ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 15/03/2016

מוכנות מערך הכבאות וההצלה בישובים הדרוזיים בקו הגבול עם סוריה

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 10

מישיבת ועדת משנה של ועדת הפנים והגנת הסביבה

לשרותי כבאות והצלה

יום שלישי, ה' באדר ב התשע"ו (15 במרץ 2016), שעה 13:00
סדר היום
מוכנות מערך הכבאות וההצלה בישובים הדרוזיים בקו הגבול עם סוריה
נכחו
חברי הוועדה: נאוה בוקר – היו"ר
חברי הכנסת
אכרם חסון

חמד עמאר
מוזמנים
סגן השר לשיתוף פעולה אזורי איוב קרא

אייל הראל - ראש חטיבת ביטחון פנים ועורף, המטה לביטחון לאומי, משרד ראש הממשלה

מוחמד כעבייה - ממונה על קידום המגזר הבדואי במשרד ראש הממשלה;
מזכיר "יד לבנים-בדואים"

עמיחי דוד - רפרנט בטחון פנים ותעשיות בטחוניות, משרד האוצר

רס"ן שאולי סרוסי - רמ"ד מבצעים בפיקוד העורף, צה"ל, משרד הביטחון

קאיד דאהר - דובר הרשות הארצית לכבאות והצלה

ניזאר פארס - סגן מפקד מחוז צפון, הרשות הארצית לכבאות והצלה

נביה נאסר אלדין - יועץ לענייני דרוזים, המרכז לשלטון מקומי

אוסאמה זהוה - ראש המועצה המקומית בוקעתה

מועדאד זהר אלדין - ראש המועצה המקומית עין קנייא

מוחמד עמראן - קב"ט מועצה מקומית עין קנייא

חסן אבו מחמוד - מזכיר המועצה המקומית מג'דל שמס

חסן אבו סעדה - קב"ט המועצה המקומית מסעדה

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
עידו בן יצחק
מנהלת הוועדה
שוש אזולאי
רישום פרלמנטרי
ר.ל., חבר המתרגמים

מוכנות מערך הכבאות וההצלה בישובים הדרוזיים בקו הגבול עם סוריה
היו"ר נאוה בוקר
תודה רבה לסגן השר וחברי הכנסת שהצטרפו אלינו, אכרם חסון, תשמעו, בעקבות המתיחות הביטחונית בגבול הצפון, שהעלה בפניי חבר הכנסת חמד עאמר, ובגבול סוריה בפרט - - -
קריאה
עוד - - -
היו"ר נאוה בוקר
טוב, אני אמתין עד שהחברים יצטרפו, בסדר גמור, אתם מוזמנים להישאר. מי שלא נרשם בכניסה, בבקשה להירשם שם. חברים, תושבי מדינת ישראל, האזרחים הדרוזים, שיושבים על גבול סוריה, חוששים – ובצדק, מהתדרדרות אפשרית של מלחמת האזרחים בסוריה ומ'זליגה' שלה לגבולות מדינת ישראל, אבל את הסוגיה הביטחונית אנחנו נשאיר למערכת הביטחון ולשר הביטחון, וכמובן ולרמטכ"ל שעומד בראשה ואילו אנחנו, התפקיד שלנו פה הוא לוודא שכל הגופים שאמורים לתפקד בזמן חירום, בשריפות, עם פצועים, בפינוי הריסות וכו', אנחנו צריכים לוודא שהם יפעלו בצורה המיטבית בשעת הצורך, שיהיה שיתוף פעולה מלא בין כל הגופים.

בהזדמנות הזאת אני חייבת להגיד כמה מלים על אחינו הדרוזים, שכמו שאמרנו, יש ברית דמים, זו ברית דמים ואין מה להגיד, מדובר באזרחים נאמנים ומסורים, שתורמים כל כך הרבה למדינה, לחברה, לכלכלה, לצבא ויש לנו פה את הדוגמה הטובה ביותר לכך – ניזאר שיושב כאן, לידי, היום. מתוקף הדברים האלה אנחנו מחוייבים לדאוג לכך שגם האזרחים ירגישו בטחון, בעיקר בגבולות של המדינה ויידעו שמדינת ישראל דואגת להם, גם לחיים שלהם וגם לרכוש שלהם. סגן השר יש לו עוד הרבה דיונים היום, אז אתה מוזמן לומר את דבריך, בבקשה.
סגן השר לשיתוף פעולה אזורי איוב קרא
תודה גבירתי היושבת ראש, אני חושב שקודם כל צריך לברך את ניזאר, שיושב לשמאלי - - -
היו"ר נאוה בוקר
אתה פיספסת את הברכה שלי.
סגן השר לשיתוף פעולה אזורי איוב קרא
אני פעם ראשונה רואה אותו פה, אני מאוד מעריך גם את קאיד, שמונה לדובר, ואגב, גבירתי היושבת ראש – ואני מברך את כל חברי הכנסת שמשתפים בדיון היום, אני חושב שצריך להזכיר שמערך הכבאות לא היה קיים – לא במגזר הדרוזי ולא במגזר הערבי, כמעט עד 2010. חוץ מהתחנה בשפרעם, לא היה כמעט למגזר הערבי על כל שלוחותיו, לא היה להם שום דבר, סך הכול כמה כבאים שבעצם עשו להם טובה פה ושם.

ב-2010 בפעם הראשונה הבאתי את הדיון ללשכת ראש הממשלה וקיבלנו החלטה שבכל תאגיד –וצריך לוודא את זה מבחינתך, כל תאגיד חייב לכלול לפחות 10% בני מיעוטים. כל תאגיד של כיבוי אש חייב. ואז, על בסיס זה, הכנסנו הרבה אנשים חדשים, עשרות, אולי כבר מאות, ואני זוכר את הכבאי הראשון מכפר ברא, אני אפילו לא ידעתי את שמו, היה ויכוח וזה פרץ את הדרך וכולם השתלבו כמובן מכל העדות. זה הזמן עכשיו, שצריך לקחת בחשבון ויש שני דברים שצריך לקחת אותם בחשבון.

יש שלש תכניות פיתוח של הממשלה שצריך לקחת בחשבון שקיימות, שבתוכן יש גם השלכות על הכיבוי וסביב הכיבוי ואני אדבר רק על עניין הכיבוי. יש תכנית לרמת הגולן של קרוב ל-300 מיליון שקל, שבתוכה צריך גם להכליל את נושא הכיבוי, לפתח אותו. אגב, אני, עם ליצמן, קבענו, אנחנו מריצים את זה, הקמת מה שנקרא חדר מיון קדמי, חצי ממני חצי ממנו לטובת הלא צפוי, שאנחנו נגדיר אותו כך. אנחנו או-טו-טו מתחילים, המקום כבר נמצא ואנחנו רצים עם זה. לגבי שאר הדברים אני מעריך שאנחנו נתמקד יותר בייעוץ עם ראשי המועצות שם כדי לקדם את כל הנושאים הללו.

