ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 08/02/2016

חוק שירות ביטחון (תיקון מס' 7 והוראת שעה) (שירות במשטרה ושירות מוכר) (תיקון מס' 15), התשע"ו-2016, חוק שירות ביטחון (הוראת שעה) (הצבת יוצאי צבא בשירות בתי הסוהר) (תיקון מס' 7), התשע"ו-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס'

מישיבת ועדת החוץ והביטחון

יום שני, כ"ט בשבט התשע"ו (08 בפברואר 2016), שעה 12:00
סדר היום
1. הצעת חוק שירות ביטחון (הוראת שעה) (הצבת יוצאי צבא בשירות בתי הסוהר) (תיקון מס' 7), התשע"ו-2015

2. הצעת חוק שירות ביטחון (תיקון מס' 7 והוראת שעה) (שירות במשטרה ושירות מוכר) (תיקון מס' 15), התשע"ו-2015
נכחו
חברי הוועדה: צחי הנגבי – היו"ר

ענת ברקו

אברהם דיכטר

מרדכי יוגב

יואב קיש

עפר שלח
חברי הכנסת
מנחם אליעזר מוזס

מיכל רוזין
מוזמנים
השר לביטחון פנים גלעד ארדן

רותם פלג - מנכ"ל המשרד לביטחון פנים

דני קריבו - סמנכ"ל את"ק, המשרד לביטחון פנים

רב גונדר עפרה קלינגר - נציבת שירות בתי הסוהר, המשרד לביטחון פנים

תג"ד מתי שולץ - ראש מינהל תכנון, שירות בתי הסוהר, המשרד לביטחון פנים

תג"ד פרומית כהן - רמ"ל מש"א, שירות בתי הסוהר, המשרד לביטחון פנים

גנ"מ יובל ביטון - מ"מ רח"ט מודיעין, שירות בתי הסוהר, המשרד לביטחון פנים

יואל הדר - עו"ד, היועץ המשפטי, המשרד לביטחון פנים

נצ"מ אמיר רצון - רמ"ח כ"א, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק מיכל שביט - קצין מדור תכנון, אג"ת, המשרד לביטחון פנים

מיה סטולרו - רמ"ד נגדים, המשרד לביטחון פנים

זאב צוק רם - ראש אגף חירום פנים ועורף, משרד ראש הממשלה

תא"ל מירב קירשנר - אכ"א, רח"ט אכ"א, צה"ל

סא"ל שי טייב - אכ"א, ר' עתכ"ס, צה"ל

סרן אסף חלבני - פצ"ר יועמ"ש חתומכ"א, צה"ל

אחז בן ארי - עו"ד, היועץ המשפטי, משרד הביטחון

ישי יודקביץ' - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד הביטחון

אריאלה קלעי - עו"ד, ראש תחום חקיקה, משרד המשפטים

רועי טייאר - רפרנט ביטחון פנים, אגף התקציבים, משרד האוצר

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
מירי פרנקל-שור

עידו בן יצחק
מנהל הוועדה
שמואל לטקו
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים

הצעת חוק שירות ביטחון (הוראת שעה) (הצבת יוצאי צבא בשירות בתי הסוהר) (תיקון מס' 7), התשע"ו-2015

הצעת חוק שירות ביטחון (תיקון מס' 7 והוראת שעה) (שירות במשטרה ושירות מוכר) (תיקון מס' 15), התשע"ו-2015
היו"ר צחי הנגבי
אני מתנצל בפני החברים שהמתינו. הייתי בוועדת הכנסת שם הייתי צריך להשתתף בדיון אבל אם הייתי יודע שהשר כאן, לא הייתי נשאר שם.
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
זה בסדר גמור.
היו"ר צחי הנגבי
אנחנו פותחים את הדיון שהוא דיון פתוח.
מירי פרנקל-שור
דיון על חקיקה, הוא פתוח.
היו"ר צחי הנגבי
לא צריך להודיע מראש. בסדר גמור. אנחנו למעשה מקיימים דיון בהכנה לקריאה שנייה ושלישית בהוראות שעה בחוק שירות ביטחון (הוראת שעה) (הצבת יוצאי צבא בשירות בתי הסוהר) (תיקון מס' 7), התשע"ו-2015. הנושא עבר כמה וכמה פעמים בוועדה ובינתיים התגלעה מחלוקת בין משרד הביטחון לבין המשרד לביטחון הפנים. אני לא יודע אם זה גם בהקשר לשירות בתי הסוהר וגם בהקשר למשטרה.
מירי פרנקל-שור
לגבי שניהם.
היו"ר צחי הנגבי
נמצאים כאן גם נציגי שירות בתי הסוהר. היום לצערנו לא יכולים לבשר על כך שהמחלוקת הזאת נסתיימה ואנחנו גם לא יכולים, כתוצאה מכך, לקבוע את המספר כפי שעשינו בעבר, אבל אנחנו רוצים להתקדם עם החקיקה ולהשלים אותה לקריאה שנייה ושלישית ולהעביר אותה למליאה כדי שלפחות המצע המשפטי יהיה תקף בממשלה כאשר תיפול החלטה, ואני מקווה שבהקדם תיפול החלטה והיא תהיה בהסכמה בין משרד הביטחון למשרד לביטחון הפנים או כפי שאתה עדיין מוגדר בחוק, שר המשטרה. שם עוד לא נעשה התיקון המתבקש. אפשר בהזדמנות הזאת לעשות את התיקון או אין צורך?
מירי פרנקל-שור
אפשר.
היו"ר צחי הנגבי
כי כבר אין שר משטרה כתוארו מאז.
עפר שלח (יש עתיד)
לדעתי זה עדיין בכור שלום שטרית.
היו"ר צחי הנגבי
זה שלמה הלל. מי שתיקן את זה, זה משה שחל.
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
עפר שלח הוא היחיד שלא היה השר לביטחון פנים. שני המכובדים היו.
היו"ר צחי הנגבי
הוא היחיד כאן שיהיה פעם השר לביטחון פנים. אנחנו כבר לא נחזור לשם. הבנו ומיצינו.
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
להזכירך, יש כאן פרוטוקול.
היו"ר צחי הנגבי
בפרוטוקול נכתוב בסוגריים – בהלצה.
עפר שלח (יש עתיד)
כמו רפאל בשן, אמר בחיוך.
היו"ר צחי הנגבי
הכנסנו את רפאל בשן לפרוטוקול הכנסת, כך שאני יכולה להכניס את הבת שלו, טלי בשן שזכיתי להיות חבר שלה שנתיים וחצי. אז הנה, גם היא נכנסה לפרוטוקול. אם אתה יודע מי רעייתו של רפאל בשן. רות בונדי.
עפר שלח (יש עתיד)
אישה רבת זכויות.
אבי דיכטר (הליכוד)
אנחנו בדיון חיים שכאלה?
היו"ר צחי הנגבי
אני מבקש מהשר לפתוח את הדיון.
עפר שלח (יש עתיד)
ברשותך, אם אנחנו יכולים לקבל ממירי הבנה של המהות המשפטית של מה שאנחנו עושים כאן, לאור העובדה שהמספרים לא יוצגו לנו.
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
אני יכול להסביר ואם אני אטעה או אטעה, אני אשתדל לא להטעות, מירי בטוח תתקן אותו או תאיר את עיניכם.

