ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 02/03/2016

מעמד מזכירות בתי הספר

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 154

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום רביעי, כ"ב באדר א התשע"ו (02 במרץ 2016), שעה 9:30
סדר היום
מעמד מזכירות בתי הספר
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר

מירב בן ארי

ענת ברקו

מסעוד גנאים

מרדכי יוגב
חברי הכנסת
עבד אל חכים חאג' יחיא

אחמד טיבי
מוזמנים
השר לשירותי דת דוד אזולאי

רחל אלנור - ראש מינהלת "ניהול עצמי", משרד החינוך

מירי כהן - מנהלת תחום עלויות, משרד החינוך

צהלה עבודי - מנהלת תחום שכר, אגף שכר והסכמי עבודה, משרד האוצר

חגית מגן - ראש מינהל שכר והסכמי עבודה, מרכז השלטון המקומי

עו"ד רותי לוי - ראש חטיבת חינוך, הסתדרות המעוף

נחמן סעדיה - מנהל בית ספר; ועד המנהלים בהסתדרות המורים

מלכה מן - מזכירת בית ספר בירושלים; ועד מזכירות בירושלים

נדב ארוך - פעיל חברתי לקידום מעמד המזכירות

משה דוד - פעיל חברתי לקידום מעמד המזכירות

עו"ד גילי פַּטרָן - שדולת הנשים

שגית אילוז - מזכירה, בית הספר ממ"ד בנות הר נוף

טובה הוימן - מינהלנית, בית הספר "רעים", מועצה אזורית עמק יזרעאל

איריס בנקין - מינהלנית, בית הספר "יחד", גבעת אלה, מועצה אזורית עמק יזרעאל

ענת נמט - מינהלנית, תיכון מטרו ווסט, עיריית רעננה

רחלי רצאבי - מזכירה ראשית, תיכון מטרו ווסט, עיריית רעננה

יעל חסון - מינהלנית, בית הספר כפר שמריהו, חוף השרון

עביר פארג' - מזכירת בית ספר "טורעאן"

דינה פרימט - מינהלנית בית ספר בנתניה

דבורה משרקי - מזכירת בית ספר בירושלים

דפנה ארביב - מזכירת בית ספר

לירון וייס - דובר הועדה

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
מירב ישראלי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
ר.ל., חבר המתרגמים

מעמד מזכירות בתי הספר
היו"ר יעקב מרגי
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת. 2 במרץ 2016, כ"ב באדר א' תשע"ו. הנושא על סדר היום: מעמד מזכירות בתי הספר. כמובן שהדיון ביוזמתו של חבר הכנסת מסעוד גנאים ואני מקדם גם את חבר הכנסת, ד"ר אחמד טיבי, שנמצא אתנו, מכבד אותנו בוועדה.

תראו, אני אומַר מספר מילות פתיחה ואעביר את רשות הדיבור לחברי הכנסת. לאחר מכן נשמע גם את המזכירות ונציגי המזכירות.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
מהי מסגרת הזמן, אדוני היושב ראש?
היו"ר יעקב מרגי
לדברים שלך או לדיון?
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
לדיון.
היו"ר יעקב מרגי
שעה. מה שקורה בתחום מערכת החינוך הוא שיש את מעמד המורה ובדרך –וזה נכון לא רק על המזכירות אלא שהרבה פונקציות נוספות נעלמות: גננות, סייעות ועוד הרבה כמו שבצבא מצאו להם הגדרה "תומכי לחימה", אבל פה הם נשכחו והיה צריך לנהל מאבק כשדיברו על מעמד המורה, כי אך טבעי שיטפלו בכל המערכת הנילווית אבל כל פעם אנחנו מטפלים בנפרד; בקב"סים מטפלים בנפרד, ביועצות בנפרד, בפסיכולוגים בנפרד ועכשיו הגיע זמנכן, שנשמע את טענותיכן, נשמע את הבעיה וננסה להתמודד עם זה.

רק לפני כן הייתי רוצה לדעת על האורחים שלנו, האם משרד החינוך נמצאים אתנו? האוצר? מרכז שלטון מקומי? ההסתדרות החדשה? ארגוני המורים נמצאים כאן? עכשיו נכנסים לדיון ואני מבקש ללא קריאות ביניים. מי שרוצה לדבר או לקבל רשות דיבור צריך לעשות דבר קטן – פתק למנהלת הועדה, אז ברשות מנהלת הועדה, דובר הועדה, הרשם הנכבד שהציל אותנו אתמול מן התקלה, בבקשה, חבר הכנסת מסעוד גנאים.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
תודה, אדוני היושב ראש, אני מברך אותך על קיום הדיון, אני מברך את כל המזכירות והמינהלניות שבאו ואת כל הנוכחים בדיון החשוב הזה. אדוני היושב ראש, הדיון הזה הוא דיון המשך, הייתה הצעה לסדר ואחר כך היה דיון בוועדת החינוך ביום 31.12.2013 והיה יו"ר הועדה עמרם מצנע - - -
היו"ר יעקב מרגי
הוא מחזיק ברציפות שלטונית.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
הצטרפתי אליו אז ואני מצטרף אליו גם היום.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
כן, חבר הכנסת טיבי היה ב-2013 וגם עכשיו. אני מקווה שאחרים שהבטיחו לבוא גם יבואו, במיוחד כמה שרים שהבטיחו שהם יבואו משום שהעניין חשוב ללבם. הם אמרו לי שזה עניין חשוב מאוד וצריך להזיז את העניינים בנושא הזה.

אדוני היושב ראש, העניין של המזכירות והמינהלניות – איך שאתה קורא להן הוא אחד, העניין הוא לעשות צדק עם אלה שממלאים עבודת קודש, עם אלה שעושים עבודה נפלאה וחשובה ואני יכול להגיד לך, אין קיום לבית הספר ולעשייה הבית ספרית בלי המזכירה או בלי המינהלן או המינהלנית.

הבעיה היא כך, אדוני היושב ראש, כל הדברים סביב המזכירות השתנו. מצב המורים, מצב בית הספר, "אופק חדש", "עוז לתמורה", "ניהול עצמי" – והם דברים חשובים כי הועברו דברים מהרשות לבית הספר אבל מה לא השתנה? המעמד של המזכירה בבית הספר. אדוני היושב ראש, הגדרת התפקיד: אני רוצה לחלק את הנושא לשני דברים.

הדבר הראשון החשוב הוא לדון בצורה רצינית בשינוי הגדרת התפקיד של המזכירה. יש כאלה שהציעו שאנחנו נקרא לה או נקרא לו מנכל בית הספר, משום שבאמת כל המשימות, כל המשימות שהן עושות הן של מנכל. הן עובדות מול התלמידים, מול ההורים, מול מנהל בית הספר, מול הרשות, מול משרד החינוך, משרד הבריאות, מול חברות בטוח, מול חברות כלכליות, מול קניינים, כל הדברים האלה, כל הניירת, גביית כספים, הן ממלאות את מקומה של האחות שאיננה עכשיו בבתי הספר אז ריבונו של עולם, כל השינויים האלה, כל העומס הזה ועדיין מסתמכות הזכויות שלהן על הגדרת תפקיד מלפני עשרים או שלושים שנה – אני לא זוכר, ולא טורחים לבוא ולהגיד: בוא, יש פה דבר חשוב מאוד: פניו של בית הספר, מי שמעצב אותו, תאמין לי, זה לא המנהל, זה לא המנהל, זאת המזכירה.
היו"ר יעקב מרגי
מדבר אתכן איש חינוך.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
כן, כן, הן יודעות את זה. הן מכירות את זה. אני מסייר בבתי הספר כל שבוע, כל שבועיים, אני יודע מה המצב של המזכירות שהיו בבית הספר שלי, כל שבוע, כל יום שבת אני נוסע לשם לשתות קפה בבית הספר, כל שבת הן פורסות בפניי את הבעיות שלהן, במיוחד, למשל, בבתי ספר תיכון, בתקופת הבגרות וכל ההרשמה וכל האחריות שעליהן, אז אדוני היושב ראש, תחילה אני מבקש ואני דורש, מכל הגורמים הרלבנטיים, אם זה שלטון מקומי, משרד חינוך, אוצר, הסתדרות – כולם, לפי דעתי, חייבים לשבת ברצינות, כדי לשנות את הגדרת התפקיד, כי כל העניין של השכר ותנאי עבודתן, הוא ניגזר גם מהגדרת התפקיד שלהן.

הדבר השני – ואני לא אאריך, היו שני עניינים בדיון האחרון, אדוני היושב ראש, ואני מחזיק בידי גם מכתב ששלחתי ליו"ר שעבר מצנע, מחודש מאי 2014, זאת אומרת, כחמישה חודשים אחרי הדיון שהיה בסוף דצמבר 2013 ובמכתב הזה אני אומר לו - - -
היו"ר יעקב מרגי
היה דיון באוקטובר 2014, 28 באוקטובר 2014.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
נכון, גם. במכתב אני אומר לו שבדיון של 2013 הובטחו שני דברים: כאשר בתי הספר יעברו לניהול עצמי כל מזכירה תעבור דרגה מ-9 ל-10. הם אמרו שזה כרוך בתנאים, כרוך באיזה תשלומים, כנראה כדי להקשות והדבר השני, נאמר לנו שם על ידי ההסתדרות והשלטון המקומי וכולם, שהם על סף פתיחת הסכמי השכר, זה היה 2014 או תחילת 2015 וכאשר ייפתחו הסכמי השכר הם ידאגו שלכל מזכירה תהיה העלאה בשכר של כ- 10%.
היו"ר יעקב מרגי
בוא, אני אעזור לך - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
לא, זהו, אני רוצה לשמוע אותם.
היו"ר יעקב מרגי
היה דיון אתמול בסוגיית העובדים הסוציאליים, כולם מחכים לפתיחת ההסכם, עם סיום ההסכם הקיבוצי. מה הבשורה שהם קיבלו? שב- 2016, גם בגלל ההסכם הקודם שלהם, החילו עליהם צו הרחבה של ההסכם שעשתה ההסתדרות עכשיו. זה לא שינוי מהותי - - -
חגית מגן
אבל ממש - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה לא השינוי המהותי האמתי מעבר לשכר, אני אתן לך גבירתי, אני אתן לך. מה אני בא לומר? השאלה היא כזו, הדיון הוא קודם כל – מיד אני מעביר לך את רשות הדיבור, חבר הכנסת אחמד טיבי, הדיון היום הוא קודם כל הגדרת התפקיד, כדי שנוכל לדעת ולהיאבק גם על השכר והמעמד אז קודם כל הגדרת התפקיד. כותרת, אתה דיברת על הכותרת – זה חשוב אבל בוא נראה מה ההגדרה, כי היום מנהל כזה רוצה מהמזכירה סך מטלות כזה, מנהל אחר רוצה סך מטלות אחר וכשהדברים לא מוגדרים וזה על סמך נוהג, או "כך היה נהוג" – דבר שהשתרש, נוהג שהשתרש, אז זה דבר שלא הולך לשום מקום. היום אין תפקיד –אני חושב, בשירות המדינה, בשירות הציבורי שאין לו את הגדרת המטלות. בבקשה, חבר הכנסת אחמד טיבי.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
תודה רבה אדוני היושב ראש. אני רוצה לצטט את הדברים שאני אמרתי בישיבה שיזם חברי, חבר הכנסת מסעוד גנאים ב-31 לדצמבר 2013 ואני קורא מהפרוטוקול. כך אמרתי "אני רוצה להודות לעמיתי חבר הכנסת מסעוד גנאים שהעלה את הנושא הזה, גם אני הייתי בקשר וקיבלתי פניות מחלק מהמזכירות, בעיקר מעֲבִּיר, מטורעאן, היא נמצאת גם כאן, עֲבִּיר נמצאת. אני רוצה לומר מילה טובה על הקמפיין שאתן עושות, כדי לקדם ולהרים את הנושא, הדבר החשוב ביותר הוא שחבר הכנסת גנאים הביא את זה לדיון בוועדה. השורה התחתונה היא שאכן נעשו שינויים – תכניות חדשות, עומס כבד יותר על המזכירות והמנהלניות וכל זה ללא תמורה כספית וללא שינוי בשכר, כאשר הסטטוס של השכר הוא הסטטוס שנקבע –נדמה לי– לפני 14 שנים ומאז הוא לא זז. יש לתגמל את המזכירות על עבודה נוספת, על ניהול חשבונות, על הפקת תעודות וכד', דבר שלא היה קיים בעבר".

נדמה לי שאני יכול לאמץ את אותם דברים עכשיו. שוב, חברי מסעוד גנאים יוזם את הדיון, שוב אני מצטרף אליו, שוב שנינו לבד נמצאים כאן, הדבר היחיד שהשתנה כאן זה זהותו של יושב ראש הועדה.
היו"ר יעקב מרגי
אבל השיניים יותר חדות.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מקווים, כן, אבל מה גם לא השתנה? הנחישות של המזכירות והעמידה על הזכויות ועל התביעות שכולנו מסכימים להן. מסעוד תיאר בפרוטרוט את מהות הפונקציה, מהות התפקיד של מזכירה בבית הספר, מגע עם המורים, עם המנהל, עם ההורים, עם התלמידים, עבודת מנהלה, להחליף אחות לפעמים, ספקים, ניירת, לענות לטלפונים - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא נעים לומר אבל לפעמים היא גם הפסיכולוגית התורנית.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
הכול. סליחה על הביטוי אבל 'כל-בו'. כל מה שצריך לעשות, כמו פונקציה של ארבעה חמישה אנשים ביחד, והן, לומר לך את האמת, מבחינת העניין הציבורי הן נמצאות בצל ואנחנו כאן כדי להאיר באל"ף ולהעיר בעי"ן את המצוקה ואת העבודה החשובה שעושות המזכירות בבתי הספר, שאני מכיר באופן אישי רבות מהן והן עושות עבודה מצויינת, שלא מתוגמלת כראוי. כבר שנים אנחנו מעלים את הנושא הזה ואני מקווה שאתה, אדוני היושב ראש, תעשה משהו.
היו"ר יעקב מרגי
אני מקווה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
תעשה משהו, אתה חלק מהקואליציה, אתה לא רק יו"ר ועדת החינוך.
היו"ר יעקב מרגי
פעם חשבתי שבקואליציה אתה משוחרר יותר אבל זה הפוך כי בקואליציה ידיך כבולות יותר. אני מכיר את זה מכאן ומשם אבל בוא, זה לא פוטר אותי כיו"ר ועדה, אנחנו מקיימים את הדיון ואנחנו בסוף גם נקרא את נקודות הסיכום ונעקוב אחרי היישום שלהן.