לגבי המיגזר הערבי, אנחנו בוודאות, אני ישבתי בכל הדיונים, אני השפעתי על כל הדיונים – ואני לא מדבר על המגזר הדרוזי כרגע כי זו תכנית נפרדת, אבל צריך לקחת בחשבון שיש כוונה להקים גם תחנות משטרה, גם תחנות כיבוי. נושא הכיבוי – צריך למנף אותו, לדעת איך אנחנו עושים שיהיה מענה בכל מקום בתכנית הזו וגם בתכנית שאני אחראי עליה, התכנית של פיתוח הישובים הדרוזים. אני מבטיח דבר אחד במעמד זה, איפה שנחוץ כסף אנחנו נוכל להפנות משאבים, יש מספיק כסף בניגוד למה שאומרים.
היו"ר נאוה בוקר
אני מאוד שמחה לשמוע שאתה יכול לתת סיוע דרך המשרד לשיתוף פעולה אזורי.
סגן השר לשיתוף פעולה אזורי איוב קרא
בטח, כל הנושא הזה מתגבש ומגובש. יש מינהלת היום, המינהלת הזאת תפעל במסגרת המשרד שלי, כל התכנית היא במסגרת המשרד שלי, אנחנו נפקח וניישם שלא יחזור לאוצר שקל אחד, זה האינטרס שלנו. הרי מה קורה בדרך כלל, יותר מ-60% חוזרים לאוצר כי לא ידעו לנצל אותם. אני לא בא בטענות לאף אחד אבל זה מה שקורה בפועל. אנחנו לא ניתן שזה יקרה, אנחנו נעשה הכול יחד עם חברי הכנסת שמימיני ואלה שמשמאלי, תרתי משמע, אז שיהיה בהצלחה, להתראות.
היו"ר נאוה בוקר
תודה רבה, תודה רבה. חברי הכנסת - - -
סגן השר לשיתוף פעולה אזורי איוב קרא
אני מתנצל - - -
היו"ר נאוה בוקר
בסדר גמור, תודה. חברי הכנסת.
אכרם חסון (כולנו)
מצטרף לברכות ותודה על הדיון החשוב אבל גם רוצה לברך את נציג השלטון המקומי, שמייצג את כל המגזר הדרוזי וגם את נציג המועצות המקומיות ברמת הגולן, שהגיע במיוחד.

אנחנו דיברנו על המגזר הערבי ודיברנו על חוסרים, עכשיו אנחנו מדברים על רמת הגולן. ישנם ברמת הגולן יותר מ-20,000 דרוזים שחיים בגבול סוריה ובגבול לבנון, וכפי שאמרתי, בארבעת הישובים יש רק תחנה קטנה, מסכנה, עם ארבעה תקנים, שלא יכולה לתת מענה בזמן אמת. לפי מה שאני מבין, בדרך כלל, בכל תחנה יש מינימום ששה תקנים ולפי זה, אם יש ששה תקנים במשמרת בוקר ויש עוד ששה תקנים במשמרת לילה אז מדובר על שנים עשר תקנים. לפי מה שהבנתי, התחנה הזו מאיישת שליש מהתקן החוקי שצריך לקיים.

דבר שני גם אמרתי, שהמרחקים מקצרין, מהתחנה שם או מקריית שמונה, הם בערך 40 דקות אם צריך תיגבור, נגיד שהכבאית הזו מקולקלת או שקרה אסון גדול חס וחלילה ואנחנו צריכים יותר מכבאית, אז לוקח 40 דקות להעלות כבאית, על פי הסקר שעשו ראשי המועצות ודיברו.

אנחנו מדברים על מקום מאוד מסוכן, אנחנו לא יודעים אם מחר תהיה רעידת אדמה, זה מקום שקרתה בו בעבר רעידת אדמה שהייתה מאוד קשה, מחר יפלו טילים שם והטילים לא מבחינים בין אף אחד, גם ערבים נהרגו בחיפה כששלחו טילים וגם בנצרת וגם - - - אז כל האזרחים חייבים להיות מוגנים ולקבל מענה הולם ואחראי.