קודם כל, צהרים טובים. אני מודה ליושב ראש הוועדה על כינוס הדיון. אני רק מזכיר שכיוון שהנושא הזה בממשלה היה נתפס כדחוף וגם בוועדת הכנסת, הצעת החוק הזאת קיבלה פטור מחובת הנחה מסיבות שלא התבררו עד הסוף וגם אין לי עניין לברר אותן. היה פער זמנים די גדול מאז אישור ועדת הכנסת אבל צריך לזכור שהחוק הזה הוא חוק שהוא לא בשליטתי, לצערי, אלא הוא חוק שהשר המופקד עליו הוא שר הביטחון וככזה רק שר הביטחון יכול לבקש לקדם אותו או למשוך אותו. אבל החלטת הממשלה הייתה לקדם את החוק הזה ובנפרד לקיים תהליך שהמל"ל הוביל ולנסות להמליץ המלצות בפני הממשלה על מספר חיילי החובה שיוצבו הן במשטרה והן בשירות בתי הסוהר.

צריך להבין שהמצב החוקי הוא שבעצם פעם אחת החוק הקיים שפקע ב-31 בדצמבר ושעליו אנחנו מדברים היום הוא זה שמבסס בכלל את היכולת החוקית להציב חיילי חובה במשטרה ובשירות בתי הסוהר. החוק הזה קובע גם מנגנון של איך מחליטים על המספר. הוא קובע בסעיף 24, נדמה לי, ששר הביטחון ואני צריכים להגיע להסכמה על המספר, המספר מובא לאישור הממשלה ולאחר שהממשלה מאשרת אותו, הוא מובא לוועדת החוץ והביטחון. עד כאן, מירי, אני בסדר?
מירי פרנקל-שור
כן.
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
קראתי את המסמך שלך. בעצם כל הדיון ביני לבין שר הביטחון הוא חסר תוקף בשלב זה, או המלצות המל"ל אם הממשלה או אנחנו נרצה לאמץ אותן, ולא, אני לא, כי למעשה כרגע החוק כולו פקע ולמעשה אין היום סמכות בכלל להציב חיילים במשטרה או בשירות בתי הסוהר. נוצר מצב, בעיני הזוי, שיש היום למשל עשרות חיילים – תקנו אותי אם אני טועה – שעברו קורס והוכשרו להיות סוהרים אבל כיוון שהחוק אינו מאפשר את הצבתם, הם יושבים היום בבית ומחכים שהחוק ייכנס לתוקף. דרך אגב, כיוון שגם צריך את הסכמתם של החיילים, אנחנו גם חשופים לסיכון שהם עכשיו יתחרטו וכל הזמן הזה שהם בבית ייזקף כתקופת שירות והם יגידו שבעצם הם לא רוצים ושנשבץ אותם מחדש בצבא.

אני רוצה לומר עוד מספר דברים בקצרה. אני מסכים לכל הקביעות שהיו בעבר - כי זה בטח ייפתח כאן לדיון – של ועדות מוועדות שונות והערות של מבקר המדינה. השירות של חיילי חובה, הן במשטרה והן בשירות בתי הסוהר, זה לא דבר אופטימלי מבחינתי כשר הממונה ומהשיחות שלי עם מפקדי הגופים, גם לא מבחינתם. גם מבחינת ניסיון החיים שנדרש בתפקידים האלה ועוד פרמטרים שונים, בעיקר גם שכאשר אתה מקבל מגורם חיצוני, אין לך שליטה או השפעה על טיב האנשים או על ההתפלגות של הצרכים של מה שאתה צריך בארגון אל מול מה שהצבא מספק לך.

בשנת 1995 – על זה אי אפשר להאשים שהליכוד היה אז בשלטון – קיבלו החלטה שאני עוד לא הצלחתי לברר את ההיסטוריה שלה, ככל הנראה כדי לחסוך בכסף, שהחליטו שאת חלק מבניין הכוח של המשטרה ושירות בתי הסוהר יעשו חיילי חובה. אני מאוד הייתי שמח להחליף את חיילי החובה בתקני קבע, גם במשטרה וגם בשירות בתי הסוהר, אבל אני חושב שזה יהיה חסר אחריות שאו הממשלה או משרד הביטחון באופן חד צדדי, כפי שהוא עשה לצערי בשנים האחרונות, פשוט יחליט שלא מעניין אותו מהחלטות עבר וממספרי עבר, לא מעניין אותי צרכי ביטחון הפנים, אני מחליט חד צדדית לקצץ במספרים של המשטרה ושירות בתי הסוהר. מה לעשות, בינתיים החיילים האלה ממלאים משימות ואנחנו כך בנויים.

לכן נוצר למשל מצב במשטרה כאשר הם מחויבים על פי החלטות הממשלה שאושרו על ידי הכנסת לתת 1,600 ומשהו שוטרים והם כבר מספר שנים קיצצו נדמה לי 300 שוטרים ופשוט החליטו שהם לא מעבירים.