לפני שנשמע את המעסיקים, לפני שנשמע את המעסיקים, שהם 'בגדול' השלטון המקומי, משרד החינוך, באמצעות נציגי משרד החינוך והאוצר – שאני מבין שהוא מיוצג פה על ידי האגף הממונה על השכר ולפני שנשמע את ההסתדרות, כדי שנחוש את הכאב אני הייתי רוצה לשמוע את נציגות המזכירות. נרשמו אצלי פה מספר דוברים, תרשו לי, אנחנו נעשה את זה לפי סדר אקראי, זה לא אומר לי כלום. מזכירת בית ספר ראשונה אני רואה יעל חסון.
יעל חסון
אני מבקשת לדבר אחרונה.
היו"ר יעקב מרגי
אז איך נרשמת ראשונה? מי רשם אותה? את יודעת, אם זה בשעון הנוכחות אז זו עבירה משמעתית.
דינה פרימט
אני רוצה שתרשום גם אותי.
היו"ר יעקב מרגי
מה שמך?
דינה פרימט
דינה פרימט.
מלכה מן
היא הנציגה הכי מהותית אצלנו.
היו"ר יעקב מרגי
דינה, למה לא נרשמת? טוב.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
יללה, יעל, תן ליעל.
עביר פארג'
אני אתחיל, ברשותכם.
יעל חסון
אני מבקשת לדבר אחרונה.
היו"ר יעקב מרגי
שמעתי. התקבלה בקשתך. אנחנו לא מערערים על בקשות כאלו. בבקשה גבירתי, רק הציגי את עצמך.
עביר פארג'
עביר פארג' מכפר טורעאן. עובדת כבר עשרים ואחת שנים בתור מזכירה בבית ספר יסודי. קודם כל אני רוצה לברך אתכם על זה שהקדשתם מן הזמן שלכם, מסעוד גנאים, מר אחמד טיבי, כל חברי הכנסת שתמכו - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אני מקווה שיבואו, הבטיחו.
עביר פארג'
אנחנו מקווים.
היו"ר יעקב מרגי
שלום, בדיוק באתי לומר שאתמול הוא אמר לי, כבוד השר, נהוג בוועדה - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
בסדר, בסדר, צדקת. בבקשה.
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא, לא, שב, ברוך הבא. בבקשה.
עביר פארג'
אז כמו שהציגו חבר הכנסת טיבי ומסעוד גנאים, התפקיד שלנו הולך ומתפתח, המטלות הן עד אינסוף, מנחיתים עלינו משרד החינוך – ואני מזכירה משרד החינוך ומדגישה את זה שזה משרד החינוך, היות ועשיית החינוך היא בידיים שלו, זה לא בידיים של הרשות שאנחנו מקבלים שכר ממנה, זה לא בידיים של השלטון המקומי שהוא אחראי על העבודה שלנו, כי איכשהו אנחנו מקבלים את רוב השכר שלנו ממשרד החינוך אבל את התגמולים – וגם על זה אנחנו נלחמים או שלא מקבלים בכלל, רק מנחיתים - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, לטובת כולם. המעסיק בתלוש למעלה – מי הוא?
עביר פארג'
הרשות המקומית אבל אנחנו מכירים, אנחנו עבדנו - - - כבר מכירים מאיפה מקבלים את הכסף ו-87% הם ממשרד החינוך. בסדר, אז נדלג על הנושא הזה.
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא, טוב שהזכרת שמצד אחד המעסיק שלך הוא הרשות המקומית ואת פועלת גם לפי הנחיות משרד החינוך.
עביר פארג'
מי שמקבל, המקום שממנו אני מקבלת זה ה"אבא שלי" נכון? למרות שגם - - -
היו"ר יעקב מרגי
לכאורה, אם יפטרו אותך אז את מי תתבעי?
עביר פארג'
אני? אף אחד לא יפטר אותי.
היו"ר יעקב מרגי
אהבתי את זה, אהבתי את זה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
במקרה של עביר זה נכון.
היו"ר יעקב מרגי
תודה אבל הבנת את השאלה שלי , נכון?
עביר פארג'
כן. לענייננו, היו פעמיים שתי ועדות חינוך, היו המלצות, כל מיני פרוטוקולים שנותנים כאילו תקווה למשהו אבל עשייה אמתית בשטח לצערנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
עֲבּיר, עזבי את הרקע, תגידי לי ביומיום שלך, העבודה, את העבודה, את כובד העבודה.
עביר פארג'
אני אגיד לך את האמת, בתחילת העבודה זה היה מזכירה לפי הגדרת התפקיד הישנה. כשהגענו למצב טכנולוגי מפותח יותר אז זה דרש מאתנו, מכל המזכירות, ללמוד תכניות, את לא יכולה לבצע את העבודה שלך, לפי הנחיות של משרד החינוך, עם ה"אופק חדש" זה עוד הצטרפות של עבודה נוספת - - -
היו"ר יעקב מרגי
תוגמלתם ב"אופק חדש"?
קריאה
לא, לא.
היו"ר יעקב מרגי
גבירותיי, אני שואל בשביל הפרוטוקול, לא צריך מקהלה. היא הדוברת ואחר כך השאר.
עביר פארג'
היה לנו 'גמול' שהתחלנו ב-94 אני חושבת, גמול מנב"ס, היה גמול מנב"ס שהולך ומתפתח וזה עם תנאים, שאם אתה קורא את התנאים אז אתה רואה עד כמה זה לא צודק, שזה עושה לנו עוול כי כל שנה יש קריטריונים חדשים ואנחנו לא עומדות בקריטריונים ובדרישות של משרד החינוך אז אנחנו לא מקבלים.
היו"ר יעקב מרגי
לגבי הגמול?
עביר פארג'
לגבי הגמול.
היו"ר יעקב מרגי
כל שנה מחדש זה נבחן?
עביר פארג'
מחדש כל שנה מחדש מנחיתים, וזה רק ארבע שנים, אז ב"אופק חדש" נוספו עוד עבודות, עוד מערכות, עוד התפתחות של מסגרת החינוך שזה גם טוב למערכת, לתלמידים, לחינוך, להישגים, אבל מה עם המזכירות?
ענת ברקו (הליכוד)
לא נתנו ב"אופק חדש" שום התייחסות לנושא?
עביר פארג'
לא, אין. בניהול העצמי - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתן מזכירות טובות, אבל תלמידות – כנראה צריך לבחון את זה.
עביר פארג'
ב"ניהול העצמי" הכנסת החליטה שכל בתי הספר בסופו של דבר בישראל, יעבור לניהול עצמי, אז בניהול עצמי, המזכירה הופכת להיות מזכירה, מנכ"לית, כל מה שאמר מר טיבי, שזו כל העבודה מול התלמידים, המורים, המנהלת, סגל ההנהלה, יש גם ספקים, יש לקוחות אחרים, אתה קניין – אתה חייב לעבוד לפי הנחיות משרד החינוך וחוזר מנכל, אתה חייב לפני כל הזמנה לעשות הצעות מחיר, לדון בעניין, להחליט עם המנהלת, את כל העבודה אתה עושה לבד ואף אחד לא מתגמל אותך. למנהלניות היה טעות בדרגה וזה היה כרוך – כמו שמר מסעוד אמר, כרוך בקורס, אז יש חלק גדול שאני מכירה את הבנות בקבוצת הניהול שלנו, שעברו את הקורס מנהלניות ולכן עמדו בקריטריונים, קיבלו את התעודה שלהן והתעודה היא תנאי ראשי לקבלת דרגה, והמשמעות היא שאם הן לא מקבלות דרגה אז זה 10% למשכורת. ואילו - - - אנחנו נכנסות ורואות את חלוקת המשכורת של המזכירות, שזה גם 10% וגם דרגה ולצערי הרב, אני קיבלתי דרגה אבל רטרואקטיבית לא יכולתי לקבל. עמדתי על שלי, קיבלתי דרגה - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
כמה כסף זה?
עביר פארג'
177, זה לא כסף.
היו"ר יעקב מרגי
מהו השכר הממוצע של מזכירה עם ותק של בואי נאמר, חמש עשרה שנה?
עביר פארג'
אני עשרים ואחת שנה, בלי הגמולים שאני קיבלתי – גמול א' וגמול ב', אם הייתי בלי גמולים הייתי מקבלת 5,200.
היו"ר יעקב מרגי
ועם הגמולים?
עביר פארג'
עם הגמולים אני מקבלת עוד 500, בגלל שהגמול הוא 320.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, יכולת לומר מן ההתחלה עם הגמול ועם הדרגה ועם הכול.
עביר פארג'
להוסיף רק מילה. רוב העובדים - - - אם אתה מגיע לעבודה עם עגמת נפש, יש לך ילדים בבית, והמחיה הולכת ומתייקרת, זה לא הולך ולא מתייקר כי זה מתייקר במדינה ואתה נשאר עם אותה משכורת, ואתה עובד עם הרבה מטלות, ואין לך מי שישמע אותך על מנת לקדם אותך, זה עושה עוול, זה גורם לך לתסכול ואתה מגיע לעבודה בתחושה שאתה רוצה רק לעשות את העבודה, הניירת ולברוח הביתה, לא רוצה לראות את בית הספר - - -
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו יודעים מה ההבדל בין עובד מרוצה לעובד ממורמר, מה התפוקות ומה הערך של זה. אין ספק. תודה עביר. מזכירות שרוצות להוסיף, לא לחזור על הדברים, להוסיף משהו שעביר לא אמרה.
טובה הוימן
אני רוצה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
רשומות אצלך, לא?
היו"ר יעקב מרגי
רגע, בבקשה.
טובה הוימן
שמי טובה. אני מנהלנית בבית ספר בעמק יזרעאל וקודם כל תודה לכם שכיבדתם אותנו והגעתם הנה.
היו"ר יעקב מרגי
אחרי התודות, אנחנו פשוט מסתכלים על השעון.
טובה הוימן
מה שאני באתי כאן להגיד הם דברים מהשטח עצמו. עברנו לניהול עצמי, את כל מה שנכנס לבית הספר ומה שיוצא ממנו אנחנו רואות, ואף אחד לא יכול להעלים את זה מאתנו. מה שמשרד החינוך מכניס לטובת השכר של המשכירות הוא לא בהכרח מה שאנחנו מקבלות בשטח. הרבה מאוד כסף נשאר בבית- הספר עצמו והמנהלת או המנהלים משתמשים בזה לצורך בית הספר, כשההערה החשובה היא שאנחנו לא צריכים להגיד: תביאו לנו את הכסף כי הכסף הוא נמצא, הכסף הוא ישנו, העניין הוא שאנחנו לא מקבלים אותו אלינו, למה? תשאלי את הרשויות.
היו"ר יעקב מרגי
תדברי אתי.
טובה הוימן
היא שאלה למה. משרד האוצר נותן אותו, משרד החינוך נותן אותו, יש אותו אבל בפועל אנחנו לא מקבלים את זה. אם הייתי מקבלת את מה שנכנס להגדרת שכר המזכירה או המנהלנית, לא הייתי יושבת פה ולא הייתי באה לפה, לא הייתי מפסידה יום עבודה - - -
היו"ר יעקב מרגי
מאיפה את לוקחת את הנתונים האלה?
טובה הוימן
ממה שאני מקבלת פעם בחודש.
קריאה
לא, לא, לא, לא, לא, את לא מקבלת - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רגע, השכר שלך נבנה בדירוג דרגה. הקשיבי, אותך לא צריך לעניין כמה זה עולה למדינה, יש עלות מעביר ויש עשרים אלף דברים - - -
טובה הוימן
אני יודעת מהי עלות מעביד.
היו"ר יעקב מרגי
לא אמרתי שאת יודעת או לא יודעת. אני, כדי לבדוק אם המערכת עובדת, מה שצריך להנחות אותי הוא אל"ף שאכן הגדרת התפקיד שלך הולמת את המציאות, בי"ת, שיש תגמול נאות, לפי מה שבנתה המדינה בסולם השכר דירוג דרגה. בסוף זה מה שאת מקבלת ומתבטא בתלוש. יש עוד עלויות וחבויות מעביד לפי מה שהמדינה מתקצבת את הרשות המקומית – אל תיכנסי לזה, זה לא עניינך, זה לא עניין שלך והפוך. ואני אומר לך, גם מה שהמדינה מעבירה לרשות המקומית זה לא מלוא הסכום, כי יש חלק שהוא השתתפות רשות לכן, תתכנסי, אני לא רוצה שהדיון יתפרס לעשרים אלף נושאים, אם הייתם עובדים על סכום גלובאלי אז הטענה שלך יכולה להיבחן אבל פה אני לא בוחן אותה כי זה לפי דירוג דרגה. מה שצריך לבדוק הוא אם זה הולם, אם זה מתאים, אם מתח הדרגות מתאים למה שאתן עושות, אם לא היה עדכון שנים רבות אז צריך להילחם, אם זה לא תואם את המעמד ואת המאמץ, אז צריך להיאבק לשנות את זה – זה כן. את רוצה להוסיף?
טובה הוימן
כן. אני במקרה לא הבאתי את כל מה שהגיע אלי אבל, אני רוצה להקריא לכם, אתמול קיבלתי במייל את הדוח הנכנס לחודש ינואר ואני אקריא לך מתוך הדוח. הוצאות שכר עבודה של מזכירות ושרתים 18,178.40, זה מה שנכנס לי ולאב הבית. שכר שהגיע ממשרד החינוך, עלות, סליחה, עלות של המעביד שלי שזה הרשות - - -
היו"ר יעקב מרגי
אבל גבירתי, גבירתי, תודה. בואי, בואי, אני אגיד לך משהו, אני לא מופתע, אם היית אומרת לי מה הברוטו שלך בתלוש הייתי אומר לך כמה המדינה מעבירה.
טובה הוימן
המדינה העבירה לא על עלות מעביד, זה מה שאני מנסה להגיד.
היו"ר יעקב מרגי
הוצאות שכר.
טובה הוימן
מה שהיא הכניסה זה 27,000 שקל. 9,000 שקל יותר.
היו"ר יעקב מרגי
אני שואל אותך שאלה. האם את מקבלת בתלוש לפי דירוג דרגה?
טובה הוימן
כן.
היו"ר יעקב מרגי
מקבלת את כל התוספות שאושרו לך – גמולים, כן, לא?
טובה הוימן
לא, לא, אני לא מקבלת.
היו"ר יעקב מרגי
זה משהו אחר.
טובה הוימן
אני לא מקבלת.
היו"ר יעקב מרגי
תבדקי למה.
טובה הוימן
כי הרשות, תראה, אנחנו "האנשים השקופים" בבית הספר אחרי "אופק חדש", לא מתייחסים אלינו - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה לא, את מבינה שאת מעלה עוד טענה נוספת מעבר למהות הדיון.
טובה הוימן
מה שאני רוצה להגיד פה הוא שמה שנכנס מהאוצר וממשרד החינוך, לא מקבלים.
היו"ר יעקב מרגי
זו טענה שצריכה להיבחן, אם את טוענת שיש תוספות שכר שמגיעות לך כחוק ואת לא מקבלת אותן אז אני מוכן לקבל פנייה אשית כדוגמה.
טובה הוימן
זה לא רק אני, זה מייצג.
היו"ר יעקב מרגי
גבירתי, כרגע את נמצאת פה, נכון? את מדברת בשמם, נכון?
קריאה
את לא עוזרת.
היו"ר יעקב מרגי
את לא מקשיבה.
רותי לוי
רגע, יש פה - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא, את לא תדברי בלי שאני נותן לך רשות דיבור. ביקשת. תאמיני לי, גם אם לא תרצי לדבר אני אבקש ממך לדבר. אני רוצה שגם הגברת הזו, שהיא מדברת גם בשם ואני, שאני מנהל את הדיון אני רוצה להבין, הקפיצות האלו לא עוזרות, לא תורמות. תקשיבי טוב, אני מחדד ומדייק בלשון שלי. אם יש לך טענה שיש לך תוספות שכר שמגיעות לך כדת וכדין ואת לא מקבלת אותן, אז אני אשמח לקבל תלונה ספציפית וזה ייבדק בשביל הכלל.
טובה הוימן
אתה יודע מה זה יעשה לי?
היו"ר יעקב מרגי
מה?
טובה הוימן
יחכה לי מכתב פיטורין. זה מה שיהיה לי, כי אם מישהו יוצא נגד - - -
היו"ר יעקב מרגי
גבירתי, מה השם?
טובה הוימן
טובה.
היו"ר יעקב מרגי
טובה, תקשיבי, סיכמנו, טובה, תקשיבי, בואי, אני אתן לך, אנחנו לא במדינה שנמצאת מזרחה אלינו.
טובה הוימן
זה מתוך ניסיון של משהו שאני עברתי.
היו"ר יעקב מרגי
טובה, את לא מקשיבה. זו הבעיה שלך. אם תקשיבי תביני שלא היית צריכה להתפרץ פעמיים, אני מזמין אותך אליי ללשכה, רק תני לי את הנתונים, חומרי גלם, את שקופה לתלונה, אני אטפל, בסדר?
טובה הוימן
בסדר.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. הנה מנהלת הלשכה שלי, תוכלי להיכנס אליה אחר כך. רבותי, שניה, רגע, רגע, אני רוצה לעשות סדר. רציתי לתת לשר, תדברי ונשחרר אותך. אני, יש לי בעיה אתך ועם מוטי יוגב, ועדת חוץ ובטחון.
ענת ברקו (הליכוד)
אדוני השר ואדוני יושב הראש. אני באתי במיוחד לדיון למרות שיש לי ועדות במקביל ואני מאוד מתחברת למה שעבּיר אמרה. זה מתחיל בשם "מזכירת בית הספר", היא לא מזכירת בית הספר, היא לב- לבו של בית הספר. עשרים ואחת שנה בבית הספר, אין ילד שלא מכיר אותך, אני זוכרת את המזכירה של בית הספר שלי. אני זוכרת אותה. יש הרבה מורים שאני לא זוכרת, אני זוכרת את מזכירת בית הספר, שהייתה מקבלת את הילדים עם חיוך, כשהיה צריך למדוד לנו חום זאת הייתה המזכירה, לא היו הולכים אפילו לאחות, אני זוכרת שבהרבה מאוד מקרים שהיה צריך אדם ניטראלי, שהוא לא מזוהה לא עם המורים ולא עם בדיקת הישגים ולא עם המשמעת – זו הייתה המזכירה שהיא הייתה מכילה את הילדים, את הכאב שלהם, את השמחה שלהם, בכל דבר ועניין. ואחרי עשרים ואחת שנה, לקבל כזה שכר, שהוא פחות מששת אלפים שקל זה בזיון.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
ענת ברקו (הליכוד)
זה לא צריך להיות. אדוני יושב הראש, עוד דבר אני רוצה לומר. אנחנו לקראת יום האישה הבינלאומי, אני מניחה שאם זה היה מזכיר בית הספר אז השכר היה קצת משתנה, אתה לא חושב? עם כל מיני הטבות מסביב וכל מיני אנשים שיארגנו את העניין, אז צריך לקחת את זה בחשבון, זה עוד סוג של אפליית נשים והתפקיד הזה הוא חשוב מאוד מאוד, לא פחות מסגל ההוראה בבית הספר, אז תודה ובהצלחה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
ברכות.
היו"ר יעקב מרגי
אני ברשות השר, אעכב אותו קצת. אני רוצה לשמוע עוד שתי מזכירות, למרות שנרשמו עוד הרבה. אני אתן לדפנה ארביב ולמלכה מן.
דינה פרימט
אני מייצגת את החינוך המיוחד. הייתי מאוד רוצה לדבר.
היו"ר יעקב מרגי
את נרשמת, נכון?
דינה פרימט
כן אבל - - -
היו"ר יעקב מרגי
הקפיציות הזו רק מעכבת אותנו.
דינה פרימט
אמרת - - -
היו"ר יעקב מרגי
אמרתי שאני נועל את הדיון? אמרתי שזה לפני שאני אתן לשר לדבר. דפנה ארביב, יש לך להוסיף? מי זו דפנה ארביב? למיקרופון ובקול.
דפנה ארביב
אני רואה שציינו פה הרבה דברים, אני רק אגיד 'בגדול', שאני התחלתי לעבוד כמזכירת בית ספר לפני שש עשרה שנה ומה שעשיתי לפני שש עשרה שנה זה לא מה שאני עושה עכשיו. התפקיד מאוד התעבה ומה שקרה הוא שהשכר נשאר באותה רמה.