אתם שמעתם כאן דברים שמוכרים לנו כראשי רשויות, גם אמרתי בזמנו, חמש ערים היו סביב - - - ביקנעם הייתה תחנת כיבוי ותחנת מד"א, אותו הדבר בתחנת נשר, אותו הדבר בחיפה, בטירת הכרמל, באור עקיבא ובחדרה. בדליית אל כרמל ובעוספייה חיכו עד אסון הכרמל והקימו עכשיו תחנת כיבוי אבל, גם תחנת מד"א אין להם, אז אנחנו מצרפים את כל הבעיות אבל, אנשי רמת הגולן חשופים יותר מכל אזרח אחר, הם אזרחים טובים והם אזרחים משלנו, יש לנו שם מועצות מקומיות מתפקדות ולכן, צריך לתת להם לפי דעתי העדפה מתקנת עכשיו, בתכניות ששמעתי שאתם עכשיו מקימים או רוצים להקים תחנות בבוסתן ואמרתם בבוקעתא, בכפר מג'ר, בטמרא - - -
קריאה
רואים - - -
אכרם חסון (כולנו)
אז אני מבקש שעכשיו, בתכנית החדשה של שנת 2017-2018 שלפחות ניתן העדפה לאנשי רמת הגולן ומצד שני, אני רוצה לנצל את המעמד שניזאם נמצא כאן כדי לברך אותך, אבל, אני, בבדיקה שעשיתי רואים שגם מספר הדרוזים שמתקבלים לאחרונה הוא נמוך מאוד וכפי שאמר סגן השר, מחוייבים בכל מוסד ציבורי וממשלתי שלפחות 10% מן העובדים יהיו דרוזים ואני רוצה להגיד לך שאני, בכנסת הזאת, עשיתי בדיקה לפני שבוע, מתוך 450 עובדי מינהלה יש רק דרוזית אחת שהיא אישה, מדברים על מעמד האישה - - -
ניזאר פארס
חבר הכנסת, במחוז הצפוני, מתוך 450 - - -
היו"ר נאוה בוקר
חברים.
ניזאר פארס
מתוך 450 עובדים במחוז יש 60 לוחמים דרוזים.
אכרם חסון (כולנו)
קודם כל תבורכו אבל אני רוצה להגיד לך, נאוה אמרה "בית דמים" אבל אני רוצה "ברית חיים" ואני אגיד לך למה, כי ברית דמים קבעה שאנחנו רק נישאר בביטחון, כי אין לנו ביטחון כלכלי, אין לנו מפעלים בכפרים שלנו, לא פיתחו את הכפרים, אני אמרתי שממשלות ישראל בעשרים השנים האחרונות – תבדקו, אני בדקתי, לא הקימו אפילו מפעל אחד באף כפר דרוזי, אז זה אמר הכול, לכן, כדי לתת מענה, אנחנו רוצים שתקבלו יותר דרוזים ואל תתביישו בזה, כי החבר'ה שלנו לוחמים טובים והם נותנים מענה - - -
היו"ר נאוה בוקר
תראה, בנוגע לבינוי אתה צודק אבל בנוגע לכוח האדם, יש העדפה מתקנת בכבאות למגזר הדרוזי וכפי שהוא סיפר לך, האחוז הוא מאוד גבוה.
אכרם חסון (כולנו)
אני שמח מאוד, אני מברך על כך אבל הייתי חייב להעלות את זה, כי במשטרה עכשיו המצב הולך אחורה, במשמר הגבול הולך אחורה, גם בשב"ס בבדיקה שעשינו ולכן, חשוב – להם לפחות, שהם יטפלו ויקדמו את הנושא ויתנו מענה לשאר הדברים. תבורכי עוד פעם וסליחה שאני עוזב, כי יש לנו דיון אחר אבל, אני אשמח להיות לימינכם ולעזור בעניין הזה, גם כראש רשות לשעבר וגם כאדם שבא לשרת את האוכלוסייה כאן, אני אשמח לשרת את כולם.
היו"ר נאוה בוקר
תודה.
אכרם חסון (כולנו)
תודה לך.
היו"ר נאוה בוקר
תודה רבה. חבר הכנסת חאמד.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
נאוה, קודם כל אני רוצה לברך אותך, את עושה עבודה מעולה בוועדת המשנה, השתתפתי בכמה וכמה דיונים שלך ואת נוגעת בדברים החשובים.
היו"ר נאוה בוקר
תודה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
גם היום נגעת בשני דברים מאוד מאוד חשובים ואני אתייחס לנושא השני. אני רוצה לברך את ניזאר, ידידי, שלא פגשתי אותו מאז שהתגייס לכיבוי אש אז שיהיה לך בהצלחה.
ניזאר פארס
תודה רבה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
את מעלה את הנושא של רמת הגולן שהוא נושא מאוד חשוב, אנחנו - - - את הדיון הזה גם בוועדת חוץ ובטחון בכמה דיונים. לגבי שהנושא של הכבאות והנושא של ההצלה, אני יותר אשאל שאלות על שיתוף הפעולה של צה"ל, האם מערך הכיבוי מתקיים גם בנושא של רמת הגולן, כל אירוע שיתרחש בעתיד, אם יש שיתוף פעולה כזה, אני לא אדבר על מחסור בכבאים או בכבאית, חשוב לי שיתוף הפעולה עם צה"ל עם מהלך - - - בנושא של רמת הגולן. ברמת הגולן 20,000 תושבים, להסתמך על כבאית אחת, לפי מה שהבנתי או - - -
קריאה
יש כבאית חדשה שהתקבלה עכשיו, יש כמה ישנות, שתי כבאיות ישנות.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
ישנות משנות הששים או - - -
ניזאר פארס
אין יותר משנות הששים בכבאות, לפחות אצלנו, במַסעדה יש כבאית שהיא טובה, יש שם לוחמים מצויינים ובהמשך למה שחבר הכנסת אכרם אמר, יש מתוך הכפרים שבעה חבר'ה שהם כבאים מהאזור, מהכפרים, שמכירים את השטח שם מצוין. אני יכול גם - - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
מה שהעלו בסוף הדיון, אני אמרתי את זה ואני אומר, יש שינוי במדיניות ובתפיסה של הממשלה בעניין של הדרוזים ושינוי מדיניות לרעה.
היו"ר נאוה בוקר
לרעה?
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
לרעה. גם בנושא של כיבוי אש. כשאני בדקתי לפני שנה, רק לפני שנה, אני לא רוצה להיכנס לשאלה מי היה השר, הנושא של כיבוי אש וגיוס של החבר'ה הדרוזים היה במצב אחר לגמרי. בשני המחזורים האחרונים שאני בדקתי, המצב לא הכי טוב, מה שהיה יחסית למספר האחוזים שהיו בתקופה של הממשלה הקודמת. גם נגעו בנושא של המשטרה וכל התפיסה השתנתה, כל התפיסה של המדיניות השתנתה, יכול להיות בגלל שינוי של האנשים אבל השתנתה כל התפיסה של המדיניות. זה לא הדיון שלנו - - -
היו"ר נאוה בוקר
האם יש לך נתונים?
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
יש לי אבל זה לא הדיון שלנו, הדיון שלנו עכשיו הוא יותר על רמת הגולן או על מערך הכיבוי ברמת הגולן ועל המוכנות של הדרוזים ברמת הגולן, כמה הם מוכנים לכל מצב ולכל אירוע שיתרחש שם, ולכן, אני אשמח מאוד אם תקיימי דיון ספציפי לנושא של גיוס החבר'ה - - -
היו"ר נאוה בוקר
אנחנו נקיים.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
את יכולה לגעת אבל אני יכול שם גם לגעת בכל הדברים ולזמן את האנשים הדרושים מכל המשרדים. מה שנגעתי בקשר לשיתוף הפעולה בין צה"ל לכיבוי אש, כל מה שמתרחש ברמת הגולן זה הנקודה הכי חשובה, מערך הכיבוי בתוך הישובים, שיְעֲבּוּ את מערך הכיבוי של הישובים ואני מאוד שמח שיש שבעה שעובדים ברמת הגולן בתוך מערך הכיבוי, זה סותר את האמירה של ארבעה אנשים, כבר סותר את האמירה אז אני אשמח מאוד לקבל נתונים מן הגוף המוסמך בנושא, אני אשמח מאוד לקבל ממך את הנתונים.
היו"ר נאוה בוקר
לפני שהוא ייתן את הנתונים, מועדאד זהר אלדין, ראש מועצה מקומית עין קנייא. איפה אתם ממוקמים?
קריאה
לא היית שם.
אוסאמה זהוה
זה סימן שאת לא הגעת לשם.
היו"ר נאוה בוקר
אני לא.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
נלמד אותה איפה זה עין קנייה והיא חייבת לעבור ואם היא לא תעבור את המבחן - - -
היו"ר נאוה בוקר
אני אבוא.
מועדאד זהר אלדין
שלום לכולם, לכבוד היושבת ראש, נכבדים, חברי הכנסת, חמד עמאר, הייתי רוצה ששני חברי הכנסת יישארו וישמעו אבל כנראה יש להם דברים חשובים. ניזאר פארס, כל הכבוד על היוזמה שהיא הזדמנות ראשונה, אני שש שנים ראש רשות וזו הזדמנות ראשונה שיצאה. בדעתי להעלות באמת כמה סוגיות שאנחנו, ברמת הגולן, סובלים מהן.