יותר חמור זה הסיפור עם שירות בתי הסוהר. עם שירות בתי הסוהר – דרך אגב, בשונה מהעבודה שעשה המל"ל – היה הסכם מסודר שנחתם בין הצבא לבין שירות בתי הסוהר במסגרת זאת ששירות בתי הסוהר לקח על עצמו את כל האסירים הביטחוניים ואת כל המתקנים שלפני כן היו באחריות צה"ל.
היו"ר צחי הנגבי
מתי נחתם ההסכם?
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
ב-2006. בנוהל הזה שנחתם על ידי שני הצדדים, נכתב במפורש שהצבא לא יעשה שום שינוי במספרים אלא בהסכמה. הסיכום היה על 961 סוהרים. אגב, כיוון שאני יודע כבר מה יגידו כאן עוד מעט, אני כבר עונה מראש על האמירות הללו. הצבא יגיד שמספר האסירים הביטחוניים ירד מאז שהם העבירו את המשימה. אני כבר מודיע שאין שום קשר. ראשית, לא בטוח שהמספר ירד, תלוי מה סופרים, ושנית, הצבא תפעל את המקומות ההם גם באמצעות מילואימניקים ולשירות בתי הסוהר אין חיילי מילואים. אבל יותר מהכול, כפי שאמרתי, לא יכול להיות מצב שבו לא משנה מה קורה, המדינה גדלה, מספר האסירים הכללי גדל, הרי אז היו איקס אסירים והיום יש איקס פלוס אסירים כי האוכלוסייה במדינת ישראל גדלה, ולא רק הביטחוניים, והמשימות האלה הן על שירות בתי הסוהר. היו אמורים להיות 961 חיילי חובה והם קיצצו כבר לפני שנתיים-שלוש והורידו מאתיים. עכשיו המצב הוא שחסרים 300 כי החוק פקע.

צריך להבין שכל עוד החוק שמאפשר את ההצבה לא חוזר לתוקף, עוד בלי קשר, זה לא רק שאנחנו לא מקבלים אלא כל חודש משתחררים משירות גם במשטרה וגם בשירות בתי הסוהר כמה עשרות חיילי חובה וכיוון שבמקומם אי אפשר להציב, אז המספר גם הולך ופוחת עכשיו בכל חודש וזה למרות שהמצב הביטחוני, כפי שאתם יודעים, לא פשוט יותר בחודשים האחרונים בתחום ביטחון הפנים אלא הרבה יותר מאתגר.