מה שקורה עם מזכירת בית הספר הוא שיש לנו כמה בוסים, יש לנו כמה גופים שמטילים עלינו – אני כבר לא יכולה להגיד 'מטלות' ואני קוראת לזה 'תפקידים', אם זה משרד החינוך שזה בעצם עיקר התפקידים שמטילים עלינו, השלטון המקומי, הרשויות, יש לנו המון המון תפקידים וכל תפקיד הוא ממש רציני, שאם אתה שואל אותי אז לכל תפקיד צריך להעמיד מזכירה. למשל, הנושא של ניהול עצמי, היום דורשים ניהול חשבונות, המינימום זה 1,2 אז תאר לך – ואני רק רוצה לתאר מציאות, שאתה יושב מול קהל של הורים, של תלמידים שנכנסים, מענה טלפוני והטלפון לא מפסיק לצלצל, אתה צריך להתעסק עם כספים שהם למעלה ממיליון או שני מיליון שקל, אתה לא יכול להיות פנוי לדברים האלה ואתה קורס. בדרך כלל מנהלת החשבונות צריכה להיות בחדר לבד, נעול, להתעסק אך ורק עם הכסף אז תאר לך לאיזו מציאות אנחנו מגיעות, כשאנחנו צריכות בו זמנית גם לענות לטלפונים, גם להתעסק עם כסף, גם להתעסק עם ילד שנתקע, זה פשוט הזוי מה שקורה בבית הספר.
היו"ר יעקב מרגי
אתן מקבלות תוספת על ניהול עצמי? משהו? על ניהול כספים?
דפנה ארביב
לא.
היו"ר יעקב מרגי
מקבלים "מנקו"?
דפנה ארביב
מנקו הוא סכום ממש סמלי.
היו"ר יעקב מרגי
אני יודע כמה זה.
דפנה ארביב
180 שקלים זה ממש בזיון אני קוראת לזה. גם הנושא שכביכול - - -
היו"ר יעקב מרגי
ואם יש לך גירעון בקופה, מי מכסה אותו?
דפנה ארביב
אסור להיות בגירעון.
היו"ר יעקב מרגי
אם יצא – אנחנו לא מלאכים. אנחנו בני אדם.
דפנה ארביב
לא יודעת, לי לא היה אף פעם. זה אסור, אני יודעת שאם יש גירעון אז זה רציני.
היו"ר יעקב מרגי
אז בואי אני אגלה לכם, למרות שלא קרה לכם אף פעם, אם תהיו גרעוניים וייעלמו לכם איזה 500 או 1,000 תצטרכו להשלים את זה מהמשכורת שלכם. הלאה.
דפנה ארביב
גם אם - - - לעשות איזשהו מהלך, גם לתת תוספת דרגה לניהול עצמי אבל הערימו קשיים, השלטון המקומי הערים קשיים כשהוא אומר: אתם תגיעו לדרגה 11 רק אם תהיו מעל עשרים כיתות. עכשיו, אין כמעט בתי ספר יסודיים בארץ - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
מתחת לעשרים כולם.
דפנה ארביב
כן, כן. זאת אומרת, אתה רואה שמציבים פה קשיים כדי לא לתת לנו ויותר מזה, אני אגיד לך משהו אחר - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה נקרא "בעיניך תראה ושמה לא תגיע".
דפנה ארביב
יותר מזה אני אגיד לך, בבית ספר שהוא עשרים כיתות מגיעה לך מזכירה נוספת כעזרה וסיוע וגם תקבל את הדרגה ותגיע לדרגה 11, זאת אומרת, אתה מרגיש שבעצם זה סוג של התעללות בנו. אין לי משהו - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה, תודה. מלכה מן.
מלכה מן
שמי מלכי מן, אני עובדת בבית ספר בירושלים, אני גם נציגת ועד המזכירות בירושלים. אני עובדת מזה שמונה עשרה שנה.
היו"ר יעקב מרגי
כמה בתי ספר יש בירושלים? ברשות המקומית?
קריאה
160.
מלכה מן
160.
קריאה
במיגזר היהודי.
מלכה מן
מה שקורה אצלנו, בכלל לא מוכר הנושא של מנהלניות, בעירית ירושלים לא מוכנים לשמוע על הדבר הזה. אני, בשונה מרוב המזכירות, יש לי עשרים ושתיים כיתות ואני לא מקבלת את הגמול שמגיע לי כחוק לקבל. פניתי מספר פעמים לרשות, פניתי גם להסתדרות - - -
היו"ר יעקב מרגי
פנית להסתדרות?
מלכה מן
פניתי, קיבלתי מהם מכתב שמגיע לי, הרשות אומרת: מי זו ההסתדרות בכלל?
היו"ר יעקב מרגי
בית דין לעבודה – לא הלכת?
מלכה מן
לא.
היו"ר יעקב מרגי
למה? את פוחדת?
מלכה מן
לא פוחדת מאף אחד, ממי אני פוחדת?
היו"ר יעקב מרגי
למה את לא תובעת את המגיע לך?
מלכה מן
תשמע, לעמוד מול הרשות, אני גם נציגת ועד המזכירות, הנושא של מנהלניות בכלל לא מוכר בעירית ירושלים, לא שמעו על זה, לא מבינים בכלל על מה אני מדברת. אני יודעת – כמו שמזכירות קודמות דיברו ולפי אתר "מיתר", משרד החינוך מעביר עבורי – וגם במכתבים שאני מקבלת אני קרויה מינהלנית אבל עירית ירושלים מסרבת להכיר בי בנושא הזה.