לשמחתי, תוך כדי השנים האלה, חלו שינויים אבל זה לא לשביעות רצון התושבים, המקום וגם הציפייה שלנו כראשי רשויות – לאן אנחנו מתכננים להגיע?
היו"ר נאוה בוקר
אתה מרגיש שאתם לא ערוכים לשעת חירום, זאת אומרת - - -
מועדאד זהר אלדין
בשלב זה לא, לכן אני, מאחר ואני ראש הרשות היחיד שהופיע, כמובן שזה לא שאנשים ממעיטים מערך הישיבה הזאת או מהנושא בכלל, אלא שהיו להם דברים חשובים לעשות - - -
קריאה
האם יש לך מישהו שאחראי על המערך?
מועדאד זהר אלדין
הופיעו גם אתנו קב"טים ומזכיר - - -
היו"ר נאוה בוקר
אני מציעה שאולי תתקרבו.
מועדאד זהר אלדין
הם עם אוזן קשבת. הם בלב העניין.
היו"ר נאוה בוקר
בואו תתקרבו.
מועדאד זהר אלדין
גבירתי, נכון להיום, נכון להיום, אנחנו בארבעה ישובים שלאט לאט אנחנו נושקים למספר של 25,000 תושבים, לאט לאט אנחנו מתקרבים, אם אנחנו נספור גם את הנמצאים ברמת הגולן, הן תיירים, הן תושבים לא קבועים, הן ישובים סמוכים - - -
היו"ר נאוה בוקר
מה המרחק ביניכם לבין הגבול?
מועדאד זהר אלדין
את מתכוונת לגבול?
היו"ר נאוה בוקר
כן.
מועדאד זהר אלדין
מג'דל שמס למעשה היא על הגבול.
היו"ר נאוה בוקר
מה שעל הגבול.
מועדאד זהר אלדין
מסעדה היא - - -
היו"ר נאוה בוקר
אני חייבת להגיע לשם לסיור.
מועדאד זהר אלדין
מרחק שלושה קילומטר בערך מהגבול. בוקתעה היא גם קילומטר אחד מהגבול הסורי. עין קנייה נמצאת בין הגבול הסורי ללבנוני. גם מג'דל שמס, אז לכן, רמת הסיכון שם מבחינת תרחישים בטחוניים היא גבוהה מאוד. לכן, אנחנו נדרשים להיערך, כרשויות מקומיות, חשוב גם – ורציתי להעלות דבר אחד, אני מבקש לתת הזדמנות לדבר בשם ארבעת הרשויות, על כל רשות אתייחס - - -
היו"ר נאוה בוקר
אם זה על דעתם.
מועדאד זהר אלדין
אני מדבר בהכללה, זה יקח קצת זמן.
היו"ר נאוה בוקר
ברצון.
מועדאד זהר אלדין
אנחנו כרשויות מקומיות, כשנכנסנו לתפקידים, זיהינו ברמת הגולן איזשהם דפוסי התנהגות כושלים של ריכוזיות. זאת אומרת, ראש הרשות, הכול היה דרכו, הכול הוא היה עושה וזה הביא לכישלון, כי כשראש הרשות לא נמצא אז למעשה, אף אחד לא יודע לעשות שום דבר. ואז התחלנו לפזר את הארגונים האלה ולהאציל סמכויות לעובדים, למנהלי מחלקות ונכון להיום, הרשויות מתפקדות בצורה הרבה יותר טובה מבעבר. גם בפן של שיתוף תושבים, גם בפן של גביית תשלומים – ארנונה, חשמל, מים וכו'. גם כל החינוך והרווחה, לזכותן ייאמר, ארבע רשויות מתפקדות והנתונים משם עולים ממש בצורה טובה ומשרדי הממשלה מפרגנים על כך.

נושא החירום ברמת הגולן הוא דבר שקשור בצבא, כב"א ומד"א בשיתוף עם פיקוד העורף כמובן והרשויות המקומיות. אנחנו כרשויות מקומיות יש לנו, לכל רשות יש מערך נפרד שאנחנו מנהלים ישיבות, יש לנו מרה"ב שזה מרכז הפעלה בחירום, שאנחנו בשיתוף עם פיקוד העורף מנהלים תרגילים וכו'.

אבל, בעניין של כב"א ומד"א אנחנו מזהים איזשהו זלזול, זלזול אני קורא לזה, בכוונה, ואני תיכף אסביר למה אני קורא לזה זלזול. היום, אם אתה לוקח מחלקה, נגיד, כב"א, במדינה כולה, שאנחנו מצדיעים למדינה על זה שהיא נותנת לנו כתושבים, כאזרחים, להרגיש אנשים עם ערך אנושי שהוא עליון, כי אנחנו היום מסתכלים לצד השני מעבר לגבול ורואים איך אנשים חיים, אז אנחנו אומרים ומצדיעים למדינה שלנו על מה שמתרחש פה אבל, אנחנו רוצים גם לא להסתפק במשהו קטן ולהגיד תודה רבה – לא, אנחנו רוצים להגיע למצב שאם תשאלי אותי: האם אתה מוכן? אני אגיד לך כן, לא להגיד לא.
קריאה
מה חסר כדי שאתה תהיה מוכן?
היו"ר נאוה בוקר
בדיוק. בוא תתמקד.
מועדאד זהר אלדין
נכון להיום התייחסו לתחנת כיבוי אש במסעדה. מסעדה ישוב מרכזי ונכון לומר שיש עדיפות לקיומה של התחנה במסעדה, שהיא קרובה לכל הישובים ומשם הרכב יוכל לזנק לכל כיוון. אף על פי שמג'דל שמס היא הגדולה ביותר, זה לא נכון לקחת את המקום הצדדי כי עדיף שזה יהיה במרכז.

נכון להיום יש תחנה מאויישת, כמו שאמר ניזאר, בשבעה עובדים אבל, אם נחקור את הנושא אז נראה שרק עובד אחד מהם הוא קבוע, שקיבל קביעות ואילו שאר העובדים לא קיבלו קביעות. זאת אומרת, אנחנו רואים פה - - -
ניזאר פארס
כולם בקביעות.
היו"ר נאוה בוקר
רגע, הוא אומר שזה לא נכון, הוא אומר שלכולם יש קביעות.
מועדאד זהר אלדין
מה שידוע לפי הנתונים שלי - - -
ניזאר פארס
יש קביעות, אין בכב"א מושג כזה של קביעות זמנית, מקבל קביעות באופן אוטומטי כמו כל עובד מדינה.
היו"ר נאוה בוקר
זה כמו שהיה פעם.
מועדאד זהר אלדין
אז אם אני טועה אני אשמח להיות טועה בנושא הזה ושייוודע לי שכולם שם קבועים אבל זה לא רק זה, כי אנחנו רוצים העצמה של האזור הזה. לא רק לקחת עובד. אם בתוך הצוות הזה אנחנו מזהים אנשים בעלי יכולות, אז לקחת אותם ולעשות אותם לאט לאט גם מפקדים בנושא הזה, הרי כולנו יודעים, במקרה של מלחמה, חיילים יש הרבה – ואני לא חס ושלום ממעיט פה בערך חיילים כי חיילים הם הלב שלנו - - -
היו"ר נאוה בוקר
אתה תצטרך לקצר כי יש לנו רשימה של דוברים.
מועדאד זהר אלדין
אז אני רוצה שיידעו גם להוביל ולא רק להיות כפופים.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
רגע, תשמע, אני - - -
ניזאר פארס
ב-4.5 שלושה מתוכם יוצאים לקורס מפקדי צוותים.
מועדאד זהר אלדין
יפה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אנחנו כאן רוצים להתמקד כי אני רואה שמבחינת זמן - - -
מועדאד זהר אלדין
בסדר גמור.
היו"ר נאוה בוקר
יש לנו רבע שעה.
מועדאד זהר אלדין
אדבר על כב"א ועל מד"א, גם מגן דוד אדום. הרי העלו פה דברים - - -
היו"ר נאוה בוקר
אני חושבת שמד"א מצריך דיון מעמיק, מד"א הוזמנו ולצערי כנראה לא הגיעו. בוא תמקד אותנו בנקודות מרכזיות כדי שנוכל למצוא פתרונות.
מועדאד זהר אלדין
יש לתת אפשרות לצרף עוד עובדים מן האיזור, לשלוח אנשים, לגייס מתנדבים, כי מתנדב עם הזמן הופך להיות איש טוב ומוכן, ובאמת להיכנס לעבודה בצורה הולמת יותר, אז לתת הזדמנות, לצייד את הישובים, לתת אפשרות למערך מתנדבים יישובי, שהם קרובים יותר ויכולים להגיע בדקות החשובות הראשונות ולתת מענה כשצריך.
היו"ר נאוה בוקר
זה חשוב מאוד בעיניי, מערך מתנדבים.
מועדאד זהר אלדין
מאוד חשוב.
היו"ר נאוה בוקר
זה היה אחד הדברים שנלחמתי עליהם.
מועדאד זהר אלדין
בדיוק כך, כי לא רק ככה אלא אנחנו היום רואים את הכבאים מזנקים גם לכיוון כל תאונה שמתרחשת ואנחנו יודעים שאיזור רמת הגולן הוא אזור תיירותי ממדרגה ראשונה, לפעמים אלפי תיירים נכנסים לאזור ותדעי לך, אם חלילה, קורה משהו, עד כמה הכבאים חשובים.