לכן אני מאוד אעריך ואבקש שאם הוועדה יכולה לאשר קודם כל את החוק כדי שתתאפשר החזרת ההצבה של החיילים באופן העקרוני. כפי שאמרתי, אני מסכים לקביעות עבר לגבי כך שעדיף להחליף את אותם חיילי חובה ועדיף שזאת לא תהיה המשימה, אבל כפי שהממשלה ביקשה, אנחנו מבקשים לנתק בין חידוש החוק לבין ההסכמה המספרית או המדרגות לשנים הבאות ומה יחליף את אותם קיצוצים שייעשו בחיילי החובה. עד כאן.
היו"ר צחי הנגבי
תודה.
עפר שלח (יש עתיד)
שאלה לך ולמירי. אם כך, האם בכוונת הוועדה, בכוונתך, להביא לדיון משהו אחר חוץ מאישור החוק? על אישור החוק, אני לא חושב שיש ויכוח.
היו"ר צחי הנגבי
התשובה היא לא. כרגע לא.
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
בשלב המיידי לא, כי עוד אין יכולת.
היו"ר צחי הנגבי
החוק הזה אומר שמכוחו של החוק בתהליך שנקרא קביעת שר הביטחון בהסכמת שר המשטרה ובאישור הממשלה. יש שני סעיפים, אחד לשירות בתי הסוהר ואחד לצבא. כאשר מתקיימים שלושת התהליכים האלה, אז יש גם צורך באישור ועדת החוץ והביטחון. גם אם היינו רוצים לקבוע שהמספר הוא כזה וכזה, אין לנו כל סמכות לעשות זאת, גם אם החוק כבר היה בתוקף. החוק מגדיר את השלבים. השלב הראשוני הוא קביעת שר הביטחון, אחרי כן הוא חייב את הסכמת השר, לאחר מכן אישור ממשלה ואז אנחנו דנים.
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
כל הכבוד לגוורדיה המכובדת שנאספה כאן.
היו"ר צחי הנגבי
כן. זה חשוב שהם באו. אנחנו עושים דיון מאוד קצר בהקשר של החוק. כן - כן, לא – לא ומתקדמים.
אבי דיכטר (הליכוד)
זה די סיזיפי. כל פעם להגיע לאותו דיון עם כמעט אותם אנשים. היחידים שמתחלפים, זה הפאנל כאן בתפקידים שונים. גלעד, השר לביטחון פנים, רק לעדכן אותך, הסיפור התחיל בתהליך השלום. לצה"ל פתאום היה עודף כוח אדם. חשוב שתדע את העובדות, לפחות את הסיפור העובדתי.
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
אבל ב-1995 היה גל טרור.
אבי דיכטר (הליכוד)
הרשות הפלשתינית עלתה לעזה וב-1994 קמה הרשות הפלשתינית והייתה ירידה דרמטית בפעילות צה"ל כולל עצורים. אז הציעו למשטרת ישראל שבמקום תקן של שוטר כמקובל, ארבעה תקנים של שוטרי שח"ם. זה הסיפור פחות או יותר. זה השתלם לכולם. כאן העמדה המקצועית, אם אני מבין נכון גם ממך, היא שהדבר הזה מיצה את עצמו מבחינת סדר העדיפויות והייתי אומר ששח"ם הוא הברירה השנייה או אני לא יודע איך בדיוק להגדיר, מבחינת פרקי הזמן, מבחינת הגילים, תמהיל האנשים שאני לא יודע כמה הוא היום אבל אז דובר על שבעים-שלושים.
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
75 אחוזים. נשים וגברים?
אבי דיכטר (הליכוד)
כן. בקיצור, היו הרבה דברים שהידרדרו לאורך הזמן.
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
לא מוסב על נשים מה שאמרת.
אבי דיכטר (הליכוד)
אני אומר מבחינת הפרופורציה. אנחנו מכירים את כל הסיפורים. אני חושב שהוועדה הזו שמעה כבר את כל הזוויות. בעצם אנחנו עומדים בפני השאלה האם לאשר את שלושת השנים הקרובות לסגירת הערוץ הזה ואם ירצה השם, בסוף 2018, משטרת ישראל כבר תשלים בחזרה את ההמרה של תקנים רגילים במקום שוטרי שח"ם. אני חושב שאם מבחינה מקצועית זה הקו של המשרד לביטחון פנים, גם בנושא שח"ם במשטרת ישראל וגם בנושא שח"ם בשירות בתי הסוהר, לשם הוועדה הזו צריכה לכוון.
מיכל רוזין (מרצ)
למה לתת מראש שלוש שנים? איך אתה תדע שזה מתקדם לכיוון הזה?
אבי דיכטר (הליכוד)
זה תהליך שנמשך 22 שנים ואי אפשר לעצור אותו באבחה אחת. מה לעשות, זה גוף שצריך לתת לו זמן עיכול ולא לרדת במספר השלם.
היו"ר צחי הנגבי
ממילא אנחנו לא דנים היום על השנים אבל הוא נתן מה שנקרא הערת אזהרה שזאת תהיה עמדתו עת נדון בזה.
עפרה קלינגר
כן, אבל זה לא הסיפור של שירות בתי הסוהר. הסיפור של המשטרה הוא שונה לחלוטין מהסיפור של שירות בתי הסוהר.
אבי דיכטר (הליכוד)
נכון אבל שירות בתי הסוהר, צודקת, מכיר את זה היטב מהתקופה בה שירות בתי הסוהר קלט את כל מתקני הכליאה והובלת עצורים גם ממשטרת ישראל וגם מצה"ל. אני חושב שזה היה מהלך שמשלב את עצמו.
היו"ר צחי הנגבי
