ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 15/03/2016

מעורבות חברתית של תלמידים במסגרת יום מעשים טובים - לציון יום המעשים הטובים

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 163

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שלישי, ה' באדר ב התשע"ו (15 במרץ 2016), שעה 9:05
סדר היום
מעורבות חברתית של תלמידים במסגרת יום מעשים טובים - לציון יום המעשים הטובים
נכחו
חברי הוועדה: מירב בן ארי מ"מ היו"ר

מסעוד גנאים
מוזמנים
חנה ארז - הממונה על החינוך החברתי והמעורבות החברתית במערכת החינוך, משרד החינוך

מרינה פלג - חיל חינוך, משרד הביטחון וצה"ל

אליאב בטיטו - יושב ראש מועצת התלמידים והנוער הארצית

רפי אלול - חבר כנסת לשעבר, יושב ראש עמותת רוח טובה

איתי שובל - נציג מועצת התלמידים והנוער הארצית

יוליה בוסויוק - נציגת מועצת התלמידים והנוער הארצית

בני ג'אג'אטי - נציג מועצת התלמידים והנוער הארצית

שני עטיה - נציגת מועצת התלמידים והנוער הארצית

עסאף בדר - יו" רועד הורים, חורפיש, וחבר בפורום היישובי

אסתר הלפרין - מנכ"לית מכון מרחבים

שרון טל - מנהלת עמותת רוח טובה

עינת שכטמן - רכזת חינוך בעמותת רוח טובה

מוחמד קרמאן - עמותת גיל החרוצים

דן ששון - מדריך, נציג תנועת עזרא

דניאלה עמיצור - מדריכה בתנועת הצופים

כרמל מרגלית - מרכזת שבט בסביון

אריאל מטלון - מדריך בצופים

אמה מדינג - מדריכה בתנועת הצופים

עדי ברכה שפירא - מדריך בצופים

עדי פורגאנג - אורט ישראל

נמרוד דותן - עמותת חינוך לפסגות

יואל לפידוס - דוברות הכנסת
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
יעל, חבר המתרגמים

מעורבות חברתית של תלמידים במסגרת יום מעשים טובים - לציון יום המעשים הטובים
היו"ר מירב בן ארי
בוקר טוב לכולם. אני שמחה לפתוח את וועדת החינוך, התרבות והספורט. היום ה' באדר ב' תשע"ו, 15 במרץ 2016. הנושא על סדר היום: מעורבות חברתית של תלמידים במסגרת יום מעשים טובים. בכלל אנחנו נעסוק באופן כללי ביום מעשים טובים. היום שלישי, גם פעמיים כי טוב, וגם זה יום מעשים טובים שמציינים אזרחים, חיילים, סטודנטים, תלמידים במדינת ישראל. יותר ממיליון איש מתנדבים ולכן בחרנו לציין את היום החשוב הזה בוועדת החינוך של הכנסת. אני כמובן מחליפה את יושב ראש הוועדה, חבר הכנסת יעקב מרגי. אני שמחה וגם גאה להחליף אותו ביום הזה, כי מיד כששמעתי על היום פניתי ליושב ראש הכנסת וביקשתי ממנו שגם אנחנו ככנסת ניקח חלק ביום החשוב הזה. אני חושבת שבתוך המצב, לעיתים, האלים שיש בחברה הישראלית ובתוך החברה שלנו, שגם נמצאת גם במצב מאוד קשה, דווקא יום כזה יכול להאיר קצת, מה שנקרא לשים זרקור על הדברים הטובים שיש בה, ויש בה הרבה דברים טובים. אנחנו נדבר ונשמע קצת מהצבא, קצת מהתלמידים וכמובן כל מי שירצה לבוא ולספר.

אני רוצה להודות במיוחד, כמובן לעמותת רוח טובה וליושב ראש העמותה, חבר הכנסת לשעבר רפי אלול. אני מודה שמיד כשהכרנו התחברנו. הכרתי באמת איש מקסים שכולו נתינה ואני שמחתי שאתה השותף שלי. כמובן שרון וכל צוות העמותה, אבל נראה שהרוח הטובה מפעמת בתוכך, אני מודה לך. אני יודעת שיש לך לוח זמנים צפוף היום - - -
רפי אלול
לוח זמנים כייפי.
היו"ר מירב בן ארי
כייפי, זה מה שחשוב.

אני רוצה קודם כל לתת לחבר הכנסת לשעבר רפי אלול. אקרא לך מעכשיו רפי, אתה תקרא לי מירב, בסדר, זה יהיה יותר פשוט. קצת תספר לנו על יום מעשים טובים. תספר לנו מה הולך להיות, מה היה עד היום, מה הולך לקרות היום. ספר לנו קצת מה זה יום מעשים טובים.

אגב, זו הפעם הראשונה שהכנסת מציינת בצורה כזאת משמעותית. גם אנחנו חברי הכנסת נצא בצהריים להתנדב עם חבר'ה עם צרכים מיוחדים פה בירושלים ונכין אתם דברים לפורים. אני אישית גם אלך עם השר ליצמן לבית חולים אלין בירושלים גם לבקר חולים. אגב, יש גם התגייסות של חברי כנסת באופן פרטי שעושים דברים, חלק בעיר שלהם, חלק ביישוב שלהם. בערב אנחנו הולכים גם בירושלים ובתל אביב לדבר קצת עם חבר'ה צעירים. אני מגויסת ועוד חברי כנסת טובים שלקחו על עצמם חלק ביום החשוב הזה. בבקשה חבר הכנסת רפי אלול.
רפי אלול
בוקר טוב לכולם. אני מודה שאני רגיל לבוא לבית הזה. הייתי פה הרבה שנים, זה היה בשבילי בית, נכון יהודית?
יהודית גידלי
בהחלט, ובוועדת חינוך במיוחד.
רפי אלול
נכון.
קריאה
כמה שנים היית בכנסת?
רפי אלול
שמונה שנים. הייתי בלא מעט תפקידים. הקמתי את הוועדה לפניות ציבור, זו הייתה וועדה חדשה, זה היה תקדים בכנסת.

אני אומר שאני מאוד מאוד מתרגש היום. א', עשר שנים זה מעשים טובים, אבל אני חייב להגיד, לפעמים חברי כנסת יוצרים משהו שנכנס לדפי ההיסטוריה. פגשתי את חברת הכנסת מירב באירוע, גם כן אירוע התרמה של "קרן אייסף", הייתה לי את הזכות והכבוד להביא אותם לכנסת. הכנסנו אותם בפעם הראשונה לכנסת שיהיו עוזרים פרלמנטרים. באותו ערב סיפרתי לך על "רוח טובה". לזכותה יאמר, היא הרימה את הכפפה, באה לבקר אצלנו ומפה והלאה היא שכנעה את יושב ראש הכנסת. את יצרת תקדים. יצרת תקדים שהוא נכון לחברה הישראלית, יצרת תקדים כי כשאנחנו יושבים היום כאן, אומנם שרון כאן ולא כל הצוות שלנו כאן, חלקם פרוסים בכל הארץ טרוטי עיניים מדבר גדול ונפלא שקורה בארץ. יש מיליון ושלוש אזרחים שנמצאים בכל נקודת יישוב בארץ, פעילים ב-14 אלף פרויקטים. מיליון ושלוש אזרחים זה אומר 20% מתושבי מדינת ישראל, יהודים וערבים, דתיים, חילוניים וחרדים, מכל קצוות האוכלוסייה. הגענו כמעט לכל בית, כל אחד יודע על יום מעשים טובים. אם לא האבא שותף אז הילד שותף, אם לא הילד, הילד בגן ואם לא בבית הספר.