אנחנו לא רוצים להישען על כוח חיצוני אלא אנחנו רוצים כוח חזק מקומי, גם מבחינת פיקוד, גם מבחינת חיילים שייצאו לשטח, מאוד מאוד חשוב לנו ואני מדבר פה גם על מד"א וגם על כב"א, עם דגש על מד"א, שהכול היום רק חיצוני, יש מפקד אחד בקריית שמונה שנותן הוראות, זה לא מקובל עלינו, אנחנו רוצים העצמה מקומית ואחריות מקומית עם עצמאות, ולא מתוך זלזול אלא מתוך - - -
היו"ר נאוה בוקר
אני אעצור אותך לרגע, אנחנו נפנה, באמצעות הועדה, למד"א, לקבל מהם תגובה לדברים האלה. באופן רשמי אנחנו נשלח מכתב מוועדת המשנה, מחברי הועדה למד"א ואם צריך אז נקיים מפגש, או ישיבה.
קריאה
דיון.
היו"ר נאוה בוקר
דיון? אתה חושב שצריך לזמן דיון? במיוחד?
קריאה
כן.
היו"ר נאוה בוקר
או.קיי.
מועדאד זהר אלדין
שנוכל להעלות את הסוגיות למיניהן וגם - - -
היו"ר נאוה בוקר
נקח את זה בחשבון, בהחלט.
מועדאד זהר אלדין
כי בכל סוגיה יש דברים - - -
היו"ר נאוה בוקר
משפט אחרון לסיום כי אני חייבת לעבור לדובר הבא.
קריאה
כמה זמן לוקח לכבאית להגיע ממסעדה לעין קנייא?
קריאה
עשר דקות.
קריאה
עשר דקות?
קריאה
מכל נקודה. תלוי - - -
קריאה
כשהיא נמצאת במרכז.
מועדאד זהר אלדין
בואו נתייחס לעוד דבר. מערך הכבישים בין הישובים הוא לא כזה טוב. במידה ועכשיו כבאית מזנקת ממסעדה לקרית שמונה והיא פוגשת מובילת טנקים בדרך, כמה זמן יקח לה? יקח לה חצי שעה להגיע.
היו"ר נאוה בוקר
ולמרכז העיר?
מועדאד זהר אלדין
למרכז העיר אני לא יודע אם היא תגיע בכלל. אם יבוא רכב מהצד השני אין ספק שהיא לא תגיע.
היו"ר נאוה בוקר
הבנתי.
מועדאד זהר אלדין
גם על זה אנחנו מדברים, שצוותי החירום גם ייערכו לפי מידת הנגישות. יש לתגבר את הישובים בכבאיות ישנות אבל עובדות, במערך מתנדבים, לתגבר אותם בציוד ובכוח, יש לנו מתנדבים טובים, יש אנשים שרוצים להתנדב ואנחנו – פוליטית, מסתכלים על זה בעין טובה, פוליטית, כך אנחנו גם משלבים את החברה ברמת הגולן לאט לאט בחברה הישראלית ונותנים להם להשתלב. החיבור, הסינכרון הזה מאוד חשוב לנו. תודה רבה.
היו"ר נאוה בוקר
תודה. המרכז לשלטון מקומי, נאסר אלדין, בבקשה.
נביה נאסר אלדין
קודם כל זו גאווה לראות - - -
היו"ר נאוה בוקר
אני אמרתי.
נביה נאסר אלדין
ואני מודה באמת למשפחה ולישוב שהוא מייצר את בני האדם האלה. לפניו היו אנשים - - -
היו"ר נאוה בוקר
מאיפה אתה ניזאר?
נביה נאסר אלדין
אבל בל נשכח את חבר הכנסת חמד עמאר שהוא הוביל הרבה מהלכים וממשיך להוביל הרבה מהלכים. אני רוצה רק לשבר לך את האוזן, רמת הגולן, מדינת ישראל לא הכירה בה, בתכניות לפיתוח והעצמת הישובים, עד שנכנס לתמונה חבר הכנסת חמד עמאר ואז הייתה התכנית החדשה שהגיעה למימוש.
היו"ר נאוה בוקר
הוא גם דחף לקיים את הדיון הזה היום, בנושא הזה.
נביה נאסר אלדין
אני עם משרד השיכון דיברתי, הוא אמר: אנחנו לא מכירים את הישובים ברמת הגולן.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
דרך אגב, הראשון שנתן תקציבים לרמת הגולן, מדינת ישראל הייתה נותנת תקציבים לרמת הגולן עד שנת 2001, רק בנושא של חינוך ותקציב לרשויות כדי להתקיים.
קריאה
תקציב מזערי.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
נכנס ליברמן למשרד התשתיות ואז נתנו למינהלת הביוב ואחרי כן נתנו למשרד התחבורה לכבישים ואז, כל המשרדים התחילו אחרי כן לתת לרמת הגולן.
קריאה
משרד השיכון רק עכשיו נכנע.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
היו מחוץ לתחום.
קריאה
שר השיכון רק השנה - - -
נביה נאסר אלדין
בל נשכח את הטופוגרפיה הקשה ביותר שנמצאת ברמת הגולן. אני לא עם ראש מועצת קנייא, כי אני חושב שמג'דל שמס, הישוב הגדול ביותר, יש לו טופוגרפיה הכי קשה שאני לא יודע איך הם נכנסים בתוך הסימטאות האלו, אני חושב שצריכה להיות שם עוד תחנה ברמת הגולן, ושתי התחנות האלו יתנו מענה בשעת השלום ואני מקווה שאנחנו נישאר בשקט גם בשעת המלחמה ובשעת האמת. לכן, אני חושב שבמג'דל שמס צריכה להיות עוד תחנה מתוגברת, מכל הבחינות.

התחנה שהוקמה במסעדה בזמנו, היא הוקמה על מנת לתת מענה לטילים ולתת מענה לאירועים שהיו ברמת הגולן, אבל לשמחתי מערך הכבאות בכל מדינת ישראל, התחיל שינוי והתחיל מהפיכה והיום אני גם מרגיש את הדברים האלה.