אנחנו רוצים לשמוע את עמדת משרד הביטחון.
ישי יודקביץ'
אנחנו חושבים שהדיון כאן מוקדם. הוועדה הקדימה את הממשלה. היה דיון בממשלה על הצעות החוק וראש הממשלה קבע תהליך. התהליך עדיין נמצא בעיצומו. המל"ל עשה עבודה במהלך חודש ינואר. יש נייר ויש את ממצאי עבודת המטה. מסתובבת בין המשרדים הצעת החלטה לממשלה שצריכה לשלב כמובן גם את משרד האוצר לצד משרד הביטחון והמשרד לביטחון פנים.
זאב צוק רם
לא מסתובב. תסתובב.
ישי יודקביץ'
אנחנו חושבים שהדיון כאן מקדים את זמנו. השר לא חושב שצריך לאשר את הצעת החוק היום, את שתי הצעות החוק, בקריאה שנייה ושלישית.
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
למה? זה מנוגד להחלטת הממשלה.
ישי יודקביץ'
לחזור על התהליך שקרה לפני ארבע שנים, כאשר גם שם בהחלטת הממשלה 3377 שסיכמה את המספרים בסיבוב הקודם, בעבודת המטה בסיבוב הקודם, ועל בסיסה כרגע קבועים המספרים, יש שם ספח להחלטת הממשלה האומר שהאוצר והמשרד לביטחון פנים יעשו עבודת מטה לגבי החלופות אבל לצערנו לא קרה שום דבר עם הנושא הזה.
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
אני שר חצי שנה והוא יותר שנים. היה יכול להניע את עבודת המטה הזאת, אם זה היה חשוב לו.
ישי יודקביץ'
זה בין המשרד לביטחון פנים לבין האוצר. זאת הכוונה שלי. בהחלטת הממשלה 3377 מדובר על כך שהמשרד לביטחון פנים והאוצר יעשו עבודת מטה למציאת חלופות לחיילים בשירות חובה. כמו שהיה ב-2011, אנחנו חוזרים על אותו דבר ב-2016.
מיכל רוזין (מרצ)
לכן אמרתי ששלוש השנים לא רלוונטיות כי אם לא עושים עבודה, מה זה משנה כמה שנים תיתן?
ישי יודקביץ'
מאחר ויש שם את עבודת המטה של המועצה לביטחון לאומי - - -
היו"ר צחי הנגבי
תודה. אני מנסה לא להישאב לתוך הדיון שאנחנו נעשה אותו בהמשך כי כל הדברים שייאמרו כאן, ייאמרו מחדש בדיון ההוא. רציתי שתבהיר את העמדה. שר הביטחון דיבר אתי הבוקר ואכן אמר לי שהוא מתנגד וביקשתי שנציגו יאמר זאת בדיון, אבל הסברתי לו גם למה הוא מתנגד לדבר שלא יידון היום.
יואב קיש (הליכוד)
תסביר מה אנחנו עושים היום.
היו"ר צחי הנגבי
היום אנחנו מאריכים את תוקף הוראת השעה.
יואב קיש (הליכוד)
אתה מאשר את המספרים הקודמים בזה שאתה מאריך את התוקף?
היו"ר צחי הנגבי
לא.
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
לא.
היו"ר צחי הנגבי
אין חייל אחד שיכול לעבור למשטרה גם אם נאשר את החוק, עד שלא תהיה הסכמה בממשלה על המספר ולאחר מכן אישור כאן.
יואב קיש (הליכוד)
למה שר הביטחון מתנגד?
היו"ר צחי הנגבי
הוא חושב שזה איזה סוג של שיטת הסלאמי.
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
אמצעי לחץ.
היו"ר צחי הנגבי
בשיטת הסלאמי הידועה רוצים לכפות עליו מספר אחר.
ישי יודקביץ'
יחזור המצב של 2011. זה פשוט יחזור למצב של 2011 ולא התקדמנו.
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
כשאומר נציג משרד הביטחון שיחזור המצב של 2011, בואו נזכור שמאז 2011 משרד הביטחון קובע פשוט חד צדדית כמה לתת לנו והוא לא מתחשב במספרי המחויבויות שלו על פי החלטות הוועדה והממשלה. כפי שציינתי, הוא קיצץ למשטרה 300-400 ולשירות בתי הסוהר 200-300 והוא יוכל להמשיך ולעשות את זה בלי קשר, אבל מה שיקרה ברגע שאתם תאשרו, לפחות לא נאבד כל חודש עוד עשרות חיילים מכאן ומכאן שמשתחררים ואין אף אחד שממלא את מקומם.
יואב קיש (הליכוד)
לפי מה שאתה אומר, הוא יכול להחליט לא להעביר לך אותם. אתה אומר שיש התנגדות ואי הסכמה בין המשרדים, אז הוא יכול להחליט לא להעביר לך את החיילים.
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
הוא יכול הכול. הוא שר הביטחון ואנחנו מדינה שעובדת אצל הצבא באופן עקרוני. את זה כבר הבנתי. אתה צודק. אבל החלטת הממשלה מלפני חודש ומשהו אמרה שבנפרד יקודם קודם כל החוק ויוחזר לתוקף מול ועדת חוץ וביטחון, בנפרד המל"ל יביא מסמך המלצות ולאחר מכן יהיה מה שכתוב בחוק, שאני ושר הביטחון – אני מניח בתיווכו של ראש הממשלה פלוס הנחיה לאוצר כי אי אפשר יהיה פשוט לחתוך את המספרים מהמשטרה ומשירות בתי הסוהר כמו שחבר הכנסת דיכטר ציין ולהגיד תמשיכו לעשות מה שעשיתם.