בכל מקום אנחנו מביאים בשורה לעשיית הטוב. בשורה שיש אדם לידי והוא בנאדם. אני לא צריך הרבה, למשל לתרום בחיוך, אפשר טפיחה קטנה, אפשר להסתכל מה קורה ברחוב שלנו, איך נראה הרחוב שלנו, אפשר לנקות אותו, איך נראה היער שלנו, איסוף פסולת, לצבוע כבישים. סתם לבוא לבית קשישים ולשמח אותם, או אמנים שיתנדבו ללכת להרקיד ולשמח ניצולי שואה. אגב, שלל רעיונות שבאים מלמטה למעלה, לא תמיד מאתנו. הרבה אנשים באים עם רעיונות מדהימים.

יש פה כל כך טוב במדינה הזאת אצל כל כך הרבה אזרחים. אני אומר, יפה שאנחנו עוצרים לרגע. בזכותך אני אומר שגם הבית זה מכיר במהלך היפה הזה. עוצרים לרגע ואומרים: 'יש טוב בחברה הזאת'. לזכותה של שרי אריסון, היא באה ויזמה את הרעיון, היא פנתה אלינו. לפעמים אומרים שבעלי מאה לא כל כך אכפת להם, לה מאוד אכפת, מאוד אכפת לה. היא אתנו בכתף. אנחנו עושים משהו אדיר שעולה לא מעט משאבים, 14 פרויקטים זה לא מעט משאבים להביא לכולם עזרים, מברשות, כלי עבודה ומה לא, זה בארץ. אנחנו נמצאים בישראל הקטנה, אותה בשורה יפה של - - -, שיש יום מעשים טובים.

ב-10 באפריל, 70 מדינות בעולם בכל היבשות בעולם, יש מעשים טובים ב-10 באפריל וזה עוד מיליון אנשים שמתנדבים בכל העולם. אני מניח שבשנה הבאה יהיו יותר.

ברשותכם, אני אומר, זה שיצרת היום תקדים והבאת את זה לכותלי הבית, שחברי הבית מכירים בזה, קראתי הבוקר בעיתונים איזה דברים הולכים לעשות, חלק מתנדבים באמבולנסים. דיברתי עם חברי כנסת שאומרים שהם הולכים לאיזה מקום, לאיזו שכונה בבית שמש, אחר אמר שהוא בקריות. לא חסר רעיונות. הדבר היפה הוא שיש פה שילוב מדהים, הצבא אתנו, תנועות הנוער אתנו, מבוגרים, קשישים, צעירים, בתי ספר.

רק להגיד לך, א', תודה. אני רוצה להגיד תודה לשרון טל שהיא מקסימה, הנשים עושות מהפכה, אין מה להגיד. זה לא פשוט, כי את יודעת, לעשות אירוע כזה ענק עם מיליון ושלוש אנשים כשמזג האוויר פתאום מתחלף וצריך לשנות מקומות והכול, אבל ברוך ה' הכול מסתדר. אני אומר שאולי קר בחוץ, אבל מאוד חם בלב. באמת חם בלב. רק להגיד לכם, כולי נרגש זה אירוע אדיר למדינה הזאת, אבל אני מבקש שמפה והלאה שאולי נעשה את זה יותר ימים בשנה. אפשר בחיוך, באהבה ובתשומת לב לשנות את החברה הזאת.

ברשותכם מילה קטנה. לפני כמה שנים במגזר הלא יהודי היה קשה לנו להביא את האנשים להתנדב. התחלנו מהלך. היום אני רוצה להגיד לכם, אין כפר, אין יישוב ערבי או לא יהודי שלא פעיל בתוך יום מעשים טובים. בכל היישובים יש נציגות מדהימה עם פרויקטים מטורפים, עם שלל אנשים, גדולים ומבוגרים, קאדים פעילים שמוסרים מסר של שלום, מסר של אחווה. יכול להיות שמדבר כזה קטן ויפה אפשר ליצור אחווה, אהבה שכל כל חשובים למדינה הזאת. אני מודה לך שאת הרמת את הכפפה, יישר כוח. תודה.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה. חבר הכנסת לשעבר רפי אלול. חבר הכנסת גנאים, אתה רוצה להתייחס?
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
כן. אני תחילה מברך את כולם. מברך את כל אלה שעוסקים במלאכה הקדושה הזאת.. לפי דעתי, הנתינה וההתנדבות היא ערך שכולנו רוצים להפנים אותו, אם זה בקרב בני נוער, אם זה בקרב החברה בכלל וגם שזו תהייה דרך להבין את האחר, איך לשתף פעולה אותו במעשים שהם מעשים טובים ולמען הקהילה, למען החברה. הדברים האלה, אני לא אגיד חסרים משום שאנחנו תמיד מבקרים את עצמנו. משהו אחר, תמיד אנחנו חושבים על החסר ועל השלישי ומאבדים את החיובי שיש בנו, לא חושבים עליו ולא מנצלים אותו. הטוב והחיובי הוא הרבה, הוא נמצא שם, אבל אין מי שייתן לו את הדחיפה שבאמת יצא לאור ויהיה באופן פרקטי.

כפי שאמרת, אני השתתפתי בשנה שעברה בעיר שלי סכנין, היו שם כל מיני תכניות מכל מיני מוסדות ושכונות, עשרות השתתפו. אני הייתי אמור להיות שם היום, אבל בגלל כמה דברים שעסוקים פה בכנסת אני לא - - -
רפי אלול
היום ארוך, אתה יכול בערב להתארח.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
כן, מעשים טובים. אני חושב שגם אנחנו חברי הכנסת צריכים לחשוב על העשייה שלנו, לא עשייה כאילו היא פוליטית. אנא עארף, מכנית ללא רוח. לא, היא עם רוח ועם לב משום שאנחנו גם רוצים לעזור לאנשים לפתור את הבעיות שלהם. אני תמיד אומר בחברה שלנו, בעיר שלי אני תמיד אומר שיש לנו ערכים שהם מהמורשת שלנו בין אם זה בדת, מכל מיני דברים שמעודדים לעזרה לאחר. יש חבר'ה פה, אני לא יודע אם הם מכירים, יש לנו מסורת של הנביא מוחמד, 'אם אתה מחייך לפניו, תחייך בפני האח שלך או האחר, זה צדקה, זה מעשה טוב'. המילה זה מעשה טוב ושלל דברים, אבל לפעמים אנחנו לא מנצלים את זה. אנחנו חייבים לנצל את המורשת הזו באמת לעודד לנתינה, התנדבות ועשייה למען האחרים.