אני לא אכנס לישובים הדרוזים שנמצאים - - - במדינת ישראל, בתוך מדינת ישראל אלא אשאר עם רמת הגולן. אני מברך את ראש המועצה שדיבר על מערך מתנדבים, כל ישוב שאין לו מערך של מתנדבים, הוא לא יכול לשרוד לכן, אנחנו צריכים גם להיות תומכים בעצמנו. אני חושב שגם קאיד דאהר, שזו גם גאווה שהוא נמצא היום, שהוא צריך לתת הסברה ולתת הדרכה, לנוער, במיוחד כיתות י"ב, על מנת שיהיה מערך מתנדב בתוך הישובים.
היו"ר נאוה בוקר
תודה, תודה רבה.
נביה נאסר אלדין
ותודה שאתה אמרת שצריכים לקיים יום עיון בבוקתעה אבל, במג'דל צריך להיות.
ניזאר פארס
אנחנו עושים את זה ב- 14 לאפריל.
מועדאד זהר אלדין
בכל ישוב, בכל ישוב, זה חשוב מאוד, אתה לא יכול לקחת תושבים ולהוביל אותם לישוב אחר.
היו"ר נאוה בוקר
מי זה מוחמד עמראן?
מוחמד עמראן
כן.
נביה נאסר אלדין
לא נותר לי אלא רק לאחל למר ניזאר בהצלחה רבה ואני גאה שהוא נמצא.
היו"ר נאוה בוקר
עם כל הברכות שלכם היום הוא בטוח יצליח.
מועדאד זהר אלדין
מצטרף גם לברכות, אנחנו גאים בכם ואנחנו מאחלים לכם הצלחה.
היו"ר נאוה בוקר
מוחמד עמראן, תציג את עצמך בבקשה.
מוחמד עמראן
אני קב"ט מועצה מקומית עין קנייא.
היו"ר נאוה בוקר
רק בקצרה כי ראש המועצה שלך כבר דיבר אז ממש בדקה.
מוחמד עמראן
כן, כן, אני - - -
היו"ר נאוה בוקר
דקה, אין לנו הרבה זמן לסיום.
מוחמד עמראן
כן גבירתי יושבת הראש, אדון ניזאר, אני מגיע מהחרמון - - -
ניזאר פארס
אני הייתי מח"ט שם - - - בתחום הזה, הייתי שלש שנים, מכיר את האנשים פה.
היו"ר נאוה בוקר
יפה. שלושים שניות עברו לך. דבר.
מוחמד עמראן
מה שרציתי להגיד הוא שני דברים, מה שגם הוא הציג לגבי מג'דל, להוסיף תחנה אני בעד ואני גם ממליץ, כי זה לטובת עין קנייא, מבחינת עין קנייא זה כפר שמשתרע על פני שטח שהוא יחסית גדול מאוד, 1,200-1,100 דונם, מנחל סער עד לכביש 98 שעולה מהבניאס לנווה אטי"ב. אמרנו עשר דקות זה זמן להגיע ממסעדה לעין קנייא ואם זה מהצד השני לעין קנייא אז יגיעו ממג'דל אולי בפחות זמן, אולי זה שמונה דקות.
קריאה
תראי, אני רוצה להתייחס אבל - - -
היו"ר נאוה בוקר
זה גם יוריד מהעומס.
מוחמד עמראן
בדיוק. זה מאוד מומלץ. הדבר השני זה אולי גם כן קשור בהסברה. עכשיו, אני בתור קב"ט עין קנייא, אנשים עוברים, רואים שריפה, אפילו בית שנשרף, הם מהססים להתקשר, כי יש להם את המודעות של תשלום. זה מאוד חשוב כי כשאני אומר: למה לא הודעת ל-102? למה לא התקשרת לכיבוי אש? אז אומרים לי: אם אני מתקשר הם יחייבו אותי בתשלום.
היו"ר נאוה בוקר
תודה, אנחנו נעשה סבב מהיר. מה שמך?
קריאה
כאן - - - עכשיו, אמרת לי לתמצת.
ניזאר פארס
גם - - - הכריז שהאגרה תבוטל, אני מעריך - - -
היו"ר נאוה בוקר
חסן אבו סעדה? חסן מחמוד, ממש דקה בקצרה.
חסן אבו מחמוד
פחות. אני חסן, מזכיר מג'דל שמס. אני רוצה לומר תודה לחבר'ה שהתנדבו לדבר גם בשם מג'דל, מג'דל היא היישוב הכי גדול, לא צריך הרבה הסבר, גם הצד התיירותי והכביש הרחב בין מג'דל לנווה אטי"ב-עין קנייא, הרבה יותר מהר ממסעדה, שיש שם כביש צר ובמידה שיש מכשול, יש עיכוב אז הדרישה היא לעוד תחנה, אם תהיה אפילו קטנה – לא משנה, במג'דל, ועוד תקנים, שלושה תקנים, יש מכתב.
היו"ר נאוה בוקר
תודה, אלה דברים שנאמרו כאן וטוב שאתה מחזק אותם. חסן אבו סעדה. דקה בבקשה, זריז.
חסן אבו סעדה
קב"ט - - - מה שאני מבקש, אני גם מתנדב במד"א, באתי מהמקום הזה, בכב"א יש לנו חמישה מתנדבים, נתנו רק חמישה מתנדבים לתחנה, אני מבקש גם להגדיל את זה, יש לנו הרבה מתנדבים שרוצים להתנדב, גם מבחינת מגן דוד, אנחנו, מאוד חשוב לנו בארבעה הכפרים, שיהיה לנו נט"ן.
היו"ר נאוה בוקר
אנחנו נדבר על "מגן דוד" בהזדמנות אחרת, אנחנו מתמקדים היום בכיבוי אש. לצערי לא הגיע היום נציג מד"א וזה חמור מאד בעיני, אני מבטיחה לך שאני אזמן אותם שוב, הם יגיעו ותוכלו לשטוח בפניהם את כל הטענות שלכם. זה לא בסדר אבל כרגע אין נציג אז אין טעם לדון בכך.
חסן אבו סעדה
גם - - - כיבוי, צריכים עובדים, היו כמעט שלושים מתנדבים במסעדה, שרצו לעבוד בכב"א, לא קיבלו אותם וגם הם עברו את - - -
היו"ר נאוה בוקר
זה נושא בפני עצמו, אני גם אדבר אתך על זה בהזדמנות אחרת. נציג צה"ל, אני מבקשת שתתקרב למיקרופון. הצג את עצמך בבקשה, מבלי לפגוע במה שנקרא בטחון המידע שלנו, אנחנו רוצים לקבל ממך איזושהי סקירה לגבי המצב.
שאולי סרוסי
קודם כל אעשה הבהרה, אני נציג פיקוד העורף.
היו"ר נאוה בוקר
נציג פיקוד העורף.
שאולי סרוסי
זה צה"ל, זה בתוך צה"ל. אני מייצג כאן את פיקוד העורף. צריך להבהיר, הישובים - - -
היו"ר נאוה בוקר
הם מחלקה נפרדת, הם מרגישים שהם - - -
שאולי סרוסי
לא לא, לא, ממש לא, הישובים סמוכי-הגדר הם באחריות פיקוד הצפון. אני יכול להגיד שבחירום אנחנו כן מקצים כבאים שלנו, שהם מאומנים ומוכשרים על ידי כיבוי אש, הם מוקצים בזמן חירום. לגבי יישובי הצפון - - - פיקוד צפון, אני כבר לא יכול להתייחס כאן כי אני לא מייצג אותם.
היו"ר נאוה בוקר
לגבי יישובי גבול הצפון אתה לא יכול להתייחס?
שאולי סרוסי
לא, אני יכול - - - באחריות פיקוד העורף.
היו"ר נאוה בוקר
סליחה על הבורות, אני מנסה להבין, למה יישובי גבול הצפון אינם באחריות פיקוד העורף?
שאולי סרוסי
יש גבולות גיזרה בין הפיקודים המרחביים, בין פיקוד הצפון לבין פיקוד העורף.
היו"ר נאוה בוקר
אז אתה לא הכתובת?
שאולי סרוסי
לא.
היו"ר נאוה בוקר
אז למה נשלחת אלינו אם אתה לא הכתובת? אני ביקשתי נציג שיוכל להסביר לנו על יישובי גבול הצפון, נציג של צה"ל כמובן, של משרד הביטחון.
שאולי סרוסי
זומנתי כנציג פקע"ר.
היו"ר נאוה בוקר
הבנתי, אז אתה לא יכול לשפוך אור על רמת המוכנות שלכם.
קריאה
אתה רוצה להגיד לי שפיקוד העורף בשעת חירום לא ייכנס לישובים בצפון?
היו"ר נאוה בוקר
לא להאמין.
שאולי סרוסי
לא, לא, לא, זה לא מה שאמרתי.
קריאה
מה אמרת?
שאולי סרוסי
אמרתי שפיקוד העורף מקצה כבאים כתומים, מאמן אותם יחד עם כיבוי אש ומקצה אותם בחירום לתחנות כיבוי אש.
ניזאר פארס
אני אבהיר את הנקודה. בחירום פיקוד העורף לוקח אחריות מן המשטרה על כל עורף המדינה, למעט בגבולות. בגבולות כמו רמת הגולן ורצועה אחת של גבול לבנון – זה נשאר של פיקוד צפון, האחריות נשארת גם בחירום של פיקוד צפון. לכן הוא אומר "אני לא הכתובת", מי שהיה צריך להיות פה הוא אולי רע"נ - - - של פיקוד צפון, שהוא יותר רלבנטי.
היו"ר נאוה בוקר
הבנתי. צריך לפנות לפיקוד צפון ולמשרד הביטחון באופן ישיר, שישלחו לנו נציג של פיקוד צפון. אני לא מבינה איך, הם לא היו ערים לנושא, חבל מאוד שכך. תמיד עם צה"ל, בכל ועדה שאנחנו מזמנים –אולי אתה לא הכתובת להבאת התלונה אבל זה חמור מאוד בעיניי, שצה"ל לא מתייחס ברצינות לפניות של הועדות, לא רק שלי, אני רואה איך זה מתנהל בוועדת הפנים ובוועדות נוספות. זה ממש גרוע, נשלח אליכם חומר, אתם יודעים על מה מדובר, אף פעם לא שולחים את האדם המתאים, גם כשזה היה קשור לשיתוף הפעולה בין כיבוי אש לבין צה"ל וכל השטחים המשותפים, מאוד מאכזבת ההתייחסות שלכם. אני מבקשת שתעביר את המסר הלאה. תודה. אייל הראל, פה?
אייל הראל
אני מן המטה לביטחון לאומי, ראש חטיבת ביטחון פנים ועורף במטה לביטחון לאומי. את הנושא למדתי תוך כדי, אתמול קיבלתי מכם את נושא הדיון ושמעתי על הפערים. אני מכיר, כמו ניזאר, את התכנית הרב-שנתית של מערך כיבוי האש, אנחנו מלווים אותם בכיוונים, גם בכפרים הערביים וגם בכפרים הדרוזים, זה באחריותו של המשרד לביטחון פנים ואנחנו עוקבים מלמעלה לראות שהדברים מתבצעים.