באשר לשאלתה של חברת הכנסת רוזין, גם אם היו מחר אומרים לנו קחו תקנים במקומם, רק לפרסם אותם, להכשיר אותם וכולי, זה תהליך של כמעט שנה. זה לא שלוקחים בחור ועכשיו מכניסים אותו לשמור וללוות אסירים ביטחוניים או להיות שוטר. זה תהליך.
מיכל רוזין (מרצ)
אז השאלה מה נעשה. זה כבר תהליך.
היו"ר צחי הנגבי
לדברים, לעומקם ולמחלוקת העניינית ולשאלה מה הפתרונות שהאוצר מציג וגם אולי לחלק מהדברים שיציג היום ווה שהוא מטעם המל"ל התבקש לעשות את עבודת המטה, לכל הדברים האלה אנחנו נשוב, אני מקווה, בקרוב לאחר שהממשלה תגבש את עמדתה. אם היא לא תצליח לגבש את עמדתה, ממילא נידרש לעניין הזה כי זה אומר שאנחנו רואים משבר ברשות המבצעת ואנחנו לא יכולים לעצום את עינינו אם אכן הוא מתפתח. נחזור לזה. בכל זאת, דברים בתמצית.

אנחנו צריכים להעביר את החוק. החוק הזה, פג תוקפו ב-31 לחודש.
ישי יודקביץ'
בדיון בממשלה הייתה הסכמה שהמל"ל יציע.
היו"ר צחי הנגבי
זה מה שראש הממשלה ביקש. אני אמרתי גם לשר הביטחון. ראש הממשלה ביקש והממשלה ביקשה מבחינתנו לקדם את החוק. אנחנו לא נעצור את זה.
יואל הדר
גם חוקית צריך את זה. מה שעשו עד עכשיו, הייתה בעיה. כדי שאני אוכל להציג מספרים, אני צריך שיהיה לי חוק. אם אין לי חוק, אני לא יכול להציג מספרים.
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
החוק, זה שאיננו בתוקף, קובע את התהליך הזה.
שמואל לטקו
זה נעשה לפני שתוקפו פג.
אבי דיכטר (הליכוד)
כמה שוטרי שח"ם משרתים היום במשטרת ישראל ובשירות בתי הסוהר ביחד?
ישי יודקביץ'
1,300.
אבי דיכטר (הליכוד)
על פי איזה חוק הם משרתים היום?
מירי פרנקל-שור
זה היה בתוקף.
אבי דיכטר (הליכוד)
מ-1 בינואר, בתוקף איזה חוק הם נמצאים במשטרת ישראל ובשירות בתי הסוהר?
מירי פרנקל-שור
זה כבר היה בתוקף.
אבי דיכטר (הליכוד)
אדוני היושב ראש, אני שואל שאלה מאוד עניינית. בוא נשים לצורך העניין סיטואציה בה אם היינו בתוקף חוק או אי הארכת הוראת שעה, צה"ל לא היה יכול לגייס חיילים. הרי החדר הזה היה מעלה עשן ולאו דווקא לבן עד שהחוק הזה היה עולה. אני אומר לך שכאן יש שרירות לב שהוועדה הזאת צריכה לעצור אותו.
היו"ר צחי הנגבי
את זה בדיוק אנחנו עושים עכשיו.
עפרה קלינגר
אני רוצה להגיד דבר אחד. אני עומדת על זה שהמצב בשירות בתי הסוהר שונה מהדיון בכללותו מפני שהחיילים שמשרתים בשירות בתי הסוהר עוסקים באבטחת המתקנים. כרגע, בגלל המחלוקת, מספר החיילים אצלנו הולך ויורד ובעצם החיילים שמוצבים בשירות בתי הסוהר הם פרי הסכמה שלנו לנהל את המתקנים הביטחוניים.
מירב קירשנר
כמה חיילים יש לכם?
עפרה קלינגר
670.
מירב קירשנר
זה לא מעט.
קריאה
אמורים להיות כ-900.
עפרה קלינגר
אמורים להיות 961.
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
מול אפס זה המון ומול אלף, זה מעט. איזו מין אמירה זאת? זאת אמירה מאוד מוזרה.
מירב קירשנר
איפה הם מוצבים?
עפרה קלינגר
אני אסביר. הועברו שלושה מתקנים – עופר, מגידו וקציעות. במועד העברת המתקנים עשו ספירה של מספר החיילים שמשרתים בתוך המתקנים, אגב, בלי שום תקורות לוואי, לא אנשים שמסיעים, לא אנשים ששומרים במקומות אחרים ולא חיילי מילואים, וזה בסדר גמור, שירות בתי הסוהר ידע את זה ולקח את המשימה. ספרו 961. אין כל כך הרבה מספרים כאלה שמסתובבים בחלל. אנחנו הסכמנו והחיילים הוצבו אצלנו. בתמורה לקחנו לניהול את המתקנים.
מירב קירשנר
ספרו אז גם את האסירים.
עפרה קלינגר
ספרו גם את האסירים. גברתי צודקת מאוד. את יודעת כמה יש היום? את רוצה שאני אגיד לך?
מירב קירשנר
אני מחזיקה את מה שאתם העברתם לנו בכל הדיונים השנתיים. בין 4,500 ל-6,200.
עפרה קלינגר
המספר הוא 7,674.
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
אם המספר יעבור אתה-8,000 אתם תוסיפו לנו חיילים? לא הכנסתם את זה באמנה, אז זה לא עובד כך. אין מנגנון כזה.
מיכל רוזין (מרצ)
היושב ראש, האם אנחנו בדיון עיוני?
היו"ר צחי הנגבי
יש מושג שכולנו בעדו והוא נקרא מחזור. אנחנו עושים ההפך ממחזור. אנחנו נמחזר את הדיון בפעם הבאה אבל לא עכשיו.
עפרה קלינגר
אדוני היושב ראש, כל מה שרציתי לומר הוא שהפורום המכובד הזה צריך לדעת שכרגע במתקני הכליאה של שירות בתי הסוהר, מגדלי השמירה אינם מאוישים מפני שאין חיילים. הגשרונים אינם מאוישים מפני שאין חיילים. באגף של 120 אסירים ביטחוניים שומרת חיילת חובה בלונדינית ורזה אחת ששומרת על 120 אסירים ביטחוניים.
מיכל רוזין (מרצ)
מאיפה יצא לך המשפט הזה?
יואב קיש (הליכוד)
אם גבר היה אומר את זה, זה היה נשמע רע מאוד.
מיכל רוזין (מרצ)
מאיפה יצא המשפט הזה?
היו"ר צחי הנגבי
אני מבין שאת מתרגזת כי היא בלונדינית.
מיכל רוזין (מרצ)
זה מיותר. גם הרזה וגם הבלונדינית.
היו"ר צחי הנגבי
עומד גבר צנום עם עיניים כחולות.
עפרה קלינגר
אגב, יש גם חייל חובה.
היו"ר צחי הנגבי
אני רוצה לשמוע את האוצר. שוב, זה לא הדיון העיקרי, אנחנו נחזור אליו, אבל בתמצית.
מיכל רוזין (מרצ)
אני לא מאמינה שאמרת את הדברים.
יואב קיש (הליכוד)
אנחנו מקפידים לדבר בצורה נכונה וגם אתם צריכים להקפיד.
מיכל רוזין (מרצ)
זה מזעזע. צחי, אתה צריך להזדעזע בדיוק כמוני ממשפט כזה. בדיוק כמוני.
עפרה קלינגר
גברתי, אם את מזדעזעת, אני מתנצלת.
היו"ר צחי הנגבי
כולנו מתנצלים. כולנו מזועזעים. נתקדם.
רועי טייאר
אגף התקציבים במשרד האוצר. כמו שהצגנו גם בדיון אצל ווה במל"ל לפני כמה שבועות, אנחנו מתנגדים לכל העניין של הפחתת מספר חיילי החובה במשטרה ובשירות בתי הסוהר. זה נשמע זול וטוב לפתור את זה באמצעות תקנים, אבל זאת לא הדרך הנכונה לפתור את הסוגיה הזאת. לדעתנו צריך להשאיר את מספר חיילי החובה במשטרה ובשירות בתי הסוהר כל שנה ולהמשיך כמו שצריך, בלי לשנות.
היו"ר צחי הנגבי
אני רוצה לשמוע את זאב צוק-רם מהמל"ל. ווה, בבקשה, בתמצית. אתה עוד תחזור בדיון המרכזי על כל הנושאים האלה, אבל השורות התחתונות של עבודת המטה שהממשלה ביקשה ממך לעשות ושסיימת אותה.
זאב צוק רם
קודם כל, שלום לכולם. נתבקשתי על ידי הממשלה, על ידי מזכיר הממשלה, להיכנס לנושא הזה לאור מה שתואר כאן קודם ואני לא אחזור. אני רוצה רק לציין כמה דברים שהיו אבני דרך לעבודה שאני עשיתי.

חיילים משרתים בשירות בתי הסוהר ובמשטרה, זה לא אידיאולוגיה אלא זה פרך. מדינת ישראל כתפיסה אסטרטגית בכלל צריכה לרדת מהנושא הזה. אני מדבר כמדינה. אנחנו לא צריכים לשים לא חיילות ולא חיילים בשני המקומות האלה וחלק גדול מהדברים, דרך אגב, למדתי מדוחות מבקר המדינה ודוחות פנים של המשרד לביטחון פנים בהם כתוב בצורה מאוד חדה וברורה שזה כשל מערכתי שיש חיילים במשטרה ובשירות בתי הסוהר.
יואב קיש (הליכוד)
אבל לא ממשרד האוצר.
זאב צוק רם
לא ממשרד האוצר. כשאתה קורא דבר כזה, שהמשרד שאמון על הדברים כותב את הדברים האלה, זה מעורר בך מחשבה. צריך ללכת באופן עקרוני על פי חוק יסוד: הצבא או חוק שירות ביטחון (חיילים משרתים בצה"ל). ברור שאנחנו לא חיים בעולם אוטופי ויש צרכים כאלה ואחרים מדי פעם, הוראות שעה כאלה. אגב, בדקתי והוראת השעה הזאת הייתה שעה ארוכה, מ-1995 בערך ועד היום הזה. זאת הוראת השעה אבל זה היה נוח כי חלק מהאנשים רואים את צה"ל כחברת כוח אדם זולה ולא מסתכלים במשקפיים של מי שצריך באמת להיות אמון על ביטחון הפנים. אגב, אני מאמין גדול בזה שצריכים להיות שוטרים וסוהרים מקצועיים שצריכים לטפל במה שהם אחראים ועל מה שהם אמונים ולא חיילת בחובה שעומדת מול 15 אסירים ביטחוניים שאם הם רק יתעטשו, אני לא יודע מה יקרה לה וקיבלתי כמה תיאורים מנציבת שירות בתי הסוהר עת ישבתי אתה במהלך עבודת המטה שעשיתי.

