ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 15/02/2016

ענישה קולקטיבית ובלתי מידתית של בית הדין לכדורגל

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 3

מישיבת ועדת משנה של ועדת החינוך, התרבות והספורט

ועדת המשנה לספורט

יום שני, ו' באדר א התשע"ו (15 בפברואר 2016), שעה 9:00
סדר היום
ענישה קולקטיבית ובלתי מידתית של בית הדין לכדורגל
נכחו
חברי הוועדה: מכלוף מיקי זוהר – היו"ר
מוזמנים
עופרה שרון - עו"ד, יועצת משפטית במשרד התרבות והספורט

דודו מלכא - סגן ראש מנהל הספורט, משרד התרבות והספורט

פיני קבלו - סמנכ"ל מרכז השלטון המקומי

עמי פייקובסקי - רב מועדון בית"ר ירושלים

שלמה ברזל - ראש הסברה, התאחדות לכדורגל

אמיר נבון - ראש אגף משפטי, התאחדות הכדורגל

איתמר צ'יזיק - מנכ"ל מכבי חיפה

אריאל גבאי - יו"ר עמותת אוהדי בית"ר ירושלים
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
יעל, חבר המתרגמים

ענישה קולקטיבית ובלתי מידתית של בית הדין לכדורגל
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ברוכים הבאים. אני מקווה שנוכל לסיים מחר את התיקון בהחלטה להחליף, להפסיק את עונש משחקי הרדיוס. אנחנו רוצים לברך את המנהלת על הפסקת עונשי הרדיוס.

ראשון הדוברים. תתחיל איתמר, בבקשה.
איתמר צ'יזיק
בוקר טוב. אני חושב שאני פעם חמישית או שישית בוועדות שונות ומשונות בכנסת שדנות בנושא האלימות בפרט ובכלל. אני רוצה להגיד מראש שאני מקווה שגם הכנסת תדע לכבד את הנהלים בכל הקשור לספורט להשאיר בארגונים שעוסקים בזה, כפי שהתקנות הבינלאומיות מחייבות את זה, כולל כדורגל.

אני באתי לפה לא בגלל עניין הרדיוס. אני מקווה שכולם בסוף יפקחו עיניים ויראו שעונשים, בלי שום פרופורציה שניתנים בגלל תקנות מיושנות, שהדברים הללו יושנו. אנחנו נאבקים בנושא הזה כבר הרבה מאוד זמן. כבודו, זה לא רק נושא הרדיוס, זה חוסר פרופורציה בגלל סעיפי התקנון. מי שזורק כוס פלסטיק הוא נענש באותה מידה, התקנות מאפשרות להעניש אותו באותה מידה ממש כמו אירועים ביציאה.

רוב האירועים שאנחנו עוסקים בהם, בעיקר בעניינה של מכבי חיפה, אלו אירועים שהם פרטניים, הם אירועים של איש אחד או שניים. בכל המקרים אנחנו פיתחנו נוהל ושיטה בהשקעה כספית גדולה מאוד. כולם נעצרים כמעט מידית לאחר ביצוע האירוע. אלא מה, איפה הבעיה בנושא הוויכוח בינינו לבין בתי הדין של ההתאחדות? אנחנו עוצרים הכול, מביאים למשטרה, מגישים תלונה למשטרה, המשטרה מגישה את התיק לפרקליטות ומאז להד"ם (לא היו דברים מעולם). לא קרה כלום, לא קורה כלום. כתוצאה מכך האנשים מרשים לעצמם לחזור על מעשיהם, אני אומר באופן פרטי, אחד לאחד.