אני יכול לומר שבתחום של מד"א – שמעתי כאן על הפער, היות ואנחנו במטה לביטחון לאומי מנסים לחבר את ארגון כוחות ההצלה, כארגון שמנסה לסייע במקומות שלמד"א קצת קשה להגיע, כבר עניינתי עכשיו את יו"ר איחוד הצלה ואני אשמח לקחת פרטים מהנציגים, לחבר אותם, כי הם מאוד ישמחו להתחבר לתחום הזה של מערך הרפואה בכפרים הדרוזים. הסיסמה שלהם היא "תשעים שניות להגיע לפצוע" אז חשוב שזה יהיה.

בנושא של היערכות פיקוד העורף, זאת אומרת, אני מכיר את זה מן העיסוק שלנו, אז גבולות הגיזרה הם מאוד ברורים, פיקוד העורף נותן את המענה בזמן חירום, בזמן שיגרה פיקוד הצפון היה צריך לתת פה את התשובה אבל גם שם - - -
היו"ר נאוה בוקר
זה זלזול שלא ייאמן. כל פעם אותו הדבר.
אייל הראל
צריך לזכור שאלוף הפיקוד אחראי על מערך הביטחון ברמת הגולן, אבל הוא לא עוסק בכיבוי אש. אלוף פיקוד הצפון לא עוסק בכיבוי אש, המערך הזה הוא מערך אזרחי של המשרד לביטחון פנים, שהם עושים את זה ביחד, זה כמו המערך באיו"ש, גם באיו"ש אלוף פיקוד המרכז אחראי על השטח, הוא הריבון, אבל בסוף תחנות כיבוי הן תחנות כיבוי של רשות הכיבוי. לכן אין - - - כי זה כבר לא אותם - - -. אני יכול לומר שאנחנו כמטה לבטחון לאומי, שעוסקים גם בהערכת מצב הביטחון הלאומי וכו', את הנושא הזה של הפער "בפינה הזו" לא היכרנו, אנחנו נכניס את זה כנקודה לבדיקה - - - ביני לבין המשרד לביטחון פנים, הוא הכתובת שלנו לעשייה הזאת.
היו"ר נאוה בוקר
אז בוא נסכם, אני מבקשת ממך לשבת עם אותם ראשי רשויות ולראות מהן הנקודות שאפשר להגיע בהן לאיזשהו פתרון, יחד עם אנשי הכבאות או מד"א, כל הגורמים השותפים לנושא, כי אני חושבת שאתם הכתובת. כן, אני יודעת, אני מכירה את העבודה שלכם ואני מאמינה בה. עין קנייא, יש לך פה כתובת לשיתוף פעולה. במסגרת אותו צוות שנקים נשמח אם תעלו גם את ההשגות שלכם, על כל מה שקורה בגבול הצפון, זה קשור למגזר, זה חלק מאותה תכנית שאנחנו מדברים עליה. אגב, האם יש פה עוד מישהו שרצה לדבר לפני שאני מסכמת? משרד האוצר, הועלו כאן טענות על תקנים, חשוב לי לשמוע מהי עמדתכם.
עמיחי דוד
קודם כל יש תכנית רב שנתית שסיכמנו אותה בשיתוף פעולה מלא עם הרשות לכיבוי אש ועם המשרד לביטחון פנים. כל שנה מגוייסים וניתנים למעלה מ-140 תקנים לרשות הכבאות, אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא איתם, אם יש איזושהי דרישה נוספת אין שום בעיה שיעלו אותה מולנו בדיוני התקציב הקרובים.
היו"ר נאוה בוקר
אני אשמח, אגב, בהזדמנות הזו לברר אתך מה בנוגע לאזורי החיץ.
עמיחי דוד
אין לי תשובה לגבי זה, זה עדיין לא נפתר.
היו"ר נאוה בוקר
לפני שבועיים ישבת כאן בדיון, אני זוכרת את המיקום שלך.
עמיחי דוד
כן, ישבתי פה.
היו"ר נאוה בוקר
ואמרת לי "בין שבוע לשבועיים תתקבל תשובה".
עמיחי דוד
אין לי תשובה בשלב הזה. אין עדיין תשובה בשלב הזה. זה עדיין בדיונים.
היו"ר נאוה בוקר
חמור מאוד בעיניי, שלאחר שמתקבלת החלטה וכבר עברנו שלושה דיונים אם אני לא טועה בוועדת המשנה לכבאות והצלה, דיון אחד בוועדת הפנים, אחרי שהנהלת קק"ל קבעה שהיא מקצה 250 מיליון שקל להקמת אזורי חיץ, שהם גם אלה שיעסקו בהקמה אבל בסופו של דבר אנחנו, כרגיל, מגיעים תמיד לאותה נקודה, שבה משרד האוצר תוקע פרוייקטים והפעם זה פרויקט שקשור בהצלת חיים. ואני אומרת לך כאן חד וחלק, אני לא אוותר לכם ואתה יכול להעביר את המסר הלאה, זה לא יעבור בשתיקה. אני יודעת שיש את ועדת הארבעה, יש לי הסכמה של כל אותם ארבעה, שהם בעד העברת התקציב ואין לי שום אינטרס אישי, אתה יודע שהדבר הזה בא לי מפה, מבפנים, זה נטו הצלת חיים. זו אחת ממסקנות דוח המבקר, אם אתה זוכר, לאחר האסון, אני העליתי את זה ואני מעלה את זה שוב. אני מאוד מבקשת, תעביר את המסר הלאה, אנחנו לא מתכוונים לוותר. יש החלטות ואתם תצטרכו לעמוד בהן. תודה.
מועדאד זהר אלדין
גבירתי, נושא קטן. מה שהבנתי ממה שאמר המכובד, שמערך ההנהלה של כב"א צריך לפנות למשרד האוצר ולבקש עוד משרות, על מנת לתגבר כבאים מבני רמת הגולן, שיהיה לנו כוח זמין.
ניזאר פארס
בואו נעשה את זה מסודר. אני אתן - - -
היו"ר נאוה בוקר
הוא ייתן. שלש דקות.
ניזאר פארס
מטעים בנתונים. קודם כל גוייסו במהלך השנתיים האחרונות, עד עכשיו עם המכרזים האלה שהיו, קרוב למאתיים איש, כולל מה שהגיע עכשיו, קיבלנו עוד איזה מנה אחת, הקדימו אותה, של קרוב לששים לוחמים. צריך להבין, אנחנו תחת איזה חוק, חוק המכרזים, שאנשים ניגשים, עושים מבחנים ומגיעים לוועדה. 8,000 איש ניגשו למכרזים של המשרות, 170,180 משרות, מתוכם צריך לבחור, אנשים עברו את הסינונים ואת המבחנים, ומי שהגיע בסוף הגיע לוועדות ולוקחים את הכי מתאימים.