כל הכבוד ותבורכו.
היו"ר מירב בן ארי
תודה. אנחנו רוצים לשמוע את חנה ארז ממשרד החינוך. בבקשה חנה, מפקחת ארצית, מנהל חברה ונוער, נכון.
חנה ארז
בוקר טוב. אני ממונה על תכנית המעורבות החברתית של משרד החינוך. התכנית קיבלה shift in מאוד רציני בשלוש השנים האחרונות. משרד החינוך משקיע מיליונים בעידוד המעורבות החברתית, הנתינה, ההתנדבות, החסד והצדק. יש תכנית מגן הילדים עד יב' כשכל תלמיד במדינת ישראל מחויב למינימום שעתיים שבועיות של מעשה טוב לטובת אחרים וגם לטובת עצמו במסגרת אותה תכנית. אנחנו מממנים היום תשתיות שהיום מאוד מאוד פעילות ביום המעשים הטובים, שעולות הרבה מאוד כסף שכוללות: רכזי הרשות שמשרד החינוך מממן אותם ברשויות המקומיות, הם נקראים 'מנהלי התנדבות ברשות', היום הם מאוד מאוד פעילים. אני יודעת לפחות לגבי הרבה מאוד מידע שמגיע אלינו בשבוע האחרון לגבי כל מיני מפעלים שנעשים ברשויות מקומיות בהתייחס גם ליום המיוחד הזה, למרות שכל השנה הם פעילים. בכל בית ספר יש לנו היום רכז מעורבות שהתפקיד לאפשר הרבה מאוד פעולות לטובת הקהילה ולטובת החברה. אנחנו מאוד מעודדים את זה.

אני חייבת להגיד שבמחקר ראמ"ה (הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך) האחרון שבדק את הנושא בשנה שעברה, אנחנו מקבלים תוצאות מדהימות של מה שקורה בשטח. אני רוצה להגיד לגבי המגזר הערבי, התכנית החדשה של המשרד לפני שלוש שנים נתקלה בהתנגדויות פה בכנסת. אני שמחה להגיד שראמ"ה מספרת לנו שלא רק שזה התקבל באהבה ובשמחה אלא הרבה מאוד דיווחים מבתי ספר במגזר הערבי אומרים שזה הכניס רוח אחרת לבית הספר, ואני מאוד מאושרת על זה.

אנחנו מאוד מעודדים את הימים האלה. אני אשמח, חבר הכנסת לשעבר, שכל יום בכל יום של השנה יהיה יום המעשים הטובים.
היו"ר מירב בן ארי
את יודעת כמה תלמידים מתנדבים, איך זה עובד, אם זה בתוך מסגרת? אני תכף אדבר עם מועצת התלמידים. איך זה עובד, זה בתוך מסגרת בית הספר?
חנה ארז
גם וגם. גני הילדים, זה בדרך כלל מעודד דרך פעילות עם המשפחה לאורך השנה עם הגננת כשהם יוצאים לעשות כל מיני דברים במסגרת הקהילה הקרובה שלהם או במסגרת גן הילדים. בבתי הספר זה נקרא 'תפקיד לכל תלמיד'. בגלל שכבת הגיל והמאפיינים והפעילות בתוך בית הספר לכל ילד יש תפקיד בבית הספר והוא חויב לתרום את זמנו לאותו תפקיד. במסגרת חטיבת הביניים, הפעילות מתמשכת כמו במסגרת בית הספר - - - -
היו"ר מירב בן ארי
לא. התכוונתי היום.
חנה ארז
כן, היום.
היו"ר מירב בן ארי
זה בא על חשבון בית הספר, או איך זה עובד?
חנה ארז
זה בא במסגרת בית הספר על חשבון זמן בית הספר. היום בתי הספר יודעים שמשרד החינוך שם את הנושא של המעורבות החברתית במקום ראשון, ושהוא בסיס מאוד מרכזי. בשנה הבאה אתם גם תראו את זה בתבחינים של בית הספר. המדדים שעליהם בתי הספר, אם עד השנה המדדים היו מדדים של הישגים לימודיים, משנה הבאה המעורבות החברתית היא אחד המדדים שנכנסים מאוד מאוד חזק.

כל תלמיד בחטיבה העליונה משובץ לאיזו פעילות לאורך השנה במינימום שעתיים שבועיות. זאת אומרת, אם אנחנו מדברים על בערך 350-400 אלף תלמידים כולם שם. היום, במסגרת היום המיוחד הזה, זה סוג של עוד דרייב ועוד קטליזטור לייצר עוד פעולות ספורדיות, אבל מאוד ממוקדות שמחברות הרבה מאוד אוכלוסיות, אני אקרא לזה, לפעולות המוניות. זה קורה בהרבה מאוד מרחבים שלנו. אני לא יודעת להגיד לך כי אנחנו לא מנטרים את זה. אנחנו גם לא חושבים שאנחנו צריכים לנטר את זה משום שאנחנו רואים את התהודה גם בסיפורים שמספרים לנו וגם יוזמות שמגיעות לפתחנו כדי לאפשר אותן, כדי לאשר אותן. כך שאני לא יודעת להגיד לך בניטור בדיוק אחוז הילדים שהיום יהיה פעיל, אבל אני יודעת להגיד לך כל השנה כמה ילדים פעילים.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה. אנחנו יודעים שהנושא של מעורבות חברתית הוא לאט-לאט משתרש באמת כחלק של מה שמעיד על בית הספר מעבר לעניין של הבגרויות.

בבקשה שרון טל מנהלת עמותת רוח טובה. בואי ספרי לנו קצת על היום, מה הולך להיות אחרי שכבר חודשים אתם מתעסקים בזה.
שרון טל
כן, שישה חודשי הכנה עם צוות של למעלה מ-50 איש, 14 אלף פרויקטים. 9,000 מתוכם הם פרויקטים לוגיסטיים שעזרנו עם ציוד. מיליון ושלוש אנשים רשומים אצלנו במערכת ואנחנו יודעים על הרבה יותר- - -
רפי אלול
הרבה תלמידים לא רשומים אצלנו.
שרון טל
אפשר לספור אפילו את כמות מוסדות החינוך שלוקחים חלק. אין יישוב שבו בתי הספר, גני הילדים לא לוקחים חלק. תנועות הנוער, קבוצות צבא -באמת בעשר שנים מאז הקמת 'יום מעשים טובים' זה הפך להיות, אני חושבת אחד הימים הלאומיים באמת חוצה מגזרים היחידים שיש. זה יום שאין אוכלוסייה במדינת ישראל שלא מוצאת את עצמה בו. אין אחד מאתנו שלא מתחבר לעשייה למען האחר, למען הסביבה, למען הקהילה. היום מתקיימים פרויקטים באמת בכל היישובים בארץ, ביישובים בדואים, דרוזים, חילוניים וחרדים, מעבר לקו הירוק, בתוך הקו הירוק, כל מי שרק רצה לקחת חלק עמותת רוח טובה הייתה כדי באמת ללוות אותם לאורך הדבר הזה. אני חושבת שזה עונה על צורך מאוד גדול של כולנו פה להתחבר לדברים הטובים, להתחבר האחד לשני, להתחבר לקהילה.