אני רוצה לספר לכם שאני מקבלת 6,300 שזה כולל החזקת רכב – שאני חושבת שזו בושה וחרפה, זו המשכורת שלי לאחר - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
כמה שנים?
היו"ר יעקב מרגי
מה הסכום?
מלכה מן
ארבע עשרה שנה.
קריאה
מה הסכום בבקשה?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
6,300.
היו"ר יעקב מרגי
הנטו.
מלכה מן
שזה כולל אחזקת רכב.
היו"ר יעקב מרגי
והברוטו כמה?
מלכה מן
7,000 משהו כזה.
קריאה
לא יכול להיות.
היו"ר יעקב מרגי
לא משנה, הלאה, הלאה, מלכה מן, בבקשה.
מלכה מן
אני מרגישה שמשרד החינוך מנותק מן המציאות. הייתי רוצה שאנשים שיושבים במעמד הגבוה, זאת אומרת, אנשי הועדות שיושבות ודנות בנושא המזכירות, שיבואו יום אחד לבית הספר. חברי הכנסת מבינים במה מדובר אבל נראה לי שאנשים מנותקים מהמציאות. כמו שחברותיי הזכירו, לנהל חשבונות, כשאני יושבת מול שולחן כזה, מול שש מאות תלמידים ועסוקה עכשיו ב- 70,000 שקל - - -
היו"ר יעקב מרגי
כל המורים בכיתות ויש עכשיו תלמידים שלא - - -
מלכה מן
תלמידים, מורים, הורים, כספים נעלמים, אני כל הזמן בחרדה. איך אפשר ככה לתפקד? אם אני מנהלת חשבונות, זאת אומרת, היום אנחנו עובדות בשני כובעים, גם מנהלות חשבונות וגם מזכירות בתי הספר. איך יתכן שאני לשירותים, סליחה, רבותי, לא יכולה לצאת כי אני צריכה ככה לשמור על כספים, "רגע", "לכו", "בוא", מה זה? איך אפשר לנהל? טלרית בבנק עומדת מול - - -
היו"ר יעקב מרגי
איזה בית ספר את מנהלת? באיזה בית ספר את עובדת?
מלכה מן
אני עובדת בבית ספר חב"ד. בממ"ד. ואני עובדת מול שש מאות תלמידים, מורים, הורים. נתתם לנו לפתוח חשבון שני להורים, ועד ההורים יושב לנו על הראש, אנחנו צריכים לרצות אותו, לעמוד מול הורים, מורים, תלמידים, מפקחים, מי לא? ספקים – אין לנו אויר. אני יוצאת מהבית בשש וחצי, חוזרת בחמש וחצי. אני גרה מחוץ לירושלים.
היו"ר יעקב מרגי
היה חשוב לנו מעמד המורה וכנראה בדרך - - -
מלכה מן
המורים קיבלו תגמול 60% תגמול, רק אתמול קראנו כתבה, 60% שנכנסו ל"אופק חדש", איפה אנחנו? אני אומרת - - -
היו"ר יעקב מרגי
מלכה, תודה.
מלכה מן
וגם הייתי מורה.
היו"ר יעקב מרגי
מכובדי השר, זה לא מובן מאליו שהשר לשירותי הדת, שזה לא התחום שלו, מבקש, כבר אתמול הודיע לי שיגיע לדיון, שזה בוער בו והוא רוצה. גם הוא "בעוונותיו הרבים" היה איש חינוך והגיע לפוליטיקה, אז בבקשה.
השר לשירותי דת דוד אזולאי
אדוני היושב ראש, חבריי חברי הכנסת, מזכירות יקרות וחשובות. אני רוצה קודם כל להודות ליושב ראש, על שאיפשר לי להופיע היום בפניכם, אני מודה לו על כך, זה לא מובן מאליו. בהכירי את היושב ראש - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
האם יש יושבי ראש שמסרבים ששרים יבואו?
השר לשירותי דת דוד אזולאי
נכון. לכן אמרתי שזה לא מובן מאליו ולכן אני גם מודה לו. בהכירי את היושב ראש וברוך השם את הניסיון הציבורי הרב שיש לו, אני מאמין שאתם נמצאים - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה מחייב אותי.
השר לשירותי דת דוד אזולאי
זה מחייב אותך. אתם נמצאים במקום הנכון ואני מאמין שאחרי כל כך הרבה ישיבות, תצא מכאן הישועה למזכירות. אולי רבים כאן מתפלאים מה לשר לשירותי דת ולנושא כזה, אז יש לי שני "חטאים" בעניין הזה. חטא ראשון, בעברי, כפי שאמר היושב ראש, הייתי מורה וגם ניהלתי בית ספר, אז אני יודע מהי המשמעות ודבר שני, בקדנציה הקודמת, יחד עם חברי חבר הכנסת מסעוד גנאים, טיפלנו בנושא הזה וכאשר אני מחובר לזה, התחלנו איזשהו מהלך ולצערי הרב באו הבחירות ואנחנו נמצאים פה שוב. אני מקווה שזו - - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני חושב שהשר לשירותי דת נמצא פה, כי עם המשך המצוקה, אין אלוהים במשרד החינוך.
היו"ר יעקב מרגי
הוא לא יכול להסכים אתך.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
הוא לא חייב להגיב, אגב.
היו"ר יעקב מרגי
הבנו, הבנו.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
הוא לא חייב להגיב. גם מסעוד לא חייב להגיב.
השר לשירותי דת דוד אזולאי
אחמד, אני יכול להגיד לך רק דבר אחד – להתפלל שתהיה להם הצלחה אני עוד יכול. אדוני היושב ראש, פה אני אומר את הדברים ואני אתחיל קודם כל מתנאי המזכירות, המזכירות עובדות בתנאים קשים, הן לא מזכירות בית הספר, הן לב לבו של בית הספר, הן הכוח המפעיל את המערכת. כשמורה לא בא לבית ספר אפשר להסתדר, מביאים ממלא מקום, מצרפים תלמידים, נותנים פעילויות אחרות, אנחנו מכירים את זה. כשמזכירה לא נמצאת בבית הספר המערכת מושבתת, אי אפשר לתפקד, אי אפשר לעבוד – לא המנהל, לא ההורים ולא התלמידים. האחריות על המזכירה היא גדולה מאוד, האחריות של המזכירה היא נושאי כספים, היא צריכה לדאוג לממלא מקום, לאותה מורה שחסרה, לאותו ילד שלא מרגיש טוב, היא הכתובת לכל הדברים.

חוץ מכל הדברים הללו, יש לה כמה בעלים, זה הרשות המקומית, זה משרד החינוך, מנהל בית הספר, ועד ההורים, התלמידים, כל אלה מנהלים את המזכירה והיא צריכה בתנאים לא תנאים לעבוד. פעם התפקיד הזה היה מפתה, במה הוא היה מפתה, אותן מזכירות בית ספר היו זוכות לכמה ימי חופשה במסגרת החופשה של המורים, היו יוצאים יולי, אוגוסט, יוצאים, אז - - - המזכירה אף פעם לא יצאה לחודשיים אבל לפחות יכלו לצאת, היום גם את זה לקחו להן, כי כל החופשות הן צריכות לבוא ולעבוד ולדווח ואתה יודע מה? יש רשויות מקומיות שהגדילו לעשות, שלוקחות את המזכירות להשתמש בהן במקומות אחרים ולהפעיל אותן במקומות אחרים כתגבור לכוח אדם, זה גם קורה היום.

דיברו כאן על השכר. אני אומר לך, אדוני היושב ראש, הבעיה היא לא רק השכר, הבעיה היא גם שבית הספר גדַל והתוצאה מחייבת הגדלת תקן, כי הן צריכות לעמוד כעני בפתח, כדי לקבל תוספת של תקן שמגיע.

לגבי השכר, הרשות המקומית, אם תשאלו אותה אז גם היא חסרת אונים. אני לא יודע, כל אחד פה איפה נמצא, יש רשויות מקומיות שברוך השם הן לא הכי עשירות אבל יכולות להסתדר אבל, בפריפריה, בעיירות הפיתוח השונות, שם המצוקה היא קשה והרשות המקומית בקושי מתמודדת וכל העלאת שכר יש לה משמעות תקציבית. לכן, רשות מקומית לא ממהרת, לא להגדיל את התקנים ולא להגדיל את השכר וכאן צריכה לבוא פנייה של ועדת החינוך, בראש ובראשונה, למשרד החינוך, להסתדרות, לשאול את ההסתדרות איפה אתם - - -
היו"ר יעקב מרגי
נשמע אותם.
השר לשירותי דת דוד אזולאי
יש פה קבוצה של אוכלוסייה שעובדת ולא מקבלת את התנאים המגיעים לה. פה אני מצפה מן ההסתדרות למנף את זה ולצערי הרב, גם במשרד שלי, יש לי קבוצה כזו של בלניות, שגם שם הן עובדות בתנאים לא תנאים וישנם מקומות שאני מצפה מההסתדרות להיכנס לעובי הקורה, לעשות מעשה, ולבוא. המזכירות עושות עבודת קודש. איך אפשר? מזכירה יושבת פה, מדווחת על אחת עשרה שנה, עם אחריות כל כך גדולה, לא פעם המנהל לא בא לבית הספר אז המזכירה צריכה לדאוג לממלא מקום וכאן מכירים כולם את התופעה הזו, היא צריכה לדאוג לממלא מקום, היא צריכה לדאוג לתלמיד הזה שלא מרגיש טוב, ללכת להרים טלפון להורים שיבואו לקחת אותו, אני יכול פה למנות מיליון ואחד אלף דברים, שהם מתפקידה של המזכירה.

לכן, אני חושב, שאחד הדברים ואחד הדברים החשובים ביותר, זה קודם כל שמשרד החינוך צריך להנחות את הרשויות המקומיות להעביר את הכסף שמגיע לאותה מזכירה באמצעות שר החינוך. לא יעלה על הדעת שהתיקצוב מועבר וזה לא מגיע למזכירה.
היו"ר יעקב מרגי
נבדוק את הטענה הזו.
השר לשירותי דת דוד אזולאי
דבר שני, כאשר בית הספר גדל וצריך להגדיל את תקן המזכירה בעוד חצי משרה, בעוד רבע משרה, בואו, רבותי, צריך ליישם את זה, אי אפשר להשאיר את זה. למה לא לתת מה שמגיע?

הדבר האחרון, אני מאוד מקווה, אדוני היושב ראש, אני בטוח, קטונתי מלהציע לך, אבל הנושא הזה כבר מתמשך הרבה זמן, זאת קבוצה של נשים - - -
היו"ר יעקב מרגי
2013, 2014, ועכשיו 2016.
השר לשירותי דת דוד אזולאי
זו קבוצה של עובדים ואין להם שאלטר, אין להם שאלטר, הם לא יכולים לקום ולסגור את בית הספר, אן דבר כזה. כל אחת שיושבת פה יש לה אחריות. הן מבינות את המשמעות של לקום ולהשבית את בית הספר – הן לא יכולות לעשות את זה. גם כשיש שביתה ברשות המקומית, לא תמיד המזכירות משתתפות אלא מקבלות היתר כדי להמשיך לעבוד, כי כולם מבנים את המשמעות ואת החשיבות של התפקיד הזה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
השר לשירותי דת דוד אזולאי
לכן, אדוני היושב ראש, אני פונה אליך, אני מבקש, תגביל את זה בזמן, שאנשי ההסתדרות ייכנסו לעובי הקורה, רבותי, אנשי ההסתדרות – לא יודע אם נמצאים פה - - -
היו"ר יעקב מרגי
נמצאים.
השר לשירותי דת דוד אזולאי
נמצאים פה. איך אומרים, זה התפקיד שלכם, קודם כל זה התפקיד שלכם, אחר כך יושב ראש הועדה, אני סומך על - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה. גם על הכפיים. תודה. רבותי, אנחנו צריכים להיות יעילים בדיון, אנחנו צריכים לשמוע את העיקר. העיקר זה שלטון מקומי, משרד החינוך, אוצר והסתדרות. אז חברי הכנסת הגיעו והם רוצים לדבר אבל ממש תכליתי.
קריאה
אחרי, אחרי.
היו"ר יעקב מרגי
חאג' יחיא, בבקשה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
כבוד היושב ראש, אני לא אכנס לכל הפרטים כי הפרטים נאמרו, אני אלך לכיוון של הפתרון וזה מתחיל בכך שאם יש הסתדרות פה, אז יש את המושג של הרעה בתנאי עבודה. זו ההגדרה. מה שקורה למזכירות זו הרעה בתנאי עבודה.
היו"ר יעקב מרגי
ברשותך. חאג' יחיא, ברשותך. אתמול היה דיון על העובדים הסוציאליים, ואהבתי ביטוי שנאמר. אמרה את זה חברת הכנסת תמר זנדברג שבדרך כלל אני לא מסכים אתה אבל הפעם, לקחתי את זה ואמרתי. היא אמרה "כשאומרים לבן אדם: אתה עושה עבודת קודש – תדע לך שהשכר שם 'על הפנים'".
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
זה גם שמעתי, אז הברכה שבאה לבתי הספר עם כל מיני תכניות "אופק חדש", "יום לימודים ארוך", כל התכניות וגם "הניהול העצמי", כי בהרבה רשויות בתי הספר סבלו והתלוננו שהתקציבים שמגיעים אליהם, לבתי הספר, נבלעים בתוך הרשות ולא מגיעים, אז היום יש את הניהול העצמי, אבל הניהול העצמי מחייב עוד מזכירה כדי לעשות את העבודה של הניהול העצמי.

לכן אני בא ואומר, היה למורים, אחרי מאבקים, הגיעו למצב שבבת אחת הרימו והגביהו את השכר שלהם, תיקנו עוול של שנים אחורה ואחר כך באו והתחילו להגיד, דירוג דרגה ותוספת ומדד וכו'. אני חושב שעם המזכירות הגיע הזמן למצוא את הפתרון, כמו שעשו למורים והרימו את השכר שלהם בבת- אחת, זה לא לבוא רק עם דרגה שהדרגה מוסיפה עוד חמישים שקל או עוד מאה שקל, כי אם הבסיס הוא עגום והוא לא בסדר, אז התיקון לא יהיה בסדר.

ויש את העניין של הגדרה מחדש של הדרגות ומתי הן מתחילות, כי מזכירה שהתחילה בדרגה מסויימת, התחילה עם כמות עבודה מסויימת שהיא מוגדרת, ואני לא רוצה את הספור עם הסוס - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
הסוס - - -
היו"ר יעקב מרגי
שהרגילו אותו.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
הרגילו אותו שבשני דליים הוא אוכל, אחר כך דלי וחצי, עוד פעם דלי, חצי דלי ואחר כך הפסיקו להאכיל אותו ואז הבעלים אמר: איזה אסון, אחרי שהרגלתי אותו שהוא לא אוכל, עובד בלי לאכול, הוא הלך ומת. זה מה שקורה, המזכירות יקרסו.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
קריאה
הן כבר קורסות, הן כבר קורסות.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אני, תוך כדי הדיבור, מי זו אילה גיטלר? היא לא פה, היא כותבת לי: "בעירית ירושלים יש עדיין מזכירות שמועסקות כל שנה עם חוזה ואפילו לא שנת עבודה, שבסוף יולי מסתיימת." וכך זה חוזר על עצמו עשר שנים, צורת העסקה. זה נקרא העסקה פוגענית אבל רבותי - - -
השר לשירותי דת דוד אזולאי
זה לא כדי שאתן תתנחמו.
היו"ר יעקב מרגי
תקשיבו, אני מבין את הלחץ, אני מבטיח לך, תקשיבי, אני כבר בזבזתי עלייך את הזמן שהיית צריכה לדבר, מבטיח לך שתדברי, בסדר? לא אדלג עלייך. שדולת הנשים. את שומעת את המצב!?
גילי פטרן
שומעת.
היו"ר יעקב מרגי
עכשיו תקשיבו, תקשיבו, אני לא אחת פה מתבטא בתקיפות, טוב שאתה שומע את זה, תקיפות ואכזבה גם מארגון המורים ומהסתדרות המורים. אנחנו מנסים להזיז דברים במערכת החינוך ונתקלים שם בדקדוקי עניות – אם זה תואם את המטלות של המורה או לא וכל דבר יש מאבק, אני בעד שהעובדים יציגו וכל מטלה שתהיה להם שתהיה להם תוספת שיתבעו את מה שמגיע להם. אנחנו לא שומעים אותם בצד של השליחות, בתדהמה, קצת סולידריות עם הצוות התומך שלכם בבית הספר.