הבקשה שלי, עם זה אני בא לפה, מכבודו, מהוועדה ומהכנסת ומכל מה שאפשר, חבל שאין פה נציגת משרד המשפטים. הראשון שיכנס לבית הסוהר, אני חוזר על מה שאמרתי קודם, לשישה-שבעה חודשים על מעשה שהוא בניגוד לחוק, בדיוק כפי שנעשה במדינות נהורות באירופה, האלימות הזאת תיפסק. אני אומר את זה בצורה וודאית קביעתית על סמך הניסיון שנצבר במדינות רבות אחרות שהוונדליזם והחוליגניזם ושאר הדברים שהיו במצב הרבה יותר חמור משלנו, בגלל שהמדינה לקחה את העניין הזה לידיה, שלטונות החוק. לא להטיל את זה לפתחיהן של האגודות: 'למה לא הגשתם תלונה אזרחית'. אני חושב שזה דבר, אני אנסה להיות זהיר בדבריי ולא אפרט יותר את דעתי בנושא הזה, אלא אך ורק המדינה, המשטרה. המשטרה עושה את עבודתה נאמנה, היא מגישה את התיקים לפרקליטות ופה זה נעצר. יש קרוב ל-10 תיקים עם תלונות שהגשנו למשטרה על עבריינים כאלה, במשך שנה לא נעשה דבר. זו בקשתי מהוועדה הזו ומהכנסת.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני חייב להצטרף לדברייך ואני גם שמח, היום שמעתי את השרה, הוועדה הזו קראה לפני מספר חודשים להקמת יחידה משטרתית שתטפל באופן דווקני בכל מה שקשור לאלימות בספורט יחד עם החמרת הענישה לפורעי חוק במגרשי הכדורגל. שמעתי היום שהשרה שקיבלה את הרעיון הזה וגם אמרה בצורה ברורה שהיא מתכוונת להקים את היחידה הזאת, יחד עם פעילות מול משרד המשפטים, כדי להחמיר את הענישה. אני שלם לחלוטין עם הרעיון שהצגתי לה, אם אנחנו נחמיר את הענישה יחד עם פעילות אכיפה מוגברת באמצעות יחידת משטרה, אני חושב שזה יכול להביא לסופו של הפתרון- - -
איתמר צ'יזיק
המשטרה בסדר, אבל בתי המשפט. אני רוצה לספר לך סיפור אחרון שעצרנו את האדם שבגינו עמדנו לדין על העניין של האבוקה ומשחק הרדיוס. הבנאדם, עצרנו אותו מידית. הבאנו אותו למשטרת עכו. משטרת עכו הביאו אותו לשופט. השופט חייב אותו להיעלם ממגרשי הכדורגל בעכו לשבועיים, בעכו - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה גרוע מאוד. אני מבין מה שאתה אומר ואני מסכים אתך, צריך להעניש בחומרה. ככה אנשים יחדלו מלעשות את הפעילות הזו.

יש עוד מישהו שרוצה לומר משהו? בית"ר ירושלים כמובן.
אריאל גבאי
כן, אנחנו עדיין ממתינים למסקנות של הוועדה שהשרה הבטיחה, הוועדה לעניין האלימות בספורט שהוקמה אחרי אירועי שרלרואה. אנחנו זועקים את הזעקה שלנו כבר שנים, שאין לנו יכולת להתמודד מול פורעי חוק, אנחנו לא גורמי אכיפה. לאורך כל השבוע ביקשה ההתאחדות שאנחנו נפעל נגד אוהדים, כשאנחנו לא פועלים מספיק. קבוצת כדורגל, לה אין יכולת לאכוף חוק, גם אין לה יכולת להעניש. אנחנו לא יכולים להחליף את המשטרה, אין לנו שירותי מודיעין כי להבין איזה אוהד עשה מה, איך, כמה ולמה. אפשר לנסות, אבל יש גם איזה גבול.