היום הזה הוא לא יום אחד. היום הזה הוא באמת, צריכים לפעמים יום שיא כדי לחגוג את מה שחשוב כל השנה. צריכים להכניס אנשים חדשים לתוך המעגל, היום הזה הוא יום שחוגג את מה שקורה בארץ כל השנה. מאפשר לאנשים חדשים שטרם נכנסו לתוך מעגלי העשייה להיכנס. יש היום 50 אלף עובדים שיוצאים להתנדב במסגרת מקום העבודה שלהם. אלפי חברות שהחליטו על חשבון יום העבודה להוציא את העובדים שלהם.

"רוח טובה" נותנת שירות שנתי. "רוח טובה" כל השנה כאן כדי לחבר את מי שרוצה להתנדב עם מקומות התנדבות. אנחנו רואים לאורך העשר שנים עלייה מתמדת בכמות הפניות השנתית אלינו. נכון לעכשיו אנחנו מטפלים בכ-1,200 פניות של יחידים בחודש, למעלה מ-100 חברות בחודש. אלו מספרים שהכפילו את עצמם בשנים האחרונות ואנחנו מקווים שהם רק יכפילו את עצמם. היום הזה הוא רק טריגר, הוא רק פעימה למה שאנחנו מקווים שכל הזמן יהיה.
רפי אלול
אני חייב להוסיף לדברים של שרון, בפעם הראשונה שהתחלנו את המעשים הטובים התחלנו עם 7,000 איש. גם מקומות העבודה לא כל כך אפשרו לאנשים. היום יש 1,500 מקומות עבודה: מפעלים, בנקים, מוסדות פיננסים, "אוסם" ו-"תנובה", אין חברה גדולה שלא מוציאה את העובדים שלה החוצה לעבוד. 1,500 מפעלים זה משמעותי. אני אומר, גם זה המקום לקרוא לעוד מקומות עבודה. רבותיי, אני מדבר עם אנשים אחר כך, שרון באה איתי ללא מעט מקומות, הם אומרים לנו: 'יותר ממה שנתנו קיבלנו' העובדים חוזרים בחזרה עם חוויות של רצון טוב, פתאום מגלים בקהילה שלהם דברים שלא ידעו קודם. זה נותן אבוקת אור נוספת לאותם אנשים.
היו"ר מירב בן ארי
רציתי אולי שתתני שתי דוגמאות של פעילות שיש היום, שונה אחת מהשנייה. סתם פעילות.
שרון טל
אני בוועדת חינוך ולכן אני אתמקד בדברים חינוכיים. אולי עינת תספר על פרויקט "יוצרים שיוני" שהוא פרויקט עולמי שאנחנו מכניסים לבתי ספר ביום מעשים טובים, שעוזר לתת להם כלים להסתכל על העולם שלהם, להגיד מה מפריע להם לעשות שינוי לטובה. השבוע מתקיים השיא של הפרויקטים אם זו תכנית שבניינו ביחד עם מכון מרחבים, תכנית לגני ילדים של חלונות פעילות סביב הנושא של הכר את האחר. היום ביום מעשים טובים מתקיימת פעילות שיא. אם זה אלפי גנים שעושים פעילות שיא של זה"ב בגן, זה זהירות בדרכים שרץ בתוך מערכת החינוך. חברות באמת משתלבות במגוון דרכים. מה שאת הולכת היום עם השר ליצמן זה עם עובדים במגוון תעשיות: מהנדסים, מתכנתים, מעצבי מוצר, למעלה מ-100 אנשים מתחומים שונים שנפגשים ביחד כדי לתת פתרון ממשי. בסוף ה-12 שעות של היום יהיה פתרון ממשי לבנאדם עם צרכים מיוחדים, המזרון שעוזר לו לעמוד, שיתקפל בסוף היום כדי שיוכל להכניס אותו לאוטו, פתרון ממשי. זה הולך לקרות ביום מעשים טובים. כמובן שנצבעים מוסדות רווחה וגינות קהילתיות והפינג פורים בדגש על נושא המחזור. הרבה מאוד דרכים, כל אחד יכול למצוא את הדרך שלו. יש גם אירועי שיא, למי שלא הספיק להירשם יש אירועי שיא שאנשים שיכולים לבוא ועל הדרך לתרום דם, לחתום על כרטיס "אדי", להסתפר ולתרום את השיער לעמותת פל"א (פאה לכל אישה)– הרבה מאוד דרכים.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה שרון. משרד הביטחון מרינה פלג מחיל החינוך בבקשה. תתקרבי למיקרופון כדי שנשמע. ספרי לנו על המעורבות של הצבא.
מרינה פלג
צה"ל, כמובן כצבא העם רואה בזה חשיבות מדהימה לאורך כל השנה. יש לנו הנחיה שנקראת 'פעילות צבא קהילה' שיתוף פעולה צבא קהילה. חיילי צה"ל, מפקיד צה"ל, תמיד זה קורה, כאשר מפקדים שותפים לפעילות יחד עם חיילים, זה אף פעם לא חיילים בלבד. מקיימים פעילויות במהלך כל השנה. אנחנו מעודדים את זה כי ברור לנו שזה גורם לסולידריות בתוך היחידה, זה גורם ללכידות חברתית בתוך יחידות צה"ל. יש לנו כמובן מגוון של חיילים ממגוון מאוד גדול של אוכלוסיות.

במהלך כל השנה אנחנו מעודדים פעילות שהיא לאו דווקא חד-פעמית, אלא ארוכת טווח. זה תהליך חינוכי, תהליך מעמיק בין חייל לאותו אזרח שהם פוגשים.

לכבוד יום מעשים טובים קצין חינוך ראשי הוציא קול קורא שמעודד את מפקדי וחיילי צה"ל להשתתף יותר ביום מעשים טובים, כולל הרחבה של הפקודה. במהלך השנה יש מספר פעילויות מוגדרות שאנחנו לא מעודדים לאור שיקולים בטיחותיים ביטחוניים, הרחבנו משמעותית ביום מעשים טובים את האופציות לפעילויות. אפשר לתת כמה דוגמאות שהן רלוונטיות לכל השנה וגם היום. היום שותפות מאות יחידות בסדרי גודל שונים בין אם זה בפעילות עם ניצולי שואה, אם זה גני ילדים, אם זה בתי ספר, יש לזה ערך מוסף של הכנה לצה"ל ועידוד לשירות משמעותי, אם זה בתי תמחוי, בתי אבות, ילדים עם מוגבלויות שונות, בתי חולים. באמת מגוון עצום של אוכלוסיות שחיילי צה"ל יפגשו.