יצאתם למאבקים, השתתפנו אתכם, הזדהינו, העצמנו אתכם, לא מספיק, צריך עוד, אני חושב שהמורים צריכים אבל, היה אסור לכם, היה אסור לכם להשלים עם זה ואתם צעדתם קדימה. החטא הקדמון הוא, אני אסביר לך, החטא הקדמון – אני נתקל בו דיון אחר דיון ואומר לכם בכנות: אני לא רציתי לקיים את הדיון הזה, זה דיון שמתאים באופיו לוועדת העבודה והרווחה, סכסוכי עבודה, תנאים, אני רוצה להתעסק, די לי בצרות של מערכת החינוך אבל אמרתי: אי אפשר, הרי מה קורה, הגננות והסייעות, עובדי עירייה – זה הסתדרות המעוף, המורים – יש להם ארגון והסתדרות, כל הנילווים – הפסיכולוגים מקום אחר, העובדים הסוציאליים גם מקום אחר, כל המערכת הזו לוקה בחסר. אי אפשר – ואני אומר לכם, אם המפקד רץ קדימה והחיילים נשארים אחורה אז הוא לא השיג כלום. הוא לא השיג כלום. והייתי מצפה וזה לא מאוחר, ואני אומר לך, אני מצר ואתה פה, אני מודה לך שאתה פה, תן רגע, אני מודה לך שאתה פה, אני מצר על כך שהראשים שלכם לא כאן. ואני אומר כל פעם, אני לא חובט בהם כדי שלא יבואו לפה אלא אני חובט בהם כדי שיבואו ויהיו שותפים לשינויים שאנחנו שואפים אליהם, כי הכוח בסוף בידיים שלהם.

הכוח לא מתבטא בראשון לספטמבר, שאיימו עלינו שהם לא פותחים את השנה. 'ביג דיל', אנחנו יותר לא ניתן להם את זה. לא ניתן להם את התענוג הזה. נצא ולא נבטא סולידריות עם השבתת מערכת החינוך. למה? כי אם הייתי רואה אותם מגלים סולידריות ודאגה לכל מערכת החינוך, הרי מערכת החינוך היא כולה, היא לא בחלקים, והמזכירות של בית הספר היו צריכות ללכת יחד עם הרפורמות, יחד עם הסכם העבודה שלכם. הייתם צריכים לשלב ידיים עם ההסתדרות וללכת ביחד. זה לא יהיה להם. והנה, אני אומר לכם, אני לא רוצה לדכא אתכם אבל אין כוח מספיק להסתדרות. אחרי שחתמה הסכם קיבוצי אתם נחשבים עובדי עירייה, אחרי שחתמה הסכם קיבוצי, אני אתן לה לדבר, היא תאמר לי את המציאות, אני לא יכול אפילו לבקר אותה.

הם חתמו עם המדינה על הסכם קיבוצי. מכסימום, יגמר, יגידו לכם: חכו לפתיחה, חכו להרחבה, חכו אם יהיה משא ומתן. אין לכם הרבה תקווה. אני היום צריך להישען על רצון טוב של משרד האוצר, לשכנע אותם להגיד לי שתוך זמן מסוים בסיכום להביא לי הגדרת תפקיד מחודשת. יש פה הרעת תנאים בוטה, אנחנו, על ליווי בטיול, איפה השליחות של המורה? לא יצאו לטיולים התלמידים בגלל שהמורה – מה פתאום לוקח אחריות? ובצדק, "אני לוקח אחריות" אבל הם ידעו לתבוע את זה. נוספו פה שלושים ארבעים מטלות, מי נתן את הדעת על זה?

אתם רוצים היום להוציא את העגלה הזו מהבוץ – זה יותר קשה אבל, כשיש סולידריות ואחד תלוי בשני וצמוד לשני, לא היה מצב כזה, שהמזכירות נשארות אחורה, שהגננות אחורה והסייעות אחורה, לא היה מצב כזה, אז אפשר לשבת ולדבר מלים יפות ואני יכול להעניק לכם אמפטיה ומלים טובות מפה עד פתח תקוה אבל זו האמת והאמת היא כואבת. מי שמבין בדיני עבודה, מי שמבין בסכסוכי עבודה – המזכירות תקועות. אני, כשכולם מחאו כפים כשהגיעו להסכם קיבוצי, אני אמרתי: מטומטמים, כל מי שמוחא כפים על הסכם קיבוצי של ההסתדרות עם האוצר הוא מטומטם. מי שמחא כפים – היחידים שמחאו כפים – זה באוצר – יש להם חמש שנים שקטות.

הרי את ה-10% היינו מקבלים בלי טובות שלהם. עכשיו, מי נתקע? כל מי שתקוע מסורתית. מי ששידרג את עצמו מברך, יש לו עוד 10% אבל מי שתקוע מסורתית והמעמד שלו תקוע, כמו שזו אחת הדוגמאות, עשרים ואחת שנים עם 5,000 שקל, אל תפריעו לי, זה הסיכום, אלה המלים שיהיו בסיכום ואני אומר לכם, רבותי, אני אתבע, אני אתבע, ואפשר לכם לתת לדבר ובזבזנו את הדיון ולא ייצא מזה כלום, אני אתבע מהשלטון המקומי, ממשרד החינוך, מהממונה על השכר באוצר, להתכנס להגדרת תפקיד.