אמר נכון איתמר, האחריות רובצת פה גם לפתחה של הכנסת. הגיע הזמן שיבוא איזה תיקון חקיקה או איזשהו רפורמה מסוימת שתאפשר לבתי המשפט להכניס את פורעי החוק מאחורי סורג ובריח לזמן מוגבר יותר. עכשיו, הדבר נעוץ בכך, כשמגיע אוהד שקרא איזו קריאה גזענית בפני שופט בית שלום, שרק לפני רגע הגיע לו רוצח והוא מסתכל על העניין הזה בבדיחה, לכן גם הענישה היא לא פרופורציונלית והיא לא מהווה איזה איום כלפי אותו אוהד, ואז אנחנו מגיעים לפתרון של עונשי הרדיוסים. הנפגעת העיקרית היא הקבוצה, זה הקהל הטוב. פורעי החוק, אותם לא מעניין שהקבוצה נענשת וגם אין אפקטיביות לענישה. לכן חייב לבוא איזה שינוי כי אחרת הכדורגל יפגע ונפגע ואין לזה סוף.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני מאוד מאוד מצטרף לדברים. אגב, אני אפילו אומר שספורט הוא דבר שאנחנו לא רוצים להקביל אותו לדברים שליליים. אבל אם נקביל אותו חלילה לנושאים שאנחנו צופים בהם יום-יום, הרי יש מיעוט בכל חברה ויש קומץ ויש עשבים שוטים בכל חברה וגם בחברה ישראלית. למשל, אם כל פעילות שלילית של עשבים שוטים בחברה הישראלית תשליך על חברה ישראלית כולה, אני לא יודע היכן היינו מוצאים את עצמנו היום. אגב, יש היום המון המון ניסיונות, גם בזירה הבינלאומית, באמצעות קומץ של עשבים שוטים במדינת ישראל להכפיש את שמה הטוב של מדינת ישראל. אנחנו כמדינה נלחם בזה, נלחמים בתופעה. לא רוצים שהקומץ הקטן ישליך על שמה הטוב של המדינה. הדברים זהים גם בקבוצות ספורט. לא רוצים שקומץ קטן ישליך על שמה הטוב של הקבוצה. לכן, כנראה שעונשי הרדיוס צריכים באמת לעבור מן העולם. אם אנחנו רוצים לטפל בסוגיה, אז בואו נטפל בקומץ, בואו נגיע אליו. איך נגיע לקומץ, יחידה משטרתית שעוסקת אך ורק באיתור אותם פורעי חוק. אני מאמין שאז היעילות תהייה הרבה יותר טובה. לאחר שאיתרנו את הקומץ הזה אנחנו פועלים נגדנו כמו שאנחנו עושים במדינת ישראל. במדינת ישראל יש את השב"כ, הוא מאתר את העשבים השוטים ואת הקומץ ואז רשויות האכיפה מכות במלוא הכוח, מענישות בחומרה והקומץ הזה נעלם. כך גם צריך לפעול בתחום הספורט – יחידת אכיפה מוגברת לאתר את הקומץ, ואז מערכת המשפט צריכה להעניש בחומרה את אותם אנשים פורעי חוק. אתם תראו באופן אוטומטי שכל המצב משתנה לחלוטין.

הדובר הבא, מי רוצה, בבקשה.
עמי פייקובסקי
שמי עמי פייקובסקי. אני עובד עם בית"ר ירושלים, למעלה משלוש שנים עם הקבוצה. הגעתי לשם כחסיד חב"ד לעשות מבצעים. זה התחיל עם להדליק מנורת חנוכה במגרש הכדורגל וזה התפתח לממדים שהמאמן כבר לפני שלוש שנים ביקש שאבוא לדבר בפני השחקנים. זה התפתח למקומות שפעם בשבוע התחלנו להניח תפילין לשחקנים. השנה דיבר איתי מר אלי טביב ואמר לי שהוא נמצא כבר ממש במצב שהוא לא יודע מה לעשות עם האוהדים, ביקש ממני שאכנס קצת גם לעניינים עם האוהדים, לראות מה אני יכול לעשות. באמת אני עובד איתם בצורה שפעם בשבוע אנחנו נפגשים בבתים, מדברים. עם השחקנים אני כל יום שישי ב-9:00 בבוקר נכנס עם מגשים של פירות ומשעה 9:00 עד 9:30 אנחנו מניחים תפילין. בשעה 9:30 אני נותן להם דבר תורה ואני מקשר עם זה יחד עם כדורגל, ככה אני עושה עם האוהדים.