הרווח הגדול מבחינתנו הוא רווח של החיילים, מי שמשתתף. כמו שאמרת ככה קודם, הרווח הוא של מי שלוקח חלק בפעילות. אנחנו לגמרי מעודדים, אנחנו חלק מזה. זו פקודה שבמהלך השנה כל יחידה מחויבת אחת לחודש לפחות לקיים פעילות בקהילה. יום מעשים טובים, אנחנו לא מחייבים, אבל זה קורה מעצמו. זהו, אני שמחה להיות פה בתור הנציגה, אני שמחה שאנחנו חלק בתוך המפעל החינוכי הערכי האדיר זה ונמשיך להיות חלק מזה.
רפי אלול
ברשותכם, מאחר ואני מכיר קצת את הכללים כאן בכנסת, אני הייתי שמח, קודם אני מודה לך על הדברים, אבל הייתי מאוד שמח אם הרמטכ"ל - - -
היו"ר מירב בן ארי
אגב, הוא נמצא פה בוועדת חוץ וביטחון.
רפי אלול
אני אקפוץ להגיד לו שלום. שירתנו ביחד - - -
היו"ר מירב בן ארי
ממש פה לא רחוק.
רפי אלול
אם הרמטכ"ל היה נותן תשומת לב, איזו אמירה שלו ביום מעשים טובים. אני אגיד למה, כי בדרך כלל בצבא זה 'אחריי'. כשרמטכ"ל אומר מילה ביום מעשים טובים זה גם נותן לנו הכנה לשנה הבא שמפקדים וכל האחרים, כי לנו חשוב שהצבא יהיה מעורב. אין לכם מושג מה זה נותן, כי החיילים, יש לנו הרבה ניסיון עם זה והם באים אחר כך לטפל בשכונה. זה מדהים. עכשיו שיקמנו שכונה בירושלים עם הרבה חיילים, הם באים לטפל באותה גינה גם אחרי השחרור, זה מדהים וזה היתרון.
שרון טל
גם מהצד השני שהאוכלוסיות רואות חיילים שמגיעים - - -
רפי אלול
עם המדים, זה משהו אדיר.
שרון טל
זה מרכך את - - -
מרינה פלג
לגמרי, כי זה חלק מצבא העם. יצאה אמירה שזה צריך להיות ראשי.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה. איתי שובל מועצת התלמידים והנוער הארצית. בוקר טוב איתי.
איתי שובל
בוקר טוב. אני כמובן מברך על היום הזה.

מועצת התלמידים והנוער הארצית רואה ביום זה איזה יום שיא של עשייה חברתית כמובן. כחלק מהיום הזה אנחנו גם מצטרפים לעמותת רוח טובה בארגון פעילויות בכל הארץ. מעל 36 אלף נציגים של הנוער מסתובבים כל יום למענם ופועלים, במיוחד היום ביום מעשים טובים, בשביל החברה כולה ולא רק בשביל הנוער. אני שמח לראות את האחוזים שעלו בצורה משמעותית מאוד בהתנדבות של בני הנוער גם ביום הזה וגם במהלך כל השנה. תודה גם לחנה על זה ועל כל מה שהם עושים במנהל.

חוץ מזה, אני כמובן קורא, האמת לכם ובמיוחד לכם וכולנו כאן, לעזור לבני הנוער להתנדב יותר כל יום בשביל הקהילה שלנו. תודה רבה.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה. מוחמד קרמאן בבקשה, תציג את עצמך.
מוחמד קרמאן
שלום רב, שלום לכולכם. אני מוחמד קראמן נציג עמותת גיל החרוצים הממוקמת באום אל פאחם. אנחנו משלבים לימודים עם חינוך. אנחנו עובדים על פרויקט שנקרא 'ערך אדם' בערבית 'מסר אין סאם'. הפרויקט הזה בנוי על יישום ערכים, לא רק ללמד את הערכים. אנחנו מעניקים את הערכים האלה דרך סרטי ווידאו לפי גילאים, הם מיישמים את זה בקהילה. המשמעות היא שבונים גיל מנהיג לעתיד זוהר יותר, גיל שמפנים מה זה ערכים, מה זו אלימות, איך מתמודדים ואיך פותרים את כל הבעיות מול הצד האחר.

אנחנו גם מוציאים אותם להתנדבות בכל מיני מוסדות ציבוריים כמו קופות חולים, כמו בית הקשיש. לכבוד יום המעשים הטובים כל המתנדבים שלנו נמצאים בעיר, הם בבתי ספר, הם מלווים ציירים, מציירים ציורים נגד אלימות, בשיתוף עם עמותת רוח טובה בונים גינות. המיוחד, הם לקחו חלק מההנהגה, הם מנהיגים תלמידים ביום המעשים הטובים להתנדב בכל מיני מקומות. אנחנו רואים שינוי התנהגותי. אם אנחנו מנסים להתערב בתוך בית הספר, תוך הבית לברר האם היה שינוי בהתנהגות, לשמחתנו זה שינוי אדיר לטובת עתיד טוב יותר.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה מחמוד. עסאף בדר יושב ראש וועד הורים חורפיש בבקשה.
עסאף בדר
בוקר טוב לכולם. אני עסאף בדר יושב ראש וועד הורים חורפיש ואני גם חבר בוועד היישובי הארצי. אני נציג של הפורום.

קודם כל אני מברך על היום הזה ועל הדיון הזה בסוגיית מעשים טובים. בבוקר קראתי משפט יפה של אלברט איינשטיין שאומר: 'התלמידים שלנו בבית הספר כשהם מסיימים כמעט לא זוכרים כלום, אבל דבר אחד נשאר איתם וזה הערכים'. מעשים טובים קשור לערך עליון מבחינתנו כהורים, מאחר וזה ממשיך עם התלמיד גם בהמשך כאזרח וגם כחלק מהחברה במדינה. אנחנו כהורים תומכים בהשרשה והעמקת הערך העליון הזה שבסוף יוביל לאזרח טוב, לחברה טובה, חברה תקינה ושבסוף כל המדינה תהנה מזה.

מה שאמרה פה נציגת משרד החינוך שהתלמידים והילדים שלנו משפיעים שעתיים בשבוע, יבורכו על הצעד הזה. במידה וירצו להרחיב, במיוחד מבחינת כמות השעות, מבחינת מסגרת הזמן כל שנה מההתחלה, הכי חשוב בסוגיה הזאת היא סוגיית הבקרה. בקרה לגבי התרומה למען החברה, למען הזולת כדי שנוכל להעמיק את התרומה של אותו תלמיד בצורה חיובית ולהרים אותה כמה שיותר, שנמצא את מקסימום התרומה. כמו שציינתי והזכרתי, בסוף נוכל לבנות חברה יותר תקינה. כמו שהזכירה חברתי קצינת חינוך בסוגיית מעורבות של חיילי צה"ל, כולנו יודעים שצבא בונה עם ועם בונה צבא והם גם חלק מכור ההיתוך במדינה. אנחנו נשמח לשתף פעולה בנושא.

