועית.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
לא השם של המורה אלא המקצוע ובית הספר.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא ביקשתי שתפרסמו את הנטו והברוטו שלו, את הציונים שלו או מספר הילדים.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
שם.
היו"ר יעקב מרגי
אם אני נכנס לאתר של המשרד לקליטת עליה, לדוגמה, יש את כל האגפים עם הפונקציות ועם השמות שלהם. מה קרה? נחרב העולם?
נסרין חורי
אני אסביר מה הניע אנחנו עד עכשיו. אני רוצה להבהיר שאנחנו שכל שנה אנחנו יושבים, כמו שאמרה סוניה, ומפיקים לקחים לאור הערות של חברי כנסת, של גורמים רלוונטיים, גם בבית הדין יש הערות. יכול להיות ששופט כזה או אחר מעלה תהיה, מעלה נושא וסוגיה לבחינה.

עד היום זה התפתח בשלבים. זה התחיל בזה שאנחנו נתנו מיקום. כל מורה ומורה יודע כמה מורים לפניו בתור. הוא לא יודע את השמות. אני אגיד לך למה זה - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא ביקשתי את זה.
נסרין חורי
לא ביקשת שמות.
היו"ר יעקב מרגי
בעקבות הדברים של עבדאללה אמרתי: מה הבעיה לפרסם שבעראבה, בבית ספר זה וזה, צוות ההוראה הוא כזה וכזה? בסכנין, בבית ספר זה וזה, צוות ההוראה הוא זה וזה. מה הבעיה? אני מבין את הרגישויות אם תפרסמי, זה כמו במשחקי כדורגל, מי לפני ואיך עושים ומה עושים ואיך מזיזים - - -
נסרין חורי
למה כולם צריכים לדעת שאיקס הוא בתור מספר ארבע או חמש? יש לו זכות לשמור על - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא רוצה, לא ביקשתי. נסרין, הסכמתי אתך. לגבי התור והשיבוץ, את צודקת – לא טוב. ברגע שאני יודע מה הניקוד שלי ומה המקום שלי בתור, זה מכובד. אבל אלה שכבר שובצו, חשוב. אני חושב שאם יש מצבת צוותים של בתי ספר, יש בעיה? אני לא חושב שצריכה להיות בעיה.
נסרין חורי
אנחנו נבדוק את זה.
היו"ר יעקב מרגי
אני שמח.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
חסרים לי שני דברים: גם לבדוק, לשקול, עבדאללה ונסרין, גם את כל השמות אפילו של אלה שלא שובצו. כלומר, כולם יודעים שאני מורה, כולם יודעים - - -
היו"ר יעקב מרגי
אולי הוא לא רוצה? אולי זה יפגע בו זה שהוא לא שובץ?
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, אנחנו גם רגישים. למה שהחברה שלנו רגישה, אנחנו גם רגישים. אני מובטלת, אז כל העולם יודע שאני מובטלת והתסכול שלי כבר הגיע לכולם, אז זה לא ביג דיל להגיד שאני בתור ארבע או שלוש. זה כלום.
היו"ר יעקב מרגי
אני, אם אהיה מובטל, לא רוצה להרים דגל מובטל, אגיד לך את האמת.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אבל לפעמים הצעקה והזעקה, לחשוף אותה זה יותר חשוב. אני לא מתחבאת, זו לא אחריות שלי, זו לא אשמה שלי שאני מובטלת, זו אשמת המדינה. אז לא מתביישים בזה.
הנקודה השנייה, עבדאללה
צריכים חשיבה אסטרטגית. אלה שלא שובצו הם פי 2 עד פי 20 מאלה ששובצו. מדעים וטכנולוגיה, פי 30 ופי 20. אז חסרה לנו חשיבה אסטרטגית ולא לחכות עד - -
היו"ר יעקב מרגי
אני כתבתי את זה בסיכום.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
- - אישור המכללה.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, אחרון הדוברים, לפני הסיכום.
כמאל עטילה
מנהלת מחוז חיפה הזמינה את המנהלת לשיחה ביום ראשון בשעה 10:00 לדון בנושא כפר קרע.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
עוד לא הכריזו על סיום השביתה.
סוניה פרץ
התכתבנו עם מנהלת המחוז. היא עדכנה שהשביתה הסתיימה אבל יתקיים בירור אצל מנהלת המחוז ביום ראשון בבוקר. עוד משהו שחשוב לי להגיד: יש אי-הבנה לגבי - - -
יהודית גידלי
אני לא הבנתי.
סוניה פרץ
זה לא תקוע. אנחנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא לשם כיוונתי. יש חוזר מנכ"ל אחר, לא בנושא השיבוץ. תסמכי עלי.
סוניה פרץ
חשבתי שזה נוגע לנוהל הזה.
היו"ר יעקב מרגי
מה שקשור להסתדרות המורים, אני לא מאבד מהר.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אתם אומרים שמנהלת יכולה לעכב את פתיחת יום הלימודים עד ל-07:45?
היו"ר יעקב מרגי
זה דיון אחר.
כמאל עטילה
זה החוק היבש.
היו"ר יעקב מרגי
זו הזכות שלה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
גם אם ההורים מתנגדים?
כמאל עטילה
זה החוק, זה החוק היבש.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה. הוועדה מודה לכל מי שהשתתף בדיון ולחברי הכנסת המציעים. אני אעבור ברשותכם על מספר נקודות שדלינו בדיון. זה כיף לנהל דיון בלי פטיש.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אתה לא צריך פטיש פה.
היו"ר יעקב מרגי
הוועדה שמחה לשמוע שתהליך קליטת המורים במגזר הערבי נעשה בדרך של נוהל מסודר ובשקיפות רבה. הוועדה עמדה מקרוב על הפער בין המשרות המוצעות במגזר הערבי אל מול ההיצע מבוגרי המכללות לחינוך שעומד כל שנה על כ-18,000 מועמדים חדשים. כן שמעה הוועדה על התפלגות 18,000 האלה לכ-6,000 מועסקים במשרות חלקיות או זמניות וכ-8,000 שמועסקים על ידי בעלויות שונות במסגרות חנוך שונות.

הוועדה קוראת למשרד החינוך להכין תכנית אסטרטגית אל מול המל"ג או מכללות החינוך ולהתאים את ההכשרות וההתמחויות אל מול הביקוש.

הוועדה מברכת - - - שמצמצמת מכסות ההכשרה במכללות הערביות נוכח עודף המורים הקיים במגזר הערבי. הוועדה מבקשת ממשרד החינוך להעביר אליה את הסקר שבוצע לפני כשנתיים, שבדק את יעילות שיטת השיבוץ.

הוועדה קוראת למשרד החינוך להאיץ את תהליך השלמת הפערים של כיתות ותקנים במגזר הערבי וכן שילוב מורים מהמגזר הערבי בחינוך היהודי במקצועות החזרים. הוועדה רושמת לפניה שהמשרד הסכים לשקול פרסום של מצבת ההוראה בכל בתי הספר.

תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:45.

קוד המקור של הנתונים