אני לא מקבל פה איזו תמורה שאני מגיע לפה, אני מסתכל על הכול מצד אחר לגמרי מכל האנשים שיושבים פה. אני עושה את זה בתור, כמו שאמרתי, חסיד של חב"ד לראות איך אפשר קצת להציל את הנשמות האלה שלפעמים רואים דברים אבודים, אבל אני באמת רואה ניסים ונפלאות בעבודה שאני עושה. אני הבאתי כאן לכבודו גם שני אלבומים מהשנה הזאת על פעילויות שאני עושה. כדאי שיתסכל על זה. אני חושב שגם צריך לשמוע, מלבד העונשים, גם את הדברים האלה. אחד הדברים שאני עובד עם האוהדים זה על שירים שהם שרים במגרש. היום אם אתה תכנס אתה תראה שהם שרים: "אנחנו מאמינים בני מאמינים", "שבחי ירושלים", דברים שהם לא היו עושים. במחצית המשחק יורדים למטה קרוב 3,000 איש שמתפללים מעריב, שאומרים שם קדיש ואומרים "יהא שמא רבה" ואתה חושב שהקירות נופלים. אני חושב שפה בארץ לא ראו כזה דבר, אומרים "שמע ישראל" כולם. אני חושב שזה מביא לשינוי רציני מאוד לכל בנאדם, ובנאדם שקרוב לזה ורואה את זה זה משפיע עליו. בתור יהודי הדברים האלה משפיעים ורואים את זה.

אני חושב, ההצעה שלי דווקא כשאני שומע כאן, במשחק של סכנין אני מגיע לפני המשחק ומברך את השחקנים. הם ביקשו ממני לבוא לפני משחק ולברך אותם וכך אני עושה – לפני המשחק של סכנין עברתי דרך איפה שעומדת היחידה של הטלוויזיה, ומשם עברתי במגרש, יצא שאני בדיוק עובר ליד האוהדים של סכנין. איך שהם ראו אותי, בנאדם עם כיפה וזקן, הם התחילו לצעוק לי "יהודי מלוכלך". הם צעקו "ענתיאל", זה איפה שנרצחה האישה שעוד לא הספיקו לקבור אותה. אני הייתי בשוק, אני עברתי וצחקתי, אני שומע איך שרים את ההמנון והם צועקים "בדם ובאש אל-עקצא נפדית", פתאום אני רואה שני חזיזים של אש למגרש שאם זה פוגע בבנאדם זה הורג אותו, אין שום ספק. שני חזיזים נזרקים למגרש, אש. בסופו של דבר למי קראו, למי נתנו את העונש, לבית"ר ירושלים. למה, כי הם שרו שיר "מוחמד מת", בשביל זה הם קיבלו. באמת - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בסך הכול "מוחמד מת", אבל בלי שום קשר לזה, השיר הוא לא במקום מסיבה פשוטה, לא היה צריך לנסות להקניט את הקהל היריב כי מוחמד הוא מישהו שהוא מאמין בו וזה בסיס האמונה המוסלמית. לא כדאי להתגרות באסלם ובטח לא להתגרות באוהדים- -
שלמה ברזל
רק הערה. זה נע גם בין הגדול וחוסר דיוק בעובדות עם כל הכבוד לרב - - -
עמי פייקובסקי
תן לי רק לסיים. אני רוצה רק לומר לך משפט, סליחה - - -
קריאה
אנחנו באנו פה להיאבק באלימות.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הדיון פה בהקשר של עונשי הרדיוס, האם ראוי שיתנו עונשי רדיוס או לא. זה לא בהתנהלות של אוהדי בית"ר ירושלים ולא בהתנהלות של אוהדי סכנין. לשתי המחנות לא חסרות סיטואציות חמורות. אני רוצה לומר, תרשה רק לומר משפט. כשאני מדבר על אכיפה, לא יהיה אף אחד שנבדל מהחוק בין אם הוא ערבי ישראלי או בין אם הוא יהודי ישראלי. לא משנה, יאכפו את החוק בכל מגרש, בכל מקום ובכל שעה. כל מי שיעשה פעולות בניגוד לחוק ישלם עליהם מחיר יותר יקר. אני תכף אביא את מסקנות הוועדה, אתם תראו בדיוק לאן אנחנו בדיוק חותרים. ואתם תראו שזה ייושם, אני לא מתכוון לשקוד על השמרים.
עמי פייקובסקי
מה שאני אומר, בסך הכול צריך לשים את הדברים על השולחן. לא יתכן שאנשים מתנהגים, זורקים אבוקות ומסכנים חיי האדם והעונש שבית"ר מקבלת, לא מציאותי הדבר הזה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני מבין שאתה אוהד בית"ר.
עמי פייקובסקי
אני שיחקתי בבית"ר, אני אוהד בית"ר, כן - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני אומר לך כך, זה בסדר והטענה לגיטימית וכולם שווים בפני החוק. לא משנה אם אתה יהודי ולא משנה אם אתה ערבי ולא משנה מהיכן אתה מגיע, כלום צריכים לקבל את אותו העונש אם הם חטאו לחוק.
עמי פייקובסקי
עוד דבר הייתי חושב, זה גם יכול להיות הצעה טובה, שבאיזה מקום כן ידרבנו אוהדים לתת להם מגן כבוד או משהו - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זו אחת ממסקנות הוועדה. אני תכף אעדכן אתכם.