את יושב ראש הוועדה לא ראיתי כאן, את חבר הכנסת - - -
היו"ר מירב בן ארי
אני מחליפה אותו.
עסאף בדר
יפה. אני אנצל את ההזדמנות הזאת לבקש להזמין את הוועדה להגיע ליישובים של המגזר בפריפריה הרחוקה על מנת לעקוב, לחוש את הסוגיה החינוכית במגזר שלנו שהוא בכפרים מרוחקים, בשלושה מישורים לפחות: תשתיות, תכני חינוך ובסוף מימוש הביצוע מול הרשויות. יש חלק מהן שכן נותן כתף וחלק לא נותן כתף והכל מתמהמה בתוך השוטף שלהם - - -
היו"ר מירב בן ארי
אני אעביר לו את הדרישה.
עסאף בדר
חשוב מאוד כי בסוף הכול מוביל לדבר אחד, אנחנו חלק מהמדינה וכולנו צריכים להיות אזרחים טובים. איפה שאפשר לשים את האצבע שנוכל לעזור לקדם. תודה לכם ושיהיה בהצלחה לכולם.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה. עורך דין רויטל לין כהן, לא נמצאת. נמרוד דותן, מנהל חינוכי של עמותת חינוך לפסגות. בבקשה.
נמרוד דותן
נכון. קודם כל תודה על כינוס של היום. אני חושב שזו אמירה משמעותית של הכנסת להגיד מה הדברים החשובים, אני חושב, שבמסגרת עשור ליום מעשים טובים ש"רוח טובה" מובילה. במסגרת השותפות שלנו לאורך השנים יזמו החניכים שלנו, זה חינוך לפסגות, עמותה שפועלת ב- 38 מרכזי מצוינות בפריפריה החברתית והגאוגרפית ברחבי ישראל. מתוך מטרה לתת הזדמנות לכל ילד ולצמצם פערים חברתיים הילדים המקסימים באמת יצאו במסגרת יום המעשים הכללי, יום מעשים טובים בילדים, וקראו לכל ילד ולכל ילדה בעצם לעשות מעשה טוב גם בתור ילדים. כלומר, גם מבוגרים יעשו וגם אנחנו נעשה. ביחד איתם עשינו סרטון שבעצם לא צריך להיות גיבורי על כדי לעשות מעשה.

היום אלפי חניכי "חינוך לפסגות" במסגרת היום יוצאים להתנדב. רוב הפעילויות, שאלת קודם במה הם מתמקדים, רוב הילדים בחרו לעשות בסוף פעילות עם ילדים אחרים. ללכת לפעילות עם עמותת "אקים" ולעשות פעילות משותפת, לעשות פעילות ביחד עם "חניכי כנפיים של קרמבו" ולעשות ביחד איתם פעילות נוספת. בעצם אנחנו מרווחים פה שתי מטרות בהזדמנות אחת. יש ילדים אחרים שבחרו ללכת דווקא לקצה השני של הסקלה, ללכת לעשות פעילות עם אזרחים וותיקים. בלוד יש לנו חבר'ה שהולכים להיפגש עם וותיקי העיר ולעשות איתם פעילות משותפת, באמת מתוך תפיסת עולם שאומרת שאנחנו כפופים לתכנית עם מצוינות, אז עובדים על שני צירים כל הזמן. פעם אחת על הציר של המצוינות האישית, 'אני עובד על עצמי'. פעם שנייה, המצוינות האנושית ואיך בעצם אני כל הזמן מחזיר לקהילה. כמו שחנה ממשרד החינוך ציינה, גם אצלנו הילדים מכיתה ג' מתחילים בתרומה ועשייה חברתית מהמקום של 'לא רק אני כאן', אלא בעצם אני נמצא בתוך חברה, בתוך מסגרת. זהו.

ברגעים אלו ממש אנחנו פותחים את יום המסחר בבורסה עם הרבה מאוד שותפים עסקיים ועם "רוח טובה" להגיד שהעשייה הזאת היא לא רק עשייה חינוכית, היא חייבת להיות עטופה בכל הממדים. הילדים שלנו אפילו נפגשו השבוע עם אשת הנשיא והרימו קמפיין, היא ביחד עם הילדים, בסיפורים לילדי ישראל לצאת ולתת. תודה.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה. אסתר הלפרין בבקשה מנכ"לית מכון מרחבים.
אסתר הלפרין
ממש בקצרה. אני חושבת שזה יום נפלא ומרגש. קצת על מכון מרחבים. אנחנו עוסקים בסיוע לאזרחים ואזרחיות צעירים מרקעים שונים להכיר את האחר, להעריך שונות ולקדם חברה הוגנת יותר. אנחנו עובדים במערכת החינוך עם מורים ומורות וגננות שעובדים עם התלמידים שלהם וגם בחברה האזרחית.

היום הזה הוא יום נפלא בעיניי משום שהפער בין מה שקורה בשטח בכל ימות השנה לבין האווירה הציבורית הוא כל כך גדול, בשטח קורים דברים נפלאים כל השנה. 80%-90% מאזרחי המדינה, אזרחי ואזרחי המדינה, רוצים לחיות כאן טוב, חיים בסולידריות ושיתוף. באמת אנחנו רואים את זה הרבה בארגוני החברה האזרחית וזה לא נשמע למעלה, זה לא עולה למעלה, זה לא צף, זה לא נראה. הנראות הזאת היא מאוד מאוד משמעותית. כן, אני חושבת שהסימון של זה ביום אחד והציון של זה נותן לנו הזדמנות להרגיש קצת חלק מטוב משותף.

אני אתן רק שתי דוגמאות קטנות שאנחנו עושים, פעילויות שמתקיימות ביום הזה בשותפות עמותת רוח טובה שאנחנו שותפים שלה. "בואו נשנה ביחד" זו אותה חוברת שפיתחנו ביחד לגנים, לגננות שתעשנה פעילויות בגנים במהלך כל השנה. ביום הזה אלו פעילויות שיא, לא בהכרח חייב להסתיים. הדגש הוא על ההכרות עם האחר ולהכיר שונות שיש בסביבת הגן. בעיקר לגדל את הילדים שנמצאים בגן הילדים מכל המגזרים, גם החברה הערבית, גם חילוניים ודתיים, וותיקים ועולים, צבע עור שונה, מוגבלות ולא מוגבלות – לא לפחד משונות ולחוות מפגש עם שונות ורב-גונית שיש בסביבתם. זה יכול להיות אבא גבוה מאוד שיבוא ביום מעשים טובים למפגש בגן, או נציג של עמותה שמקדמת את נושא ליקויי הראיה וכו' וכו'. הילדים חווים, גם ביניהם, זה יכול להיות מפגש עם גן שכן. הפעילויות האלה מתקיימות ביום הזה, אבל כל השנה יש פעילויות שהגננת מובילה.