אני לא נוגע עכשיו בשכר בכלל, לא נוגע בעלויות בכלל עכשיו, אף אחד שלא יבכה לי ויגיד לי: "זה עולה למדינה תקציב" או "הסכם כבר סגרנו". הגדרת התפקיד אינה הוגנת, יש פה פגיעה. אם היה לכם עורך דין טוב, משפטנים טובים, היו הולכים לעתירה לבית הדין הארצי לעבודה ומסורתית, זו פגיעה להרעת התנאים, תקבלו את הסעד הזה. תתארגנו לכם, תתארגנו לכם כוועד מזכירות ארצי.
קריאה
אין לנו.
היו"ר יעקב מרגי
תקימו. ההסתדרות צריכה לגבות אתכם בכך. סליחה, סליחה, אם בירושלים ידעו – ואני עכשיו כיועץ שלכם, לא כיו"ר ועדת החינוך, אם בירושלים ידעו להקים ועד מזכירות בירושלים, אז תתחילו להעביר בקבוצות ביניכם, שבכל עיר יתאגדו, תקימו ארגון ארצי ותלכו להסתדרות לקבל "ארגון יציג עצמאי". רק ככה תצליחו. רק ככה תצליחו.
קריאה
הבעיה היא שבכל - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני אומר לכם, לא תצליחו. אני לא רוצה לייאש אתכם אבל זאת האמת. אני חסיד של לתת לכם את המציאות כפי שהיא. אתם יכולים לבוא לעוד שבע ישיבות פה לוועדת החינוך ואני אוציא סיכום כמו של עמרם מצנע ושל קודמו ושל קודם קודמו ונהיה באותו מצב. אני לא רוצה שבעוד שנה יבוא אחמד טיבי ויקרא את הפרוטוקול של 2013, 2014, 2016 ויגיד: אני באותו מצב.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני היחיד הבטוח בקדנציה הבאה.
היו"ר יעקב מרגי
נתחיל לאושש את זה עכשיו? נתחיל להתמודד. טוב, רבותי, אתה יודע מי בטוח? רק אללה בטוח.
קריאה
אף אחד לא בטוח.
היו"ר יעקב מרגי
עכשיו יללה, רבותי, אחרי נאום הזעם הזה והנאום הפסימי, אבל הכי אמיתי – תודי.
קריאה
הכי נותן תקווה.
היו"ר יעקב מרגי
יפה. אני מקווה, אני מקווה. תקשיבו. חינוך מיוחד, דקה וחצי, בבקשה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
מה עם שדולת הנשים?
היו"ר יעקב מרגי
אני אתן לך, אני אתן לך, תני לה.
דינה פרימט
עובדת בחינוך המיוחד.
היו"ר יעקב מרגי
למה כשאת מדברת את שקטה וכשרצית זכות דיבור הרעשת? דברי בקול שהפרוטוקול ישמע.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
היא מיוחדת כי היא מזכירה בחינוך מיוחד.
דינה פרימט
אני מזכירה בחינוך מיוחד עם פיגור בינוני קשה עד עמוק. זאת אומרת שזה בית ספר שיש בו שלש כיתות של תלמידים, שהם שוכבים, וזה בית ספר שיש לו סמל מוסד עם כל מה שמשרד החינוך דורש - - -
היו"ר יעקב מרגי
ברשותכם, משחרר את השר ומודה לו.
השר לשירותי דת דוד אזולאי
תודה רבה.
דינה פרימט
תודה סגן השר. זה בית ספר לכל דבר ועניין ואני שואלת למה יש מורים של חינוך מיוחד, סייעות של חינוך מיוחד ואילו המזכירות לא מוגדרות כמזכירות של חינוך מיוחד? אני מתעסקת עם פסיכולוגים - - -
היו"ר יעקב מרגי
בואי נאמר שאני אגדיר אותך – מה זה ייתן לך?
מירב בן ארי (כולנו)
תקציבית - - -
דינה פרימט
כמובן, מורות לחינוך מיוחד מקבלות שכר של חינוך מיוחד וסייעות שעובדות בחינוך מיוחד מקבלות שכר של חינוך מיוחד. רק המזכירות, שהן עושות - - -
היו"ר יעקב מרגי
דינה פרימט, כנראה שכל הנאום הזה חוצב הלהבות שלי לא עבד. כשלוקחים אחד אחד לא מצליחים. עכשיו את אפילו לא שם. קודם כל להעמיד את המזכירה במקום הראוי לה והנכון ואז זה יחול גם עלייך. הרי מה את אומרת, הרי גם המורים הרגילים הוגדרו ואילו המזכירות לא שודרגו. המטלות – הם קיבלו אופק חדש והן קיבלו אופק ישן.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
השאירו אותן בלי אופק.
דינה פרימט
שלושים שנה אני עובדת - - -
היו"ר יעקב מרגי
אבל הטענה שלך נשמעת. או.קיי.
דינה פרימט
שלושים שנה אני עובדת כמזכירת בית ספר ואני מקבלת 7,000.
היו"ר יעקב מרגי
שלושים שנה.
דינה פרימט
שלושים שנה.
מירב בן ארי (כולנו)
האמת שדווקא בעניין הזה מזכירה ספציפית בבית ספר ספציפי שכל הצוות מקבל את ההטבות בגלל שזה חינוך מיוחד אז אולי אפשר.
היו"ר יעקב מרגי
אולי אפשר, הטענה נשמעת, תודה. שדולת הנשים.
גילי פָּטרַן
עורכת דין גילי פַּטרָן. כבר נשמעו פה רוב הדברים, אני רק רוצה להוסיף שהיום התפרסמו נתונים על שכר המורים ובעשר השנים האחרונות, משנת 2003 עד שנת 2013, הוכפל שכר המורים. ואנחנו כמובן מפרגנות - - -
היו"ר יעקב מרגי
המורים והמורות או המורות והמורים.
גילי פטרן
המורות והמורים. ואני שואלת, איפה המזכירות בעניין הזה? הן הרי 'אורגן' לא נפרד ממערכת החינוך - - -
היו"ר יעקב מרגי
ואני שואל אתך עכשיו, אני, אני שואל אותך איפה אתן, איפה? כולכם יודעים לצעוק כשאתם רוצים, אז הנה אני קורא לכם, קחו את זה, תשלבו ידיים, זה לא המקום לשאול 'איפה', כולנו כָּשלנו כאן, בסדר? אנחנו כשלנו בזה שגילינו אמפתיה למורים ודחפנו וסייענו להם ושכחנו לראות את המקצועות התומכים ביחד, שכחנו, כולנו, חשבנו להעצים את המורה ושכחנו שבדרך יש מי שעוזר לו - - -
גילי פטרן
נשאר מאחור.
היו"ר יעקב מרגי
אז עזבי "איפה" בסדר? לא בא בטענות, לא אליי, לא אלייך, לא להסתדרות, לא למשרד החינוך, כרגע אנחנו באים לתקן. אם נשב ונטען טענות – כבר העלו אותן, אנחנו יודעים את הנתונים, אני קורא לך, ואני באמת רוצה לשמוע שמכאן יש טיפול המשך, זאת אומרת, אתם, כארגון, וכארגון שיודע להוביל מהלכים, תרכזו נציגות מוסכמת בגיבוי של ההסתדרות, יחד בישיבות, יחד עם משרד החינוך, עם השלטון המקומי, עם הממונה על השכר, להגדרה, קודם כל הגדרת תפקיד. הגדרת תפקיד. אחר כך נעלה, איך אומרים, נעלה לקומה שלישית דרך הלובי, דרך קומה ראשונה, דרך קומה שניה ולא נקפוץ למרפסת של השלישית. קודם כל להגדרת התפקיד, זה שורש הבעיה.
גילי פטרן
או.קיי.
היו"ר יעקב מרגי
קונה?
גילי פטרן
קונה. קונה ונעשה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. שלטון מקומי – מעסיק ישיר. בבקשה, הציגי את עצמך.
חגית מגן
שמי חגית מגן, ראש - - -
היו"ר יעקב מרגי
קחי נשימה עמוקה, אל תחששי רק תגידי לי לאן אנחנו הולכים מכאן, כי השעון כבר זז.
חגית מגן
שמי חגית מגן, ראש מינהל שכר והסכמי עבודה במרכז השלטון המקומי. אם תרצה, כבוד היושב ראש, שאני אגיב על מה שנשמע כאן או שאני ארד לשורה התחתונה.
היו"ר יעקב מרגי
אם יש לך משהו שבאמת סותר מציאות שהושמעה כאן אז תגידי אותו.
חגית מגן
אז אתחיל מן השורה התחתונה ואז אגיב על חלק מהדברים, על המשמעות של דרגה 11, על תוספת 750 שקלים שניתנה פה בגין מטלה - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
על ה-10% גם.
היו"ר יעקב מרגי
לא, אל תפריעו לה. חגית, רגע, תן לה, היא עוד לא אמרה כלום. אל תקרא לה קריאות ביניים. לנו יש בטחון עצמי, אנחנו יודעים להתנהל.
חגית מגן
במקרה של מזכירות בתי הספר - - -
היו"ר יעקב מרגי
חגית, יש לך שם אופטימי, גם המשפחה וגם השם פרטי, צריך לשדר פה אופטימיות. הם לא רגילים לקריאות ביניים, תן לה, תן לה לדבר. תן לה לומר.
חגית מגן
בעקבות ההסכם החדש שעומד להיחתם, אני מזכירה שהוא טרם נחתם אבל הוא עומד להיחתם, שכר מזכירות בתי הספר צפוי לעלות להערכתנו בין 20%-25% - - -
היו"ר יעקב מרגי
מתי?
חגית מגן
בתקופה הקרובה ואני אסביר.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רגע, תנו לי. מזכירות. מזכירות, סליחה, אתן רוצות שאני אעזור לכן? תעזרו לי לעזור לכן, אל תפריעו.
חגית מגן
הסכם השכר הוא עד 2017. במסגרת הסכם השכר שנחתם יש 7.5% במשק, 2% נוספים בשלטון המקומי על חשבון הרשויות המקומיות - - -
היו"ר יעקב מרגי
אלה הם ה-10% שכל המשק מקבל. כל המיגזר הציבורי.
קריאה
לא, ממש לא.
היו"ר יעקב מרגי
כל המיגזר הציבורי.
קריאה
ממש לא.
היו"ר יעקב מרגי
ממש כן.
חגית מגן
7.5% לעובדים במיגזר הציבורי, יש החרגה לעובדי השלטון המקומי, בגלל הידיעה של מצב של שכר נמוך ובעיית שכר.
היו"ר יעקב מרגי
2.5%.
חגית מגן
סך הכול 9.5 בחלוקה הבאה. מזכירות בתי הספר צפויות לקבל בין 6%-6.5% - - -
היו"ר יעקב מרגי
בנוסף.
חגית מגן
של הארצי, בנוסף ל-10% שהובטחו להם בוועדות הקודמות, 10% ייחודי. כלומר, לוקחים מכל המקצועות בשלטון המקומי, במקום לחלק אחיד 7.5% נותנים אחיד - - -
היו"ר יעקב מרגי
זו התביעה של כחלון.
חגית מגן
זו התביעה שהייתה פה בוועדה.
היו"ר יעקב מרגי
את לא חייבת, זה הרהור בקול שלי.
חגית מגן
נותנים פחות לכולם כי אנחנו מכירים בעבודת המזכירות - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא, לא, רגע, רגע, אם את מתעקשת על סמנטיקה אז אני אתקן אותך. עומדת לי הזכות, בסדר? לא לוקחים לאף אחד, קודם כל. אלא סוף סוף מתקנים עיוותים. מתקנים, תקשיבי, אני חושב שאחת ההצלחות של שר האוצר במשא ומתן עם ההסתדרות, המשא ומתן האחרון, זה הקטע שהוא היה מוכן לשלם אבל לשלם יותר, לא לקחת, לשלם יותר לחלשים ופחות לאלה שהם חזקים.
חגית מגן
השורה התחתונה היא שיש 7.5% לעובדי השלטון המקומי, בנוסף ל-2%. אני כרגע משאירה את ה-2% בצד, בואו נדבר - - -
היו"ר יעקב מרגי
חגית, תעשי לי סדר, מאחר ואני חלש במספרים - - -
חגית מגן
אז אני עושה - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, תני לי, אני אומר לך בקצב שלי, גם הם כבר התבלבלו, הם כבר שלחו לי מסרים: תנעל את הדיון, הכול בסדר. תקשיבי לי. תאמרי לי, תכל'ס, כל תוספת – גודלה ומתי הם אמורים לקבל אותה. לא במלים מופשטות.
חגית מגן
הם אמורים לקבל, יש פעימות. ההסכם עדיין לא נחתם.
היו"ר יעקב מרגי
תתחילי, מהפעימה הראשונה לשנייה.
חגית מגן
ביולי, בעקרון, יש פעימה ראשונה של ההסכם תוספת אחוז. הייתה פעימה החודש של 1,000 שקל מענק, אני מקווה שכולם - - -
קריאה
לא כולם קיבלו.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, אדוני. אתה כבר הבנת ויש לך תשובה, אני עוד לא הבנתי.
חגית מגן
אנחנו עסקינן במזכירות - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רגע, ביולי אמרת. רגע, אנחנו מדברים על מי שלא עבריין ויש לו יכולת ומשלם. ההסכם אומר תשלום חד פעמי?
חגית מגן
מענק חד פעמי של 1,000 שקל שאמור להיכנס במשכורת חודש פברואר הקרוב.
היו"ר יעקב מרגי
לכל המיגזר הציבורי.
חגית מגן
לכל עובדי השלטון המקומי. לרבות מזכירות - - -
היו"ר יעקב מרגי
הלאה, חגית, חגית, תהיי אתי. תהיי אתי, לא להפריע לה. תוספת אחוזית ראשונה – מתי?
חגית מגן
תוספת אחוזית ראשונה ביולי.
היו"ר יעקב מרגי
ביולי הקרוב. כמה?
חגית מגן
אחוז.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אחוז אחד?
קריאה
לעג לרש.
היו"ר יעקב מרגי
אני מבקש, בלי קריאות ביניים.
חגית מגן
אני לא זוכרת, אני לא הבאתי אתי את הדף הזה.
היו"ר יעקב מרגי
הממונה על השכר באוצר, גבירתי. את יכולה לעזור? מי כן יודע?
צהלה עבודי
לא זוכרת את - - -
חגית מגן
אבל יש למזכירות את הטבלה הזאת. זה הופץ. רגע, יש פעימה. זה פשוט עדיין לא נחתם ההסכם הזה אבל - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
פעימה?
היו"ר יעקב מרגי
רגע, האם את יודעת לומר לי בסך הכול ב- 2016 כמה תוספות אחוזיות הולכות להיות?
חגית מגן
3.75. משהו כזה.
היו"ר יעקב מרגי
משהו כזה, בסדר, לא אתפוס אותך. 2017 מה?
חגית מגן
2017 משהו כמו עוד איזה 2.75.
היו"ר יעקב מרגי
איפה ה-27% שאמרת? אני מחכה.
קריאה
זה לכל המשק.
חגית מגן
תן לי את הסדר שלי.
היו"ר יעקב מרגי
חגית, אני נותן לך.
חגית מגן
נחתם 7.5%, הם יקבלו, מתוך ה-7.5% הם יקבלו 6.5% אחד, 10% שאנחנו נקנה, לא משנה לא נסביר פה את ההיגיון של הקנייה, 6.5% ועוד 10%, ביחד הגענו כבר ל 16.5, נכון?
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רגע, רגע.
חגית מגן
הגענו ל 16.5? אמרתי שיש 2% נוספים לשלטון המקומי?
היו"ר יעקב מרגי
כן.
חגית מגן
אז שני האחוז האלה מיועדים לבעלי השכר הנמוך. תיעדו אותם בהסכם.
היו"ר יעקב מרגי
המזכירות – מוגדרות שכר נמוך?
חגית מגן
המזכירות מוגדרות – בהסכם שאנחנו עתידים לחתום עם הסתדרות המעוף, המזכירות לפי מתח הדרגות מוגדרות כבעלות שכר נמוך, כמי שייהנו מן ההטבה של ה-2%. 2% מיועדים לתוספת מעוף ולמי שמבין בתלוש השכר - - -
דפנה ארביב
לאיזו דרגה?
חגית מגן
עד דרגה 11. במקסימום. זה הולך לעלות מ-400 שקלים ל-1,000 שקלים. באחוזים, ינוע בין 20%-25%, כל אחת לפי הדרגה שלה. זה הצפי עד לסוף ההסכם הזה - - -
היו"ר יעקב מרגי
שהוא מתי?
חגית מגן
2018 אבל אנחנו נקדים את התשלומים. מזכירות בתי ספר תוספת 10% תינתן ב-2016 ולא ב-2018, תוספת 6.5% תהיה בפעימות ותוספת 2% שהיא הגדלת המעוף תהיה כנראה באוגוסט, או יולי או אוגוסט, אנחנו כרגע בדיונים.
היו"ר יעקב מרגי
חגית.
חגית מגן
באוגוסט 2016 נשמח להיות כאן שוב, אתכן - - -
היו"ר יעקב מרגי
תקשיבי, לפני שתשמחי ולפני שתהיי כאן שוב, מאחר ואני רוצה לכתוב דברי סיכום והכנסת מכבדת את עצמה, בשונה ממה שחושבים אחרים, ואני רוצה לדייק ולא רוצה להכשיל אותך, אני מבקש אחרי הדיון, תבדקי את הנתונים – אחוזים, תאריכים ומה שאת יודעת ותביאי את זה למנהלת הועדה, אני רוצה להכניס את זה בסיכום.
חגית מגן
אני יכולה לשלוח לך את זה מהמשרד שלי, זה בסדר?
היו"ר יעקב מרגי
היום האצבעות עובדות במקומנו, מה קרה? היום במיילים הכול עובד. מכל מקום, אנחנו, לא נעים להגיד אפילו מאיפה אנחנו, מכל מקום.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אפשר להגיד, אדוני, בסוף, כמה מגיע למזכירות, כמה? כמה אחוזים? 25% עד 2018?
חגית מגן
אמרתי, לא, זה יהיה עוד לפני 2018, אמרתי בין 20% לבין 25%, כי תוספת המעוף היא נגזרת של דרגה, אז אם יש פה מזכירה שהיא בדרגה 8, תוספת המעוף אצלה תהיה יותר גדולה, היא תוספת שקלית. היא מקטינה את אי השוויון אז זו המשמעות של תוספת שקלית.
קריאה
מה הקריטריון?
היו"ר יעקב מרגי
אין שאלות.
חגית מגן
מזכירה שהיא בדרגה 11 תוספת המעוף היא תוספת מדורגת. היא הולכת וקטנה ככל שהדרגה יותר גבוהה ולכן, יש לנו מזכירה אחת שהיא יכול לומר שהיא תיהנה מ-25% ויש מזכירה שתיהנה - - -
היו"ר יעקב מרגי
עכשיו, חגית, לשאלה הראשונה שלי.
חגית מגן
אני רק רוצה לומר שאל"ף, לאורך השנים המעסיקים כן הכירו ומוקירים את עבודת המזכירות, אנחנו נתנו בקיץ שעבר - - -
היו"ר יעקב מרגי
הן עושות עבודת קודש?
חגית מגן
אני לא חושבת שיש בעל תפקיד שהוא לא חושב שהוא עושה עבודת קודש, אני נפגשת עם כל בעלי המקצוע, סייעת פדגוגית - - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מה לגבי קברנים?
חגית מגן
זאת עבודת קודש. אין על זה מחלוקת.
היו"ר יעקב מרגי
טוב, גבירתי, רגע, סליחה.
חגית מגן
לגבי הגדרת התפקיד, הגדרת התפקיד היא בסמכות משרד הפנים, יש היום הגדרת תפקיד מאוד מסודרת, מופיעה באתר משרד הפנים - - -
קריאה
זה לא נכון.
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא, חגית, תעצרי, מי אומר לא נכון? זה לא מכובד.
חגית מגן
זו הגדרה של משרד החינוך, המעסיקים - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רגע, חגית. הבנתי, לכן עצרתי אותך מיד. יש לי תכונה לא טובה שכשאני מבין אז אני רוצה לקפוץ. תקשיבי, העניין הוא כזה, אני לא אוהב שאומרים לי "משרד הפנים". משרד הפנים לא יעשה שום דבר ובצדק, אם לא תבוא דרישה. וגם הוא צריך להיאבק אחרי ששיכנענו אותו ותראי מהו המהלך: המזכירות צריכות לשכנע את המעסיק שזה השלטון המקומי, השלטון המקומי צריך לפנות למשרד הפנים אחרי שהוא השתכנע ועשה עבודה, לפנות למשרד הפנים, משרד הפנים, אחרי ששיכנעתם אותו, גם הוא עושה עבודה וצריך לשכנע את הממונה על השכר באוצר, אחרי ששיכנענו אותו, רגע, מגיע אגף התקציבים –יש כיסוי או אין כיסוי, אז כאן, אל תגידי לי "משרד הפנים", כי אני רוצה להתחיל בך. את, כמעסיק, מבינה שנוספו מטלות וזה תפקיד מרכזי כזה שמחייב? מתי הוגדר בפעם האחרונה תפקיד המזכירה? האם מישהי יכולה לענות לי?
קריאה
תשס"ב.
קריאה
לפני עשרים שנה.
היו"ר יעקב מרגי
שזה בלועזית?
קריאה
87'.
קריאה
2002.
היו"ר יעקב מרגי
לא.
קריאה
עשרים שנה.
היו"ר יעקב מרגי
עשרים שנה זה לא תשס"ב.
קריאה
1992.
היו"ר יעקב מרגי
הגעתם להסכמה?
חגית מגן
לא, ב-2011 מבחינתנו.
קריאה
92'. - - - עשרים שנה.
חגית מגן
ב 2011 משרד הפנים יחד עם משרד החינוך, ישבו על כל התיאור תפקיד ועשו הגדרת תפקיד.
היו"ר יעקב מרגי
האם את אומרת את זה בוודאות לגבי המזכירות? רגע, אל תפריעו לי.
חגית מגן
אני לא, אני אגיד - - -
היו"ר יעקב מרגי
אז תבדקי גם את זה.
קריאה
אז הכול את רוצה לחסוך לך - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני אוהב דברים וודאיים, אני לא אוהב - - -
דפנה ארביב
אני יכולה להגיב?
היו"ר יעקב מרגי
לא, שניה אחת, אלא אם כן זה ספציפי לגבי הגדרת התפקיד.
דפנה ארביב
לגבי הנקודה הזו.
היו"ר יעקב מרגי
כן, מה את יודעת?
דפנה ארביב
נכון, מישהו הפיץ את זה באינטרנט, כנראה שמשרד הפנים או השלטון המקומי, הגדרת תפקיד, שאין לה שום, שההסתדרות בכלל לא קשורה לנושא הזה - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רגע גבירתי, גבירתי, דפנה, נכון? תקשיבי. יש עובדות. אני יודע להתמודד עם עובדות. הייתה הגדרה ב-2011? עזבי שאין לה שום אחיזה במציאות - - -
דפנה ארביב
הם זרקו משהו לאוויר ואין לו שום בסיס.
היו"ר יעקב מרגי
תקשיבי. הטענה נופלת עליכן. בלעתן? שתקתן? אכלתן? תאכלו אותה.
דפנה ארביב
לא - - -
היו"ר יעקב מרגי
אבל אנחנו רוצים לעזור לכן למרות שאכלתן את זה. אני שואל שאלה עובדתית. ב-2011, האם נגעו בהגדרת התפקיד?
קריאה
אין, אין, אין, בדוק, אין.
דפנה ארביב
לא. לא. לא.
היו"ר יעקב מרגי
מי זו צועקת "בדוק – אין"?
קריאה
מה השאלה?
מלכה מן
אני בדקתי.
היו"ר יעקב מרגי
מי זו את?
מלכה מן
אני, מלכי מן, נכנסת לאתר, בדקתי, אין. עשרים שנה אין הגדרת תפקיד, לא נגעו בזה ועוד - - - הכניסו ניהול עצמי - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה, תודה, סגרנו את הנושא הזה, רבותי, אנחנו מעל – שמעתם את הצלצול? כיוונתי לדעת גדולים, לדעת הפעמון. אנחנו כמעט רבע שעה אחרי הזמן שהקצבנו לדיון הזה. הדברים ברורים. אני רוצה לסכם בדקות הקרובות. לכן, אני אתן לךְ לפני כן, אתה ויתרת על הזכות.
קריאה
לא נגענו בו.
היו"ר יעקב מרגי
יש לָך משהו להוסיף שלא נגענו בו?
קריאה
יש לי משהו קצר - - -
היו"ר יעקב מרגי
אחריו, בבקשה.
יהודית גידלי
הצג את עצמך בבקשה.
נחמן סעדיה
נחמן סעדיה, מנהל בית ספר גבעת מרדכי בירושלים. מייצג את המנהלים בירושלים. להוסיף על תפקיד המזכירה – דיברו - - -
היו"ר יעקב מרגי
מיותר.
נחמן סעדיה
מסכימים, המנהלים חותמים על זה ומגבים - - -
היו"ר יעקב מרגי
היא כל כך חשובה ששכחנו אותה.
נחמן סעדיה
אני מנהל בית ספר, אני לא - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני,אני, אני, ראית? אני לא מאשים אותך, אני אומר אני, שכחנו אותם.
נחמן סעדיה
להסביר כמה זה חשוב ולאחרונה, גם, לאור כל מיני קיצוצים ברשויות, יש אפילו בתי ספר שאין כל השבוע מזכירה, אין כל השבוע אב בית – זה גם תפקיד חשוב במיוחד בתקופה הבטיחותית - - -
היו"ר יעקב מרגי
מה, בירושלים יש דבר כזה?
קריאה
כן, כן.
נחמן סעדיה
צריכים להוריד את אבות הבית לשלושה ימים, מזכירות זה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני הבנתי. שאלתי, קיבלתי תשובה סופית, כן. הלאה.
נחמן סעדיה
ודאי שבית ספר – כמו שתואר כאן, לא יכול להתנהל בלי מזכירה. המזכירה מייצגת, הורים פונים, כל הדברים האלה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אדוני המנהל.
נחמן סעדיה
דבר אחרון - - -
היו"ר יעקב מרגי
מה אתה תורם לדיון?
נחמן סעדיה
גם כשאנחנו כבית ספר קיבלנו תקציב ממשרד החינוך לפרוייקטים מסוימים ואני אתן דוגמה קטנה, השאלת ספרי לימוד, נושא שמשרד החינוך - - -
היו"ר יעקב מרגי
דרכה, הכול דרכה.
נחמן סעדיה
המזכירה יש לה הרבה בתוך התחום, 180 שקל מכל הורה כפול 500 ילדם להפקיד, לא שילמו, לי, כמנהל בירושלים, אין אפשרות לשלם למזכירה על מה שהיא עושה, למרות שקיבלתי תקציב, כי אני לא יכול לשלם – קיבלתי דרך "רנה קאסן" כי המזכירה עובדת עירייה, כל הנושא שדיברת עליו, אדוני היושב ראש, של התפקיד, המזכירה אינה עובדת שלי אלא עובדת של עירית ירושלים, חלק מן התפקיד פה לא מוגדר נכון, ביחס של מנהל בית הספר לתוך הסמכות של המזכירה. אני יכול להרחיב אבל אין לנו את הזמן.
היו"ר יעקב מרגי
יש הרבה תחומים במדינה, יש הרבה תחומים במדינה שהסמכות והאחריות לא הולכים ביחד, יש לו אחריות לאדם ואין לו סמכות, או שיש לו סמכות ואחריות לא רובצת עליו וזה אבסורד. חבר הכנסת מוטי יוגב, משפט וחצי. אנחנו בסוף הדיון.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני חושב שאחרי כל מה ששמענו פה אין לי מה להוסיף, כמו שאמר גם המנהל, המזכירות פה הן ליבה של העשייה ונזכרתי תוך כדי הדיון, בהיותנו תלמידים, במשמעותה של המזכירה. ולא לשכוח את הנוספים בבית הספר, את אב-הבית ואחרים. אחות כבר אין, יכול להיות שהיה צריך להחזיר במקומות מסוימים. אני חושב שאנחנו צריכים להציב שאלות, אדוני היושב ראש, יותר משמעותיות, גם להגדרת התפקיד, למשרד הפנים, גם למשרד החינוך וגם לשלטון המקומי ולתבוע את השינוי, שאם לא, אז נביא אותו בחקיקה.