עוד מישהו שרוצה לומר משהו? דודו, בבקשה.
דודו מלכא
אני רוצה להדגיש, כהגדרה אנחנו במשרד לא מתערבים בתקנונים - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בהמשך למה שאמרת, גם אני כאן יושב ראש ועדת המשנה לספורט לא הגעתי כדי להתערב בסמכויות הספורט, אלא להגיע המלצות בפני הגורמים הרלוונטיים שיסייעו לספורט להשיג את ההישגים שאנחנו רוצים שהוא ישיג.
דודו מלכא
על כל פנים, אנחנו מאוד מקפידים על זה. אם לעיתים אנחנו מתבקשים על ידי רשם העמותות לתת חוות דעת מקצועית לשינוי תקנות כאלה ואחרות אז אנחנו מחווים את דעתנו בלבד.

בנוסף, כפי שאתה ציינת, גם הקמת היחידה וגם הטיפול במצלמות שתהיינה במגרשי הכדורגל באיכות מיטבית, זה בכדי לעזור ולאתר את הפוגעים ישירות ולסייע או להימנע כמה שיותר מלתת עונשים קולקטיביים. המשרד פועל במועצה למניעת אלימות ואני מקווה שנעשה את זה כמה שיותר מהר, גם את הקמת היחידה וגם את המגרש פיילוט שיקבל את המצלמות האיכותיות.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מצוין.
אריאל גבאי
הוחלט איזה מגרש זה יהיה?
דודו מלכא
עדיין לא הוחלט - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
יש לי תחושה שזה יהיה בטדי. הדובר הבא? זו תחושה.
אריאל גבאי
אני מצטרף לתחושה, מקווה שהתחושה תממש.
אמיר נבון
רק בשביל להשלים את הדברים. קודם כל מלכתחילה אני מתנצל על האיחור.

רק כדי להשלים את הדברים. עונש הרדיוס, אני שמח שכולם פה מסכימים לזה, זה באמת העונש האחרון שכדאי להטיל. כולנו מסכימים שברגע שתופסים את המתפרעים לא צריך להגיע למצב של עונש רדיוס ולא מגיעים לעונש הרדיוס. יש מקרה קצה כזה או אחר, אבל למעלה מ-90% מהמקרים לא מגיעים למצב של עונש רדיוס במידה והקבוצה באמת תופסת את המתפרעים. השאלה מה קורה אחרי זה, כי היא תוספת את המתפרעים. כמו ששמענו פה הם חוזרים למגרשים שבוע-שבועיים אחרי זה והיא שוב עומדת לדין. במידה והם לא יחזרו למגרשים היא לא תחזור לבית הדין ומן הסתם עונש הרדיוס ימנע. מדובר פה, קודם כל, באותה יחידה משטרתית, באותם מצלמות, מדובר בהשקעה שאנחנו כהתאחדות, אנחנו נציגים של המנהלת ואני בטוח שגם הם מסכימים לזה, שתהייה השקעה כזאת, של המדינה ושל המשטרה, ושיהיו כל הכלים האלה לקבוצות. הקבוצות לא תגענה לבתי הדין, הדיינים בכלל לא יצטרכו לחשוב או לשקול אם להטיל את עונש הרדיוס ובא לציון גואל.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני אומר לך כך. אחת הבעיות שאני הייתי רוצה לנסות לפתור, זה לקחת את האחריות מהקבוצות למנוע מאותם מתפרעים לחזור למגרשים, ולהעביר את האחריות למשטרה. אם הייתה לי יחידה, כמו שציינו, באמת שתהייה קיימת יחידה שעוסקת יום-יום בנושא הזה, היא גם הייתה דואגת לוודא שהדברים אכן קורים או באמצעות מעקב נמצא איפה האוהד תוך כדי המשחק. תוך כדי המשחק הוא יצטרך להיות במקום מסוים או להגיע לתחנת המשטרה ולהתייצב שם לשעתיים או שלוש, ואז בזמן המשחק ברור שהוא לא יהיה. באופן כזה שאולי הוא יהיה בביתו ויבקרו ויוודאו, כמו שעושים בשיטות אכיפה כאלה ואחרות. כך אנחנו מוודאים שאותו פורע שנתפס על ידי רשויות החוק לא מגיע לאותו מגרש תוך כדי המשחק. אז אנחנו גם יודעים שזה משפר את המצב ברגע שאנחנו מונעים מאותם אנשים להגיע.