נוסף אנחנו שותפים יחד עם עמותת "רוח טובה" למיזם גדול ומשמעותי "יום מעשים טובים כולאננה" שמטרתו לקדם לכידות חברתית. זה מנוהל על ידי "רוח טובה", אנחנו שותפים, צנועים בסיפור הזה באמצעות עבודה עם ארגוני חברה אזרחית שעובדים לעשות שינוי חברתי בקרב קהילות שונות. במיזם הזה עמותות שונות או ארגונים שונים עושים פרויקטים משותפים וגם עושים מפגש עם האחר באמצעות הפרויקטים המשותפים. היום למשל יש שתי עמותות, אחת שעובדת עם בני מהגרים ביגאל לוינסקי בתל אביב, מבקשי מקלט, ועמותה שנייה שעובדת לקידום ילדים מהאזור, וותיקים בני וותיקים, באמצעות כדורגל וקידום הישגים וכו'. הם עושים משחק כדורגל משותף, אבל הם עושים גם תהליך גם לפני וגם אחרי. יש עוד הרבה דוגמאות למפגשים המקסימים האלה. תודה.
היו"ר מירב בן ארי
מקסים. לילי הלפרין איננה. רות סובל כאן - - -
שרון טל
היא כנראה לא כאן, אני רק אציג בשמה. רותי מייסדת את עמותת "מלאכי יום הולדת". רותי בפרויקט ימי הולדת, מקיימים למעלה מ-280, אני חושבת, ימי הולדת לילדים מיעוטי יכולת מתוך חשבה שילד צריך להיות מלך ליום אחד. הם עורכים לאורך השבוע הזה 280 ימי הולדת ברחבי הארץ ולכן היא לא כאן.
היו"ר מירב בן ארי
נכון, יפה. מתנועת הצופים יש לי כאן את כרמל, דניאל, תני רק את השם. כרמל מרגלית, מרכזת בוגרת תנועת הצופים. בואי ספרי לנו גם על המעורבות שלכם.
כרמל מרגלית
קודם כל, אני מרכזת שבט דן בסביון. אנחנו משתפים פעולה. היום בעיקר בגדול, תנועת הצופים והשבט שלנו בעיקר פרוסים במהלך כל הפעילות שלנו. במהלך כל השנה משלבים. אנחנו חיים ביישוב שמאוד קל להישאר בו ואנחנו מאוד דואגים להוציא אותם החוצה וכמה שיותר לשלב אותם. לדוגמה, היום כל שכבת גיל אורזת מארזי מזון, משלוחי מנות. כל שכבה למקומות שונים - - -
היו"ר מירב בן ארי
שהם תרמו גם את המוצרים של משלוחי המנות?
כרמל מרגלית
כן, תרמו את המוצרים. כיתות ה' לדוגמה שולחים את זה לגני ילדים של פליטים בדרום תל אביב. כיתות ז' שולחים לחיילים, יש הרבה פעילות כזאת. ביום שבת האחרון לקחנו את כיתות יא' שלנו לשפץ גן ילדים של פליטים, ממש בשוק התקווה בשכונת התקווה. זה פרויקט ממש, ממש מדהים שגם כיף לראות כשאתה רק נותן את הבמה ואת המקום אנשים ישר קפצו על זה, בעיקר הנוער שלי, הילדים שאני עובדת איתם. זה מרגש לראות את רמת ההירתמות ושגם ההורים מסביב בכל הפעילות הזאת. אנחנו מאוד מאמינים בזה ומעודדים את זה ושכל העין טובה זה חלק מזה.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה. אני אתן עוד התייחסות. עדי מרשת אורט בבקשה. עדי, שם משפחה.
עדי פורגאנג
עדי פורגאנג. קודם כל תודה על ההזמנה. אני שמח לספר שני סיפורים שקורים ברגעים אלה וגם להציע איזו הצעה כדי שתהייה איזו דילמה פה על השולחן הטוב הזה.

אנחנו ברשת אורט שותפים כמובן למנהל חברה ונוער ועושים באמת פעילויות ערכיות כל השנה. למרות שרשת אורט נתפסת כמדעית טכנולוגית החינוך הערכי מוביל וערכי וכל השנה יש פעילויות רבות - - -
חנה ארז
צריך להדגיש שרשת אורט משקיעה הרבה מאוד כסף לנושא הזה ברשת אורט ושהם מגויסים לזה ועושים. היום רשת אורט היא אות ומופת להרבה מאוד רשתות.
היו"ר מירב בן ארי
יפה. בבקשה עדי.
עדי ברכה שפירא
אחד הדברים היפים בעיניי שקורים היום, הרבה פרויקטים שנמשכים כל השנה בעצם נעזרים במיתוג של יום מעשים טובים של איזו פעילות שיא. ב-25 בתי ספר שלנו בארץ יש היום פעילות עם ניצולי שואה שלילדים מתנדבים איתם באופן קבוע, מלמדים אותם מחשבים כל השנה והיום עושים משהו ביחד. זאת אומרת, ניצולי השואה יחד עם התלמידים עושים פעילות התנדבות עבור מישהו אחר. לכאורה זה היה יכול להיות בכל יום בשנה. כלומר, אין משמעות לתאריך הזה, אבל אני חושב שהשינוי המרכזי או התוספת המרכזית למשרד החינוך ובכלל לנו, מה שעשה יום מעשים טובים זה המיתוג של הנתינה בתאריך אחד כשכולם מתגייסים אליו, כולם יכולים לדבר עליו ולחשוב עליו יחד, להתמקד אליו במהלך שנת הלימודים המאוד עמוסה – זה כוח משמעותי עבורנו לעשות המון המון דברים, אבל באמת לקחת את כל מה שעושים כל השנה ולעשות משהו מיוחד ביום הזה.

הסיפור השני שלדעתי הוא הדוגמה הכי מרגשת. באורט בערד, תלמידה באחת מכיתות יא' חלתה בסרטן לפני כמה חודשים ובעצם לא מגיעה לבית הספר זמן די ארוך. התלמידים כל הזמן באיזה קשר אתה, אבל היום הם מקדישים את יום מעשים טובים לה, הם קוראים לו יום המעשים הטובים של לוסי. בעצם כל הכיתה שלה דואגת לעשות לה יום שכולו טוב. הם גייסו את הקהילה והולכים לעשות הגשת חלומות סביב היום הזה. זה מדהים איך כולם, גם בערד שזו עיר ככה קהילתית, מתגייסים בעיר שלהם. עוזר להם שיש איזה מיתוג והתקשורת מגויסת.