לקבוע את השינוי הזה בהגדרה, לקבוע את השינוי של הגדרת התפקיד, לקבוע את השינוי של תקן אל מול כמות תלמידים בבית הספר, אל מול כיתות, אל מול כמות העיסוק של מזכירה, פשוט תקן. כמו שיש תקן לכמות תלמידים בבית ספר ולכמות תלמידים בכיתה, כך גם כמות תלמידים בבית ספר לגבי מזכירה, ולתבוע את התשובות האלו בזמן קצוב וקצר, ואם לא אז נביא אותו באיזושהי חקיקה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. בבקשה, הציגי את עצמך.
יעל חסון
אני יעל חסון, אני מנהלנית בית ספר בכפר שמריהו, חוף השרון. קודם כל אני חושבת שאנחנו מדברים פה על המזכירות - - -
היו"ר יעקב מרגי
כמה כיתות יש לכם בבית הספר?
יעל חסון
לנו יש שלוש עשרה כיתות.
היו"ר יעקב מרגי
שלוש עשרה כיתות.
יעל חסון
כן.
היו"ר יעקב מרגי
זה לא בית הספר האנגלי לשגרירים.
יעל חסון
בית הספר האמריקאי - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה לא האמריקאי של השגרירים.
יעל חסון
לא.
היו"ר יעקב מרגי
למה אתם עוזרים לי? אני יודע למה אני שואל. שלוש עשרה כיתות, נכון? ואת המזכירה היחידה?
יעל חסון
כן, לגמרי.
היו"ר יעקב מרגי
גודל המשרד שלך, התנאים שאת עובדת, תנאי עבודה גם חשובים למזכירה. חדר מזכירה נאות ומכובד או שזה איזה כוך?
יעל חסון
כוך. כוך קטן עם - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני ראיתי הגדֵרות שמקיפות את הבתים שם, האורך שלהם זה שלושים, שלושה מספרים, הוזמנתי, הייתי שר בממשלה - - -
יעל חסון
בסדר, אבל מה הקשר?
היו"ר יעקב מרגי
הייתי שר, הוזמנתי ליום העצמאות של מדינה מסוימת, זה בבית השגריר, נמצא ברחוב פלוני מספר 16. כמה זמן לוקח לרכב לעבור ששה עשר בתים? כל בית זה חמישים מטר, ואני מצפה, 4, 6, לכן, יעל, את לא אשמה, אני חושב בקול, בבקשה גבירתי.
יעל חסון
אז אני רק אציין שבית הספר שאני עובדת פה זה בית ספר שאני למדתי בו - - -
היו"ר יעקב מרגי
איזה כיף, איזה כיף.
יעל חסון
שהילדים שלי למדו בו, אבא שלי לא הספיק, הוא פיספס בכמה שנים.
היו"ר יעקב מרגי
הוא הקדים.
יעל חסון
הוא הקדים. אז זה בית ספר ישן, קטן, בית ספר שהוא לא חדש אבל זה המצב וזה בכלל לא משנה כי אנחנו ניזונים מתקציבים של מדינת ישראל, בדיוק כמו כל בית ספר אחר.
היו"ר יעקב מרגי
ועכשיו למזכירה, למזכירה יעל. מינהלנית. אפילו אני חוטא.
יעל חסון
אני פה מייצגת - - -
חגית מגן
תיאורטית את אמורה להיקרא מזכירה, מינהלנית זה מעל 19 כיתות, כמו שנאמר פה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה על הדיוק. יעל.
יעל חסון
אלה הקשיים שאתם הערמתם.
מירב בן ארי (כולנו)
גם אם היו לה שתי כיתות והייתה קוראת לה מינהלנית, את חושבת שלמישהו באמת אכפת?
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא, רגע, רגע, בואו.
מירב בן ארי (כולנו)
העיקר שהיא מרוצה מהתפקיד - - -
היו"ר יעקב מרגי
יעל, יעל, עזבי את החיוך, אחרי דיון כזה עגום הייתי חייב להעלות קצת. בבקשה, יעל, תרגישי הכי נוח.
יעל חסון
בסדר, מה שאני רוצה להוסיף: בית הספר הוא בסך הכול פאזל אחד גדול שבו יש מורים, תלמידים ואנחנו צריכים לתת שירות לתלמידים, אחד התַצְרֵפים בפאזל הוא מזכירות בית הספר, שאם אנחנו לא נטפח אותו ולא נדאג לו אז כל הפאזל הזה לא יצליח. דובר פה על כמה שאנחנו לא מספיקים וכמה שאנחנו לא דואגים לפאזל הזה ואני מבקשת שאנחנו נשב בשולחן עגול, כמו שאתה אמרת, משרד החינוך, משרד האוצר, ההסתדרות ומינהלניות בית הספר –שאת זה לא אמרת, סביב שולחן אחד, ונדבר על הגדרת התפקיד וכמובן - - -
היו"ר יעקב מרגי
שלטון מקומי מה אתו?
יעל חסון
השלטון המקומי.
היו"ר יעקב מרגי
אני מבקש שיו"ר ועדת החינוך של השלטון המקומי, שהוא ראש מועצת כפר שמריהו, שיש לו - - -
יעל חסון
הוא לא יו"ר אבל הוא בהחלט חבר ואני - - -
היו"ר יעקב מרגי
את מוכנה לא לתקן אותי?
מירב בן ארי (כולנו)
מי היו"ר של ועדת החינוך?
היו"ר יעקב מרגי
הוא האחראי והוא מרכז תחום חינוך במרכז לשלטון מקומי וקוראים לו מר אלוני מכפר שמריהו. הוא גם "הבן של".
קריאה
הוא גר - - -
היו"ר יעקב מרגי
הוא גר ברחוב שלך?
יעל חסון
הוא בהחלט מגבה אותי, הוא בהחלט בתמונה, גם הוא, גם מנהל בית ספר - - -
היו"ר יעקב מרגי
חסר לו שלא, חסר לו.
יעל חסון
לעשות שלחן עגול ולשבת כולנו, כולל המזכירות - - -
היו"ר יעקב מרגי
טוב, תודה.
יעל חסון
שעובדות בשטח.
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא, דפנה, דיברת, תני לאחרים שלא דיברו. עוד שתי דוברות, דובר אחד ונסכם. בבקשה אבל בקצרה.
יהודית גידלי
שם בבקשה.
רחלי רצאבי
קוראים לי רחלי רצאבי, אני מרעננה, גם עירייה שבטח מבוססת היטב. אני עובדת עשרים ושלש שנה אבל אני לא מינהלנית, אני עבדתי בנושא של בגרויות, תעודות וציונים משנת 93 ובשלוש עשרה השנה האחרונות אני עובדת כמזכירת המנהל, זה הקידום שלי. חשוב לי לציין שכשעבדתי בנושא של בגרויות ופדגוגיה ולא בנושא הכספי, זה היה כי בית הספר זה קודם כל פדגוגיה ולאו דווקא כספים אבל זה עניין שלי.

מילאתי שם גם ציונים, גם התאמות של תלמידים לקויי למידה וגם טלפונים וגם רישום בוגרים, היום התפקיד הזה מחולק לעניות דעתי, לפחות בין שבעה איש. אני הייתי סוג של פראייר מה שנקרא. היועצת נתנה ואני צילמתי ואני עשיתי ויש היום שלש יועצות, המורים נתנו את הציונים ואני הדפסתי אותם והיום הם מדפיסים את זה לבד ויש עוד מזכירה נוספת וכן הלאה ואני באמת, איך שאומרים, אני באמת סוג של סוס, שהולך כל בוקר, עם האוכל שלו כבר מהבית, כי המשכורת באמת לא השתנתה בכלל.