לגבי הייצוג של הכפרים הדרוזים, כמות האנשים, כולם קבועים, אין מישהו שהוא זמני, אין דבר כזה, כולם תחת אותו חוק שאחרי שנתיים מקבלים קביעות ובדרך כלל כולם מקבלים קביעות אחרי שנתיים, במסגרת איזו ועדה שמקימים. היום, נכון לעכשיו, איך אנחנו רואים את האיום, מהו המענה המבצעי שאנחנו רואים אותו ככב"א – ואני לא אומר צה"ל ולא אומר גופים אחרים, כי זה שונה לגמרי. היום צה"ל הוא באמת עם מורכבות, הייתי מח"ט שם שלש שנים, מכיר את המורכבות מכל הכיוונים.

לגבי כב"א, היום, תחנת מסעדה – ואני אומר את זה באחריות מלאה, אמורה לתת מענה הולם, סביר ואפילו קצת יותר מזה, לסיכונים שיש במרחב הזה של הכפרים הדרוזים בצפון רמת הגולן. ולא צריך, גם אם עכשיו יתנו לי תקציב לעוד תחנה, אני לא אשים אותה במרחב הזה של צפון רמת הגולן, כי יש לנו הרבה מאוד מקומות יותר מורכבים, שמעתם פה, ערים גדולות שאין בהן בכלל תחנות ואני אומר, מה הפתרון, אחד, אנחנו בחירום נערכים קצת אחרת - - -
היו"ר נאוה בוקר
שלושים שניות לסיום.
ניזאר פארס
אני אומר, הפתרון שנערכים אחרת. גם במזג אויר שהוא סוער – ויש לנו לא מעט כאלה ימים, יש תחנה, נקודת הזנקה, תחנה שנפתחת באופן קבוע, במג'דל, ליד מגרש הכדורגל, כבר קיבלנו אותה לפני שנה, היא מתמקמת באופן קבוע. גם כשיש מצב ביטחוני בעייתי אנחנו ממקמים אותה וזה לפי הערכת המצב שלנו ולכם זה לא הפתרון.

הפתרון של המתנדבים, אנחנו - - -
היו"ר נאוה בוקר
חייבים לתגבר את מערך המתנדבים.
ניזאר פארס
לתגבר, נאפשר את זה, אני גם איזום אפילו פגישה עם ראשי הרשויות בכפרים, נשב שם, נשמע, ואני אומר לכם, גם להקים אפילו יחידת מתנדבים כזו, לא רק שיהיו מתנדבים בתחנה - - -
קריאה
מאוד חשוב.
ניזאר פארס
נקים יחידה כזו, אין בעיה, אנחנו עושים את זה בהרבה מאוד מקומות, מקומות שמגלים הרבה רצון לבוא להתנדב, אנחנו אפילו בחלק גדול מהמקומות שמים רכב, מכשירים את האנשים, מאמנים אותם ובסוף נותנים להם רכב, זה מכפיל כוח. ואם יש רוח התנדבותית אז אנחנו ננצל את זה.
היו"ר נאוה בוקר
בואו נסכם, אני חייבת לסיים, סלחו לי, המפכ"ל מחכה לי. אגב, מה המצב בתחנות משטרה אצלכם?
קריאה
בסדר, יחסית בסדר, נפגשנו עם הממ"ז והעלינו את הבקשות שלנו.
היו"ר נאוה בוקר
יופי, אני שמחה לשמוע.
קריאה
נפגשנו עם הממ"ז החדש והעלינו את הבקשות שלנו.
היו"ר נאוה בוקר
אז אין לי מסר להעביר.
מועדאד זהר אלדין
רק בחוק המכרזים, גם אם ניגש תושב אילת למכרז והוא עונה על הדרישות, אני תמיד מעדיף את בן עין קנייה, כי הוא זמין, ונכון ונמצא.
היו"ר נאוה בוקר
אתה צודק מאה אחוז. אני פועלת מול נציבות שירות המדינה, אנחנו בוועדת הרפורמה ואנחנו נטפל גם בזה. זה לא ייתכן שאדם שגר בדרום צריך לעבוד בצפון.
קריאה
את לא - - - לדרוש תחנת משטרה בישובים הדרוזים.
היו"ר נאוה בוקר
לא, אני אמרתי - - -
קריאה
צריך - - - בשאר המקומות.
היו"ר נאוה בוקר
קודם כל, אמרתי את זה בהומור אבל אני לא יודעת מה המצב אז אני שמחה לשמוע שבסך הכול הכול בסדר. בואו נסכם דבר כזה. אתם תחליטו על נציג או שניים שישתתפו בוועדה, נכניס את הבעיות ואת דרכי הפתרון ונשב על זה בצוות מצומצם.

אנחנו נשלח את המכתבים לאותם גורמים שלא השתתפו. עם מד"א נקיים דיון נפרד, שמעתי כאן הרבה טענות בנוגע למד"א.

מל"ל – אני אשמח גם לשבת אתכם בנפרד כי יש כמה נושאים שלא צריך להטריח את כולם בנוגע אליהם. תודה רבה לכולם, הדיון הסתיים.

הישיבה ננעלה בשעה 14:07.

קוד המקור של הנתונים