ההצעה, אני חושב שהגענו אחרי 10 שנים למצב שיש כוח עצום למותג שנקרא 'יום מעשים טובים'. הוא עושה שינוי יום יום וכולנו פה עסוקים בהמון דברים. אנחנו חושב שאנחנו בחברה הישראלית עסוקים בהמון דילמות כל יום. אם הוא חל כל שנה אז אולי להצביע על איזה נושא מרכזי שבו יהיו מעשים טובים, ימליץ, יתמקד, יעלה למודעות את הנושא הזה, זה משהו שבאמת יכול לקדם את התחום הזה. אתן דוגמה, היום כולנו עסוקים בעניין של חיבור בחברה הישראלית בין בפריפריה, בין תרבות וכדומה. אם היינו אומרים שיום מעשים טובים השנה, למשל, מתמקד היינו נעזרים בתקשורת ביום הזה גם לעלות, מעבר לסיפורים האישיים שכולנו אוהבים, איזה נושא מסוים לדבר עליו ולעלות אותו למודעות. בעיניי כל עולם של ניצולי שואה הוא משמעותי, אין לנו עוד הרבה שנים.
שרון טל
רק להגיד שזה - - -
היו"ר מירב בן ארי
שנייה. רק תגידי משפט אחרון ותסכמי כי אנחנו צריכים בעוד 4 דקות לסיים. אליאב יושב ראש מועצת התלמידים גם כאן, הוא ייצג אותך יפה, אבל אם תרצה להוסיף ניתן לך גם. כן שרון.
שרון טל
רק להגיד שזו התלבטות שקיימת אצלנו כל הזמן - - -
היו"ר מירב בן ארי
כן, זה נושא - - -
שרון טל
שזה נושא על, לבין לתת לכל אחד למצוא את הנושא שהוא מתחבר אליו. יש יישובים, למשל הרצליה, בסימן 'הרצליה זוכרת היום', כל הפעילויות ברחבי העיר למען ניצולי השואה. יש משהו בזה שאולי עלול להדיר חלק מהקבוצות ולכן אנחנו אומרים: 'תעשו את מה שחשוב ליישוב שלכם', אבל אנחנו בהחלט ניקח את זה בחשבון. סולידריות באופן כללי זה- - -
עדי פורגאנג
בדיוק זה, אם יש קבוצה שסולידריות מדירה אותה - -
היו"ר מירב בן ארי
החבר'ה שיושבים כאן, אתם רוצים להתייחס? אתם יושבים נורא יפה כל הדיון.
בני ג'אג'אטי
נראה לי שאיתי כבר אמר - - -
היו"ר מירב בן ארי
איך קוראים לך?
בני ג'אג'אטי
בני ג'אג'אטי נציג מועצת התלמידים הארצית.
היו"ר מירב בן ארי
בוא, ניתן לך דקה, ישבת כל כך יפה. אליאב יסכים, נכון?
אליאב בטיטו
בהחלט.
בני ג'אג'אטי
קודם כל, במסגרת ההתנדבות שלנו במועצת התלמידים הנוער הארצית, אנחנו קוראים לכל בני הנוער לקום ובאמת לצאת מהבית ולהתנדב, להתנתק קצת מהעולם הווירטואלי. במסגרת בתי הספר אנחנו יחד עם כל מועצות התלמידים בבית הספר וברשויות שגם הם יצאו ומעודדים כמה שיותר.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה. תציגי את עצמך.
עינת שכטמן
שמי עינת שכטמן, אני בעצם מרכזת את נושא החינוך ומנהלת את תכנית "יוצרים שינוי" בעמותת רוח טובה. עמותת רוח טובה לפני כחמש-שנים גם הגיע למסקנה שמעבר לזה שיש צורך ביום אחד יש בעיקר צורך במערכת החינוך להכניס משהו תהליכי יותר, למסגר את זה בצורה קצת יותר פורמלית. חברנו לתכנית בינלאומית ששותפים לה היום עוד הרבה מדינות בעולם, בעצם היא נותנת ומשאירה את הכלים בילדים איך ליצור שינוי בעולמם. זה יכול להיות בכל מיני תחומים, ושנותנת להם באמת את הכלים לחשוב גם מה מפריע להם להסתכל בעולם שלהם באמפתיה ובביקורתיות כאחת, ואז לתת לזה מענה בצורת פרויקטים. השיא הוא באמת סביב יום מעשים טובים. אחר כך יש לנו נציגות בעולם, הכול גם מאוד מתועד ומצולם. זו תכנית מבית "רוח טובה" שבאמת מקיפה ויותר מעמיקה את נושא העשייה הקהילתית והחברתית בתוך מערכת החינוך.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה. בבקשה חבר הכנסת לשעבר רפי אלול מילה לסיכום.
רפי אלול
צריך להגיד, א', אני כל כך מודה לדיון היפה הזה - - -
היו"ר מירב בן ארי
נכון, דיון מקסים.
רפי אלול
אני אומר לכם, זה שעה של כיף ונחת רוח. אינשאללה נצליח להביא את זה הלאה, אבל יש לי שני מסרים אם אפשר. אני הייתי שמח שאם מראש יהיה יום קבוע כזה ונרשום אותו בכל לוחות השנה של כולנו ואז תמיד יהיה לכולנו אותו יום. באמת צריך לרכז מאמץ לאותו יום, שזה עושה מחשבה של מה עושים וכל אחד בא עם רעיונות. זה אחת. שתיים, אני רוצה אולי להציע משהו לחברי הכנסת, משהו שעשיתי אותו ואולי נלמד מזה. כשאני הייתי חבר כנסת, כיושב ראש הלובי החברתי הייתי פעם בחודש, כל יום ראשון הראשון בחודש מתנדב במקום אחר בארץ. במפעל, הייתי בא בשמונה בבוקר כמו כל העובדים, יושב איתם כל היום, אוכל איתם צהריים, שומע מהם . אגב, את רוב הרעיונות שלי לחקיקה קיבלתי מהם. אני אומר, זה יום אחד שאתה יודע שהוא יום אחד בחודש, נכון שזה משימה, אבל תאמינו לי, אתה לומד כל כך הרבה. אני אומר לכל חבר כנסת, אבל גם לכל אחד מאתנו, יום אחד בחודש עוצרים, נפגשים עם משהו, נותנים מהנשמה שלנו. אגב, אתה מקבל הרבה יותר.

מילה אחרונה, - - -
קריאה
קולות, או מה?
רפי אלול
אותי לא עניין קולות.

מילה אחרונה, אני אשמח מאוד שתמשיכי להוביל את המהלך הזה גם בקרב - - -
היו"ר מירב בן ארי
אמת. אני לא יודעת עוד כמה שנים אהיה בכנסת, הכול פה לא יציב.
רפי אלול
גם בקרב האנשים, אבל נתת מסר שהוא חשוב לכולנו. תודה רבה לך.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה. אני באמת בדקה אחרונה. אני אסכם.

אני מאוד מודה לכם על כך שהגעתם לכאן היום ושיתפתם אותנו. אני מאוד מודה לעמותת רוח טובה שמובילה את הפרויקט המשמעותי והחשוב הזה בארץ.

היה כאן דיון מקסים, דיון יפה, דיון שכולו מתעסק בנתינה ובעצם קבלה, דיברתם כאן על הקבלה של האחר, אבל בכלל איך אנחנו כחברה יודעים לעשות דברים טובים עבורנו, בעצם משאירים את זה בתוך החברה שלנו.

אני שמחה שהייתה פה נציגות של כולם, גם תלמידים, גם צבא, גם תנועות נוער, באמת גם בתי ספר וועד ההורים ובכלל. זה מראה לנו כמה צבעים וכמה גוונים יש לחברה ושכולנו שותפים למשימה אחת.

חשוב לי באמת לאחל בהצלחה לכל אותם פרויקטים ולכל אותם תכניות. בעייני הדבר המשמעותי, זה כמובן להמשיך ושזה לא יסתכם במפגש אחד, כי ראינו שזה קורה גם כהכנה לפני וגם אחרי. אני חושבת שבכל מקרה זה יום מדהים ויום מיוחד. אני מאחלת לאותם אזרחי ישראל, לכל אותם מיליון שלוש מאות ולכל המצטרפים שבכלל לא רשומים, אבל עושים משהו טוב – באמת בהצלחה ולעשות דברים טובים היום. בכלל לעשות דברים באופן כללי מדי יום.

אני באמת, באמת מודה לכם שאתם מגייסים את עם ישראל לנושא הזה. לך חבר הכנסת לשעבר רפי אלול על זה שאתה התגייסת לעזור לי להוביל את המשימה הזאת בכנסת. אני מאוד מודה לכולכם ושיהיה בהצלחה ויום מקסים לכולנו.

הישיבה ננעלה בשעה 09:57.

קוד המקור של הנתונים