וכואב לי הלב כי אני באתי עם הרבה רצון, מאוד אהבתי, קיוויתי שאני אתקדם לאיזשהו כיוון ואני מפחדת - - - שאני אצא לפנסיה, אני כבר בת חמישים ושש. הגעתי מתוך הכאב, גם היה לי קשה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני רוצה להגיד לך, גם שומעים אותו.
רחלי רצאבי
כן, אני מתרגשת מאוד.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
רחלי רצאבי
תודה לכם.
היו"ר יעקב מרגי
עוד דוברת?
קריאה
עוד מישהו?
היו"ר יעקב מרגי
הדובר, הדובר.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אולי אחד מהגברים.
היו"ר יעקב מרגי
מה אתה, מינהלן?
משה דוד
אני לא מינהלן, אני בעל של מזכירה, שחוזרת הביתה, גם ממורמרת כל יום מהעבודה.
היו"ר יעקב מרגי
ופורקת את התסכול עליך.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
זו עדות חשובה מאוד. בעל של מזכירה, באמת הוא מבטא את הכאב ואת הסבל.
היו"ר יעקב מרגי
הפעמון כבר צורח.
משה דוד
יש לי להגיד לך שני דברים, קודם כל, חגית גם ציינה שאתם - - - מזכירה זה שתיים במחיר אחת. אם אתם תביאו מנהלת חשבונות ממשרד שתעשה את הנהלת החשבונות בתוך בית הספר, אז אתם תשלמו לה מעל שבעת אלפים, שמונת אלפים שקל, למנהלת חשבונות, והן עושות את כל התפקידים, הן גם מורות, הן מלמדות את המזכירות המשניות את העבודה, אז הן גם מורות והן גם מנהלות חשבונות. אם אתם תשלחו - - - את המזכירות המשניות, אם אתם תביאו מנהלת חשבונות אז זה יעלה לכם הרבה יותר כסף ואני חושב, כבוד היושב ראש, שמפה צריף לצאת התכל'ס, איך מתקדמים ולא למרוח את הנושא הזה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
רותי לוי
אני רוצה - - -
היו"ר יעקב מרגי
בוודאי. עכשיו הגיע הזמן. תורך.
רותי לוי
אני בתפקידי כשנה.
קריאה
הסתדרות מעוף?
רותי לוי
קוראים לי רותי לוי.
היו"ר יעקב מרגי
החליפה את שלמה שטרן המיתולוגי.
רותי לוי
אני עורכת דין ואני ראש חטיבת החינוך בהסתדרות המעוף. לקחתי חלק מן התפקידים של שלמה שטרן, לא לקחתי את "הדסה" - - -
היו"ר יעקב מרגי
הוא לקח בלניות, עודד עובדים, לקח את כל העולם ואחותו.
רותי לוי
אז אני לא לקחתי.
היו"ר יעקב מרגי
טוב מאוד, עשית טוב לתפקיד.
רותי לוי
לקחתי מזכירות, סייעות, עוזרות בית, מלווי הסעות ואני משתדלת מאוד, יחד עם היושב ראש שלי, עם ארנון בר דוד, לעבוד על מגזר החינוך, תומכי החינוך, בצורה מאוד אינטנסיבית. אני שומעת את הזעקה של המזכירות, שנה שלמה הייתי כמעט בכל בית ספר שרק הזמינו אותי, גם בבית הספר המקסים של יעל הייתי וארנון בר דוד לחץ ואני חושבת שגם לחגית הייתה יד בזה וכן, אנחנו מתגמלים רק את המזכירות מכל המגזרים, מזכירות ואבות בית, שבאמת מגיע להן, הן באמת עושות עבודה קשה.
היו"ר יעקב מרגי
הדיון אמנם היום על המזכירות אבל אני לא רוצה לשמוע רק את ה'רק', יש עוד.
רותי לוי
אמרתי, יש עוד, אני חושבת שצריך לעשות עוד. התקציבים לא באים מהשמיים, כבודו יודע את זה, ובמסגרת התקציבים המצומצמים שאנחנו מקבלים אנחנו מנסים לעשות כל שעטנז אפשרי כדי שבאמת המזכירות תקבלנה יותר. אני משערת שניתן לעשות יותר ואנחנו עושים, ועושים כל הזמן. הדבר הבסיסי שעשיתי לפני כארבעה חודשים, שהוא עדיין בחיתולים אבל הוא מתחיל להיות נרחב, זה מוקד בדיקת תלושי שכר. ראיתי שבכל הארץ יש מזכירות שעושות כמעט את אותה העבודה בבתי הספר, אחת מקבלת 5,000 והשנייה מקבלת 11,000 - - -
היו"ר יעקב מרגי
איך זה קורה?
רותי לוי
או, משהו פה לא הסתדר לי וביקשתי מארנון תקציב והוא נתן לי ופתחנו מוקד בדיקת תלושי שכר. וכבר הרחבנו את זה, עשינו את זה לכל עובדי הרשות, שזה לא יהיה ספציפי רק לסייעות ומזכירות, כי זה היה 'הבייבי' שלי, האחריות שאני לקחתי. ואני עושה חתכים, ויש טעויות, טעויות קשות - - -
היו"ר יעקב מרגי
זדוניות או חוסרים?
רותי לוי
טעויות. אף אחד לא עושה, לדעתי, באמת, הטעויות הן בתום לב. אני לא חושבת שמישהו "לוקח כסף" ורוצה לגזול, אני לא מאמינה, כי כשאני כן פונה – ואני פונה לחגית, אז אנחנו מתקנים את זה.
היו"ר יעקב מרגי
שמעת את הגברת?
טובה הוימן
אני חייבת להעיר.
היו"ר יעקב מרגי
טובה, גברת טובה. שמעת אותה?
רותי לוי
אתה זוכר שקפצתי כשהיא דיברה?
טובה הוימן
לא, אבל רציתי להגיד לך, רותי - - -
היו"ר יעקב מרגי
טובה, את לא מפריעה, טובה, תני לה.
טובה הוימן
חייבת להעיר על זה. נקודתית. חייבת להעיר.
רותי לוי
רציתי להגיד לה: תבואי. כאשר יהיה לי את החתך, כי אנחנו מתקנים עיוותים, כל הזמן מתקנים עיוותים. יש הרבה מה לעשות. זה הדבר הראשון שעשיתי. קיבלתי תקציב גדול כדי לעשות את זה.
משה דוד
אתם לא עושים.
רותי לוי
אנחנו מתקנים דברים.
קריאה
רותי, אבל מה יוצא מהבדיקה?
היו"ר יעקב מרגי
אבל אתם לא מפריעים לה, לא.
רותי לוי
רגע, אני מדברת.
היו"ר יעקב מרגי
אני אעזור לך, אל תצעקי עליהם, אני אצעק עליהם.
רותי לוי
חגית יכולה להעיד שאנחנו מדלגות על ועדות פריטטיות ומתקנות את הדברים. נקודתית. עיר עיר, ישוב ישוב וזה עובד. יש מה לעשות. עשינו. אנחנו נותנים עכשיו, חגית הגיעה ל25%, אני חושבת שזה הרבה כסף. יש הרבה דברים שאתם אומרים וכן, אולי צריך לשבת בשולחן עגול ואני אתכן, המון המון שיחות כמעט עם כל החברות שיושבות כאן, לאורך השנה הזו, יש דברים שהן צודקות, יש דברים שאני צודקת וביחד אנחנו הולכות קדימה. אני רואה שההסתדרות כן עושה דברים. אני שמחה שחברי הכנסת יושבים פה.
מירב בן ארי (כולנו)
הם יושבים פה כבר כל כך הרבה שנים.
רותי לוי
אני נמצאת כאן שנה. ובשנה הזו - - -
היו"ר יעקב מרגי
הגדרת התפקיד – תתייחסי.
מירב בן ארי (כולנו)
כן, איך יכול להיות שיש כל כך הרבה תסכול?
רותי לוי
יש תסכול - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני חייב לחתור לסיכום.
רותי לוי
היה צריך - - - אני מקבלת, אני לוקחת - - -
קריאה
השכר - - -
היו"ר יעקב מרגי
גבירתי, רגע, לא, לא, לא.
רותי לוי
אני אתך, שתי ידיים - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני רוצה שתדעי לפני שתהיי אתי. תקשיבי. תזכירי לי את השם. רות. תקשיבי. הגדרתי לי יעדים ומשימות לקראת הסיכום. אני רוצה כרגע את הגדרת התפקיד. אני, כדי לצאת לקרב, צריך לדעת את הגדרת התפקיד. אז קראתי. אני רוצה לשמוע. האם הקריאה שלי – את הולכת לרכז אותן? אֲת הסתדרות, תזכרי, אני רוצה שתרכזי.
רותי לוי
אני הסתדרות - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני רוצה, תקשיבי, רות, תקשיבי לי, אני אזכיר לך, אֲת הסתדרות, מי שיושב פה ודיבר הם נציגי המעסיקים השונים. האם את לוקחת על עצמך? אני כותב את זה, לוקחת על עצמך לרכז צוות מתוך משרד החינוך, שלטון מקומי, נציגי המזכירות וארגוני - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה גם צריך לפנות אליהם שיתנו לי יד.
היו"ר יעקב מרגי
אני קורא להם.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
הוא יקרא להם עכשיו.
היו"ר יעקב מרגי
את הולכת לרכז את זה. תודה רבה. ככה אני יודע לעבוד, אני לא יודע דברים באוויר.
רותי לוי
אין לי בעיה. אנחנו עושים מספיק דברים ביחד - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
שגית אילוז
אני יכולה להעיר?
היו"ר יעקב מרגי
לא.
שגית אילוז
הערה קטנה בנושא הזה שהיא דיברה, זה דבר פנטסטי. - - - את כל מה שאמרתי, קיבלתי תשובה, קיבלתי מסמך, פניתי לגורמים בעיריית ירושלים, כבר חודשיים זה בכוח אדם - - -
רותי לוי
למה לא פנית אלינו?
שגית אילוז
פניתי אליכם - - -
היו"ר יעקב מרגי
חזרה. תודה. תודה. תודה גבירתי. רגע, אחרונת הדוברים. משרד האוצר. רגע, רגע, אני, לא הייתה פעם שהוצאתי אורחות בסוף הדיון מהישיבה, אני אעשה את זה. תקשיבו לי, משרד האוצר.
צהלה עבודי
אין לי מה להוסיף על מה שחברתי אמרה.
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא, אני יודע שאין לך מה להוסיף.
צהלה עבודי
יש הסכם שכר.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רגע, רגע, עוד לא שאלתי, יש לך תשובה כבר? תקשיבי. שמעת את הקולות?
צהלה עבודי
שמעתי.
היו"ר יעקב מרגי
שמעת את הקולות, נכון? שמעת את הקולות? אני רוצה רק שתביני. ואני קורא לך, לשתף פעולה עם המהלך הזה. בסדר?
צהלה עבודי
הגדרת התפקיד היא פחות בתחום סמכותנו. בנושא שכר נתנו מענה. יש הסכם שכר.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, אמרתי לך, תודה, תודה רבה. תקשיבו. תקשיבו. לא, לא, אני אגיד לך למה, כי זה תם ולא נשלם, חכו, חכו, רבותי.
קריאה
איפה משרד החינוך?
היו"ר יעקב מרגי
רבותי, רבותי, לא, את מפריעה לי, אני יודע שמשרד החינוך לא דיברו, אין לי מה לקרוא להם. אתם תשמעו את דברי הסיכום שלי ותבינו. משרד החינוך, האם יש לו מה להוסיף לדיון? לא, נכון? שמעתם את הכול.
קריאה
אין מה להוסיף. נאמר הכול.
היו"ר יעקב מרגי
נאמר הכול. תודה. אני אפילו לא שואל אתכם אם אתם תצטרפו למהלך כי אני אקרא לכם להצטרף למהלך. תודה רבה.
רותי לוי
מבקשת משפט לפרוטוקול, זה יסייע למזכירות, בבקשה, יש כאן טעות, המזכירות הולכות לעירייה, עם המוקד של בדיקת תלושי שכר. הנה, הגברת קיבלה תשובה. לא ללכת לעירייה. לבוא להסתדרות, זה התפקיד שלי.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, תודה, תקשיבו, רבותי.
דפנה ארביב
משפט קטן. מונחים לפניך שני תלושים שלי.
קריאה
לא שומעים.
דפנה ארביב
אני מקבלת - - - עשרים ושש שנות ותק, אחרי כל - - - 6,000 שקל.
קריאה
כמה?
קריאה
6,000 שקל.
היו"ר יעקב מרגי
ההערה מיותרת. אם היית ממתינה לסיכום שלי היית רואה שהתייחסתי. תקשיבו. סליחה.

(א) הוועדה מודה לחברי הכנסת היוזמים ולחברי הכנסת שהשתתפו בדיון; (ב) הוועדה מודה גם לאורחים, למזכירות שבאו ותרמו לנו לדיון וכן למשרדי הממשלה; (ג) הוועדה שמעה שהגדרת תפקיד המזכירה לא עודכנה ולא הוגדרה שנים רבות; (ד) הועדה נוכחה לדעת שנוספו מטלות רבות לתפקיד המזכירה מבלי שתוגמלו על כך; (ה) הועדה שמה לב לכך שמזכירה עם ותק של כעשרים שנה ממוצע משתכרת בין 5,000-6,000 ₪; (ו) הועדה קוראת לקבוע תקן סביר למזכירה, שיותאם, לא רק פר כיתות אלא פר כיתות ומספר תלמידים, מיקס של שני הפרמטרים האלה, כי בית ספר עם ארבעים לא דומה לבית ספר שבו כל כיתה מכילה ששה עשר תלמידים או עשרים תלמידים (ז) הועדה קוראת למזכירות בתי הספר להתאגד לקראת ארגון, לקראת הקמת ארגון מוכר, אם תצליחו ואם לא אז לפחות תתארגנו, תתאגדו. זה לא קשה היום להתארגן. היום אתם בשעות מקימים לכם קבוצה; (ח) הועדה קוראת למרכז השלטון המקומי, משרד החינוך, משרד האוצר, נציגי המזכירות ונציגי ההסתדרות להקים צוות משותף לקראת הגדרת תפקיד המזכירה; (ט) הועדה מודיעה בזאת וקוראת לארגוני המורים השונים – הסתדרות המורים וארגוני המורים, שמהיום והלאה, כל עוד אני בתפקיד, הועדה לא תיתן לכם שום רוח גבית לשום מאבק, אם לא תהיה התייחסות גם למקצועות הנלווים שנמצאים במתחם בית הספר, שהם סייעות, גננות, מזכירות וכו', עם כל התפקידים שלא מניתי; (י) הועדה תקיים דיון מעקב בסוגיה הזו ולא במהלך של שנתיים, לא במהלך של שלש, אני קובע לי בעוד שלושה חודשים מהיום לעשות ישיבת מעקב, לראות אם הצוות הזה הוקם, אם הצוות הזה התקדם, אם לא כנראה אני ארכז אותו ואני אוביל אותו.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:07.

קוד המקור של הנתונים