עוד דובר?
אמיר נבון
אם יותר לי, רק אם אפשר להוסיף או לתקן. לקחת את האחריות אני לא חושב שזה המונח הנכון. האחריות תמיד קיימת והאחריות תמיד היא של מנהל האירוע. ככל שהמדינה תסייע יותר לקבוצות, האחריות תהייה ברמת הענישה, היא תגיע עד לאפסית.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני מבין מה שאתה אומר, אבל ברגע שתהייה אחריות על הקבוצות אתה יכול להעניש אותן בעונשים בעקבות איזה מתפרע שחדר והסתנן למגרש - - -
אמיר נבון
אבל ככל שהם יתפסו את המתפרע ויהיו להם הכלים רמת האחריות תהייה אפסית. אין מה לעשות - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
התפקיד הזה הוא תפקיד של רשויות האכיפה. אנחנו כמדינה לא יכולים להסיר אחריות מדברים שאנחנו צריכים לבצע. אנחנו אוכפים את החוק. אם מישהו פרע חוק, אנחנו צריכים לאכוף אותו. אם אני מצפה מהקבוצה, ברור שהקבוצה חייבת לסייע, ברור שהקבוצה חייבת לקחת חלק, ברור שהיא צריכה להיות אכפתית מהסיפור הזה. זה גם האינטרס שלה שהמשחק לא ייהרס עם כל מיני פעילויות של אוהדים. אבל, עדיין אני לא יכול להטיל עליה אחריות כשנכנס פורע חוק למגרש. אני הייתי רוצה שהאחריות תוסט קצת יותר מהצד של הקבוצה ותעבור יותר לצד של המדינה. אנחנו לא יכולים להפקיר את הנושא הזה. הספורט חשוב לכולנו, הוא חשוב גם לחברי הכנסת. גם אני חובב ספורט ידוע ולי קורע את הלב משחקי ספורט שנהרסים או מוכתבים באלימות, בגזענות – זה הורס את הספורט במדינת ישראל. הספורט, קשה לו להתקדם באופן הזה שיש כל כך הרבה בעיות פליליות בתוך הספורט. אם אנחנו לא נדאג למנוע אותן אנחנו נותנים לספורט להתדרדר. אף אחד לא חולק עלי שהספורט שלנו לא בשיאו בימים האלה. כדי לשפר את המצב אנחנו חייבים גם לעבוד גם כמדינה בנושא הזה. להשקיע יותר משאבים. מיד אני אגיע למסקנות הועדה, אם הן תיושמנה, אני חושב שהספורט ישנה את פניו מהבחינה הזאת.