אני מוכרח להגיד שבעבודה עצמה קשה היה או קשה בכלל להיכנס ולקבוע האם זה 300 חיילים יותר או 300 חיילים פחות וכולי, אבל הייתה איזושהי הסכמה ונעשתה עבודת מטה מקדימה בין צה"ל, חטיבת תכנון כוח אדם, רח"ט תומכ"א שיושבת כאן, מירב, לבין הגופים המקצועיים במשטרת ישראל ושירות בתי הסוהר והגיעו למספרים ועשו זאת די ביחד. המספרים שנקבעו, שאני שמתי אותם בסיכום עבודת המטה כמספרים חלוטים, הם כתוצאה מעבודת מטה שנעשתה על ידי הגופים המקצועיים עצמם.
קריאה
זה לא מדויק.
זאב צוק רם
אחר כך תעירו לי. בין צה"ל, שירות בתי הסוהר ומשטרת ישראל. צריך לזכור גם שתוך כדי זה לווה גם כל התהליך של קיצור השירות בארבעה חודשים שמייצר לצה"ל בטן בתחילת 2018 עד 2020 וצה"ל צריך למלא את שורותיו בהתאם למשימותיו וכל מה שקשור בזה. זה גם חלק מהתהליך שנלקח בחשבון. אגב, כל הזמן מדברים קצת יותר וקצת פחות, יש כאן אנשים ששירתו בצבא ויודעים שאחוזי האיוש בצה"ל, ביחידות צה"ל, אולי למעט היחידות הצ'ופצ'יקיות של הצבא, הוא מעולם לא היה מאה אחוזים. אני שירתי בצה"ל 25 שנים ואני אומר לכם שביחידות עליהן פיקדתי מעולם לא היה לי מאה אחוזים.
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
אם השנה אני אצליח לגייס פחות מדי לימ"מ, אתה גם תסביר כאן למה הימ"מ לא נרתם כל פעם כשצה"ל צריך אותו לאיזשהו מבצע? מה זה הטיעונים האלה? מאיפה אתה מביא אותם. אני לא מצליח להבין את זה.
זאב צוק רם
זה סך הכול כוח אדם שמשחקים אתו על פי הצרכים.
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
אתה לא מתייחס למשטרה ולשירות בתי הסוהר כמשימה ביטחונית.
זאב צוק רם
לא. להפך.
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
אם היית מתייחס אליהם כמשימה ביטחונית, לא היית מוכן שיהיה הסכם שלא יכובד.
זאב צוק רם
להפך. אני רוצה אפילו לצטט את מה שאני כתבתי כהכנה לדיון ואמרתי שסוגיה ביטחונית הפכה להיות סוגיה אוצרית. זאת אומרת שאם אני אומר סוגיה ביטחונית הפכה להיות סוגיה אוצרית, אני אומר בפה מלא שאני רואה – ומי כמוך יודע בעבודתנו המשותפת – במשטרת ישראל ובשירות בתי הסוהר שני גופים ביטחוניים לכל דבר ועניין כמו צבא הגנה לישראל, אבל כל אחד בתחומי העיסוק שלו.

מכיוון שאני חושב שהם כן גופים ביטחוניים, אני לא חושב שאנחנו צריכים בסופו של דבר באמת לקבוע את הסד"כ של כוח האדם שנדרש על פי יכולות האוצר, יכולות כאלה או אחרות, או התנגדויות אוצריות כאלה ואחרות. לדעתי זה לא נכון, אסור שזה יהיה ואנחנו צריכים לתת למשטרת ישראל שוטרים שיכשירו אותם, שיהיו אנשי מקצוע, שיסעו בניידות כדי שישמרו על כשירות המשטרה, יפעלו מול אנסים, רוצחים, סכסוכי משפחה. מה אנחנו רוצים, שילדה בת 18 תלך לטפל עכשיו בסכסוך משפחתי אלים ככל שיהיה? זה הרי בלתי נסבל.
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
אני רוצה לתקן את הרושם. עם כל הכבוד לאמירות האלה, ילדות בנות 18, כמו שראיתם, מחסלות מחבלים ויכולות לעשות הרבה דברים. זה לא קשור למין או לגיל. לפעמים אולי זה קשור לגיל, אבל בהקשרים המבצעיים אין שום בעיה לא עם המגדר ולא עם הגיל. יש בעיות אחרות ואני לא רוצה להתייחס אליהן לגבי את מי הצבא שולח.
זאב צוק רם
אני אתייחס לזה.
היו"ר צחי הנגבי
לא. אנחנו לא נתייחס לזה.
זאב צוק רם
אתה צודק. יש לנו טייסות F-16 ויש גם טייסות מסוקי קרב.
היו"ר צחי הנגבי
ווה, אתה בעד החוק?
זאב צוק רם
אני חושב שהתהליך היה צריך להיות הפוך.
היו"ר צחי הנגבי
היה, אבל עכשיו?
זאב צוק רם
צריך לחוקק את החוק.
היו"ר צחי הנגבי
בשעה 1:00 הישיבה מסתיימת.
זאב צוק רם
יושב ראש הוועדה, אני רוצה להגיד רק דבר אחד, את עמדתי האישית למרות שאני צריך לייצג כאן את ראש הממשלה. אני לא יודע להגיד את הדבר הזה האם זה שמאשרים את החוק לא מחזיר אותנו למה שהיה לפני שלוש שנים ואומר את המספרים האלה והאלה. אם זה לא, זה בסדר. אניע חושב שאנחנו צריכים ללכת בתהליך הדרגתי, במקביל להשלים עם סוהרים ושוטרים אמיתיים לגופים הביטחוניים האלה וללכת בתהליך ירידה קודם כל כדי לתת את המענה לבטן שנוצרת לצבא, ובכלל כדי להגיע לאיזשהו מקום אז נוכל להגיד שזאת נקודת הסוף ולא יהיו יותר חיילים במשטרת ישראל ובשירות בתי הסוהר.
יואב קיש (הליכוד)
אני הבנתי ואני רוצה לעשות יישור קו. יישור הקו אומר שאנחנו מאשרים את החוק ללא שום אישור של מספר כלשהו ואני רוצה להבין מתי יביאו לנו את המספרים.
היו"ר צחי הנגבי
כשהממשלה תחליט.
יואב קיש (הליכוד)
אז למה לא לאשר רק לשנה? כדי שלא נהיה במצב שעכשיו נשארנו לשלוש שנים ולא ראינו מספר במשך שלוש שנים.
מירי פרנקל-שור
אני אסביר. אם אנחנו מאשרים את הצעת החוק והממשלה תחליט לאשר את המספר, כבר לא ניתן יהיה להאריך לשלוש שנים מכיוון הממשלה לא תביא הצעת חוק נוספת.
יואב קיש (הליכוד)
את אומרת לי שאני מאשר את החוק לשלוש שנים.
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
זה שוב יוצר בעיה.
יואב קיש (הליכוד)
אני רואה שיש כאן אי הסכמה בין שני משרדים. אני רוצה לדעת בסופו של דבר מה המספרים שרוצים ואני לא מרגיש שאני ממלא את חובתי כשאני מאשר עכשיו את החוק ואני שלוש שנים לא רואה מספרים.
יואל הדר
אם לא יבוא לכאן מספר, אי אפשר יהיה לגייס יותר חיילים וכולם ייעלמו לנו.
מירי פרנקל-שור
גם עכשיו זה בלי מספרים.
יואל הדר
נכון, אבל לא יישארו בכלל ולא יהיה מה להביא. חייבים לבוא עם מספר.
יואב קיש (הליכוד)
למה לסבך את העניין? הממשלה תיתן לנו מספר ואנחנו נדון בו.
זאב צוק רם
ואם לא יקבעו את המספר, אי אפשר להעביר עכשיו את החיילים שהכשירו אותם?
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
לא. אי אפשר. אם לא הבנת את זה עד עכשיו, איך עשית עבודת מטה סדורה ויסודית? כדאי קודם להכיר את החוק כשאתה בא להמליץ לממשלה.
זאב צוק רם
אני חשבתי שהתהליך צריך להיות קודם לכן.
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
חבל שחשבת.
זאב צוק רם
כך המלצתי.
מירב קירשנר
נאמרו כאן דברים על צה"ל, מקיים הסכמים, לא מקיים הסכמים ואני חושבת שאני חייבת להגיב.
היו"ר צחי הנגבי
תגיבי עליהם בדיון הבא כי עכשיו אנחנו לא עוסקים במספרים ואנחנו צריכים להתקדם. אנחנו בלחץ זמן.