עוד דובר רוצה לומר משהו?
איתמר צ'יזיק
אני רוצה להוסיף משפט. אני רוצה לחזק את דברייך. אנחנו השקענו הון עתק באמצעים וביכולות. כל השנה, כל אירועים שקרו באצטדיון 100% נתפסו אנשים, 100%, לא 90%. 100%, כל הפורעים נתפסו, כל הפורעים הועברו למשטרה. הסיפור, האנקדוטה האחרונה שאנחנו גם מתלים את המינוי ואנחנו גם לא מאפשרים. שולחים לו מסמך שהוא בפרסונל נוגוטה, אז הבחור הגיע לאצטדיון וראה שהוא לא עובר עם המינו שלו, הוא נכנס - - -שניים ביחד. תפסנו אותו עושה את הניסיון להיכנס שניים ביחד, העברנו שוב למשטרה ואיפה הבחור, בבית. שוב ושוב פעם מנסה להיכנס לאצטדיון. אף אחד לא ראה אותו להתייצב בתחנת המשטרה בשעת המשחק, אף אחד לא העמיד אותו לדין. שלוש עבירות פליליות, שלוש עבירות פליליות!
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אגב, אם הוא ירכוש כרטיס, איך תמנע ממנו להיכנס?
איתמר צ'יזיק
אנחנו כבר פיתחנו שיטה לזיהוי הגורמים האלה. אמרתי, אלה שהם בלתי רצויים, יש לנו רשימה שחורה, באמצעות מצלמות. הם מקבלים מצלמות ברזולוציות עוד יותר. דרך אגב, היום חברת בוש מפתחת אמצעי שאפשר לזהות, תלת ממד ברזולוציה מאוד גבוהה, בשנייה פרצופים - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
רק כשמגיעים כל כך הרבה אוהדים נורא קשה למצוא אותו אם הוא - - -
איתמר צ'יזיק
מוצאים אותם. אנחנו ראינו בעובדה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אם השוטר לא ימנע ממנו להגיע לאזור המגרש - - -
איתמר צ'יזיק
א', אני אומר שהוא צריך להתייצב בתחנת המשטרה, אבל גם את אלה שמנסים אנחנו מזהים אותם, מזהים אותם, עוצרים אותם, מביאים אותם למשטרה וחוזר חלילה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ברשותכם, אני רוצה לסכם.

אני מחלק את המסקנות של הוועדה לארבעה נדבכים:

הנדבך הראשון, פנייה להתאחדות לכדורגל. אנחנו רוצים לפנות להתאחדות לכדורגל לבחון שינוי תקנוני בכל מה שקשור לעונשי הרדיוס. לעניות דעתי, שינוי תקנוני יביא למצב בו בתי הדין, הרי כמו שיש במדינת ישראל גוף מחוקק וגוף מבצע, התאחדות לכדורגל היא הגוף המחוקק. הגוף המבצע זה בית הדין. אם החוק יהיה שונה בית הדין יהיה בהתאם לחוק. אני חושב שהתקנון צריך להשתנות על ידי התאחדות לכדורגל ולקבוע שעונשי הרדיוס הם עונשים מיותרים. להפחית את הרעיון הזה באופן מהותי. באמת, להעניק עונש רדיוס רק במקרים חריגים מאוד.

הפנייה השנייה היא לשר לביטחון פנים, גלעד ארדן, אנחנו היינו מבקשים מכבוד השר לבחון מידית הקמה של יחידה מיוחדת לטיפול לאלימות במגרשים. הרציונל יהיה שהיחידה הזאת תתחיל לפעול כבר מהעונה הבאה, עונת המשחקים 2016-17. הווה אומר, התהליך צריך לקרות ולרקום עור וגידים כבר עכשיו. אוף דה רקורד, אני יכול לומר שיש פגישה איתו בשבוע הבא ואני אדבר איתו אישית גם בנושא הזה.

הפנייה השלישית היא לשרת התרבות והספורט מירי רגב, בבקשה לקידום חקיקה ממשלתית להחמרת הענישה כלפי אוהדים שפורעים חוק במגרשי הכדורגל. יחד עם זאת, בד-בבד היינו מבקשים מהשרה לקדם תהליך של הקמת מצלמות במגרשי הכדורגל כולם על מנת להגביר את יכולת האכיפה.

הפנייה הרביעית היא למשרד המשפטית, שרת המשפטית הגברת איילת שקד, לבחון את נושא החקיקה שעליו דיברנו, אל משרד הספורט שיכול לעזור באכיפת אוהדי ספורט וענישתם באופן מחמיר יותר יחד עם הרחקה ממגרשים של אוהדי ספורט פורעי חוק.

אני חושב שבארבעת הנדבכים שהצגתי כאן כרגע יהיה אפשר באמת לומר שהספורט הישראלי יעבור שינוי מבחינת האלימות הקיימת בתוכו. אם נצליח בזה, כולנו נוכל לומר דיינו.

אני מודה לכל החברים שהגיעו ומקווה שזה יביא את הבשורה. בהצלחה לקבוצות בפתח תקווה היום.

הישיבה ננעלה בשעה 09:30.

קוד המקור של הנתונים