יש חברי כנסת שרוצים להתייחס?

תקריאי בבקשה את הסעיפים.
ענת ברקו (הליכוד)
אני יכולה לשאול שאלה?
היו"ר צחי הנגבי
כן.
ענת ברקו (הליכוד)
אדוני השר, יש לי שאלה אליך. האם יש מצבים או האם חלק מהאוכלוסייה הזאת של שח"ם מבחינתך היא מאתר לגיוס למשטרת ישראל ואותו דבר לשירות בתי הסוהר?
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
ברור.
ענת ברקו (הליכוד)
יש לנו נתונים על העניין הזה? יש הרבה מקרים שחיילים נשארו ולאחר מכן המשיכו במשטרת ישראל?
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
כן. אנמי מזכיר שמי שמגיע אלינו, הוא לא בשליטתנו.
ענת ברקו (הליכוד)
ברור, אבל לפעמים הוא עובד אתכם ונשאר.
היו"ר צחי הנגבי
נשארים.
ענת ברקו (הליכוד)
חשוב להגיד את זה.
היו"ר צחי הנגבי
החלק הזה, זה נתון שחשוב שיוצג בפנינו בדיון הבא.
ענת ברקו (הליכוד)
בעיני זה דיון מאוד חשוב.

האם יש תפקידים, ואני לא אומרת על תפקידים מאוד מקצועיים שזה ברור, שהם חסומים ואתם לא תכניסו אליהם חיילים צעירים בשירות בתי הסוהר ובמשטרת ישראל?
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
כן. החוק קובע במפורש.
ענת ברקו (הליכוד)
כי כרגע שמעתי על 120 אסירים ביטחוניים.
עפרה קלינגר
בתפקידי שמירה מותר, לאסירים ביטחוניים בלבד.
קריאה
גם במשטרה יש את ההגבלה.
היו"ר צחי הנגבי
אנחנו מקריאים את החוק.
עידו בן יצחק
הצעת חוק שירות ביטחון (הוראת שעה) (הצבת יוצאי צבא בשירות בתי הסוהר) (תיקון מס' 7),

התשע"ו-2015

תיקון סעיף 1

בחוק שירות ביטחון (הוראת שעה) (הצבת יוצאי צבא בשירות בתי הסוהר), התשס"ה-2005, בסעיף 1, ברישה, במקום "עד יום י"ט בטבת התשע"ו (31 בדצמבר 2015)" יבוא "עד יום כ"ג בטבת התשע"ט (31 בדצמבר 2018)".
היו"ר צחי הנגבי
תודה. מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד הצעת החוק – פה אחד

הצעת החוק נתקבלה.
היו"ר צחי הנגבי
הצעת החוק אושרה.
עידו בן יצחק
הצעת חוק שירות ביטחון (תיקון מס' 7 והוראת שעה) (שירות במשטרה ושירות מוכר) (תיקון מס' 15), התשע"ו-2015

תיקון סעיף 1

בחוק שירות ביטחון (הוראת שעה) (שירות במשטרה ושירות מוכר), התשנ"ה-1995, בסעיף 6, ברישה, במקום "עד יום י"ט בטבת התשע"ו (31 בדצמבר 2015)" יבוא "עד יום כ"ג בטבת התשע"ט (31 בדצמבר 2018)".

אנחנו נשנה כאן גם את שר המשטרה לשר לביטחון פנים.
היו"ר צחי הנגבי
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד הצעת החוק – פה אחד

הצעת החוק נתקבלה.
היו"ר צחי הנגבי
תודה. הצעת החוק התקבלה.

אני מודה לכולם.

הישיבה ננעלה בשעה 13:05.

קוד המקור של הנתונים